• Sat 5 Jun 2021 15:06
    5630 visningar
    33 svar
    33
    5630

    Min nya partner accepterar inte att jag umgås med ex med familj

    Är jag egoistisk?


    Jag har träffat en fantastisk man och vi har haft en distansrelation (30 mil) i 9 månader. Jag har två barn 21 och 19 år och han har två barn som är utflyttade sedan länge. Jag har en mycket nära relation mina barns pappa och hans fru samt deras barn och har haft det i kanske 12 år. Deras son älskar jag som ett syskonbarn och jag har varit med honom mycket sedan han föddes för 9 år sedan. Vi firar alltid julafton tillsammans och de har även varit med när min familj firat midsommar genom åren och vi bjuder hem varandra vid födelsedagar men också middagar då och då. Jag är så glad och stolt över den relationen vi har byggt upp och både mitt ex och hans fru ser jag som två av mina närmsta vänner. Jag sade till min nya partner nyligen att om man träffar mig så får man acceptera att det innebär att man får umgås lite med mitt ex med familj och han förstår inte det och tycker att det är ett konstigt krav att ställa. Samtidigt som jag inte kan se mig själv ha en relation med någon som inte kan umgås med dom eftersom det för mig är som vilket kompispar som helst, med skillnaden att mannen dessutom "råkar" vara pappa till mina barn. Min nya partner tycker att jag har många traditioner med mitt ex som är huggna i sten och tycker att man när man träffar någon ny istället ska skapa nya traditioner. På ett sätt förstår jag var han menar, men eftersom han själv inte firar några högtider med sina barn så tycker jag att det mest logiska blir att han följer med mig på mina traditioner eftersom jag vill och kan fira med mina barn, istället för att han och jag ska skapa en ny tradition bara för sakens skull. Mina barn är ju väldigt glada över att vi alla kan fira julafton och annat tillsammans och de skulle tycka det var jättekonstigt om jag helt plötsligt ska avbryta de traditionerna för att jag träffat en ny man. 
    Det är 15 år sedan jag och barnens pappa separerade och min nya partner separerade för typ lika länge sedan och han har däremot noll kontakt med mamman till sina barn och inte heller så tight kontakt med sina barn vilket han är ledsen för. Kan det kanske vara där skon klämmer?


    Vad tycker ni? Tänker jag fel? 

  • Svar på tråden Min nya partner accepterar inte att jag umgås med ex med familj
  • Sat 5 Jun 2021 15:12
    #1
    +1
    ElvisLever skrev 2021-06-05 15:06:38 följande:

    Är jag egoistisk?


    Jag har träffat en fantastisk man och vi har haft en distansrelation (30 mil) i 9 månader. Jag har två barn 21 och 19 år och han har två barn som är utflyttade sedan länge. Jag har en mycket nära relation mina barns pappa och hans fru samt deras barn och har haft det i kanske 12 år. Deras son älskar jag som ett syskonbarn och jag har varit med honom mycket sedan han föddes för 9 år sedan. Vi firar alltid julafton tillsammans och de har även varit med när min familj firat midsommar genom åren och vi bjuder hem varandra vid födelsedagar men också middagar då och då. Jag är så glad och stolt över den relationen vi har byggt upp och både mitt ex och hans fru ser jag som två av mina närmsta vänner. Jag sade till min nya partner nyligen att om man träffar mig så får man acceptera att det innebär att man får umgås lite med mitt ex med familj och han förstår inte det och tycker att det är ett konstigt krav att ställa. Samtidigt som jag inte kan se mig själv ha en relation med någon som inte kan umgås med dom eftersom det för mig är som vilket kompispar som helst, med skillnaden att mannen dessutom "råkar" vara pappa till mina barn. Min nya partner tycker att jag har många traditioner med mitt ex som är huggna i sten och tycker att man när man träffar någon ny istället ska skapa nya traditioner. På ett sätt förstår jag var han menar, men eftersom han själv inte firar några högtider med sina barn så tycker jag att det mest logiska blir att han följer med mig på mina traditioner eftersom jag vill och kan fira med mina barn, istället för att han och jag ska skapa en ny tradition bara för sakens skull. Mina barn är ju väldigt glada över att vi alla kan fira julafton och annat tillsammans och de skulle tycka det var jättekonstigt om jag helt plötsligt ska avbryta de traditionerna för att jag träffat en ny man. 
    Det är 15 år sedan jag och barnens pappa separerade och min nya partner separerade för typ lika länge sedan och han har däremot noll kontakt med mamman till sina barn och inte heller så tight kontakt med sina barn vilket han är ledsen för. Kan det kanske vara där skon klämmer?


    Vad tycker ni? Tänker jag fel? 


    Det där med vänskapsrelationer till ex är alltid något som lätt ställer till problem.

    I just ditt fall verkar det dock som att det är en relation som varit grundad sen mycket länge sen, och ni har dessutom två barn ihop.

    Det vettiga vore kanske att fortsätta med de traditioner som involverar barnen för deras skull, men skapa nya traditioner om det är något som inte involverar barnen?
  • Sat 5 Jun 2021 15:26
    #2
    +1

    Tack för ditt svar. Ja, det låter för mig som en klok lösning :)

  • Anonym (ooo)
    Sat 5 Jun 2021 15:40
    #3
    +1

    Jag är själv omgift och har en helt ok relation till mitt ex men det finns inte på världskartan att vi ska fira jul osv, ihop. Vi har båda nya relationer där det finns bonusbarn. Ingen av oss är intresserade av någon sån "storfamilj", inte ens våra gemensamma barn (som är vuxna nu).
    Du beskriver väldigt gamla barn också, som säkerligen kan hantera om ni inte firar saker ihop alltid. 

    Du har mött ny partner på distans men bor inte ihop än. Klart att han tycker det är konstigt att vara hos sig och veta att du tillbringar helgen med ditt ex + hans nya familj. 
    Jag tänker att ni kan säkert umgås med dem och han är med, på sikt, om ni fortsätter tillsammans, men att du verkar förvånad över hans reaktion gör mig förvånad. De flera lever inte som du gör, kort och gott. 

  • Sat 5 Jun 2021 15:48
    #4

    Tycker du tänker klokt. Är själv från en familj där det finns exfruar, exmän och halvsyskon. Tycker det är trevligt att vi kan fira högtider tillsammans och att det är en vänskaplig ton trots skilsmässor. Så tycker inte du ska backa från era gemensamma firanden. Bjud in din nya så kanske han så småningom inser att det är odramatiskt.

  • Sat 5 Jun 2021 17:16
    #5
    +1

    Du beskriver långvariga, goda och glädjefulla relationer med en massa människor du gillar...

    Och en ny pojkvän som du gillar men som du inte direkt har nåt gemensamt liv med ännu...

    För mig är det som ligger i ena vågskålen uppenbarligen betydligt tyngre...

    Orka krångla till sitt fungerande liv pga att en ny pojkvän kommer och krånglar, och begär att vissa relationer ska upphöra.

  • Sat 5 Jun 2021 18:03
    #6
    +1
    ElvisLever skrev 2021-06-05 15:26:11 följande:

    Tack för ditt svar. Ja, det låter för mig som en klok lösning :)


    Inga problem. :)
  • Anonym (Livet kan ändras­)
    Sat 5 Jun 2021 18:17
    #7
    +1

    Barnen blir vuxna och skapar sina egna liv traditioner en dag.Ex är ju ex av en andledning.Jag har aldrig förstått på dom som vill och behöver umgås med sina ex ofta.Exet är ju historia.

  • Anonym (Ö)
    Sat 5 Jun 2021 18:24
    #8
    -1

    Du gör inget som helst fel. Gör dig av med den där gnällgubben.

  • Sat 5 Jun 2021 18:28
    #9

    Vad intressant att höra alla olika åsikterGlad


    Jag kan ju förstå min partner delvis eftersom han inte är van vid att man umgås på det här sättet, och hoppas att han ska inse att det liksom inte finns något "hot" i den här konstellationen. Han fokuserar på att det är mitt ex, och jag skulle önska att han mer skulle se det som ett par vänner till mig. 

    En tidigare relation jag hade under några år hade inte alls den här problematiken. Den mannen var med på julmiddag hos mitt ex med familj för hans barn var hos deras mamma och han var också med på midsommar några år på min familjs sommarställe och där var mitt ex med familj med också. Sedan blev de inte bästa vänner men det var trevligt när vi väl umgicks och jag har väl lite naivt trott att det ska bli lika "lätt" med en annan person. Det är ju inte som att vi ska hänga hemma hos mitt ex var och varannan dagGlad

    Uppskattar era svar!

  • Anonym (Hedda­lilla)
    Sat 5 Jun 2021 20:29
    #10

    Det låter som ni har en fin relation du, din exman, barn, halvsyskon och exmannens fru. Personligen tycker jag att man ska anstränga sig för att få en så bra relation som möjligt till alla parter efter en separation.

    Det kan däremot vara svårt att komma in som ny i allt det ni byggt upp under 15 år. Känslan av utanförskap kan vara svår för din nya att inte känna oavsett hur lång tid som går.

    Min man har halvsyskon. Föräldrarna till de syskonen är separerade men firar fortfarande alla högtider ihop. Fast att min man är biologisk halvbror så är han utanför. Bjuds inte in till födelsedagar som de firar enbart med ?sin? kärnfamilj (som då ändå är splittrad sen 20 år tillbaka). Det samma gäller jular. Det är jättefint att de har en så tajt relation men det är samtidigt en sorg för min man att på ett sätt lämnas utanför och inte ha tillhörighet som de andra. Jag tror man vinner på att verkligen försöka släppa in andra i gemenskapen också. Nu vet jag inte om ni är lika slutna i er krets eller om ni är mer öppensinnad till att ta emot andra med öppna armar och även välkomna deras traditioner med in i era när ni firar jul och midsommar. Är det något som är viktigt för din nya man på julbordet så ta med den rätten in i ert vanliga ljusbord etc. Försök finna en balans där ni kompromissar. Ni kan hitta egna traditioner och fira er årsdag på ett speciellt vis men samtidigt fira jul med ditt ex, fru, barn och era barn och kanske även bjuda in hans barn och deras mamma i år.

    Jag tycker du ska vårda dina fina relationer med ditt ex och hans nya familj samt era barn men samtidigt på ett respektfullt sätt involvera din nya man och fläta in hanns önskemål samt skapa era nya traditioner på dagar som inte krockar med de viktigaste högtiderna ni redan har (ni verkar ha jul och midsommar ganska fasta så du och din nya kanske vid sidan om årsdagen kan skapa andra traditioner vid påsk och valborgsmässoafton tillexempel).

Svar på tråden Min nya partner accepterar inte att jag umgås med ex med familj