• Sun 6 Jun 2021 15:21
    362778 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    362778

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Thu 10 Jun 2021 09:44

    Råkade visst falla bort direkt i listan hehe, lägger till igen:


    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Sellcarro, BIM 12/6, 28 år (10:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)


    Mirabilis89, BIM 25/6, 32 år (12:e försöket, eller något sådant. 

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)

  • Thu 10 Jun 2021 09:50
    Mirabilis89 skrev 2021-06-10 08:43:59 följande:

    Jag byter till den här tråden jag med. Ska vi köra på samma tanke med BIM-datumen/listan som i förra tråden att när man har passerat sitt "gamla" BIM och lägger in nytt i listan, att vi raderar gamla BIM-datum så listan inte blir onödigt lång?


    Hade ett snack med sambon förra veckan om att jag hade feta bebis-cravings och att jag tycker vi borde köra på ännu mer aktivt försök så sett till året som gått där "vi" haft mer approachen att händer det så händer det, men jag har haft koll på ÄL etc. Vi hade ett riktigt bra snack faktiskt, mkt om vart vi är i vår relation och vart vi vill, hur vi vill ha det etc. Jobbigt och lite obekvämt, men faktum är att det har känts så mycket bättre med oss sen dess, tycker vi har kommit varandra ännu närmare. Och som bonus har vi fått upp ännu mer sexlust igen med bättre sex än på länge hehe, och det kan ju knappast vara negativt i bebisfabriken att sexet samtidigt är bra tänker jag. Glad


    Mirabilis89: Kul att du hittat hit! Jag tycker att det låter rimligt att varje person byter ut sitt BIM-datum så att vi alltså raderar gamla datum så listan inte blir längre än nödvändigt Glad Jag tror att du och Gulgjia uppdaterade listan nästan samtidigt dock så du verkar ha ramlat ur. Vilket fint och viktigt samtal ni verkar ha haft! Sådana ämnen är ju läskigt att ta upp, och jag är så glad för din skull att ni kommit varandra ännu närmare nu! 
    Gulgja skrev 2021-06-10 08:46:13 följande:

    Hej tjejer!

    Imorse började mensen och så började jag morgonen med att få en bild på en gammal klasskompis nyfödde dotter. Sammanträffande att bilden kom 2 minuter efter att jag gick på toa och såg att mensen börjat.


    Gulgja: Usch vilken jobbig morgon! Senaste gångerna jag fått mens har jag också fått besked antingen om graviditeter eller nyfödda bebisar samma dag, varför ska det vara så? Verkligen orättvist. Skickar en stor kram!
    Längtartillvår skrev 2021-06-10 09:12:58 följande:

    Hej tjejer <3

    Jag har tagit en lång paus, och sett att den här nya härliga tråden skapats :)

    Tänkte jag uppdaterar vår situation igen; jag hade spolning den 3 juni, allt såg bra ut och läkaren sa att det såg ut som jag haft ägglossning redan. Iom att vi inte fick ha samlag innan spolning räknar jag inte den här månaden som ett försök, då vi bara hade sex 5 juni, vilket ju då är några dagar efter både ägglossning och spolning. Det enda läkaren noterade var att det var lite trögt att få in katetern, men det påverkar inte chansen att bli gravid tydligen.

    Nästa uppföljning blir 19 juli, jag trodde att vi då skulle får börja IVF till nästa cykel, men på henne verkade det som att det är runt 3 månaders väntetid från då! Kan säga att jag gick hem och grät rejält. Herregud vilken bergochdalbana det är hela tiden! Känslostorm efter känslostorm :(

    Igår fick vi meddelande om att våra vänner fått sitt första barn, som de fick på första försöket efter ett samlag! Jag har hela tiden tänkt "aja, men innan de får sitt barn så lär vi ju vara gravida iaf". Känns så jobbigt att man försökt och försökt hela någons graviditet :( min bästis väntar sitt andra barn i mitten på juli, lär ju inte vara gravid innan de får heller.


    Längtartillvår: Vad jobbigt att höra att väntetiden var längre än du förväntat dig, men om de inte hittat något fel hos någon av er ännu så håller jag tummarna för att ni plussar innan det gått dessa tre månader <3 Som du säger, hela den här resan är verkligen en berg- och dalbana och mycket sorg som man inte önskar någon. Inte hjälper det heller med att det känns som att "alla andra" runtomkring en får barn, men du är inte ensam, vi är många här med dig som är i liknande situationer och som hejar på dig <3 
  • Thu 10 Jun 2021 09:54
    NatMar005 skrev 2021-06-09 07:56:31 följande:
    Aaaaah det är så spännande nuuuuu!! Jag hade en sån dröm när jag plussade den här gången så jag vill tro att det är ödesbestämt!! Dessutom plussade jag på bim-6 och dagen efter klappade morfar mig på magen och sa "det ligger två där inne, det drömde jag inatt. En flicka och en pojk". Skrattade bara åt honom men det första hade han ju faktiskt rätt I så vem vet?! Så kul och så läskigt!!
    Måste bara få säga att det din morfar sa är bland det coolaste jag hört! Så häftigt! Skrattande När min mamma väntade mig så var de bjudna på en middag med pappas föräldrar där hans moster och morbror var med så därför ville de vänta med att berätta för pappas föräldrar tills de var ensamma, men då sa pappas moster något om att hon kunde se på hur besticken låg i besticklådan(?) att någon i rummet var gravid, och då var det bara mamma som var i fertil ålder så de blev tvungna att berätta, haha. Spännande sånt där!
  • Thu 10 Jun 2021 09:58
    Emmalucy skrev 2021-06-09 20:57:57 följande:
    Ah, bra besked på alla fronter :) spännande med möjlighet till IVF kö snart! lite löjligt att förra läkare missade en av dina provbeställningar, men skönt att get dick snabbt att lösa :)
    Emmalucy skrev 2021-06-09 21:01:58 följande:
    Hrmf, har varit galet mycket att göra på skolan senaste dagar, beklagar till de som fick mens också :( vi är många som har det just nu verkar det som!
     
    Jag går och lämnar blodprov imorgon och sen ska ringa kliniken och se hur snabbt vi kan få tid till VUL, det blir någon gång nästa vecka, men killen fick inte tid att lämna spermaprov förän mitten på september :((( så jag kommer att gnälla och gryna till läkaren för att se om jag kan få mer än progesteron som inte har funkat för mig förut, jag kommer att lose my shit om jag blir skickat iväg i 4månader i väntan på spermaprovsvar...
    Tack fina du <3 Det är helt klart spännande och skönt att hjälpen känns närmare nu än vad det gjorde innan samtalet med läkaren i förrgår. Eftersom jag hört om kötider på 10-12 månader hos vissa kliniker så förväntade jag mig inte att få hjälp med IVF redan i höst, eller var rädd att läkaren bara skulle säga "ni får fortsätta på egen hand". Vad bra att du ska prata med kliniken och att det är på gång med fler prover för din del, men spermaprov i september låter ju galet långt bort! Tycker absolut att du ska "gnälla" och jag hoppas att ni inte ska behöva vänta så länge på hjälp! Skickar en kram <3 

  • Thu 10 Jun 2021 10:12
    Gulgja skrev 2021-06-10 08:46:13 följande:

    Hej tjejer!

    Imorse började mensen och så började jag morgonen med att få en bild på en gammal klasskompis nyfödde dotter. Sammanträffande att bilden kom 2 minuter efter att jag gick på toa och såg att mensen börjat.

    Kram på er <3

    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Sellcarro, BIM 12/6, 28 år (10:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)


    Usch va jobbigt. Massa kramar till dig <3
  • Thu 10 Jun 2021 10:17
    Längtartillvår skrev 2021-06-10 09:12:58 följande:

    Hej tjejer <3

    Jag har tagit en lång paus, och sett att den här nya härliga tråden skapats :)

    Tänkte jag uppdaterar vår situation igen; jag hade spolning den 3 juni, allt såg bra ut och läkaren sa att det såg ut som jag haft ägglossning redan. Iom att vi inte fick ha samlag innan spolning räknar jag inte den här månaden som ett försök, då vi bara hade sex 5 juni, vilket ju då är några dagar efter både ägglossning och spolning. Det enda läkaren noterade var att det var lite trögt att få in katetern, men det påverkar inte chansen att bli gravid tydligen.

    Nästa uppföljning blir 19 juli, jag trodde att vi då skulle får börja IVF till nästa cykel, men på henne verkade det som att det är runt 3 månaders väntetid från då! Kan säga att jag gick hem och grät rejält. Herregud vilken bergochdalbana det är hela tiden! Känslostorm efter känslostorm :(

    Igår fick vi meddelande om att våra vänner fått sitt första barn, som de fick på första försöket efter ett samlag! Jag har hela tiden tänkt "aja, men innan de får sitt barn så lär vi ju vara gravida iaf". Känns så jobbigt att man försökt och försökt hela någons graviditet :( min bästis väntar sitt andra barn i mitten på juli, lär ju inte vara gravid innan de får heller.

    Jag lägger till mig BIM listan med mitt juli datum som blir vårt 10e försök.

    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Sellcarro, BIM 12/6, 28 år (10:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)


    Nä men fy vad orättvist livet kan vara ibland. Det är verkligen en bergodalbana av känslor och förstår att det känns otroligt tungt att behöva vänta ännu längre när man redan längtar så mycket <3 man tänker hela tiden att nu borde det väl ändå gå, eller senast då och då är jag säkert gravid iaf. Man får ställa om sig hela tiden. Jag jag håller tummarna att ni lyckas bli gravida snart och inte behöver vänta på ivf.
  • Thu 10 Jun 2021 15:08

    Då mens kom så får vi påbörja ett nytt försök. Kände på mig att vi inte skulle lyckas denna månad då vi han bara ligga 2ggr runt ägglossning. Men bara på?t igen, och hoppas att sommar känslorna gör så det fäster sig :)

    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)

  • Thu 10 Jun 2021 15:19
    Janni91 skrev 2021-06-10 07:37:35 följande:

    Fy vad jobbigt! :( Fick du reda på dina sköldkörtelvärden eller sa de bara att de ser "bra" ut? Vården har tydligen väldigt generösa referensvärden. Mitt låg på 3,3, vilket är för högt men ändå inom referens. Jag tog nya prover för några veckor sedan och kommer få svar imorgon så vi får se om det har blivit bättre eller inte.


    Hmm, jag har också 3,3.

    Usch vad nojig jag blev nu. Vill absolut inte äta levaxin eftersom jag anser att det förstör kroppens naturliga sköldkörtelfunktion och jag vill inte riskera att sabba denna för att sedan få problem med min ämnesomsättning och få problem med vikten resten av mitt liv :o
  • Thu 10 Jun 2021 15:26
    +1
    Molybden skrev 2021-06-10 07:50:07 följande:
    Nej vad jobbigt. Förstår att det känns tufft att vänta ända till september med att eventuellt få någon annan typ av hjälp. Bra att du kan prata med dem idag åtminstone. Jag vet inte hur restriktiva de är med att hjälpa en där du går, där jag går har de praktiskt tagit vägrat all typ av hjälp innan utredningen var klar. Håller tummarna för din skull och att de kan hjälpa dig lite <3
    Vickan31 skrev 2021-06-10 09:58:24 följande:
    Emmalucy skrev 2021-06-09 21:01:58 följande:
    Hrmf, har varit galet mycket att göra på skolan senaste dagar, beklagar till de som fick mens också :( vi är många som har det just nu verkar det som!
     
    Jag går och lämnar blodprov imorgon och sen ska ringa kliniken och se hur snabbt vi kan få tid till VUL, det blir någon gång nästa vecka, men killen fick inte tid att lämna spermaprov förän mitten på september :((( så jag kommer att gnälla och gryna till läkaren för att se om jag kan få mer än progesteron som inte har funkat för mig förut, jag kommer att lose my shit om jag blir skickat iväg i 4månader i väntan på spermaprovsvar...
    Tack fina du <3 Det är helt klart spännande och skönt att hjälpen känns närmare nu än vad det gjorde innan samtalet med läkaren i förrgår. Eftersom jag hört om kötider på 10-12 månader hos vissa kliniker så förväntade jag mig inte att få hjälp med IVF redan i höst, eller var rädd att läkaren bara skulle säga "ni får fortsätta på egen hand". Vad bra att du ska prata med kliniken och att det är på gång med fler prover för din del, men spermaprov i september låter ju galet långt bort! Tycker absolut att du ska "gnälla" och jag hoppas att ni inte ska behöva vänta så länge på hjälp! Skickar en kram <3 

    Tack ni två! Jag hann inte hem efter blodprovet för att ringa, så killen fick göra det och fick inte alla svar :( finns inga alternativ till kliniken för spermaprov, så det blir stressat att kolla 1177 varje dag ifall någon har avbokat.... OCH min VUL ska göras på en annan klinik... första tid 3:e augusti?!?!  OCH kostar 1600? Skickade nyss ett långt mail (tlf tider 13-14 varje dag, snark) med mycket grin och gnäll, jag fattar inte att det tar så lång tid... tror ni att jag kan söka via vanlig vård samtidigt? Det verkar gå mycket mycket snabbare även om dem inte vill hjälpa med vissa saker. Jag litar helt på att jag ska få hjälp via medicin, annars är det här fan inte värt alls....

    Vickan: Det låter väldigt positivt att de skickar dig snart, man blir glatt överraskat för en gångs skull! :) det är något spesiellt att kunna ?se? framför sig att IVF?n kommer inom kort :)
  • Thu 10 Jun 2021 15:38
    Mirabilis89 skrev 2021-06-10 08:43:59 följande:

    Jag byter till den här tråden jag med. Ska vi köra på samma tanke med BIM-datumen/listan som i förra tråden att när man har passerat sitt "gamla" BIM och lägger in nytt i listan, att vi raderar gamla BIM-datum så listan inte blir onödigt lång?


    Hade ett snack med sambon förra veckan om att jag hade feta bebis-cravings och att jag tycker vi borde köra på ännu mer aktivt försök så sett till året som gått där "vi" haft mer approachen att händer det så händer det, men jag har haft koll på ÄL etc. Vi hade ett riktigt bra snack faktiskt, mkt om vart vi är i vår relation och vart vi vill, hur vi vill ha det etc. Jobbigt och lite obekvämt, men faktum är att det har känts så mycket bättre med oss sen dess, tycker vi har kommit varandra ännu närmare. Och som bonus har vi fått upp ännu mer sexlust igen med bättre sex än på länge hehe, och det kan ju knappast vara negativt i bebisfabriken att sexet samtidigt är bra tänker jag. Glad


    Nåja, positivt ÄL-test/fast smiley på CB Advanced i går morse 9/6. Sex 4/6, 6/6 och i går kväll 9/6 så hoppas att det borde "räcka" för den här omgången (sambon åker bort över helgen fr.om i dag så nu blir det inget mer den här veckan. 


    BIM på självaste midsommarafton 25/6, hej och hå. Drömmer


    Låter som en bra plan att ta bort de passerade datum så det blir mindre rörigt :) åh vad skönt att du hade en bra chat med killen, det gör hela resan så mycket bättre när man berättar om allt :) min stackars kille får höra allt men han är ok med det och stöttar mig :) att ha bra sex OCH berättar om sina känslor? Woohoo! :D tycker ni har bra odds denna månad trots att han är borta nu :) hahah ahhhh det blir ju ett interessant midsommar för dig, hag älskar och hatar att ha BIM på viktiga dagar, låter så spännande men det händer liksom aldrig >.<
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet