• Anonym (Pappa lars33­)
    Tue 25 May 2021 13:40
    15057 visningar
    144 svar
    -2
    144
    15057

    Tappad vårdnad

    Hej jag blev igår av med vårdnaden om min 13 åriga dotter.domaren motiverade det hela med svåra samarbetsproblem samt att det är barnets vilja att mamman har ensam vårdnad.

    Vi ansågs båda 2 som lämpliga föräldrar som ville vårt barns bästa och hade både en ordnad vardag.i domen stod det även att jag hade svårt att hålla dottern utanför våra konflikter och att det påvärkade henne negativt.min fråga är,har jag någon chans få tillbaka vårdnaden vid ett överklagande och vad krövs?tänker om någon här varit el befinner sig i samma sits?

    Känner mig totalt tom efter detta.

  • Svar på tråden Tappad vårdnad
  • Anonym (Pappa lars33­) Trådstartaren
    Wed 26 May 2021 05:22
    #51
    -1

    Hur det lät i tingsrätten?tja som det brukar.mamman kastade ur sig all möjlig skit när hon skulle berätta sin syn.dottern när hon vittnade sa att hon vill mamman har vårdnaden då vi inte har någon bra kontakt,men att den kanske blir bättre i framtiden(det är mamman som sagt hon ska säga så).jag fick frågan om jag prioriterar min nuvarande relation framför den med dottern.sa som det var,då mamman försöker förstöra för mig så blir det väl rätt självklart att man gör det.

  • Anonym (Pappa lars33­) Trådstartaren
    Wed 26 May 2021 06:15
    #52

    Och vadå måste ha något nytt för att hovrätten ska pröva det.jag hade inga vittnen i tingsrätten så om jag kallar in min pappa,syskon mm att vittna om hur mamman är,då har jag nytt och då måste hovrätten pröva det!

  • Anonym (ooo)
    Wed 26 May 2021 07:23
    #53
    +2
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-26 06:15:06 följande:

    Och vadå måste ha något nytt för att hovrätten ska pröva det.jag hade inga vittnen i tingsrätten så om jag kallar in min pappa,syskon mm att vittna om hur mamman är,då har jag nytt och då måste hovrätten pröva det!


    Nej du kan inte kalla in släkt. De är jäviga. 

    Nytt skulle kunna vara att du faktiskt börjar ta kontakt med din dotter och på ett ärligt sätt visar att just umgänget är viktigt, att du förstår att det är viktigt ut ett barns perspektiv. 
    Men eftersom du tidigare skrivit att du inte tänker göra ett skit förrän efter en eventuell omprövning, så är det ett dödläge - som du skapar helt själv! Det är INTE mammans fel att du tänker så här bakvänt. 

    Du har fått många seriösa och bra svar i tråden av mig och andra. Tar du inte dessa råd så är det så, men om du kontaktar jurist kommer den säga samma saker - kanske lyssnar du då. 
  • Anonym (ooo)
    Wed 26 May 2021 07:25
    #54
    +2
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-26 05:22:21 följande:

    Hur det lät i tingsrätten?tja som det brukar.mamman kastade ur sig all möjlig skit när hon skulle berätta sin syn.dottern när hon vittnade sa att hon vill mamman har vårdnaden då vi inte har någon bra kontakt,men att den kanske blir bättre i framtiden(det är mamman som sagt hon ska säga så).jag fick frågan om jag prioriterar min nuvarande relation framför den med dottern.sa som det var,då mamman försöker förstöra för mig så blir det väl rätt självklart att man gör det.


    Om du har en ny relation och inte kan prioritera umgänge med ditt eget barn före det så har du själv bevisat hur du tänker, och att du tycker allt är mammans fel (= ni kan inte samarbeta för du blir så bitter) och du vill ett begränsa ett 13-åring med att inte få id-kort - jag förstår mer och mer varför du förlorade vårdnaden. 

    Du vill straffa mamman men du straffar istället dottern genom ditt beteende men du förstår det inte ens. 
  • Anonym (Stina­)
    Wed 26 May 2021 07:33
    #55

    Grejen med gemensam vårdnad är att den förutsätter ett bra samarbete. Om inte samarbetet funkar så funkar inte gemensam vårdnad. Och då finns det bara en lösning: ensam vårdnad. Och då måste rätten välja en förälder. Det handlar då inte om rättvisa utan att välja den som blir bäst för barnet.

    Med tanke på att du inte kontaktat din dotter på tre månader innan ni var uppe i rätten så har du ju inte visat på att du finns där för din dotter. Hur hemskt allt känns så kan man inte bara sluta höra av sig till sitt barn.

    Men vad är det du vill med den gemensamma vårdnaden? Det känns lite oklart. Om ni inte ens har kontakt så har du ju i praktiken inte utövat någon vårdnad? Så jag tycker att du istället ska fokusera på att få till ett fungerande umgänge. Det är det absolut viktigaste för din dotter i det här läget. Ställ inga krav på att hon ska försvara sig eller mamman, var bara hennes pappa som bryr sig, hör av sig, skickar en present, sms:ar osv. Att din dotter tvingats gå igenom er vårdnadstvist är illa nog. Det är såklart jättejobbigt för henne. Att dessutom mista kontakten med dig till följd av detta är hemskt. Så sätt HENNE i centrum. Lägg din energi på att ha en god kontakt med henne. Och låt den kontakten vara positiv. Du kan även kontakta familjerådgivning eller privat terapeut för att få ventilera dina känslor och tankar. Detta är viktigt för er alla, så att det inte blir dottern och exet som ska bära din ångest över situationen.

  • Wed 26 May 2021 09:30
    #56

    Nog för att jag redan fattat att det inte spelar någon som helst roll vad folk säger till dig varken här eller i verkligheten... du är övertygad om att världen är emot dig och allt är någon annans fel och du kommer inte att ta åt dig ett skit av vad vi säger.
    Men. Så här är det. Du har inte tappat nån vårdnad. Du har kastat bort den. 
    Det här är ditt fel. Ditt och ingen annans. 

    Jag menar, vad i helvete är ditt jävla problem? "Hon ska inte ha nåt ID-kort"... jag menar WTF? Ett jävla ID-kort???
    Din dotter är tonåring, om hon nu är det, du verkar inte ens ha koll på hur gammal hon är... men hon behöver SJÄLVKLART ETT JÄVLA ID-KORT!

    De har inte gett ditt ex vårdnaden för att hon har vänt dottern ifrån dig. De har gett henne vårdnaden för att du beter dig som en idiot. För att du försvårar för din dotter att ha ett normalt liv. För att du är ett pucko som på fullt allvar låter bli att höra av dig till henne som ett jävla straff för att du är förbannad på hennes mamma. För att du glatt erkänner att du sätter en annan relation framför relationen med din dotter men ändå kräver att få "vara med och bestämma!".
    Du kan inte ens säga HÄR att det viktigaste för dig är att ha en bra kontakt med DITT BARN utan fokuserar på att mamman fan inte ska få bestämma själv.

    Du beter dig som en jävla idiot och det är dags att sluta med det. Kamma till dig, steppa upp och UPPFÖR DIG SOM EN JÄVLA VUXEN!

  • Anonym (Hmmm)
    Wed 26 May 2021 09:37
    #57
    -2

    Är det bara jag som misstänker att det hela bottnar i en toxisk femininitet från ditt ex sida? Din dotter är i ett skede i livet då man går från barn till vuxen, en väg som är kantrad med konflikter och viljan att vara livegen. 

    Kan det vara så att du varit bestämd och haft tydliga regler medans ditt ex mer varit svävande och låter dottern löpa fritt? 

    Har du varit en närvarande fader under barnets första 13 år? Eller har du distanserat dig rejält och varit frånvarande sedan barnets födelse?

    Jag förstår inte hur du gått in i en vårdnadstvist utan juridiskt ombud, personligen skulle jag aldrig släppa vårdnaden om mitt/mina barn. Handlar inte om att man skall vara närvarande eller ej, utan att man har exakt lika rätt till barnet/barnen som den andra föräldern, eftersom man båda har samma ansvar för de liv man satt till värden. Ansvar och rättigheter går hand i hand. 

    Vad har rätten mer lagt i beräkningen, att du dottern vill bo hos ditt ex gör inte att du blir av med vårdnaden, och inte heller att du lägger dottern som en part i målet när du och exet inte kan kan komma överens.

    Tyvärr är systemet riggat till kvinnans fördel, och då rätt rejält då också. Men tror det ligger en död katt begraven, för av det du beskrivit så bör du inte förlora vårdnaden. Om det är så, så överklaga och anmäl domaren för tjänstefel. Är väldigt allvarligt, inte ens missbrukare eller personer som våldtar sina barn eller mördar sitt ex blir av med vårdnaden.

    Skaffa dig för fasiken ett juridiskt ombud (du har rätt till det i hemförsäkringen om pengar saknas), det skall man generellt alltid göra när det kommer till eventuella tvistefrågor berörande allt.

  • Wed 26 May 2021 10:29
    #58

    Hej!

    Din dotter är 13 år och hon är så pass stor enligt tingsrätten att hon har all rätt att bestämma när hon vill vara hos dig och inte så det är bara för dig som pappa att acceptera.

    Det finns också en orsak till varför du förlorat vårdnaden om ditt barn om jag fattar ditt inlägg rätt.

    Så för ditt barns skull acceptera hennes egen vilja, går du emot den gör du ännu större skada som kan resultera i att hon inte vill ha något med dig att göra alls.

  • Wed 26 May 2021 10:33
    #59

    Du kan kontakta mig privat om du vill då jag sitter i nästan samma situation med två barn sedan tidigare där en av döttrarna inte vill vara hos sin pappa alls, där han själv fått minskat umgänge hela tiden.

    Mvh Jenny

  • Anonym (Äntli­gen en korrek­t dom från TR)
    Wed 26 May 2021 10:40
    #60

    Inte ett ord om att du vill umgås och träffa din dotter. Du vill bara ha din sk rätt att bestämma om en tonåring som du inte ens bryr dig tillräckligt om för att träffa. Varför ska du ha den rätten? Vad ger dig en insyn i vad som är bäst för dottern? Du känner ju uppenbart inte dottern alls.

    Börja i rätt ände och umgås med flickan sen kan du prata om din rätt.

    Föräldrars rätt till vadå? Det handlar inte om dig utan om din dotter som du inte träffar. Klart du inte ska ha vårdnaden.

Svar på tråden Tappad vårdnad