• Tue 25 May 2021 19:57
    2246 visningar
    7 svar
    7
    2246

    Ont i äggstocken - gravid i vecka 6

    Jag är gravid i vecka 6. Har de senaste dagarna haft molande smärta i höger äggstock. Det känns ungefär som kraftig mensvärk, och smärtan strålar även ner i benet.

    Jag hade ett MA i januari, så nu är jag såklart orolig över att det ska bli ett missfall denna gång också.

    Jag vet att man kan ha alla möjliga sorters märkliga gravidkrämpor, men den här känns inte som en klassisk gravidkrämpa? Smärtan är verkligen fokuserad på äggstocken. Jag hade inte alls något liknande när jag gravid med mitt första barn för några år sedan.

    Är det något som varit med om liknande?

    Bör jag ringa gyn/kvinnokliniken eller liknande?

  • Svar på tråden Ont i äggstocken - gravid i vecka 6
  • Tue 25 May 2021 20:55
    #1

    Oj vad jag känner igen mig! Min smärta kändes på samma sätt, dock vänster och gick inte över, provade allt man fick. Jag var då i vecka 7+ om jag minns rätt. (Max 9 iaf).

    Min första graviditet , så allt är nytt.. läste dock att har man en smärta/värk som inte går över ska man ringa akuten. Jag gjorde de, dom sa ganska elakt "låter som missfall och de är inget vi kan göra något åt isåfall" så jag pkte in till sjukhuset. Var helt förkrossad, ledsen, arg alla känslor blandade.

    Men iaf, när jag kom in på akuten så gjorde dom VUL och jag va säker på att nu kommer dom dåliga nyheterna , men nej jag och dom som gjort remissen hade fel, allt såg fint ut , tickande hjärta osv. Tack och lov :)

    Nu är jag i vecka 24+6. När jag fick veta att allt är ok så kändes smärtan mer "okej" . Så för att lugna dina känslor tycker jag du ska be om VUL.

    Hoppas på de bästa, och håller tummarna för dig!

    Uppdatera gärna hur de går, om du vill såklart.

  • Wed 26 May 2021 15:12
    #2

    Antagligen helt normalt, men jag skulle nog ändå ringa in och dubbelkolla med typ BM eller gyn bara för att utesluta utomkveds :) Så vet du i all fall helt och fullt!

  • Wed 9 Jun 2021 20:41
    #3
    Kvinna1989 skrev 2021-05-25 20:55:53 följande:

    Oj vad jag känner igen mig! Min smärta kändes på samma sätt, dock vänster och gick inte över, provade allt man fick. Jag var då i vecka 7+ om jag minns rätt. (Max 9 iaf).

    Min första graviditet , så allt är nytt.. läste dock att har man en smärta/värk som inte går över ska man ringa akuten. Jag gjorde de, dom sa ganska elakt "låter som missfall och de är inget vi kan göra något åt isåfall" så jag pkte in till sjukhuset. Var helt förkrossad, ledsen, arg alla känslor blandade.

    Men iaf, när jag kom in på akuten så gjorde dom VUL och jag va säker på att nu kommer dom dåliga nyheterna , men nej jag och dom som gjort remissen hade fel, allt såg fint ut , tickande hjärta osv. Tack och lov :)

    Nu är jag i vecka 24+6. När jag fick veta att allt är ok så kändes smärtan mer "okej" . Så för att lugna dina känslor tycker jag du ska be om VUL.

    Hoppas på de bästa, och håller tummarna för dig!

    Uppdatera gärna hur de går, om du vill såklart.


    Tack för svar!

    Jag avvaktade några dagar tills jag hade inskrivningssamtal med barnmorskan. Hon rekommenderade mig att söka Kvinnokliniken för bedömning men de ansåg inte att det var tillräckligt mkt smärta för att göra ett ultraljud. Så jag kontaktade en privat mottagning och fick göra ultraljud där. Jag gjorde det idag och man hörde klart och tydligt ett hjärta som pickade på :) Så underbart! ????????????
  • Wed 9 Jun 2021 20:42
    #4
    JosHed skrev 2021-05-26 15:12:24 följande:

    Antagligen helt normalt, men jag skulle nog ändå ringa in och dubbelkolla med typ BM eller gyn bara för att utesluta utomkveds :) Så vet du i all fall helt och fullt!


    Tack för svar! Jag gjorde ett ultraljud på privat klinik idag och såg ett litet hjärta som pickade på så fint så ????????
  • Wed 9 Jun 2021 21:02
    #5
    sysffonc skrev 2021-06-09 20:41:19 följande:

    Tack för svar!

    Jag avvaktade några dagar tills jag hade inskrivningssamtal med barnmorskan. Hon rekommenderade mig att söka Kvinnokliniken för bedömning men de ansåg inte att det var tillräckligt mkt smärta för att göra ett ultraljud. Så jag kontaktade en privat mottagning och fick göra ultraljud där. Jag gjorde det idag och man hörde klart och tydligt ett hjärta som pickade på :) Så underbart! ????????????


    Å vad skönt, grattis! :)

    Hur mår du nu annars, har du fortfarande ont?
  • Mon 21 Jun 2021 10:42
    #6
    Kvinna1989 skrev 2021-06-09 21:02:42 följande:
    Å vad skönt, grattis! :)

    Hur mår du nu annars, har du fortfarande ont?
    Oj vad jag är sen på att svara! Sorry!

    Jag mår bättre, man har lite ont i äggstocken till och från. Dock inte lika mycket som innan.

    Nu är det snarare andra graviditetssymtomen som visar sig. Trött och extremt hungrig :D 
  • Längta­rihjäl­mig93
    Tue 22 Jun 2021 23:48
    #7
    sysffonc skrev 2021-05-25 19:57:22 följande:

    Jag är gravid i vecka 6. Har de senaste dagarna haft molande smärta i höger äggstock. Det känns ungefär som kraftig mensvärk, och smärtan strålar även ner i benet.

    Jag hade ett MA i januari, så nu är jag såklart orolig över att det ska bli ett missfall denna gång också.

    Jag vet att man kan ha alla möjliga sorters märkliga gravidkrämpor, men den här känns inte som en klassisk gravidkrämpa? Smärtan är verkligen fokuserad på äggstocken. Jag hade inte alls något liknande när jag gravid med mitt första barn för några år sedan.

    Är det något som varit med om liknande?

    Bör jag ringa gyn/kvinnokliniken eller liknande?


    Är också i vecka 6 och har precis som du ont i just höger äggstock, jättekonstigt. Det sjukt är att jag också hade ett MA fast i höstas förra året och har försökt bli gravid sedan det. Det tog sig efter ca 9 månader. :) Är också orolig och ett till missfall. Funderar på om jag ska boka tid för ultraljud bara för att slippa oroa mig. Vad skönt att allt såg bra ut för dig! :)
Svar på tråden Ont i äggstocken - gravid i vecka 6