• Sun 6 Jun 2021 15:21
    362747 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    362747

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Mon 14 Jun 2021 09:41
    Soff skrev 2021-06-13 22:48:42 följande:

    Har fått mina provsvar nu. Vet ju inte vad det betyder egentligen. Men vad jag förstår så vill man gärna ha lite högre AMH än vad jag har... läste att lägre värden kan betyda att äggen inte hinner mogna, eller att man har en sämre äggreserv. Så blev lite orolig. Men vill inte dra slutsatser förns jag pratat med läkaren. 

    Såhär såg mina provsvar ut:

    AMH: 1.5

    TSH: 2.3 

    Någon som kan säga nåt om detta? 


    Jag skulle säga att tsh är okej men ska gärna ner under 2

    Gällande amh så ska man inte försöka fastna för mycket vid siffror. Amh på 1,5 är ganska normalt. Om ditt ultraljud såg bra ut så tycker jag att det är de man ska fokusera på. Jag har läst massor om amh och afc (äggblåsor man ser på VUL). Jag tror att de flesta ivf kliniker önskar (inget krav) att man ska ha över 1 i amh och det har du ju, så det är toppen!!

    Och vi måste komma ihåg, det räcker med 1 enda guldägg som kan bli en bebis!
  • Mon 14 Jun 2021 09:42
    Molybden skrev 2021-06-13 19:36:36 följande:

    Såg att jag plötsligt hamnade högst upp i BIM-listan. Jag slutade tempa så vet inte om BIM var igår eller om det är nästa helg. Känns rätt så skönt att inte tempa så tack för era stöttande ord! Funderar på om jag har blivit sjuk för min energi gick ner på 0 idag och mår konstant illa så jag har mest sovit idag. Maken var sjuk i fredags och det gick över snabbt så troligtvis så mår jag bättre om någon dag. Börjar dock få upp förhoppningarna om att jag skulle kunna vara gravid så funderar på att ta ett test imorgon, får se hur jag mår när jag vaknar.


    Usch, vad jag hatar förhoppningar hahah, de är dangerous :D men håller tummarna för dig!! och krya på dig om du inte är gravid, och om du är så lycka till med illamåendet redan hehe :)

    Memestar skrev 2021-06-13 23:13:08 följande:

    Uppdaterar listan nu när jag har nytt BIM datum.

    Försöker se positivt på ny månad och vi ska även göra spolning nu på onsdag vilket blir 5 dagar före ÄL. Tänker ligga extra mycket nu varje dag 4-5 dagar innan ÄL för innan har vi kört typ varannan dag. Sen så ska det även tas spermaprov i slutet på denna månad så det går ju framåt. 

    Jag har även börjat äta rosenrot, zink och Munkpeppar så hoppas på mirakel!

    På ÄL-dagen så ska vi även på SPA så vore ju fantastiskt om bebis blev till då... Tungan uteHjärta



    Jaaa det låter som saker rullar framåt denna månad! :) även om ni kör varannan så kan ni hinna med 3ligg innan äl passerat, så ni har gott om tid :) jag har också börjat med munkpeppar, lite sent dock cd4, men nu är på cd7 så det blir inga munkpeppar denna cykel, jag har velat köpa läänge men aldrig vågat... vart köpte du din? Har tittat på många sidor men kan inte bestämma mig. Åh, spa pä äl dagen, har drömt om att få vara bortrest under äl någon gång, låter som en perfekt babymaking möjlighet ;)
  • Mon 14 Jun 2021 09:43
    Stickling skrev 2021-06-13 21:21:25 följande:

    Håller tummarna för dig! <3 Jag har också slutat tempa den här cykeln, tycker också att det har varit skönt, men har inte kommit till ägglossningen än och funderar på om jag kommer kunna avhålla mig när bim närmar sig? Hoppas på plus för dig imorgon!!


    Negativt test men mår fortfarande illa. Jag får helt enkelt ta ett nytt i helgen om mensen inte dyker upp innan dess.
  • Mon 14 Jun 2021 10:00
    Emmalucy skrev 2021-06-14 09:42:02 följande:

    Usch, vad jag hatar förhoppningar hahah, de är dangerous :D men håller tummarna för dig!! och krya på dig om du inte är gravid, och om du är så lycka till med illamåendet redan hehe :)


    Negativt test så stannar hemma idag. Får ta ett nytt test i helgen om mensen inte dykt upp. Dock inte så rätt att bli besviken den här gången då vi faktiskt har en plan nu. :)
  • Mon 14 Jun 2021 10:39

    Verkar ha fallit bort igen, rättar till datumen först med då jag antar att det menas


     


    RH93, BIM 11/7, 28 år (12:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 26/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Mirabilis89, BIM 25/6, 32 år (12 försöket, eller något?)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)

  • Mon 14 Jun 2021 11:53
    +1

    Vart en väldig oordning i listan så rättar till det så alla datum är i rätt ordning :)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Mirabilis89, BIM 25/6, 32 år (12 försöket, eller något?)

    Ericky, BIM 26/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    RH93, BIM 11/7, 28 år (12:e försöket)

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)

  • Mon 14 Jun 2021 13:10
    Steeph skrev 2021-06-14 09:41:16 följande:
    Jag skulle säga att tsh är okej men ska gärna ner under 2

    Gällande amh så ska man inte försöka fastna för mycket vid siffror. Amh på 1,5 är ganska normalt. Om ditt ultraljud såg bra ut så tycker jag att det är de man ska fokusera på. Jag har läst massor om amh och afc (äggblåsor man ser på VUL). Jag tror att de flesta ivf kliniker önskar (inget krav) att man ska ha över 1 i amh och det har du ju, så det är toppen!!

    Och vi måste komma ihåg, det räcker med 1 enda guldägg som kan bli en bebis!

    Tack så mycket för svar! <3 Ah okey! Sist jag gjorde ett TSH-test (i maj) så låg det på 1.6, så då var det under 2. Vet inte varför det hamnade över 2 nu. 


    Ah okey! Ja jag hoppas det! Aa men det låter ju bra iallafall <3 


    Jo, så är det ju <3 

  • Mon 14 Jun 2021 13:50
    Soff skrev 2021-06-14 13:10:00 följande:

    Tack så mycket för svar! <3 Ah okey! Sist jag gjorde ett TSH-test (i maj) så låg det på 1.6, så då var det under 2. Vet inte varför det hamnade över 2 nu. 


    Ah okey! Ja jag hoppas det! Aa men det låter ju bra iallafall <3 


    Jo, så är det ju <3 


    Jag har också AMH på 1,5. Var nyligen på återbesök och då sa hon att det är något lågt för min ålder (är 30 år), men absolut ingen fara. AMH kan ju även bli högre :) 
  • Mon 14 Jun 2021 13:56

    "Grattis, jag ser två starka fina hjärtan här!" - det var det första vi fick höra på VUL idag och vi började gråta hejdlöst bägge två.

    Tills hon plötsligt ändrade sig och sa "ojdå, jag misstog visst navelsträngen för hjärta. Det händer ibland. Tyvärr, ni har fått ett MA på det ena fostret och hinnsäcken ser dessutom blodfylld ut vilket ökar risken för missfallsblödning vilket i sin tur kan påverka den andra graviditeten också. Vi får vänta och se samt följa upp med ett nytt ultraljud om en vecka".

    Och där slukade det stora svarta hålet oss en gång till.

  • Mon 14 Jun 2021 14:28
    NatMar005 skrev 2021-06-14 13:56:29 följande:

    "Grattis, jag ser två starka fina hjärtan här!" - det var det första vi fick höra på VUL idag och vi började gråta hejdlöst bägge två.

    Tills hon plötsligt ändrade sig och sa "ojdå, jag misstog visst navelsträngen för hjärta. Det händer ibland. Tyvärr, ni har fått ett MA på det ena fostret och hinnsäcken ser dessutom blodfylld ut vilket ökar risken för missfallsblödning vilket i sin tur kan påverka den andra graviditeten också. Vi får vänta och se samt följa upp med ett nytt ultraljud om en vecka".

    Och där slukade det stora svarta hålet oss en gång till.


    Fyyy satan.... what the fuck :( jag blir så jävla ledsen för er, det finns inga ord :( beklagar, ni har fått kämpa att ens få vård och så kommer den här nyheter.. ta ledigt från jobbet, sjukskriva dig om du måste, det sista du ska tänka på är något annat än dig själv just nu :( jag håller alla tummar och tår för din lilla bebis, hoppas hen klarar sig när MF blödningen kommer :( kan inte annat en skicka världens e-kram till dig :( ta den tid du behöver för att bearbeta det här
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet