• Sun 6 Jun 2021 15:21
    365524 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    365524

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Thu 10 Jun 2021 16:16
    Memestar skrev 2021-06-10 15:19:55 följande:
    Hmm, jag har också 3,3.

    Usch vad nojig jag blev nu. Vill absolut inte äta levaxin eftersom jag anser att det förstör kroppens naturliga sköldkörtelfunktion och jag vill inte riskera att sabba denna för att sedan få problem med min ämnesomsättning och få problem med vikten resten av mitt liv :o
    Förlåt, inte meningen att göra dig nojig ju!! :( Men jag tänker att det kan vara bra att veta åtminstone, så man kan göra lite livsstilsförändringar för att stötta sköldkörteln naturligt <3  
  • Thu 10 Jun 2021 17:49

    Byter till den här tråden :) Idag hade vi första mötet för fertilitetsutredningen, OJ vad nervös jag var innan men gick fint! Vi har försökt aktivt i ungefär 8 månader men läkaren tyckte det var bra att vi kom redan nu eftersom jag ju är lite äldre (och inte ätit p-piller på över ett år). Tyvärr visade det sig att första provet borde tas idag eller imorgon, annars får jag vänta en månad till. Så nu gäller det att ringa tidigt imorgon för att se om det finns en lucka :) Nästa prov borde tas nästa fredag när jag ska ta en certifiering på jobbet yay! Inte lätt, man förstår verkligen hur såna här saker kan dra ut på tiden.. Men känns iaf bra att vara på rull :) Lägger till mig på listan!

    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)

  • Thu 10 Jun 2021 18:07
    Emmalucy skrev 2021-06-10 15:26:21 följande:

    Tack ni två! Jag hann inte hem efter blodprovet för att ringa, så killen fick göra det och fick inte alla svar :( finns inga alternativ till kliniken för spermaprov, så det blir stressat att kolla 1177 varje dag ifall någon har avbokat.... OCH min VUL ska göras på en annan klinik... första tid 3:e augusti?!?!  OCH kostar 1600? Skickade nyss ett långt mail (tlf tider 13-14 varje dag, snark) med mycket grin och gnäll, jag fattar inte att det tar så lång tid... tror ni att jag kan söka via vanlig vård samtidigt? Det verkar gå mycket mycket snabbare även om dem inte vill hjälpa med vissa saker. Jag litar helt på att jag ska få hjälp via medicin, annars är det här fan inte värt alls....

    Vickan: Det låter väldigt positivt att de skickar dig snart, man blir glatt överraskat för en gångs skull! :) det är något spesiellt att kunna ?se? framför sig att IVF?n kommer inom kort :)


    Jag tror att de kommer att vara längre tider på flera håll när många stänger eller drar ner på verksamheten under sommaren. Men om du ändå ska betala så kan det inte skada att söka på annat håll/vanliga vården. Förstår om det känns förjävligt just nu :(
  • Thu 10 Jun 2021 18:08
    Emmalucy skrev 2021-06-10 15:38:25 följande:
    Låter som en bra plan att ta bort de passerade datum så det blir mindre rörigt :) åh vad skönt att du hade en bra chat med killen, det gör hela resan så mycket bättre när man berättar om allt :) min stackars kille får höra allt men han är ok med det och stöttar mig :) att ha bra sex OCH berättar om sina känslor? Woohoo! :D tycker ni har bra odds denna månad trots att han är borta nu :) hahah ahhhh det blir ju ett interessant midsommar för dig, hag älskar och hatar att ha BIM på viktiga dagar, låter så spännande men det händer liksom aldrig >.<
    Jo men precis, vi fick mycket bra sagt om hur vi har det, vad som varit mindre bra och vad vi kan göra för att förbättra vår relation med. Har väl någonstans känt att sådana konversationer skulle kunna förstöra mer, men det var ju precis tvärtom. Känner mig liksom lättare efteråt. Och att må bättre i relationen överlag borde ju bara vara positivt även i barnalstrarsyfte Glad
  • Thu 10 Jun 2021 18:46
    Emmalucy skrev 2021-06-10 15:26:21 följande:

    Tack ni två! Jag hann inte hem efter blodprovet för att ringa, så killen fick göra det och fick inte alla svar :( finns inga alternativ till kliniken för spermaprov, så det blir stressat att kolla 1177 varje dag ifall någon har avbokat.... OCH min VUL ska göras på en annan klinik... första tid 3:e augusti?!?!  OCH kostar 1600? Skickade nyss ett långt mail (tlf tider 13-14 varje dag, snark) med mycket grin och gnäll, jag fattar inte att det tar så lång tid... tror ni att jag kan söka via vanlig vård samtidigt? Det verkar gå mycket mycket snabbare även om dem inte vill hjälpa med vissa saker. Jag litar helt på att jag ska få hjälp via medicin, annars är det här fan inte värt alls....


    Åh helt sjukt att det ska ta sån tid! Min kille försökte boka spermaprov idag (när vi fick remissen) och det är jobbigt lång väntan.. Är ni i Stockholm och ska till stället på Gärdet? Galet att det inte finns fler ställen.. Nu vill man ju bara sätta igång. Även så himla stressande att våra prov bara kan ta under väldigt specifika dagar i cykeln :/

    Hoppas ni får tid snart <3
  • Thu 10 Jun 2021 21:34
    Soff skrev 2021-06-09 17:12:42 följande:

    Fan också :(( <3 vet ju hur jobbigt och hopplöst det känns.. :( <3 skickar kramar!!! Unna dig något gott <3 

     


    Tack soff! Och kramar tillbaka! Man känner sig tacksam för dessa grupper och ni fina människorna som finns här.

    Såg nyss en förlossningsvideo från en youtuber jag följer och undrar varför jag utsatte mig för det egentligen, haha.. Knut i bröstet och tårarna tryckte bakom ögonen av både det vackra i det och längtan man själv bär på.

    Tänk när vi alla får uppleva det någon dag..
  • Thu 10 Jun 2021 22:15
    Carina82 skrev 2021-06-10 17:49:22 följande:

    Byter till den här tråden :) Idag hade vi första mötet för fertilitetsutredningen, OJ vad nervös jag var innan men gick fint! Vi har försökt aktivt i ungefär 8 månader men läkaren tyckte det var bra att vi kom redan nu eftersom jag ju är lite äldre (och inte ätit p-piller på över ett år). Tyvärr visade det sig att första provet borde tas idag eller imorgon, annars får jag vänta en månad till. Så nu gäller det att ringa tidigt imorgon för att se om det finns en lucka :) Nästa prov borde tas nästa fredag när jag ska ta en certifiering på jobbet yay! Inte lätt, man förstår verkligen hur såna här saker kan dra ut på tiden.. Men känns iaf bra att vara på rull :) Lägger till mig på listan!

    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)


    Gud vad spännande med första mötet, det är verkligen en speciell känsla, bra och dålig ofta. Håller alla tummar för att du får lämna prov imorgon men oavsett är ni igång och ett steg närmare ett barn!
  • Thu 10 Jun 2021 22:21
    Carina82 skrev 2021-06-10 18:46:37 följande:

    Åh helt sjukt att det ska ta sån tid! Min kille försökte boka spermaprov idag (när vi fick remissen) och det är jobbigt lång väntan.. Är ni i Stockholm och ska till stället på Gärdet? Galet att det inte finns fler ställen.. Nu vill man ju bara sätta igång. Även så himla stressande att våra prov bara kan ta under väldigt specifika dagar i cykeln :/

    Hoppas ni får tid snart <3


    Usch vad tråkigt att ni är flera som har fått så dålig erfarenhet kring provtagning, läst flera inlägg nu! Men kan inte mer än hålla med. Som vissa kanske kommer ihåg fick vi vänta till första läkarbesök för att få svar på blodprov samt spermaprov, vilket var efter FYRA MÅNADER. Fruktansvärt.

    Jag förstår att detta inte är ett alternativ för många och är väldigt ödmjuk inför mitt privilegium, men att vända mig privat är de bästa beslutet jag tagit. Tidsmässigt och bemötandemässit.
  • Thu 10 Jun 2021 22:24
    Memestar skrev 2021-06-10 04:02:35 följande:

    Hej!

    Jag är gärna med i denna tråd. Jag (29år) och min sambo (40) är på vårat 10e försök nu och inget plus än. Han har två barn sedan innan som båda gick väldigt lätt (såklart....vilket gör det så otroligt mycket jobbigare för mig) och jag har alltid haft en tanke att jag kommer ha svårt att bli gravid... Har aldrig varit gravid innan men heller aldrig försökt aktivt innan vi försökte men nu har jag ju fått bevisat att jag hade rätt iaf

    Vi har påbörjat fertilitetsutredning på livio kungsholmen. Allt ser bra ut för mig på VUL, regelbunden mens, tydliga ÄL, 2,5 i AMH och bra sköldkörtelvärden. Gjort spolning tidigare av andra skäl och allt ser fint ut. Ska dock göra en ny spolning 16/6 och han ska göra ett spermaprov 29/6. Så förhoppningsvis IVF till hösten för börjat acceptera tanken att jag inte "funkar" på normal väg

    BIM 11/6 men har inga större förhoppningar Gråter Usch vad jobbigt allt känns just nu... Hoppas få lite pepp här!! <3

    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 11/6 (9:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Sellcarro, BIM 12/6, 28 år (10:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)


    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)


    Välkommen hit <3 


    Har också av någon anledning tänkt tankar om att det skulle bli svårt för mig, vet inte varför. Så känner igen mig mycket i det du skriver. Men hade ändå en förhoppning såklart från början att jag skulle ha fel. Men nu är vi på 15:e försöket :( så hoppet om att det ska gå på normal väg är i princip bortblåst för mig. Men hoppas på ett mirakel i sommar. Och hoppas för dig också <3 


    Du är inte ensam <3 

  • Thu 10 Jun 2021 22:33
    Längtartillvår skrev 2021-06-10 09:12:58 följande:

    Hej tjejer <3

    Jag har tagit en lång paus, och sett att den här nya härliga tråden skapats :)

    Tänkte jag uppdaterar vår situation igen; jag hade spolning den 3 juni, allt såg bra ut och läkaren sa att det såg ut som jag haft ägglossning redan. Iom att vi inte fick ha samlag innan spolning räknar jag inte den här månaden som ett försök, då vi bara hade sex 5 juni, vilket ju då är några dagar efter både ägglossning och spolning. Det enda läkaren noterade var att det var lite trögt att få in katetern, men det påverkar inte chansen att bli gravid tydligen.

    Nästa uppföljning blir 19 juli, jag trodde att vi då skulle får börja IVF till nästa cykel, men på henne verkade det som att det är runt 3 månaders väntetid från då! Kan säga att jag gick hem och grät rejält. Herregud vilken bergochdalbana det är hela tiden! Känslostorm efter känslostorm :(

    Igår fick vi meddelande om att våra vänner fått sitt första barn, som de fick på första försöket efter ett samlag! Jag har hela tiden tänkt "aja, men innan de får sitt barn så lär vi ju vara gravida iaf". Känns så jobbigt att man försökt och försökt hela någons graviditet :( min bästis väntar sitt andra barn i mitten på juli, lär ju inte vara gravid innan de får heller.

    Jag lägger till mig BIM listan med mitt juli datum som blir vårt 10e försök.

    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Sellcarro, BIM 12/6, 28 år (10:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)


    Åh kramar till dig :( skönt att det såg bra ut, men tungt att du ska behöva vänta (som att man inte gör det nog!??!) och gå igenom allt det där. 


    Alltså det suger verkligen det där :( har också en vän som blivit gravid och fått sitt barn innan jag ens blivit gravid.. och min bror och hans sambo har också hunnit bli gravida och kommer få ett barn i september. Vill inte ens tänka tanken hur jag ska kunna hantera situationen om jag inte blivit gravid tills den bebisen kommer... som jag mer eller mindre känner mig tvungen och träffa eftersom det är min brors. 


     

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet