• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Msofie
    Vickan31 skrev 2021-06-11 00:51:08 följande:

    Hej alla kloka, pålästa kvinnor!

    Ni som kan mycket mer om IVF än vad jag kan, kan ni hjälpa mig med en fråga ???? Vid landstingsfinansierad IVF så ingår det i många regioner 3 försök/behandlingar. Vad innebär det? Är det 3 äggplock men obegränsat med insättningar ifall fler än 3 ägg befruktas? Eller är det max 3 äggplock men bara 3 insättningar av embryon?

    Så tex om man gör 1 äggplock och får 3 fina embryon varav ett sätts in och 2 hamnar i frysen, räknas dessa i frysen som försök 2 och 3 och sen är de landstingsfinansierade försöken slut, eller kan man fortfarande om inget av de 3 embryona från första äggplocket sätter sig få göra fler landstingsfinansierade äggplock?


    Jag är ganska säker på, om jag bara killgissar, att det är tre IVF. Tänk såhär, IVF är från du börjar med sprutor till äggen förhoppningsvis blir befruktade. Återinföring är inte en IVF. (Jag går ju privat men har en vän som går landsting och hon har gjort 2 IVF + återinföring.)
  • Msofie
    Msofie skrev 2021-06-11 08:33:01 följande:

    Jag är ganska säker på, om jag bara killgissar, att det är tre IVF. Tänk såhär, IVF är från du börjar med sprutor till äggen förhoppningsvis blir befruktade. Återinföring är inte en IVF. (Jag går ju privat men har en vän som går landsting och hon har gjort 2 IVF + återinföring.)


    För att förtydliga mig själv, min vän kommer få en till IVF då alla ägg är slut genom landsting!
  • Msofie

    Ruvardag 4.

    Det är intressant hur många tycker att ruvardagarna är värst. Jag håller inte alls med. Tyckte det var mycket värre att vänta på besked om något ägg blev befruktat. Jag har känt lite att jag är i en bubbla av hoppfullhet. Eftersom det bara var våra ICSI ägg som blev befruktade så känns detta som vår första riktiga chans och det var ett bra embryo.

    Tror dock att jag är så lugn i dessa dagarna för att jag är rädd för testdagen. Nu kan jag leva i god tro. Tror så mycket på detta men det har aldrig varit något annat än negativt, svårt att tänka sig annat. Jag tror vi kommer ta ett testa tidigt på söndag.

  • Mizzi26

    Hej alla, Jag lämnar gruppen nu för jag har gett upp lite.

    Skulle egentligen fått börja utredning i augusti för då har det gått ett år men dom ringde igår och sa att vi måste vänta till april nästa år för att man räknar 1 år efter senaste missfallet. Och jag vet att jag inte kommer få behålla nästa kommande graviditeter heller pga mina hormonbrister.. får tydligen ingen hjälp för att utreda missfall osv heller.

    Hoppas att allt går bra för er andra!

  • Msofie
    Mizzi26 skrev 2021-06-11 09:30:23 följande:

    Hej alla, Jag lämnar gruppen nu för jag har gett upp lite.

    Skulle egentligen fått börja utredning i augusti för då har det gått ett år men dom ringde igår och sa att vi måste vänta till april nästa år för att man räknar 1 år efter senaste missfallet. Och jag vet att jag inte kommer få behålla nästa kommande graviditeter heller pga mina hormonbrister.. får tydligen ingen hjälp för att utreda missfall osv heller.

    Hoppas att allt går bra för er andra!


    Beklagar det tuffa beskedet. Du har säkert redan övervägt detta men du har inte möjlighet att vända dig privat?
  • Mizzi26
    Msofie skrev 2021-06-11 09:33:17 följande:

    Beklagar det tuffa beskedet. Du har säkert redan övervägt detta men du har inte möjlighet att vända dig privat?


    Har pratat med vår privata som bara tar prover o sen skickar vidare till landstinget som slår ner oss direkt tyvärr. Känner att jag inte orkar mer just nu. Får se om jag får ny energi till hösten.
  • MAKL
    Mizzi26 skrev 2021-06-11 09:30:23 följande:

    Hej alla, Jag lämnar gruppen nu för jag har gett upp lite.

    Skulle egentligen fått börja utredning i augusti för då har det gått ett år men dom ringde igår och sa att vi måste vänta till april nästa år för att man räknar 1 år efter senaste missfallet. Och jag vet att jag inte kommer få behålla nästa kommande graviditeter heller pga mina hormonbrister.. får tydligen ingen hjälp för att utreda missfall osv heller.

    Hoppas att allt går bra för er andra!


    Det va ett hårt slag för er. Förstår att du tappar kämparglöden när ni måste vänta så länge. Men om du nu har hormonbrister, kan du inte få hjälp med det utan att behöva vänta på en utredning?
  • Memestar
    Janni91 skrev 2021-06-10 16:16:49 följande:

    Förlåt, inte meningen att göra dig nojig ju!! :( Men jag tänker att det kan vara bra att veta åtminstone, så man kan göra lite livsstilsförändringar för att stötta sköldkörteln naturligt <3  


    Hmm, vet inte vad man kan göra för förändringar för jag tycker jag lever hälsosamt ändå.

    Jag är normalviktig (66kg 174cm lång) och till och med vältränad skulle jag säga(tränar 3-5ggr vecka) och äter hälsosamt.

    Men kanske mitt prov visade falskt högt av någon anledning?
  • Memestar
    Carina82 skrev 2021-06-10 17:49:22 följande:

    Byter till den här tråden :) Idag hade vi första mötet för fertilitetsutredningen, OJ vad nervös jag var innan men gick fint! Vi har försökt aktivt i ungefär 8 månader men läkaren tyckte det var bra att vi kom redan nu eftersom jag ju är lite äldre (och inte ätit p-piller på över ett år). Tyvärr visade det sig att första provet borde tas idag eller imorgon, annars får jag vänta en månad till. Så nu gäller det att ringa tidigt imorgon för att se om det finns en lucka :) Nästa prov borde tas nästa fredag när jag ska ta en certifiering på jobbet yay! Inte lätt, man förstår verkligen hur såna här saker kan dra ut på tiden.. Men känns iaf bra att vara på rull :) Lägger till mig på listan!

    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)


    Hej! Välkommen hit????

    Varför kunde ni inte ta proverna vissa dagar? Jag tog ju prover när vi var på vårt första besök och då frågade hon inte om vilken dag i menscykeln direkt?
  • Memestar
    Carina82 skrev 2021-06-10 18:46:37 följande:

    Åh helt sjukt att det ska ta sån tid! Min kille försökte boka spermaprov idag (när vi fick remissen) och det är jobbigt lång väntan.. Är ni i Stockholm och ska till stället på Gärdet? Galet att det inte finns fler ställen.. Nu vill man ju bara sätta igång. Även så himla stressande att våra prov bara kan ta under väldigt specifika dagar i cykeln :/

    Hoppas ni får tid snart <3


    Jag och min sambo hör till sthlm också och det ska gå även på Huddinge! Vi kommer köra gärdet. Han ska dit nu i slutet på månaden men vi hade gärna hunnit tidigare. Dock svårt att ta en återbudstid för då får man ju inte ha snuskat på några dagar och vi har ju sex typ jämt, hahaha
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet