• HannahAurora

    Saga om flicka som bytte saker

    Hej!

    Jag letar efter en gammal saga från när jag va liten (född 98) och den handlade om en liten fattig flicka som skulle skaffa nåt till sin mor. Tror hon skulle ha vatten eller nåt annat ätbart, men då hon och familjen var fattig bytte hon till sig saker.

    Så hon fick be saker om de kunde de byta med henne, men alla ville ha något, så det pågick ett tag. Till slut kom hon till en bagare och var då väldigt ledsen för att hon inte kommit nån vart.. men bagaren var snäll och hjälpte henne och sen kunde hon byta med alla andra och få det hon ville.

    Minns inte alla karaktärer, men smed, bagare och andra arbetare var med. Om någon hade några namn kommer jag tyvärr inte ihåg det. Men om nån känner igen detta så skulle jag verkligen uppskatta om ni hörde av er.

    Tack på förhand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-03 21:25
    Mindes precis en pytteliten detalj. Dialogen i sagan gick ungefär såhär; "yxan ger jag till skogshuggarens, skogshuggarens ger mig vede, veden ger jag till mjölnaren, mjölnaren ger mig mjöl, mjölet ger jag till bagaren, bagaren ger mig bröd, brödet byter jag mot skor, skorna ger jag till brunnen och brunnen ger mig vatten."

    Och det var nog en saga på kassett eller cd.

    Tack igen!

  • Svar på tråden Saga om flicka som bytte saker
  • Snorpi

    Jag tror att det är "Fru Holle" du tänker på. Har för mig att den är skriven av bröderna grimm. Kan det vara den?

Svar på tråden Saga om flicka som bytte saker