• Sun 6 Jun 2021 09:12
    683 visningar
    4 svar
    4
    683

    Varför sälja innan man kan flytta till nytt?

    På senare tid har bekanta till oss stått en period bostadslösa då de har sålt sina lägenheter, och även flyttat ut från sina lägenheter trots att de inte fått några nycklar till sin nya. Varför gör man så? Jag kan inte tänka mig att det ska vara några problem med att få sin lägenhet i Stockholms innerstad sålt i ett nafs? I ett fall så fick den ena kompisens föräldrar låna ut sin lägenhet i nästan fem månader för att själva bo i sommarstugan under perioden, i ett annat fall så flyttade kompisen hem till sitt barndomsrum 40 mil bort för att därifrån jobba på distans etc. En annan är i den sitsen nu och ska under de fyra månader som är tills han får nycklarna till nya lägenheten flytta runt mellan sina föräldrar, inneboende hos kompisar, hotell och hyrstuga ute i skogen någonstans.

    Så kan någon som har insyn förklara varför man gör så? Är det för att vissa köpare står i en liknande knipa och betalar gärna så mycket mer för ett snabbt inflytt så att man tjänar en massa på att bo i kappsäck några månader? Eller finns det någon annan förklaring?

  • Svar på tråden Varför sälja innan man kan flytta till nytt?
  • Sun 6 Jun 2021 09:23
    #1

    Inte så svårt att lista ut... bankerna nuförtiden kräver ett påskrivet säljkontrakt innan de tillämpar nytt bolån (och därmed lånelöfte för köpa ny lgh).

    Att hitta rätt lgh är inte alls lätt... det brukar ta månader, för oss tog det mer än ett år för att hitta vår dröm lgh

  • Magica­l
    Sun 6 Jun 2021 10:44
    #2

    De fall jag känner till har det blivit strul i planeringen. Oftast när de byggt nytt hus och bygget blivit försenat och då har de fått tex bo hos föräldrar så länge. 

  • Mon 7 Jun 2021 16:41
    #3
    19mark82 skrev 2021-06-06 09:23:16 följande:

    Inte så svårt att lista ut... bankerna nuförtiden kräver ett påskrivet säljkontrakt innan de tillämpar nytt bolån (och därmed lånelöfte för köpa ny lgh).

    Att hitta rätt lgh är inte alls lätt... det brukar ta månader, för oss tog det mer än ett år för att hitta vår dröm lgh


    Men det förutsätter ju att man inte har handpenning sedan innan? I alla fall i två av fallen så är det par som ska flytta ihop så de har både sålt var sin lägenhet där de både lär ha gått med mycket bra vinst. I flera fall så vet jag även att det finns ganska gott om pengar sparade

    Men i de fall där man inte har en massa pengar sparade så är din förklaring förståelig om nu reglerna är sådana. Men då måste det ju även innebära att det finns väldigt många som aldrig kommer kunna byta till en dyrare bostad då de inte har någonstans att bo under perioden som är mellan de sålt sin bostad och kan flytta till nytt?
  • Mon 7 Jun 2021 16:52
    #4
    19mark82 skrev 2021-06-06 09:23:16 följande:

    Inte så svårt att lista ut... bankerna nuförtiden kräver ett påskrivet säljkontrakt innan de tillämpar nytt bolån (och därmed lånelöfte för köpa ny lgh).

    Att hitta rätt lgh är inte alls lätt... det brukar ta månader, för oss tog det mer än ett år för att hitta vår dröm lgh


    Var tvungen att googla på det och det stämmer tydligen inte att de aldrig ger nytt lånelöfte förrän bostad är såld, www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/salja-eller-kopa-forst-bostad. I ett av de senare fallen så vet jag att han köpte sin lägenhet för 2,8 miljoner för ett antal år sedan och sålde den nu med över 1 miljon mer. Med den vinsten bord det väl fungerat att bara han sålde sin lägenhet, använde pengarna från sin vinst till handpenningen och sen senare sålde hennes lägenhet och att hon då köpte in sig i den gemensamma lägenheten? Eller finns det regler för även sådant som inte går att skriva bort på något vis?
Svar på tråden Varför sälja innan man kan flytta till nytt?