• Fri 28 May 2021 14:16
    6289 visningar
    9 svar
    -1
    9
    6289

    Adoptera bort barn

    Hej! Jag har idag tagit tre graviditetstest som alla visar positivt efter ett samlag där kondomen lyckades glida av. Ska boka tid med gyn nästa vecka.


    Varken jag eller min partner är redo för att få barn, men det skär i hjärtat på mig att göra abort. Det är ingen process jag är emot, tvärt om är jag glad att det finns möjlighet, men jag har börjat fundera på om det finns andra möjligheter.


    Finns det möjlighet i Sverige att adoptera bort barn till ensamstående/par? Är det en svår process och kanske så att det kan nekas eftersom det anses att vi kan ta hand om barnet själva?


    I slutändan vill jag bara (det eventuella) barnet bästa. Varken jag eller min partner känner att vi är redo på grund av psykiska problem samt att jag vill gå klart min utbildning.


    Finns det inte möjlighet så kommer jag ta den andra utvägen. Det är väldigt tidigt in i graviditeten, tack och lov.

  • Svar på tråden Adoptera bort barn
  • Fri 28 May 2021 14:20
    #1

    Vet tyvärr inte möjligheten men tror adoption i Sverige är svårt. Det fungerar liksom inte på samma sätt som i andra länder. Jag personligen hade hundra gånger hellre levt med en abort i bagaget än vetskapen om att jag lämnat bort mitt barn.

  • Fri 28 May 2021 14:49
    #2

    Det måste ju gå. Alternativet är ju att folk lämnar nyfödda bebisar på trappan hos soc, och det kan jag inte tänka mig de vill att man gör.

  • Fri 28 May 2021 15:00
    #3
    +1

    I Sverige är det endast i mycket speciella fall man kan adoptera bort barn och oftast handlar det om närståendeadoption. Här i landet har vi ett system med familjehem där man i särskilda utredda skäl låter ett barn växa upp. Men det blir ingen adoption utan familjehemmet kan efter viss tid ta över vårdnaden. Därmed är barnet fortfarande arvsberättigat tex

  • Fri 28 May 2021 15:10
    #4

    Kontakta socialtjänsten om både du och den andra föräldern är överens så kan de hjälpa till att hitta adoptivföräldrar. Det är ju inte omöjligt att adoptera bort ett barn, men det är nog inte så vanligt och är säkert inte jätteenkelt.

    Tänk på att en graviditet kan vara jobbig och du kan få skador av förlossningen. Det är inte säkert att du kommer ta kunna plugga under graviditeten, många blir sjukskriva och en del måste vara inneliggande på sjukhus. Sen att gå igenom en förlossning utan att få barnet är ju inget man vill göra om man inte måste. Sen får du inte glömma de känslomässiga band som uppstår till barnet under graviditeten. Om jag inte ville behålla barnet skulle jag tusen gånger hellre gjort abort än att gå hela graviditeten för att sedan lämna bort barnet. Har du koll på vad det innebär att vara gravid och föda barn?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Fri 28 May 2021 15:12
    #5

    Tack för allas svar, tankar och åsikter. Som det ser ut nu, så kommer jag nog inte behålla det. Vill som sagt det bästa för barnet, och om det är en sådan stor process så är det inget alternativ.

  • Fri 28 May 2021 15:45
    #6

    Det är ovanligt att adoptera bort ett barn i Sverige och vi har en lagstiftning att i första hand stötta föräldrar i sitt föräldraskap.

    Men det är naturligtvis möjligt att adoptera bort barn i Sverige också.

  • Fri 28 May 2021 16:35
    #7

    Det stämmer att det är ovanligt med inhemska adoptioner i Sverige. Däremot snackar folk i nattmössan när de påstår att det är svårt och att man inte själv får välja att adoptera bort ett barn. Det får man visst göra exakt hur mycket man vill. Finns absolut inga hinder mot det. Och när barn placeras i familjehem så är det av helt andra orsaker. Kontakta socialtjänsten/familjerätten i din kommun så hjälper de dig tillrätta. Räkna dock med att de kan bli lite ställda och inte riktigt veta på rak arm hur man går tillväga. Eftesom det är så pass ovanligt kommer de flesta handläggare aldrig under sin yrkesverksamma period någonsin att behöva handlägga ett sådant ärende.

  • Fri 28 May 2021 20:34
    #8

    Det är fullt tillåtet att adoptera bort sitt barn om föräldrarna är överens om det. Det finns gott om folk som är redo att adoptera också. Att det är ovanligt är för att det inte föds så många oönskade barn i Sverige eftersom vi har rätt till abort. Man behöver heller inte lämna bort barn av ekonomiska skäl här. Kontakta socialtjänsten i din kommun och ställ dina frågor.

  • Fri 28 May 2021 22:18
    #9
    +1

    Jag har en gammal klasskompis som adopterade ett barn i Sverige. Den biologiska mamman tyckte att hon var för ung (som jag förstått det) och fick träffa min klasskompis innan, och fick själv välja om hon ville adoptera bort barnet till klasskompisen med partner. Min klasskompis hämtade sedan barnet på BB. Kolla med kommunen, sök på adoptionsforum så får du säkert bättre svar än av oss på familjeliv.... Gör det som känns bäst för dig och din partner, det finns inget rätt eller fel!

Svar på tråden Adoptera bort barn