• Francis 12

    Tips och flaggor på hur man undviker att köpa bostaden till ett övervärderat pris.

    Ja, som rubriker lyder. Vad har ni för tips på vad man ska tänka på vid köp av lägenheten (min första dessutom). Jag vill gärna undgå att köpa för dyrt och sedan ha svårt att sälja i framtiden. Har ni några konkreta tips på vad man bör tänka på? 

    Feed me

  • Svar på tråden Tips och flaggor på hur man undviker att köpa bostaden till ett övervärderat pris.
  • me33

    Isåfall, lyssna inte på mäklaren, köp inte för långt från city/centrum och köp inte i nuläget om du kan vänta. Nuläget känns inte så bra när kanske tillfällig övervärdering råder till följd av pandemin(beror lite på objekt du tittar på)

  • fjanten

    Den risken finns ju alltid, men har du planer på att bo hyfsat länge i bostaden är det i alla fall stor chans att du går plus. Ska du bo där i ett år kanske, då är det eventuellt värre. Köper du på "obygden" är det inte alltid så att ens nödvändiga renoveringar betalar igen sig, så köp ändå på ett relativt attraktivt område. Som ovanstående säger: Ta det mäklaren säger med några skopor salt... Ja, mäklaren ska officiellt sett vara en opartisk medlare mellan säljare och köpare - men de är i första hand intresserade av att sälja (och då till så högt pris som möjligt). Skulle också råda dig att vänta lite. Just nu är det säljarens marknad!

  • Fjäril kär

    Ta reda på hur det ser ut i föreningen så ni inte hamnar i konflikter och infekterade grannfejder som kan påverka ditt boende och eventuellt en framtida försäljning. Läs protokoll från årsmöten.

  • Noname00

    Ha lite is i magen när du lagt ditt sista bud och gå inte alltid på att det finns en annan som är intresserad.

    Framförallt om du budar och till slut så lägger någon högsta budet och denne får köpa.
    Och sedan ringer mäklaren efter en kort tid med nån historia om varför köpet inte blev av så skulle jag utan tvekan baka mitt bud till sista budet som var när det endast stod mellan mig och köparen.

    Gnäller mäklaren eller köparen så ställ frågan "Om inte vinnaren i budgivningen ska köpa varför har vi då stått och budat mot varandra?"

Svar på tråden Tips och flaggor på hur man undviker att köpa bostaden till ett övervärderat pris.