• Fri 4 Jun 2021 08:01
    1770 visningar
    27 svar
    27
    1770

    Ska mina barn betala hemma ?

    Jag har 3 vuxna barn som fortfarande bor hemma . Dem är 21 , 19 och 18 och alla 3 har studerat fram till ny och tanken är att dem ska studera vidare i höst . Men nu under sommaren ska dem alla sommarjobba. Tycker ni att dem bör betala något för zig hemma under sommaren? Vi har haft heta diskussioner om detta här hemma nämligen. Jag tycker personligen att dem kan betala en liten slant var i sommar , medan den yngsta tycker inte hon ska behöva betala en krona. Så ni andra som har barn i denna åldern hur har ni gjort ?

  • Svar på tråden Ska mina barn betala hemma ?
  • Fri 4 Jun 2021 08:08
    #1

    Har någon av dom haft sommarjobb tidigare somrar? Har de isåfall betalt något hemma då?

  • Fri 4 Jun 2021 08:11
    #2

    Vi fick börja betala hemma när vi hade ett jobb.

    Sen kan jag tycka att det är skillnad, har någon av dina barn haft sommarjobb innan? Om ja så hade jag tyckte det kändes orättvist om 21 åringen inte behövt betala innan om denne haft jobb men 18 ska redan nu börja betala om du förstår?

    Alternativt att man tar mindre betalt av de yngre. Allt såklart i relation till vad dom tjänar.

  • Magica­l
    Fri 4 Jun 2021 08:18
    #3
    UlleGull41 skrev 2021-06-04 08:01:48 följande:

    Jag har 3 vuxna barn som fortfarande bor hemma . Dem är 21 , 19 och 18 och alla 3 har studerat fram till ny och tanken är att dem ska studera vidare i höst . Men nu under sommaren ska dem alla sommarjobba. Tycker ni att dem bör betala något för zig hemma under sommaren? Vi har haft heta diskussioner om detta här hemma nämligen. Jag tycker personligen att dem kan betala en liten slant var i sommar , medan den yngsta tycker inte hon ska behöva betala en krona. Så ni andra som har barn i denna åldern hur har ni gjort ?


    Jag tycker rent generellt att har man inte fast jobb så betalar man inget hemma. Vi har också en sommarjobbande ungdom i sommar, men vi tycker att hen ska spara sina pengar (håller på och tar körkort). Om ungdomen får fortsatt jobb i höst på heltid, då kommer vi säga att hen ska betala hemma från och med då. Vi har två till i ungefär den åldern som ska fortsätta studera i höst men de har tyvärr inte fått tag i något sommarjobb. 

    När jag själv var i den åldern resonerade mina föräldrar likadant, så det är kanske därför jag tycker så nu som förälder själv. Jag tycker det är vettigt, för så mycket pengar får man inte in på sommarjobb. Dessutom är du försörjningsskyldig så länge ungdomar går i gymnasiet/högst 21 år (vilket som kommer först), så jag tänker på din yngsta där - den borde väl ff gå i gymnasiet? 

    Men de kan väl bidra mer därhemma genom att hjälpa till, om de inte redan gör det?

    (och please - lär dig skillnad på de och dem Flört ) 
  • Fri 4 Jun 2021 08:23
    #4

    Så länge barnen studerar på gymnasienivå och är under 21 är du skyldig att försörja dem. Så vad gäller den yngsta, som jag förmodar tar studenten nu, är det ju ett gränsfall. Om de andra läser på högskolenivå tycker jag att det är rimligt att de betalar för sig hemma, både på sommaren och under terminerna. Åtminstone maten.

    Och som övriga skrivit: Om 21-åringen inte behövde betala för sig som 19-åring blir det ju lite knasigt att kräva det av de yngre syskonen.

  • Fri 4 Jun 2021 08:29
    #5

    Så länge våra barn pluggade betalade de inte hem för mat och boende. Men om de hade sommar jobb/extrajobb, så betalade de alla sina privata utgifter själv. Kläder, nöjen, mobil, bensin, glasögon/linser, resor osv.

  • Fri 4 Jun 2021 08:32
    #6
    Medborgare skrev 2021-06-04 08:29:28 följande:

    Så länge våra barn pluggade betalade de inte hem för mat och boende. Men om de hade sommar jobb/extrajobb, så betalade de alla sina privata utgifter själv. Kläder, nöjen, mobil, bensin, glasögon/linser, resor osv.


    Med den dealen hade jag aldrig tagit ett sommar-/extrajobb.
  • Fri 4 Jun 2021 09:11
    #7
    Litorina skrev 2021-06-04 08:32:30 följande:
    Med den dealen hade jag aldrig tagit ett sommar-/extrajobb.
    Jag kanske uttryckte mig oklart. Om de inte jobbade så fick de inga pengar av oss till dessa saker (mer än det absolut nödvändigaste). Sedan tror jag det beror på hur man fostrar sina barn också, om man får barn som vill uppnå något och jobba för det. 
  • Fri 4 Jun 2021 09:12
    #8

    Nej. Jag tycker inte det. Inte när det bara är sommarjobb, hade det varit ett fast jobb så absolut men inte så tillfälligt, då hade jag tyckt att det var bättre att de sparade till studietiden

  • Fri 4 Jun 2021 21:39
    #9
    +1

    Ta betalt en summa, som de sdean får igen när dom flyttar men det behöver du ju inte tala om.

  • Fri 4 Jun 2021 22:41
    #10
    +1
    UlleGull41 skrev 2021-06-04 08:01:48 följande:

    Jag har 3 vuxna barn som fortfarande bor hemma . Dem är 21 , 19 och 18 och alla 3 har studerat fram till ny och tanken är att dem ska studera vidare i höst . Men nu under sommaren ska dem alla sommarjobba. Tycker ni att dem bör betala något för zig hemma under sommaren? Vi har haft heta diskussioner om detta här hemma nämligen. Jag tycker personligen att dem kan betala en liten slant var i sommar , medan den yngsta tycker inte hon ska behöva betala en krona. Så ni andra som har barn i denna åldern hur har ni gjort ?


    Vad gör de? Rent spontant tänker jag att om de studerar borde de få behålla pengarna själva, men om de bara går och slår dank så borde de givetvis betala lite. :)
Svar på tråden Ska mina barn betala hemma ?