• Thu 27 May 2021 15:31
    1070 visningar
    11 svar
    11
    1070

    Försäkring

    Vi har haft en hund hemma ett år och vi ska bli fodervärd, inga papper skrivna.
    Vet inte var ägaren har den försäkrad nu men har lite frågor:

    Vilket bolag tycker ni är bäst?
    Hur gör ni med självrisk, fast/ rörlig?
    Om man måste uppsöka djursjukhus, betalar man då "endast" självrisken och sjukhuset och bolaget sköter det andra? Har hört att kvälls o nattetid kan det vara svårt att sköta detta.
    Vi har ännu inte skrivit avtal, om nu hunden blir sjuk innan detta skrivs vem anser ni ska stå för kostnad om hunden blir sjuk?

  • Svar på tråden Försäkring
  • Thu 27 May 2021 15:45
    #1

    Har ni haft en hund ett helt år men ingen aning hur det ska fungera om hunden blir sjuk??

  • Anonym (E)
    Thu 27 May 2021 15:48
    #2

    Alla sådana saker ska finnas i avtalet - vem står för vilka utgifter, t ex försäkring. Jag har inte hund men har haft katt, vi var tvungna att betala fakturan på plats och fick ersättning av bolaget i efterhand. Det motsvarade en halv månadslön på den fakturan... Jag föredrar fast självrisk så man alltid vet vad man kan förvänta sig.

    Såvitt jag ser det ska hunden alltid försäkras av ägaren men jag är inte insatt i hur det fungerar med fodervärdar. I nuläget borde det också vara hundägarens ansvar eftersom det är hen som har hunden försäkrad.

    Det ska finnas information online om hur man skriver ett sånt avtal, och kanske folk som vet mer skriver i tråden senare.

  • Thu 27 May 2021 17:48
    #3
    loftanna skrev 2021-05-27 15:31:20 följande:

    Vi har haft en hund hemma ett år och vi ska bli fodervärd, inga papper skrivna.
    Vet inte var ägaren har den försäkrad nu men har lite frågor:

    Vilket bolag tycker ni är bäst?
    Hur gör ni med självrisk, fast/ rörlig?
    Om man måste uppsöka djursjukhus, betalar man då "endast" självrisken och sjukhuset och bolaget sköter det andra? Har hört att kvälls o nattetid kan det vara svårt att sköta detta.
    Vi har ännu inte skrivit avtal, om nu hunden blir sjuk innan detta skrivs vem anser ni ska stå för kostnad om hunden blir sjuk?


    Jag har haft Folksam i många år och varit nöjd men har börjat titta på Dina försäkringar då dom har en tilläggsförsäkring för tandlossning vilket är vanligt bland dvärgraser som jag har.

    Fast självrisk har jag och du betalar självrisk + den procentuella rörliga delen du valt när du tecknade försäkringen om det är på tider då försäkringsbolagen har öppet. Andra tider får du betala hela summan och får ersättning i efterskott av försäkringsbolaget så du behöver ju ha en rejäl buffert för just veterinärräkningar.
    Men fodervärd betyder ju att hunden ska gå i avel och då borde väl uppfödaren ha en avelsfösäkring?

    Otroligt dumt att inte skrivit avtal när ni hämtade hunden för har ni otur så är hunden oförsäkrad och ägaren hävdar att ni ska betala om hunden blir sjuk eftersom den bor hos er.
  • Thu 27 May 2021 18:00
    #4

    Dagtid finns såkallad direktreglering. Men som djurägare behöver man vara beredd på att snabbt hosta upp rätt många tusen. P.g.a. självrisken.

    Rimligtvis borde ni fått information om hur ni ska göra vid sjukdom. När mina föräldrar var fodervärd förväntades de gå till en viss veterinär i första hand och alltid ringa ägaren först.

    Är ni ens säkra på att hunden är försäkrad?

  • Thu 27 May 2021 18:02
    #5

    Behåll nuvarande försäkringsbolag (förutsatt att den är försäkrad då) för att undvika strul. Och se till att få papper och allt uppgjort direkt.

    Drt vanliga vid fodervärd är ju att ägaren betalar avelsrelaterade saker och ni andra resten. Men låter konstigt att ni redan haft den ett år utan att reda ut?

  • Thu 27 May 2021 18:13
    #6
    Dexter dot com skrev 2021-05-27 17:48:55 följande:

    Jag har haft Folksam i många år och varit nöjd men har börjat titta på Dina försäkringar då dom har en tilläggsförsäkring för tandlossning vilket är vanligt bland dvärgraser som jag har.

    Fast självrisk har jag och du betalar självrisk + den procentuella rörliga delen du valt när du tecknade försäkringen om det är på tider då försäkringsbolagen har öppet. Andra tider får du betala hela summan och får ersättning i efterskott av försäkringsbolaget så du behöver ju ha en rejäl buffert för just veterinärräkningar.

    Men fodervärd betyder ju att hunden ska gå i avel och då borde väl uppfödaren ha en avelsfösäkring?

    Otroligt dumt att inte skrivit avtal när ni hämtade hunden för har ni otur så är hunden oförsäkrad och ägaren hävdar att ni ska betala om hunden blir sjuk eftersom den bor hos er.


    Det lät väldigt bra med Dina, men ser inte ut som att deras tandvårdsförsäkring täcker tandlossning?
  • Thu 27 May 2021 19:06
    #7
    Jemp skrev 2021-05-27 18:13:34 följande:
    Det lät väldigt bra med Dina, men ser inte ut som att deras tandvårdsförsäkring täcker tandlossning?
    www.dina.se/forsakringar/djuren/tandvardsforsakring-for-djur.html

    Fast det står att dom ersätter tandlossning eller tolkar jag det fel?
  • Thu 27 May 2021 19:11
    #8
    Dexter dot com skrev 2021-05-27 19:06:41 följande:

    www.dina.se/forsakringar/djuren/tandvardsforsakring-for-djur.html

    Fast det står att dom ersätter tandlossning eller tolkar jag det fel?


    I din länk håller jag med. Men i villkoren står

    Att parodontit (tandlossning) INTE ersätts (tillsammans med flera andra undantag/åkommor).

    Fult och underligt... Värt att kontakta dem för att reda ut innan man väljer den enbart därför. Men såg ut att vara vettig i övrigt och billigt (om än lite högre rörlig självrisk än jag hade hos Agria).
  • Thu 27 May 2021 19:34
    #9
    Jemp skrev 2021-05-27 19:11:34 följande:
    I din länk håller jag med. Men i villkoren står

    Att parodontit (tandlossning) INTE ersätts (tillsammans med flera andra undantag/åkommor).

    Fult och underligt... Värt att kontakta dem för att reda ut innan man väljer den enbart därför. Men såg ut att vara vettig i övrigt och billigt (om än lite högre rörlig självrisk än jag hade hos Agria).
    Verkar ju onekligen luddigt och behöver kollas upp. Tack för att du informerade! Är ju tyvärr inte dax för valp än men det är ju inte fel att vara förbredd :)
  • Thu 27 May 2021 19:51
    #10
    Dexter dot com skrev 2021-05-27 19:34:03 följande:

    Verkar ju onekligen luddigt och behöver kollas upp. Tack för att du informerade! Är ju tyvärr inte dax för valp än men det är ju inte fel att vara förbredd :)


    Blev nyfiken i mitt eget hundköpsplanerande.

    Svedea ersätter tänder på katt, har inte kollat upp hund.
  • Fri 28 May 2021 04:09
    #11
    Jemp skrev 2021-05-27 19:51:38 följande:
    Blev nyfiken i mitt eget hundköpsplanerande.

    Svedea ersätter tänder på katt, har inte kollat upp hund.
    Borde kanske ha förstått att ersättning för tandlossning var för bra för att vara sant med tanke på kostnaderna men jag ska forska vidare.
Svar på tråden Försäkring