• Thu 3 Jun 2021 11:12
    2222 visningar
    21 svar
    21
    2222

    Hjälp med pojknamn!

    Hej! Vi väntar vår lille pojke vilken dag som helst och kollar runt på vad han kan tänkas få för namn. Vi är ute efter ett relativt kort (typ två stavelser) och mjukt namn. Följande namn har vi diskuterat, men behöver hjälp att hitta det där perfekta namnet som bara känns rätt sen! :)

    Vilmer

    Edvin

    Albin

    Isak (känns lite för hårt)

    Lukas (även detta känns lite hårt)

    Anton

    Ralf (mannens favorit, jag är inte så förtjust)

    Vad tycker ni om dessa namn? Har ni några förslag på andra som skulle kunna falla oss i smaken? :)

  • Svar på tråden Hjälp med pojknamn!
  • Sat 5 Jun 2021 18:16
    #11

    Tack för svar! Många fina förslag, det är ibland svårt att navigera i namndjungeln när vi är två som ska komma överens. Jag tror att vi i alla fall har lite namn som kan bli aktuella när vår pojke har fötts :)

    Om fler har tankar kring namnen eller har namnförslag så vore vi såklart tacksamma :)

  • Anonym (Money­rullar­inochu­t)
    Sat 5 Jun 2021 18:38
    #12

    Några förslag på tuffa men ändå lättuggade/mjuka namn.

    Olof, Gustaf, Clinton, Cliff, Dejdo, Gürjan, Bojan, Mio, Mejou, Paulu, Louise, Tojkan, Maowa, Xerxes, Mollno, Dolmo, Ottar, Orwar, Rurek. Charlie, Gillies, Djingel, Winso, Pellerin, Ousman, Hasshen, Love, Sofy, lejony, pullok, glittra, svala, Vide, Hestra, Malte, Bouba, Pim

  • Anonym (Albin­)
    Sat 5 Jun 2021 19:18
    #13

    Albin : )

  • Anonym (Money­rullar­inochu­t)
    Sat 5 Jun 2021 20:21
    #14

    Urban/Ujban

  • Wed 9 Jun 2021 21:48
    #15
    Mamapolarbear skrev 2021-06-03 11:12:13 följande:

    Hej! Vi väntar vår lille pojke vilken dag som helst och kollar runt på vad han kan tänkas få för namn. Vi är ute efter ett relativt kort (typ två stavelser) och mjukt namn. Följande namn har vi diskuterat, men behöver hjälp att hitta det där perfekta namnet som bara känns rätt sen! :)

    Vilmer

    Edvin

    Albin

    Isak (känns lite för hårt)

    Lukas (även detta känns lite hårt)

    Anton

    Ralf (mannens favorit, jag är inte så förtjust)

    Vad tycker ni om dessa namn? Har ni några förslag på andra som skulle kunna falla oss i smaken? :)


    Jag tycker också om mjuka namn. K och R är hårda ljud. Så jag gillar Edvin och Albin bäst.

    Ett annat namn jag gillar är Elias. Visserligen 3-stavigt men det finns två kortare varianter: Elis och Lias.
  • Anonym (H)
    Wed 9 Jun 2021 22:23
    #16

    Benjamin (3 stavelse men mjukt), Wilmer, Hannes, Lukas, Theo, Love, Leon, Matteus (3 stavigt men mjukt), Teddy

  • Anonym (Fina)
    Wed 9 Jun 2021 23:57
    #17

    Vilmer-ingen favorit, tycker Vilgot är finare.

    Edvin och Albin- var väldigt vanliga för typ tio år sedan.

    Isak-fint men: Isak min bror-på engelska, är ett sånt skämt från när en var liten som sitter kvar..

    Lukas-fint

    Anton- älskar! Arvid, Alfred, Axel, Algot och Arthur finns ju också som påminner om det.

    Ralf- gillar det på nåt sätt, kallar min son för röjar-Ralf ibland. :) Rolf kan ju kännas mjukare.

  • Anonym (:))
    Mon 21 Jun 2021 12:39
    #18

    Alve
    Vide
    Vidar
    Björn
    Alvar
    Ragnar
    Emrik

  • Mon 21 Jun 2021 19:00
    #19

    Tack för era synpunkter och förslag! Vi fortsätter diskutera, men har lite olika smak på just pojknamn. För mig är Albin och Vilmer högst upp på listan. För pappan är det Ralf och Anton. Några av namnen ni föreslår diskuterar vi och tycker känns bra, men inte så att båda känner "wow"! Ex. Björn, Axel, Benjamin, Alfred, Vilgot och Ludvig.

    Vi båda gillar Vilgot ganska mycket, men har nära vänner med en son som heter Algot. Jag tänker att det blir för likt och knasigt?

  • Mon 21 Jun 2021 19:11
    #20

    Bara om pojkarna börjar i samma klass, är bästa kompisar etc. Är de  i olika ålder betyder det ju inget.

  • Thu 24 Jun 2021 19:54
    #21
    Mamapolarbear skrev 2021-06-03 11:12:13 följande:

    Hej! Vi väntar vår lille pojke vilken dag som helst och kollar runt på vad han kan tänkas få för namn. Vi är ute efter ett relativt kort (typ två stavelser) och mjukt namn. Följande namn har vi diskuterat, men behöver hjälp att hitta det där perfekta namnet som bara känns rätt sen! :)

    Vilmer

    Edvin

    Albin

    Isak (känns lite för hårt)

    Lukas (även detta känns lite hårt)

    Anton

    Ralf (mannens favorit, jag är inte så förtjust)

    Vad tycker ni om dessa namn? Har ni några förslag på andra som skulle kunna falla oss i smaken? :)


    Namn i liknande stil som skulle kunna passa,
    Helmer
    Malte
    Alvin
    Oscar
    Sune
    Ulf
    Björn
    Viggo
    Tore
Svar på tråden Hjälp med pojknamn!