• Sat 29 May 2021 21:40
    1439 visningar
    13 svar
    +1
    13
    1439

    Städschema veckovis

    Vi har nyligen implementerat ett veckovis städschema här hemma. Kände att så mycket skedde lite när andan föll på (= alldeles för sällan), och ville inte spara allt till helgen så massa tid går åt städning osv.

    Vårt städschema ser ut så här:

    Måndag: Storhandla och städa/torka ur kyl

    Tisdag: Städa stora badrummet

    Onsdag: Dammsug soffa samt damma ytor och möbler

    Torsdag: plocka reda på allt som ligger fel.

    Fredag: Städa lilla badrummet. Byt sängkläder.

    Kör en tvätt och en torktumlare per dag. Och robotdammsugaren jobbar på under nätterna. Disk, våttorka kök och matrum sker dagligen vid behov.

    Hur gör ni och har ni hittat en bra strategi för att inte hamna efter?

  • Svar på tråden Städschema veckovis
  • Sun 30 May 2021 02:49
    #1

    Oj vad ni städar.... Strategin hos oss är att vi kommit helt till ro med att "ligga efter", det går superbra. Det enda som fixas utan lagg är tvätt (pojken måste ha sina sportuniformer) och diskmaskinen, den körs dagligen,

  • Anonym (Sara)
    Sun 30 May 2021 07:34
    #2

    Personligen städar jag hellre ella rum på samma dag, istöllet för att sprida ut det. Jag har hellre en städdag än känner att jag städar hela tiden. Sen tar jag förstås emellan ena om det behövs.

  • Sun 30 May 2021 07:58
    #3

    Plocka undan varje dag, disk och tvätt dagligen. Städhjälp varannan vecka. Dammsuger 1g däremellan.

    Hade vi inte haft städhjälp hade vi gjort som ovan, städat allt en dag. Men funkar det för er så är det ju bra, men vi hade inte hunnit detta.

  • Sun 30 May 2021 07:59
    #4

    Nu lever jag med en man som är rejält bortskämd med att aldrig behövt städa eller vara delaktig i sina andra förhållande, så för att jag ska orka och för att jag ska slippa ta även hans skit så blir det gemensamt städ en gång i veckan... då kör vi hela huset på en dag som är hans val.  Här gör vi allt från damma, torka speglar dörrar, fönster vid behov, dusch vägg, badrum, tvättstuga (tvättar dock vår egna tvätt efter behov, lister, golv, kakel.... ja allt

    Utöver detta så tar jag en "snabbstäd" mitt emellan. då torkar jag av köksbänkar och skåpsluckor, toaletten, golverna damsugs och skuras.

    Jag försöker hålla det renplockat och organiserat varje dag så går och plockar lite hela tiden 

  • Sun 30 May 2021 08:00
    #5
    Mimosa86 skrev 2021-05-30 07:58:59 följande:

    Plocka undan varje dag, disk och tvätt dagligen. Städhjälp varannan vecka. Dammsuger 1g däremellan.

    Hade vi inte haft städhjälp hade vi gjort som ovan, städat allt en dag. Men funkar det för er så är det ju bra, men vi hade inte hunnit detta.


    städhjälp drömmer jag om varje vecka när jag måste bråka med min sambo! gud vad skönt
  • Mon 31 May 2021 16:22
    #6

    Hade aldrig orkat städa varje dag. Vi plockar undan efter oss och fixar iordning efter middagen, inte mer än så på daglig basis. Vi har storstädning på söndagar, det tar oss ca 1,5 timme när vi hjälps åt (två vuxna och två nästan-tonåringar). Ca 140 kvm och 4 toaletter. Tvätten tar såklart hela dagen men det finns gott om tid att göra ingenting medan maskinerna går.

  • Mon 31 May 2021 16:47
    #7

    Vi gör all städning på söndagarna (om vi nu skulle ha planer, så flyttas det till lördag eller så). Det är mer praktiskt att ta alla rum samma dag, annars tar man fram sina städredskap flera gånger i veckan.... 

    Tvätt gör jag oftast onsdagar och lördagar. Övrigt har jag inga fasta dagar för. 

  • sextio­talist
    Mon 31 May 2021 17:51
    #8

    Efter behov. Inte ens när sambons barn var hos oss och ett förskolebarn och under längre ledighet så hade vi det behov av städning som du verkar ha.

    Vi sopade golven under veckorna efter behov, även badrum och toalett självklart

    Bör väl tillägga att vi hade katt då och även lånade mammas hund till och från.

    Tvätten tog jag under en dag, om inget behövdes tvättas akut.

    Att det låg leksaker framme gjorde inget. Nu när det bara är sambon och jag så behövs inte mer än 3 timmar varannan vecka. Det blir inte så smutsigt hemma hos oss, men rörigt kan det vara

  • Fri 4 Jun 2021 14:22
    #9

    själva så dammsuger vi, dammar och tar toan varje dag
    men är nu på jakt efter en ny dammsugare, då det dammsugs varje dag är jag på jag efter en mer tålig dammsugare, har kollat in på exempelvis:https://www.fimap.se/nano, den verkar mer indistruiell av sig och ändå bra

    sen av ren nyfikenhets skull, vad har ni för dammsugare och hur ofta dammsuger ni? :)

  • Fri 4 Jun 2021 23:38
    #10

    Oj, jag är förvånad att vissa verkar tycka jag städar mycket. Tänker att badrummet en gång/vecka väl är minimum för en barnfamilj osv? :)

    Jag lägger ca 30 minuter per dag, 5 dagar i veckan. Helgerna är ?lediga?. Men är så nöjd att slippa lägga hela lördagsförmiddagen exempelvis. När hela familjen är hemma vill jag umgås!

    Det jag vill slippa är det där ostrukturerade, slentrianstädandet, När man inte minns sist man bytte sängkläder, eller när man hittar en bit julskinka längst in i kylen. Vad har ni för strategi för det? Och är det någon sån där slentriangrej som ni har för er som kanske skulle behöva schemaläggas för att bli av lite oftare?

  • Anonym (Sara)
    Sat 5 Jun 2021 06:30
    #11
    Selmans skrev 2021-06-04 23:38:40 följande:

    Oj, jag är förvånad att vissa verkar tycka jag städar mycket. Tänker att badrummet en gång/vecka väl är minimum för en barnfamilj osv? :)

    Jag lägger ca 30 minuter per dag, 5 dagar i veckan. Helgerna är ?lediga?. Men är så nöjd att slippa lägga hela lördagsförmiddagen exempelvis. När hela familjen är hemma vill jag umgås!

    Det jag vill slippa är det där ostrukturerade, slentrianstädandet, När man inte minns sist man bytte sängkläder, eller när man hittar en bit julskinka längst in i kylen. Vad har ni för strategi för det? Och är det någon sån där slentriangrej som ni har för er som kanske skulle behöva schemaläggas för att bli av lite oftare?


    Jag tycker inte heller att ni verkar städa mycket (reagerde också på det) däremot ofta.

    Det är väl dammsugandet som låter lite mycket. Låter som att dammsugaren går varenda natt, så det låter lite mycket inte det andra.

    Nu har jag utflugna barn och bor själv så får erkänna att jag blivit lite sämre med rutinerna sen desa (det blir liksom inte så stökigt med en vuxen heller). Men generellt har det handlat om planering för mig. Tydliga listor som jag bockar av. En del gillar ju att aldrig behöva städa utan ta lite hela tiden istället (läste någon gång etttips om att städa handfatet när man ändå sitter på toan). Så är inte jag. När jag städar, städar jag och när jag i te städar gör jag det inte. Inget evigt småplockande från min sida. Sen har jag rutiner kopplade till vissa saker. När jag veckohandlar ser jag till att gå igenom kylen, slänga gammalt och torka ur innan jag ställer in ny mat, likaså med skafferiet. Som exempel.

    Men sen är jag lite flytande också. Detaljpalnerar inte allt. Jag brukar tex tvötta fönstren en gång på våren och en gång på hösten, så det har jag som riktlinje, men exakt nör jag gör det blir mer av ett infall - idag passar det att putsa fönsrena Ofta blir det tex första fina vårdagen då jag helt enkelt får lust till rena fönster.
  • Sat 5 Jun 2021 06:59
    #12
    egard339 skrev 2021-06-04 14:22:25 följande:

    själva så dammsuger vi, dammar och tar toan varje dag

    men är nu på jakt efter en ny dammsugare, då det dammsugs varje dag är jag på jag efter en mer tålig dammsugare, har kollat in på exempelvis:www.fimap.se/nano, den verkar mer indistruiell av sig och ändå bra

    sen av ren nyfikenhets skull, vad har ni för dammsugare och hur ofta dammsuger ni? :)


    Vi köpte en robotdammsugare med moppfunktion. Det bästa vi gjort!

    Vi har aldrig haft så rena golv! Vi går runt i huset och dammar av, slår på vår nya kompis och huset blir rent.

    Nu behöver vi bara tvätta och städa toaletterna. Maken tvättar och jag städat toaletterna två gånger i veckan.

    Att dammsuga är det värsta jag vet. Har hatat det ända sedan jag var barn och skulle städa rummet. Mamma och pappa försökte muta mig med glass och småpengar, men inte ens det hjälpte.

    Vi vill inte ha städhjälp. Dels vill jag inte lägga pengar på det och när man har barn och djur så blir det smutsigt ganska snabbt efteråt. Det är inte värt det. Däremot är det så skönt att slå på robotdammsugaren vid behov och spara tid och humör!
  • Sat 5 Jun 2021 09:58
    #13

    Här har det funkat bra med att ha "sysslor" 15-20 min före kvällsmaten.
    1 vuxen lagar maten
    1 vuxen kör runt dammsugaren
    barnen tar vars ett område som de väljer tex plocka grejor, ställa iordning i hallen, städa toaletten, damma, tömma diskmaskinen, sortera tvätt osv. Så sätter vi på hög städmusik som är peppig och alla jobbar på ca 20 minuter.
    När maten är klar är huset mycket finare!
    Efter maten ställer alla in sin egen disk i diskmaskinen, vi vuxna tar resten men det tar bara 10 minuter.

    Vissa dagar är det väldigt fint från början, då skippar vi sysslor. Men oftast finns saker att göra tex: Alla tar sina egna grejor till rummet, byta handdukar i kök och toaletter, sortera tvätt/starta tvätt/hänga tvätt, torka av handfat på badrummen osv.

    På lördagen städar barnen sina egna rum och vi tar vårt sovrum. Ingen annan städning.
    Söndagar brukar vi inte städa...

Svar på tråden Städschema veckovis