• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Emmalucy

    Tack fina kvinnor! Hjärta jag grät nästan på besöket, jag hade ingen aning om att VUL skulle vara på egen bekostnad, funderar fortfarande på vad vi betalade 4200sek för, enligt henne är det att man kan behöva vänta i evigheter att få hjälp från vården (säger hon som skickade mig till nån som hade 2månaders väntetid, och killen 4 men lyckades dra ner till 3mån när en avbokning öppnade upp en tid).

    Mina värd var lite sådär, för det mesta så ser allt "inom ramen" men mitt prolaktin var "lite högt" och mitt AMH var 0.81 och där vill man att det är minst 1. När man tittar på referensintervallet är dock allt inom ramen förutom AMH, så jag vet inte hur man ska tolka det.

    På cd9 och VUL har jag slemhinna på 7.8mm, och största follikeln är på 14.8mm just nu. Vet inte om det är bra eller ej, men det är totalt 9 som växer och det blev plötsligt väldigt förståeligt hur man kan plocka ut 15st vid IVF och inte minskar sin äggreserv med tanke på att typ 10 per månad blir absorberad av kroppen :)

    MEN!! Jag har fått recept på letrozol !! :D ovitrelle!! (injektion att ta när man får + på äl sticka, snark måste återgå till det där) samt crinone/progesteron!! WOOHOOO! Vilken lättnad, jag är så trött från stresset att jag kan knappt fatta det, men otroligt glad och tacksam är jag att vi testar verkligen allt vi kan!

  • Molybden

    Det var ju positiva nyheter! Att lyckas korta ner hans väntetid med en månad är ju guld värt. Sen kan jag nog inte säga mycket om dina värden och slemhinnan men 14,8mm låter helt normalt på CD 9 :)

    Kul att ni får testa något nytt! Känns så värdelöst att bara fortsätta med samma ska om och om igen när det inte tycks funka. <3

  • Msofie
    Emmalucy skrev 2021-06-16 19:05:59 följande:

    Tack fina kvinnor!  jag grät nästan på besöket, jag hade ingen aning om att VUL skulle vara på egen bekostnad, funderar fortfarande på vad vi betalade 4200sek för, enligt henne är det att man kan behöva vänta i evigheter att få hjälp från vården (säger hon som skickade mig till nån som hade 2månaders väntetid, och killen 4 men lyckades dra ner till 3mån när en avbokning öppnade upp en tid).

    Mina värd var lite sådär, för det mesta så ser allt "inom ramen" men mitt prolaktin var "lite högt" och mitt AMH var 0.81 och där vill man att det är minst 1. När man tittar på referensintervallet är dock allt inom ramen förutom AMH, så jag vet inte hur man ska tolka det.

    På cd9 och VUL har jag slemhinna på 7.8mm, och största follikeln är på 14.8mm just nu. Vet inte om det är bra eller ej, men det är totalt 9 som växer och det blev plötsligt väldigt förståeligt hur man kan plocka ut 15st vid IVF och inte minskar sin äggreserv med tanke på att typ 10 per månad blir absorberad av kroppen :)

    MEN!! Jag har fått recept på letrozol !! :D ovitrelle!! (injektion att ta när man får + på äl sticka, snark måste återgå till det där) samt crinone/progesteron!! WOOHOOO! Vilken lättnad, jag är så trött från stresset att jag kan knappt fatta det, men otroligt glad och tacksam är jag att vi testar verkligen allt vi kan!


    Åh vad kul att höra! Inte om kostnaden då haha, dem är helt sjuka. Men kan gå i god för att din slemhinna är väldigt bra på cd 9 varje fall. Vad spännande med medicineringen. Det är alltid skönt när de händer något nytt. Hoppas de går bra med sprutan, tycker ortivellen knappt känns faktiskt!
  • Msofie

    Hallå tack alla er som hejar på oss! Ni är för fina. Jag är lite off med att svara på andras inlägg, men får vara så just nu.

    Ruvardag 9 idag. Fortfarande blanka test. Men inget är kört från testdag 23/6 på ruvardag 15. Till och från tänker jag att om jag bara tror på det och vill det tillräckligt mycket kanske det blir så. Men andra tillfällen känns det hopplöst.

  • Soff
    Emmalucy skrev 2021-06-16 19:05:59 följande:

    Tack fina kvinnor! Hjärta jag grät nästan på besöket, jag hade ingen aning om att VUL skulle vara på egen bekostnad, funderar fortfarande på vad vi betalade 4200sek för, enligt henne är det att man kan behöva vänta i evigheter att få hjälp från vården (säger hon som skickade mig till nån som hade 2månaders väntetid, och killen 4 men lyckades dra ner till 3mån när en avbokning öppnade upp en tid).

    Mina värd var lite sådär, för det mesta så ser allt "inom ramen" men mitt prolaktin var "lite högt" och mitt AMH var 0.81 och där vill man att det är minst 1. När man tittar på referensintervallet är dock allt inom ramen förutom AMH, så jag vet inte hur man ska tolka det.

    På cd9 och VUL har jag slemhinna på 7.8mm, och största follikeln är på 14.8mm just nu. Vet inte om det är bra eller ej, men det är totalt 9 som växer och det blev plötsligt väldigt förståeligt hur man kan plocka ut 15st vid IVF och inte minskar sin äggreserv med tanke på att typ 10 per månad blir absorberad av kroppen :)

    MEN!! Jag har fått recept på letrozol !! :D ovitrelle!! (injektion att ta när man får + på äl sticka, snark måste återgå till det där) samt crinone/progesteron!! WOOHOOO! Vilken lättnad, jag är så trött från stresset att jag kan knappt fatta det, men otroligt glad och tacksam är jag att vi testar verkligen allt vi kan!


    Ååh det låter ju som positiva nyheter att du får testa letrozol! Något nytt! (mindre kul med kostnaden ><....... <3 ) Håller tummarna för att detta gör att ni kommer i rätt riktning nu! <3 

  • SoHo84

    Hej! Första gången jag skriver, men följt första barnet trådarna sedan förra sommaren. Känner igen flera av er från tidigare trådar, tyvärr. Vi är inne på 18e försöket nu, bim den 27e. Har inga större förhoppningar. I april tog vi kontakt med sjukvården. Lämnade blodprov och allt såg fint ut. Min sambos alla prover såg också bra ut. För två veckor sedan var vi på första läkarbesöket. Han kollade med ultraljud och såg flera ägg. Sa att det såg jättebra ut med tanke på min ålder. Fick inte göra någon spolning av äggledarna. Han sa att man inte gör så numer. Läkaren sa att han ska sätta upp oss på väntelista för IVF. Dom hör av sig till hösten..

    Jag förstår inte varför han inte kollade/spolade äggledarna? Varför vill man inte testa allt innan man drar på med det tunga artilleriet? Dom hittar ju liksom inget annat som är fel.. Har någon av er varit med om liknande?

    Någon kunnig får gärna lägga till mig I bim-listan, får det inte att fungera från mobilen..

    SoHo84 BIM 27/6, 37 år, 18:e försöket

  • MAKL

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    ananna, BIM 21/6, 29 år (försökt i 12 månader)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Mirabilis89, BIM 25/6, 32 år (12 försöket, eller något?)

    Ericky, BIM 26/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    SoHo84 BIM 27/6, 37 år, 18:e försöket

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    RH93, BIM 11/7, 28 år (12:e försöket)

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)

  • Steeph
    Emmalucy skrev 2021-06-16 19:05:59 följande:

    Tack fina kvinnor!  jag grät nästan på besöket, jag hade ingen aning om att VUL skulle vara på egen bekostnad, funderar fortfarande på vad vi betalade 4200sek för, enligt henne är det att man kan behöva vänta i evigheter att få hjälp från vården (säger hon som skickade mig till nån som hade 2månaders väntetid, och killen 4 men lyckades dra ner till 3mån när en avbokning öppnade upp en tid).

    Mina värd var lite sådär, för det mesta så ser allt "inom ramen" men mitt prolaktin var "lite högt" och mitt AMH var 0.81 och där vill man att det är minst 1. När man tittar på referensintervallet är dock allt inom ramen förutom AMH, så jag vet inte hur man ska tolka det.

    På cd9 och VUL har jag slemhinna på 7.8mm, och största follikeln är på 14.8mm just nu. Vet inte om det är bra eller ej, men det är totalt 9 som växer och det blev plötsligt väldigt förståeligt hur man kan plocka ut 15st vid IVF och inte minskar sin äggreserv med tanke på att typ 10 per månad blir absorberad av kroppen :)

    MEN!! Jag har fått recept på letrozol !! :D ovitrelle!! (injektion att ta när man får + på äl sticka, snark måste återgå till det där) samt crinone/progesteron!! WOOHOOO! Vilken lättnad, jag är så trött från stresset att jag kan knappt fatta det, men otroligt glad och tacksam är jag att vi testar verkligen allt vi kan!


    Jättefin slemhinna på cd 9, och att du har en follikel på 14.8 tyder på äl inom 4-6 dagar skulle jag chansa på. Nu vet jag inte hur gammal du är men ett amh på 0.81 är lite i nederkant. Dock hade du ju 9 andra ägg vilket är superbra, då har du ändå ett bra AFC (antal ägg på g varje månad) så oroa dig inte över siffran på amh

    Så bra att du har fått ut letrozol och ovitrelle. Tänker att det bara är bra att testa annat innan ivf, för man kan ju faktiskt lyckas innan men kanske med lite hjälp håller alla tummarna för er nu!!
  • Msofie
    SoHo84 skrev 2021-06-16 21:12:28 följande:

    Hej! Första gången jag skriver, men följt första barnet trådarna sedan förra sommaren. Känner igen flera av er från tidigare trådar, tyvärr. Vi är inne på 18e försöket nu, bim den 27e. Har inga större förhoppningar. I april tog vi kontakt med sjukvården. Lämnade blodprov och allt såg fint ut. Min sambos alla prover såg också bra ut. För två veckor sedan var vi på första läkarbesöket. Han kollade med ultraljud och såg flera ägg. Sa att det såg jättebra ut med tanke på min ålder. Fick inte göra någon spolning av äggledarna. Han sa att man inte gör så numer. Läkaren sa att han ska sätta upp oss på väntelista för IVF. Dom hör av sig till hösten..

    Jag förstår inte varför han inte kollade/spolade äggledarna? Varför vill man inte testa allt innan man drar på med det tunga artilleriet? Dom hittar ju liksom inget annat som är fel.. Har någon av er varit med om liknande?

    Någon kunnig får gärna lägga till mig I bim-listan, får det inte att fungera från mobilen..

    SoHo84 BIM 27/6, 37 år, 18:e försöket


    Vad märkligt! Tänker att vi är många här inne som har gjort en spolning, aldrig hört att man inte skulle göra det längre. Låter konstigt för mig.
  • RH93
    Emmalucy skrev 2021-06-16 19:05:59 följande:

    Tack fina kvinnor!  jag grät nästan på besöket, jag hade ingen aning om att VUL skulle vara på egen bekostnad, funderar fortfarande på vad vi betalade 4200sek för, enligt henne är det att man kan behöva vänta i evigheter att få hjälp från vården (säger hon som skickade mig till nån som hade 2månaders väntetid, och killen 4 men lyckades dra ner till 3mån när en avbokning öppnade upp en tid).

    Mina värd var lite sådär, för det mesta så ser allt "inom ramen" men mitt prolaktin var "lite högt" och mitt AMH var 0.81 och där vill man att det är minst 1. När man tittar på referensintervallet är dock allt inom ramen förutom AMH, så jag vet inte hur man ska tolka det.

    På cd9 och VUL har jag slemhinna på 7.8mm, och största follikeln är på 14.8mm just nu. Vet inte om det är bra eller ej, men det är totalt 9 som växer och det blev plötsligt väldigt förståeligt hur man kan plocka ut 15st vid IVF och inte minskar sin äggreserv med tanke på att typ 10 per månad blir absorberad av kroppen :)

    MEN!! Jag har fått recept på letrozol !! :D ovitrelle!! (injektion att ta när man får + på äl sticka, snark måste återgå till det där) samt crinone/progesteron!! WOOHOOO! Vilken lättnad, jag är så trött från stresset att jag kan knappt fatta det, men otroligt glad och tacksam är jag att vi testar verkligen allt vi kan!


    Va skönt att du fick hjälp och något nytt att testa. Hoppas verkligen att det kommer hjälpa dig bli gravid.
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet