• Fri 4 Jun 2021 11:51
    1847 visningar
    50 svar
    50
    1847

    Praktiska åtgärder för minskat familjevåld och ökad jämställdhet?

    Samhällsdebatten har med rätta aktuellt och återkommande tagit upp problemet med fysiskt familjevåld och de skador och f n cirka 30-talet direkta tragiska dödsfall per år som detta orsakar. Trenden är långsiktigt minskande  och frågan är vad som kan göras mera för att fysiskt familjevåld ska kunna förhindras och beivras. Framför allt vill vi ju alla minska fara och trauma för offer och närstående till förövarna. Tyvärr är debatten mycket ofta till 90% full av allmänt förfasande och prat om hårdare straff. Praktisk kunskap om mekanismer och förslag på samhällsåtgärder för att förhindra och stötta familjer i kris, ofta just i separationer, lyser med sin frånvaro.

    Samhällsdebatten fokuserar på det fysiska familjevåldet och nämner mer sällan det omfattande och grymma psykiska familjevåldet. Skadorna på de drabbade är ofta djupa och långvariga. För närvarande tar cirka 1700 medborgare livet av sig varje år, och vad jag förstår undersöks nu hur många huundratals av dessa som har koppling till psykiskt våld, ofta i samband med separationer och grymt umgängessabotage. Psykiskt familjevåld utreds sällan av polis, syns knappt i statistiken och skuld läggs ofta på offren. Vi borde verkligen lyfta ämnet om vi vill förbättra samhället. 

    Både fysiskt och psykiskt våld i nära relationer handlar om tvång och kontroll över närstående. Förövare finns inom alla samhällsklasser och av båda könen. 

    Jag tycker debatten borde breddas och inte fokusera ensidigt på en sorts famijevåld. Medlingssamtal borde vara obligatoriska vid separationer för barnfamiljer, viten för överträdelser av överenskommelser, mer kunskap behövs vid socialtjänster, familjerätter och domstolar för att förstå att familjevåld inte alltid ser ut som fördomar och stereotyper enkelt föreslår. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Praktiska åtgärder för minskat familjevåld och ökad jämställdhet?
  • Pilsne­r
    Fri 4 Jun 2021 13:22
    #1

    Samkönade par har mindre relationsvåld. Kanske en lösning som inte faller alla i smaken dock.

  • Fri 4 Jun 2021 13:55
    #2
    Pilsner skrev 2021-06-04 13:22:01 följande:

    Samkönade par har mindre relationsvåld. Kanske en lösning som inte faller alla i smaken dock.


    Familjevåld drabbar väldigt många barn och föräldrar oavsett kön, men det kanske ändå bara är ca 10-15 procent (saknar bra underlag)? De flesta av oss klarar ju ifrån sådant, jag han bli över 50 år innan jag förvånad blev drabbad. Inget jag kunde göra för att förhindra vad jag förstod, bara att värja sig och förska skydda barnen (lyckade inte). Om det skiljer något inom vissa grupper av människor/föräldrar (sexualitet, etnicitet) är det ju bara ett stickspår om vi vill minska förekomsten av familjevåld. 

    Att du skulle säga till alla att bara bilda samkönade relationer så att familjevåld minskar och jämställdheten ökar känns kontraproduktivt. Möjligen skulle familjevåldet öka då. 
  • Fri 4 Jun 2021 15:28
    #3

    Bra inlägg men tror du att ett medlingssamtal räcker och vem ska stå för kostnaden? Det är ju lätt att säga "det rätta" vid samtal men ändå bära sig illa åt framöver. Skulle det även gälla när bägge är helt överens

  • Fri 4 Jun 2021 15:54
    #4

    Obligatoriska medlingssamtal vid separationer? Usch, tur man slapp det!

  • Fri 4 Jun 2021 16:38
    #5
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-04 15:54:28 följande:
    Obligatoriska medlingssamtal vid separationer? Usch, tur man slapp det!
    Många känner nog som du och därför har jag svårt att se vad det skulle ge. Tvångsmedling brukar inte ge resultat och då behövs också något att sätta bakom orden.
  • Fri 4 Jun 2021 18:13
    #6

    Jag föreslår att den förälder som tre gånger skiter i att träffa sitt barn på de tider som överenskommits via familjerätten eller annars befinns sabotera överenskommelsen blir inlåst i en bur med en stor gorillahanne en helg. 

    Om hen överlever det kan de få försöka igen.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Mon 7 Jun 2021 10:44
    #7
    Tecum skrev 2021-06-04 15:28:53 följande:

    Bra inlägg men tror du att ett medlingssamtal räcker och vem ska stå för kostnaden? Det är ju lätt att säga "det rätta" vid samtal men ändå bära sig illa åt framöver. Skulle det även gälla när bägge är helt överens


    Medlingssamtal räcker kanske ibland och skulle få det tydligt att samarbete runt barnens bästa ingår i den gemensamma vårdanden efter separation. Man får inte snacka skit och sabotera det som man kommit överens om. Som det är nu kan man förstöra för sin expartner utan att det händer något. Barn far illa när de inte få ha sina föräldrar i sitt liv. 

    Den förälder som inte klarar av att sköta sig även efter medlingsansvar får hanteras med familjerätt, socialtjänst och tvist i domstol som idag, men då finns dokumentation runt medlingsansvaret som bra grund.

    Kostnaden kan familjerätten ta. Alla separationer behöver inte medlingssamtal, bara de som har umgängessabotage och liknande. Medlingssamtalen måste vara obligatoriska om den ena föräldern vill ha detta. Som det är idag kan den hatiska umgängessabotören bara vägra komma. Samtal vid Familjerätten är frivilliga i dagsläget.

    Kostnaden för en sådan tidig förebyggande insats vid Familjerätten är mycket liten och tjänas med stor sannolikhet in många gånger om bara några infekterade mångåriga fall av psykiskt familjevåld mot barn och expartner kan undvikas. Stora lidanden för individer och stora samhällskostnader orsakas av familjevåld.
  • Mon 7 Jun 2021 10:51
    #8
    Themis skrev 2021-06-04 18:13:41 följande:

    Jag föreslår att den förälder som tre gånger skiter i att träffa sitt barn på de tider som överenskommits via familjerätten eller annars befinns sabotera överenskommelsen blir inlåst i en bur med en stor gorillahanne en helg. 

    Om hen överlever det kan de få försöka igen.


    Jag tror att det problemet med en förälder som skiter i sitt ansvar för barn som man har gemensam vårdnad för är litet jämfört med det psykiska familjevåld med grymt umgängessabotage där en förälder låtsas vara god/offer och förgiftar barnen med sitt hat, saboterar umgänget och relationen mellan de stackars barnen och expartnern.

    Det skadar barn och närstående för livet. Stora trauman för dessa individer och stora samhällskostnader. Det borde därför kriminaliseras. Som det är nu är det fritt fram i Sverige för psykiskt familjevåld i samband med separationer. 

    Det är signifikant att du tycker att det är den utsatta föräldern som inte får träffa sitt barn som du tycker ska plågas med farligt djur för att kanske inte ens överleva. Den som hatar och begår just grovt umgängessabotage syftar ofta till att totalt krossa sin expartner. Det är inte friskt, det är inte rimligt och det är mycket grymt, oftast utan giltig anledning.

    www.ompa.se
  • Mon 7 Jun 2021 10:54
    #9
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-04 15:54:28 följande:

    Obligatoriska medlingssamtal vid separationer? Usch, tur man slapp det!


    Bara om det blir så infekterat umgängessabotage att ena föräldern kräver det. Som det är nu kan de drabbade barnen och den grymt hatade föräldern inte komma åt umgängessabotören. Det är fritt fram för sådant grymt psykiskt familjevåld. Inget stöd från samhället finns att få i praktiken. Bara falska ord om barns bästa. I verkligheten förlorar barns snabbt sin ena förälder pga en förälders sjuka långsinta hat.
  • Mon 7 Jun 2021 11:08
    #10
    +1
    Redpilled skrev 2021-06-04 11:51:01 följande:

    Jag tycker debatten borde breddas och inte fokusera ensidigt på en sorts famijevåld. Medlingssamtal borde vara obligatoriska vid separationer för barnfamiljer, viten för överträdelser av överenskommelser, mer kunskap behövs vid socialtjänster, familjerätter och domstolar för att förstå att familjevåld inte alltid ser ut som fördomar och stereotyper enkelt föreslår. Vad tycker ni?


    Som någon som själv gått igenom hela karusellen med samarbetssamtal o vårdnadstvist så är ditt inlägg som ljuv musik, även fast jag "vann" o fick behålla den gemensamma vårdnaden och barnen fick ett växelvist boende....
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-04 15:54:28 följande:

    Obligatoriska medlingssamtal vid separationer? Usch, tur man slapp det!



    Om båda är överens så behövs givetvis inga insatser.
    Men när parterna inte lyckas enas i samförståndslösningar i frågor som rör barnen så behövs det absolut mer "hårda tag" ifrån samhällets sida för att hjälpa o stötta den part som ständigt blir överkörd och dominerad av den andra som vägrar kompromissa.

    Att då ha ett system där det på något sätt är tvingade att delta är avgörande för att komma åt dessa krånglande individer som inte är intresserade av att något annat än att driva igenom sitt egen vilja.

    Dessa ärenden har absolut inget i en domstol att göra, det är helt fel instans.

    Professionella medlare med rätt kompetens för uppdraget, i kombination med tvingande medverkan för båda om ena parten önskar det vore ett sjuhelvetes mycket bättre upplägg. 
Svar på tråden Praktiska åtgärder för minskat familjevåld och ökad jämställdhet?