• Anonym (Kaffedraken)

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Anonym (Kaffedraken)
    Janni91 skrev 2021-06-11 10:43:00 följande:

    Hej!

    Nu har vi fått alla provsvar och haft uppföljningsmöte med läkaren. De hittar inget fel på oss, men kan inte skicka remiss för ivf än pga att det inte riktigt gått ett år. Så vi får vänta till efter sommaren, sen skickar de remiss och sen får vi vänta i 8-9 månader på att få börja med ivf. Satt och grät på mötet, hade hoppats på att få någon typ av stöttning och inte vänta i typ ett jävla år innan något mer händer. Vet att jag borde vara tacksam för att allt ser bra ut, men vi har gjort snart 12 aktiva försök utan att något har hänt.. :( 


    Man det är förjävligt :( 9månaders väntetid?! Det enda jag kan tänka mig som tröst är att jag skulle tro att så fort man ställa sig i kön, kan man börja med medicin som kunde hjälpa? T.ex letrozol eller progesteron, eller något? Men det är såklart svårt att veta/se fram emot just nu :( kram!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mizzi26 skrev 2021-06-11 09:30:23 följande:

    Hej alla, Jag lämnar gruppen nu för jag har gett upp lite.

    Skulle egentligen fått börja utredning i augusti för då har det gått ett år men dom ringde igår och sa att vi måste vänta till april nästa år för att man räknar 1 år efter senaste missfallet. Och jag vet att jag inte kommer få behålla nästa kommande graviditeter heller pga mina hormonbrister.. får tydligen ingen hjälp för att utreda missfall osv heller.

    Hoppas att allt går bra för er andra!


    Åh det är helt galet :( jag fattar verkligen inte hur det är ens lag, varför i helvete ska man räkna ett år efter ett mf?! Ibland 2år i vissa län. Jag blir så ledsen för din skull, man vill inte ens berätta om graviditet till de längre, ifall det blir mf igen, men man kan inte bli undersökt för mf om man inte registrera... helt galet. Ang. privat, du vet mest eftersom du har kollat upp, men låter inte logiskt att de gör exakt samma sak som landstingsvård, bara ta prover och thats it? Jag tycker också som någon annan skrev, se om du kan kolla privat någonannanstans, jag gick privat just för att jag vill ha lite ?makt? ang. recept under tiden vi väntar osv, men jag väntar för att se om jag kommer ?have it my way? eller inte fortfarande :/ det är värt att kolla upp när du har återhämtat dig <3
  • Anonym (Kaffedraken)
    Alltså jag blir så frustrerad av att få höra om er som gör utredning :( vi är i Stockholm och betalade privat för att underlätta saker, istället har vårat klinik endast EN mottagning som tar emot för spermaprov som är Anova... vilket är vanliga landstingsklinik som behöver remiss till?! Och hon har inte kontrakt med någon annan klinik så vi får inte gå någonannanstans.... och jag måste boka mitt ultraljud via en klinik som har 2månaders väntetid?!?!? Vad i helvete betalade vi för!!! :( Har ringt idag och hon svarade inte under den enda timme hon har öppet på telefon, och ingen svar på mail ännu.... vet inte om vi kan ringa till en vanlig landstingsfinansierad klinik och... ja, ska vi berätta om utredningen vi måste vänta 4månader att få hjälp med det mesta basic del av utredning för... eller bara låtsas som det inte händer och försöker kör på och skita i privata kliniken efter att ha förlorat 4k spänn? Känner mig så uppgiven, det skulle bli lättare med privat...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Emmalucy skrev 2021-06-11 15:16:12 följande:

    Alltså jag blir så frustrerad av att få höra om er som gör utredning :( vi är i Stockholm och betalade privat för att underlätta saker, istället har vårat klinik endast EN mottagning som tar emot för spermaprov som är Anova... vilket är vanliga landstingsklinik som behöver remiss till?! Och hon har inte kontrakt med någon annan klinik så vi får inte gå någonannanstans.... och jag måste boka mitt ultraljud via en klinik som har 2månaders väntetid?!?!? Vad i helvete betalade vi för!!! :( Har ringt idag och hon svarade inte under den enda timme hon har öppet på telefon, och ingen svar på mail ännu.... vet inte om vi kan ringa till en vanlig landstingsfinansierad klinik och... ja, ska vi berätta om utredningen vi måste vänta 4månader att få hjälp med det mesta basic del av utredning för... eller bara låtsas som det inte händer och försöker kör på och skita i privata kliniken efter att ha förlorat 4k spänn? Känner mig så uppgiven, det skulle bli lättare med privat...


    Förstår att du blir frustrerad. Du har ju som sagt betalat för att slippa vänta och så måste du ändå stå i samma kö till allt som om du inte hade betalat. Vad är då ens poängen med deras klinik? Är den bara för folk som inte får hjälp via landstinget? Svårt att säga vad du borde göra, kanske någon annan har någon bra idé. :(
  • Anonym (Kaffedraken)
    Emmalucy skrev 2021-06-11 14:59:27 följande:
    Man det är förjävligt :( 9månaders väntetid?! Det enda jag kan tänka mig som tröst är att jag skulle tro att så fort man ställa sig i kön, kan man börja med medicin som kunde hjälpa? T.ex letrozol eller progesteron, eller något? Men det är såklart svårt att veta/se fram emot just nu :( kram!
    Ja, det är alldeles för länge! Enligt några så kan det gå fortare så kan ju alltid hoppas på det..Okej, ja det hade ju varit skönt om vi kunde få hjälp med något, vad som helst utan att behöva vänta ett år till. Tack, kram!!

    Läste även ditt inlägg, vad är det som händer?? Man förväntar ju sig att det ska gå snabbt privat, två månader låter ju helt orimligt!?? 4k är ju mycket pengar, så orättvist och dåligt! Hoppas du får bättre besked nästa vecka, kram! :( 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Emmalucy skrev 2021-06-11 15:16:12 följande:

    Alltså jag blir så frustrerad av att få höra om er som gör utredning :( vi är i Stockholm och betalade privat för att underlätta saker, istället har vårat klinik endast EN mottagning som tar emot för spermaprov som är Anova... vilket är vanliga landstingsklinik som behöver remiss till?! Och hon har inte kontrakt med någon annan klinik så vi får inte gå någonannanstans.... och jag måste boka mitt ultraljud via en klinik som har 2månaders väntetid?!?!? Vad i helvete betalade vi för!!! :( Har ringt idag och hon svarade inte under den enda timme hon har öppet på telefon, och ingen svar på mail ännu.... vet inte om vi kan ringa till en vanlig landstingsfinansierad klinik och... ja, ska vi berätta om utredningen vi måste vänta 4månader att få hjälp med det mesta basic del av utredning för... eller bara låtsas som det inte händer och försöker kör på och skita i privata kliniken efter att ha förlorat 4k spänn? Känner mig så uppgiven, det skulle bli lättare med privat...


    Alltså det här låter ju INTE som en privat klinik. Herregud, betalar man ska man ju få bättre bemötande/kortare tider än så! Helt sjukt ju, och jag förstår att du blir uppgiven. Hade faktiskt frågat dem varför du betalar om du får samma bemötande via landstinget.
  • Anonym (Kaffedraken)
    MAKL skrev 2021-06-11 11:01:26 följande:
    Jag känner med dig då sånna tankar poppar upp i mitt huvud också vid mensen. Du får påminna dig om att det är inom normal spannet att försöka 1 år, så ett mirakel kan faktiskt ske inom dom kommande 2-3 månaderna även fast det inte känns så nu. Sen kan ni ju söka hjälp om det fortfarande inte hänt nått. Det måste vara jätte tufft att tänka i dom banorna du gör nu att det blir en konstant påminnelse om att han har barn men att det inte är med dig. En tröst är ju att det är otroligt få personer som aldrig någonsin kan få barn. Det finns all möjlig hjälp att få för att lyckas på ett eller annat sätt. Hoppas det känns bättre om någon dag <3
    Ja, usch. Vi pratade lite om detta idag och det känns bättre nu. Jag vill ju verkligen leva med honom och jag kommer ju inte ge upp kampen så att säga. Men jag hade ju ingen aning om att en sån sak skulle tära på det här sättet. Det har iaf börjat lugna sig med ångesten för idag. Har släppt "misslyckandet" lite för denna gången och det kändes mycket bättre ändå när barnen kom. Usch, dom betyder verkligen jättemycket för mig så det känns så hemskt att dom ibland kan göra mig sorgsen. Blir så fel.. Det är ju inte hans fel att han har barn sedan innan heller och innerst inne vet jag ju att han vill lika mycket som jag ha barn med mig med <3 Det är hemskt när dom där tankarna kommer men man är väl bara människa antar jag.

    Håller tummarna för ett plus i sommar!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Janni91 skrev 2021-06-11 10:43:00 följande:

    Hej!

    Nu har vi fått alla provsvar och haft uppföljningsmöte med läkaren. De hittar inget fel på oss, men kan inte skicka remiss för ivf än pga att det inte riktigt gått ett år. Så vi får vänta till efter sommaren, sen skickar de remiss och sen får vi vänta i 8-9 månader på att få börja med ivf. Satt och grät på mötet, hade hoppats på att få någon typ av stöttning och inte vänta i typ ett jävla år innan något mer händer. Vet att jag borde vara tacksam för att allt ser bra ut, men vi har gjort snart 12 aktiva försök utan att något har hänt.. :( 


    Usch vad tråkigt att behöva vänta så länge. Det är ju verkligen ett stort lidande att bara gå och vänta.. Jag hoppas verkligen att ni hinner få till det under den tiden men jag förstår din uppgivenhet. Det är okej att vara arg och besviken, det är ju så svårt att känna sig tacksam när livet är så otroligt orättvist  
    Var bor du någonstans? Är det stockholm? För vi håller på med utredning nu och då lät det på dem som att det kan gå med IVF till hösten??
  • Anonym (Kaffedraken)
    Emmalucy skrev 2021-06-11 15:16:12 följande:
    Alltså jag blir så frustrerad av att få höra om er som gör utredning :( vi är i Stockholm och betalade privat för att underlätta saker, istället har vårat klinik endast EN mottagning som tar emot för spermaprov som är Anova... vilket är vanliga landstingsklinik som behöver remiss till?! Och hon har inte kontrakt med någon annan klinik så vi får inte gå någonannanstans.... och jag måste boka mitt ultraljud via en klinik som har 2månaders väntetid?!?!? Vad i helvete betalade vi för!!! :( Har ringt idag och hon svarade inte under den enda timme hon har öppet på telefon, och ingen svar på mail ännu.... vet inte om vi kan ringa till en vanlig landstingsfinansierad klinik och... ja, ska vi berätta om utredningen vi måste vänta 4månader att få hjälp med det mesta basic del av utredning för... eller bara låtsas som det inte händer och försöker kör på och skita i privata kliniken efter att ha förlorat 4k spänn? Känner mig så uppgiven, det skulle bli lättare med privat...
    Det låter jättekonstigt ju!!
    Vi går hos livio i kungsholmen. Fick komma på första besöket för en vecka sedan och gjorde VUL, har spolningen inbokad på onsdag och så spermaprovet i slutet av månaden. Det känns som om det går jättensnabbt fast det är via landstinget. Har du pratat med livio?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Emmalucy skrev 2021-06-11 14:26:26 följande:
    Hej! <3 beklagar :( förstår absolut hur du känner just nu :( både med ?vad kommer 2månader till gör för skillnad? och med barnen. När jag får mens så undviker jag min killes barn när de är här så gott jag kan, och han tillåter det för min egen hälsa. Det är ett par timmar om dagen som man skyddar sig, och det är värt det mentalt. Mat, tid innan läggdags osv gör vi, men det är allt jag har energin till. Och det gör extra ont att vara den som är problemet, som du säger, han hade inga problem att befrukta någon annans ägg :( (har också mens just nu så jag är nästan lika sur som dig hehe) Jag tror inte jag kunde leva med min kille om vi ALDRIG får barn tillsammans, oavsett hur mycket jag älskar honom och dem. Jag tror dock att vi kommer få det en dag, och det är det hoppet man får leva på ett tag <3 ska inte oroa mig tills landstings IVF tar slut, men antar att vi skulle då fortsätta kämpa privat. Stora kramar, ta den tid du behöver för att må bra och ha energi!
    Jaa, usch det är hemskt bara just den dagen. Värst var för två månader sen när jag hade praktik på MVC (pluggar till syrra) och jag fick mensen och samtidigt fick klämma på gravidmagar och lyssna på bebishjärtljud. Två dagar av total ångest.. Bara se massa kvinnor gå igenom det jag vill helst av allt... :'(

    Men det kändes mycket bättre när barnen kom, jag älskar ju dom och det känns så hemskt att ibland känna ångest inför dom. Men det är ju bara dom dagarna runt mensen kommer och man inser att denna månad gick förlorad också..

    Jag tog upp diskussionen med min sambo idag och att jag var jätterädd för hur jag skulle känna om vi inte kunde, rädd att jag skulle må så dåligt att inte kunna vara med han och förlora han. Han blev såklart lite ledsen men förstod och vi pratade igenom det och som vi sa var att vi inte tänker ge upp. Att vi går igenom detta tillsammans oavsett vad han har sedan innan. Han är verkligen världens underbaraste man så jag vet faktiskt inte hur jag skulle kunna lämna honom någonsin. Inte ens för detta. Men vi kommer kämpa och jag hoppas vår relation kan ta sig igenom nederlagen ändå även om dom består <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet