• Anonym (Mamma­)
    Fri 28 May 2021 21:06
    5269 visningar
    34 svar
    -4
    34
    5269

    Kidnappning?

    Det här är inte så dramatiskt, men ändå fel och jag vet inte vad jag ska göra.

    Jag och mitt ex är i vårdnadstvist och har från Tingsrätten fått ett beslut om hur umgänge ska se ut fram till huvudförhandling.
    Den här helgen skulle vara pappa-helg, men exet var upptagen och kunde inte hämta sonen. I beslutet från TR står det att exet ska hämta och lämna sonen hemma hos mig vid umgänge. Mycket tydligt. Han själv och ingen annan. Annars får han vara kvar hos mig.

    Idag ville farmor och farfar träffa honom, och jag gick med på det. Jag är mån om att de ska ha en god relation och har aldrig haft någon anledning att misstro dem. Vi kom överens om att de skulle ha honom i 2.5 timmar men han skulle komma hem i lagom tid för att varva ner innan nattning.

    Men sen visade det sig att exet ändå skulle komma hem och skulle bestämt ha sonen så jag fick ett SMS där det stod att sonen inte kommer hem. Försökte ringa farmor och farfar men fick först inget svar. Blev sedan uppringd och förklarade då att det här inte är okej, det är bara exet som får hämta vid umgänge och vi var ju överens om att de skulle lämna tillbaka sonen.
    De verkade förstå och skulle prata med exet och ringa tillbaka. Men det gjorde de inte.

    När den överenskomna tiden jag skulle få tillbaka min son passerat med ca en halvtimme skrev jag och frågade varför de inte ringde. Jag fick en ursäkt men det var allt.

    Vet inte vart sonen är nu. Om han fortfarande är med farmor och farfar eller hos exet.

    Men grejen är ju det att exet inte ska ha honom om han inte hämtar själv. Och jag gick ju med på att låta sonen vara hos farföräldrarna under premisserna att jag skulle få tillbaka honom innan nattning. Nu vet jag inte när han kommer hem igen. Imorgon? På söndag? Inte ens då?

    Jag lät honom ju åka med dem frivilligt. Men jag skulle ju fått tillbaka honom och fick aldrig det. Än så länge har jag och exet gemensam vårdnad så det kanske inte finns något att göra eftersom sonen (troligtvis) är hos den andra vårdnadshavaren. Och det skulle vara pappa-helg. Men i avtalet står det ju att det är exet som ska hämta och det har brutits. Min tillit till farföräldrarna är krossad också.

    Jag ska givetvis rådfråga min advokat om avtalsbrottet men det är ju helg nu.

  • Svar på tråden Kidnappning?
  • Anonym (ring polise­n)
    Fri 28 May 2021 21:09
    #1
    -3

    Ja, alltså, ring polisen. 

  • Anonym
    Fri 28 May 2021 21:12
    #2
    Anonym (ring polisen) skrev 2021-05-28 21:09:39 följande:

    Ja, alltså, ring polisen. 


    Polisen, för att pappan som har delad vårdnad är med sin son?
  • Anonym (oooo)
    Fri 28 May 2021 21:18
    #3

    Tyvärr inget att göra men pappan borde ju ringa dig och tala om hur han tänker. Det är säkert så att han tänker att barnet är hos honom tills söndag, enligt planen.
    Att du var snäll och lät farmor och farfar träffa barnet gick inte som det var tänkt. Nu vet du att det inte går att lita på dem. Du behöver inte göra så igen. 
    Att pappan inte hämtade själv räcker knappast som orsak för att direkt göra något åt saken nu, men det kommer vara negativt för pappan i tvisten, att han hittade på eget sätt den här gången. 

  • Anonym (ring polise­n)
    Fri 28 May 2021 21:29
    #4
    -3
    Anonym skrev 2021-05-28 21:12:02 följande:
    Polisen, för att pappan som har delad vårdnad är med sin son?
    Ja. Han håller barnet borta mot överenskommelse och TS vet inte ens var barnet är. Då ringer man polisen oavsett om den andra föäldern har vårdnad eller inte. Detta enligt polisen och rätten, till mig om mitt barn. Om och om igen får jag höra det. Håller den andra föräldern barnet kvar utanför överenskommelsen och vägrar kommunicera och berätta var de är, ring, ring, ring.
  • Anonym
    Fri 28 May 2021 21:41
    #5
    Anonym (ring polisen) skrev 2021-05-28 21:29:26 följande:
    Ja. Han håller barnet borta mot överenskommelse och TS vet inte ens var barnet är. Då ringer man polisen oavsett om den andra föäldern har vårdnad eller inte. Detta enligt polisen och rätten, till mig om mitt barn. Om och om igen får jag höra det. Håller den andra föräldern barnet kvar utanför överenskommelsen och vägrar kommunicera och berätta var de är, ring, ring, ring.
    Inte konstigt att polisen saknar resurser där det verkligen behövs.
  • Fri 28 May 2021 22:00
    #6

    Om du fortsätter tjafsa sahär kommer du anses ha samarbetsproblem. Pojken blev hämtad av farforäldrar, men sen ville pappan ha honom over helgen. Vad är egentligen problemet? Var glad de alla vill ha barnet!

  • Anonym (Anony­m 666)
    Fri 28 May 2021 22:02
    #7

    Först lät du alltså farmor och farfar ha barnet. Sedan skulle pappan ta över. I mina ögon låter det bara som att han också lät dem ha barnet, fast det är hans tid. Men du tycker alltså att de skulle ha skjutsat ungen till dig, så att pappan kunde hämta hen och sen skjutsa tillbaka till farmor och farfar...?

    Lugna nerverna, det här är verkligen inget att bli upprörd över. Om det är så otroligt viktigt för dig att det ska lämnas EXAKT som det står i era papper får du vägra att lämna ifrån dig barnet på dagar när hen ska hämtas av pappan, tills han gör det.

  • Fri 28 May 2021 22:03
    #8
    +2
    Anonym (ring polisen) skrev 2021-05-28 21:29:26 följande:
    Ja. Han håller barnet borta mot överenskommelse och TS vet inte ens var barnet är. Då ringer man polisen oavsett om den andra föäldern har vårdnad eller inte. Detta enligt polisen och rätten, till mig om mitt barn. Om och om igen får jag höra det. Håller den andra föräldern barnet kvar utanför överenskommelsen och vägrar kommunicera och berätta var de är, ring, ring, ring.
    Mina barns mor kokade ihop en helt vansinnig historia (som givetvis inte stämde alls) om att jag slagit barnen, de var nu rädda för mig och ville inte åka till mig.... Så hon vägrar komma ut med dem när jag försöker hämta.

    Vi har tingsrättsdom ang gemensam vårdnad och växelvist boende varannan vecka som vunnit laga kraft.

    Vem hjälper mig när jag står där utanför som ett fån på trottoaren o väntar på barn som aldrig kommer ut tror du?

    Polis och socialtjänst gör inte ett piss...... De skulle heller inte göra något i TS fall.

    Till TS:
    Ta mitt råd o lägg ner detta, du kommer inte få medhåll, alls.

    Det är illa gjort att exet att inte vara tillgänglig när han ska hämta för umgänge, absolut.
    Men du kommer aldrig vinna några sympatier hos någon genom att tolka detta så fyrkantigt och bokstavligt.
    Ibland kan man få förhinder, det händer alla. Självklart ska då exet kunna skicka farmor/farfar för att hämta upp ungen, inget snack om saken. Av din egen beskrivning så har de ju även en bra relation med barnet, så då blir ditt resonemang än mer löjligt.
  • Anonym (Teddy­)
    Fri 28 May 2021 22:11
    #9

    Finns det någon relevant anledning till att du försvårar saker så här? Pappan hämtade sitt barn på sin helg. Varför kontaktar du inte pappan för att försäkra dig om att sonen är där?

  • Anonym (ring polise­n)
    Fri 28 May 2021 22:16
    #10
    -1
    Anonvm skrev 2021-05-28 22:03:44 följande:
    Mina barns mor kokade ihop en helt vansinnig historia (som givetvis inte stämde alls) om att jag slagit barnen, de var nu rädda för mig och ville inte åka till mig.... Så hon vägrar komma ut med dem när jag försöker hämta.

    Vi har tingsrättsdom ang gemensam vårdnad och växelvist boende varannan vecka som vunnit laga kraft.

    Vem hjälper mig när jag står där utanför som ett fån på trottoaren o väntar på barn som aldrig kommer ut tror du?

    Polis och socialtjänst gör inte ett piss...... De skulle heller inte göra något i TS fall.

    Till TS:
    Ta mitt råd o lägg ner detta, du kommer inte få medhåll, alls.

    Det är illa gjort att exet att inte vara tillgänglig när han ska hämta för umgänge, absolut.
    Men du kommer aldrig vinna några sympatier hos någon genom att tolka detta så fyrkantigt och bokstavligt.
    Ibland kan man få förhinder, det händer alla. Självklart ska då exet kunna skicka farmor/farfar för att hämta upp ungen, inget snack om saken. Av din egen beskrivning så har de ju även en bra relation med barnet, så då blir ditt resonemang än mer löjligt.
    Ja, varför står du som ett fån på trottoaren? Ring och begär handräckning. 
Svar på tråden Kidnappning?