• Anonym (Anony­m)
    Thu 3 Jun 2021 22:00
    1076 visningar
    17 svar
    17
    1076

    Biverkningar efter flera år?

    Har ätit en sort p-piller i 4 år men har senaste månaderna haft problem med en del mellanblödningar, ömma bröst till och från. Har varit hos gynekolog flera gånger som inte hittar några fel. Kan man få plötsliga biverkningar av p-piller trots att man har använt dom länge?

  • Svar på tråden Biverkningar efter flera år?
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 3 Jun 2021 22:02
    #1

    Nån som har varit med om det?

  • Anonym (Ja)
    Thu 3 Jun 2021 22:06
    #2

    Ja det är klart du kan få det. Kroppen är inte statisk, hormoner och andra nivåer ändras över tid. Bäst är att inte stoppa i sig hormoner alls.

  • Thu 3 Jun 2021 22:07
    #3

    Ja, hormoner kan spöka.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 3 Jun 2021 22:10
    #4

    Tycker det känns så konstigt bara, dom har fungerat utmärkt hittills men så nu dom senaste månaderna så kan jag få lite blödningar mitt i kartan ibland och ömma bröst lite till och från som inte är kopplat till när jag ska ha mens... blir väldigt orolig över detta

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 3 Jun 2021 22:15
    #5

    Någon som har personlig erfarenhet av detta och kan berätta?

  • Anonym (Jadå)
    Thu 3 Jun 2021 22:32
    #6

    Jag åt p-piller. Prionelle 28, i 4 år utan biverkningar. Sedan blev jag deprimerad av dem (insåg att det var pillrena efter att efter typ 6 månader slutat med dem)

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 3 Jun 2021 22:39
    #7

    T


    Anonym (Jadå) skrev 2021-06-03 22:32:31 följande:

    Jag åt p-piller. Prionelle 28, i 4 år utan biverkningar. Sedan blev jag deprimerad av dem (insåg att det var pillrena efter att efter typ 6 månader slutat med dem)


    Tror också mina p-piller har gjort mig deprimerad.. jag tänkte dock mer på om man kan få mer kroppsliga biverkningar som ömma bröst, mellanblödningar etc efter flera års användande?
  • Anonym (Jadå)
    Thu 3 Jun 2021 22:43
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-03 22:39:47 följande:

    T

    Tror också mina p-piller har gjort mig deprimerad.. jag tänkte dock mer på om man kan få mer kroppsliga biverkningar som ömma bröst, mellanblödningar etc efter flera års användande?


    Depressionen blir ju pga hormoner. Precis som mellanblödningar och ömma bröst. Så ja det bör man rimligen kunna få
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 3 Jun 2021 23:37
    #9

    Okej, nån mer?

  • Anonym (Smula­n64)
    Fri 4 Jun 2021 21:30
    #10

    Gravid?

  • Anonym (A)
    Sat 5 Jun 2021 18:41
    #11

    Gravid?

  • Anonym (Känne­r igen mig lite)
    Sat 5 Jun 2021 18:46
    #12

    Jag fick efter cirka 3 års användande av p-piller lite problem med dem, fick lite mellanblödningar och mådde generellt inte så bra stundvis (kände mig lite obalanserad kanske man kan säga). Detta skedde mer successivt för min del dock.

    När jag sedan bytte till minipiller har jag inte haft några problem alls, så jag är rätt så övertygad om att båda mina symptom var biverkningar av p-pillren. 

    Som någon annan sagt tror jag inte det är något att oroa sig över, men skulle rekommendera dig att testa nytt p-medel.

  • Anonym (Sälls­kapsda­m)
    Sat 5 Jun 2021 18:48
    #13

    Det kan komma plötsligt. För mig började det spruta till blod hysteriskt - vara lugnt och sedan komma tillbaka efter tre dagar.

    Moster fick hysteriska svettingar och det small glll i ryggen , fick åka in akut. Då hade högra benet svullnad upp då hade hon propp. Så hon fick sluta direkt.

  • Anonym (L)
    Sat 5 Jun 2021 18:57
    #14

    Jag började få mellanblödningar efter typ 8 år på samma p-piller. Testade att byta men blev samma sak med de nya. Gyn trodde inte att det var något problem och att det skulle gå över. Gjorde inte det för min del och visade sig sen att jag har problem med mina hormoner.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 7 Jun 2021 12:10
    #15
    Anonym (Smulan64) skrev 2021-06-04 21:30:06 följande:

    Gravid?


    Har varit hos gyn och gjort ultraljud så nej
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 7 Jun 2021 12:13
    #16

    Det är så konstigt med dessa blödningar alltså... i höstas hade jag några enstaka små mellanblödningar som sen försvann och återkom efter ca 5 månader, försvann sedan igen och nu för några dagar sedan började jag blöda igen mitt i kartan men denna gången känns det som en riktig mens så jag blöder mer och har lite värk. Borde jag byta p-piller? Eller eventuellt sluta? Som sagt gyn hittar inga fel

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 7 Jun 2021 12:16
    #17
    Anonym (Känner igen mig lite) skrev 2021-06-05 18:46:12 följande:

    Jag fick efter cirka 3 års användande av p-piller lite problem med dem, fick lite mellanblödningar och mådde generellt inte så bra stundvis (kände mig lite obalanserad kanske man kan säga). Detta skedde mer successivt för min del dock.

    När jag sedan bytte till minipiller har jag inte haft några problem alls, så jag är rätt så övertygad om att båda mina symptom var biverkningar av p-pillren. 

    Som någon annan sagt tror jag inte det är något att oroa sig över, men skulle rekommendera dig att testa nytt p-medel.


    Var dina mellanblödningar ?lätta? eller var det som en riktig mens?
Svar på tråden Biverkningar efter flera år?