• Mamapolarbear

    Hjälp med pojknamn!

    Hej! Vi väntar vår lille pojke vilken dag som helst och kollar runt på vad han kan tänkas få för namn. Vi är ute efter ett relativt kort (typ två stavelser) och mjukt namn. Följande namn har vi diskuterat, men behöver hjälp att hitta det där perfekta namnet som bara känns rätt sen! :)

    Vilmer

    Edvin

    Albin

    Isak (känns lite för hårt)

    Lukas (även detta känns lite hårt)

    Anton

    Ralf (mannens favorit, jag är inte så förtjust)

    Vad tycker ni om dessa namn? Har ni några förslag på andra som skulle kunna falla oss i smaken? :)

  • Svar på tråden Hjälp med pojknamn!
  • Anonym (Elin79)

    Flera av dessa namn finns i min bekantskapskrets, många gillar jag!
    Vilmer heter grannen, fint. De stavar med W.
    Edvin är en av mina favoriter!
    Albin, samma här, fint namn. Dock vanligt i vissa årskullar där vi bor.
    Isak, håller med om att det är hårt men ändå väldigt fint.
    Lukas gillar jag inte alls, vet inte varför men upplever det ännu hårdare än Isak.
    Anton, finns i släkten, fint och stabilt namn.
    Ralf - tänker på Ralf Edström. Inget jag skulle välja själv.


    Andra fina namn:
    Emil
    Frank
    Karl/Kalle
    Fabian
    Oliver
    Ludvig
    Didrik

  • Mamapolarbear

    Tack för svar! Kul att de flesta namn vi pratar om även faller någon annan i smaken :)

    Jag gillar Emil, Oliver och Ludvig, men tyvärr är de "upptagna" av närståendes barn.

    Fler tankar och förslag? :)

  • Anonym (Klassiska namn)

    Lite beroende på vad man upplever som mjukt så är ju många av de klassiska pojknamnen just tvåstaviga. Några jag gillar (och som inte är så vanliga på dagis just nu) är:

    Erik

    Johan

    David

    Patrik

    Simon

    Sedan är ju Björn ett fantastiskt namn men inte tvåstavigt då ;)

  • Embla twopointoh
    Mamapolarbear skrev 2021-06-03 11:12:13 följande:

    Hej! Vi väntar vår lille pojke vilken dag som helst och kollar runt på vad han kan tänkas få för namn. Vi är ute efter ett relativt kort (typ två stavelser) och mjukt namn. Följande namn har vi diskuterat, men behöver hjälp att hitta det där perfekta namnet som bara känns rätt sen! :)

    Vilmer

    Edvin

    Albin

    Isak (känns lite för hårt)

    Lukas (även detta känns lite hårt)

    Anton

    Ralf (mannens favorit, jag är inte så förtjust)

    Vad tycker ni om dessa namn? Har ni några förslag på andra som skulle kunna falla oss i smaken? :)


    Mjuka, tvåstaviga pojknamn:

    Willhelm

    Noah

    Simon

    Liam

    Jonah

    Ingmar

    Ingolf

    Hiram

    Arild

    Erland


  • Mamapolarbear

    Bra förslag! Några av namnen går tyvärr bort för det är pappans och hans brors namn (både tilltal och mellannamn). Simon tycker jag är superfint, men min man har tyvärr sagt nej till det. Ska framföra några av era förslag till honom och se vad han säger.

    Han föreslog Rasmus häromdagen, men är osäker på om det klingar för mycket "busunge"? Tycker annars att det är en fint namn det med. Vad tycker ni?

  • Anonym (Klassiska namn)

    Rasmus är fint tycker jag. Klassiskt men inte supervanligt och kan uttalas på engelska. Enda problemet kanske är om ni bor i en del av Sverige där man inte kan uttala bokstaven r...;)

  • Anonym (Anonym)

    Jag gillar Edvin och Isac. Edvin är ju mjukare men Isac är en favorit (dock gillar inte min sambo det namnet) Gillar även Elias.

    Mina pojkar heter Colin och Alvin.

  • fluu

    Det är inget fel på något av era namn. Anton är min personliga favorit.

    Förslag: Joel, Harry,Joar, John, Axel, Elvin, Alfred, Fred,Algot, Mattis, Aron, Frans, Ivar, Love, Måns, Vilgot.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hjälp med pojknamn!