• Sun 6 Jun 2021 15:21
    365521 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    365521

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Thu 17 Jun 2021 10:45
    Längtartillvår skrev 2021-06-17 10:35:40 följande:

    Hade ju min spolning för typ 1.5 vecka sedan, efter ägglossning, så hade inget hopp om plus den här månaden, vilket visade sig stämma. Fick mens nån dag tidigt så har ändrat mitt bim datum i listan nedan.

    Vi har semester och har det så gött, men så fick min kille sms från hans assistent på jobbet att hon är gravid (varit gravid 2 gånger för några månader sedan och gjort abort då det tydligen inte passat att vara gravid just då). Blev så ledsen och började gråta i mataffären som vi var i just då. Usch vad livet känns orättvist alltså.

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    ananna, BIM 21/6, 29 år (försökt i 12 månader)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Mirabilis89, BIM 25/6, 32 år (12 försöket, eller något?)

    Ericky, BIM 26/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    SoHo84 BIM 27/6, 37 år, 18:e försöket

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    RH93, BIM 11/7, 28 år (12:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 12/7, 35 år (10e försöket)

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)


    Ledsen att mensen kom. Men fyfan alltså förstår att du blir ledsen över det. När man kämpar så mycket för något man vill mer än något annat och så kan vissa "välja" när de tycker det passar att få barn. Livet är verkligen orättvist <3 ta hand om dig och njut av semestern!
  • Thu 17 Jun 2021 12:34

    Hej tjejer!

    Slänger ut lite random frågor.

    - Har någon av er bakvänd livmoder?

    - Röker/snusar någon?

    Jag har bakvänd livmoder och jag har snusat men nu bytt till nikotin och tobaksfritt snus.

  • Thu 17 Jun 2021 13:27
    SoHo84 skrev 2021-06-16 21:12:28 följande:

    Hej! Första gången jag skriver, men följt första barnet trådarna sedan förra sommaren. Känner igen flera av er från tidigare trådar, tyvärr. Vi är inne på 18e försöket nu, bim den 27e. Har inga större förhoppningar. I april tog vi kontakt med sjukvården. Lämnade blodprov och allt såg fint ut. Min sambos alla prover såg också bra ut. För två veckor sedan var vi på första läkarbesöket. Han kollade med ultraljud och såg flera ägg. Sa att det såg jättebra ut med tanke på min ålder. Fick inte göra någon spolning av äggledarna. Han sa att man inte gör så numer. Läkaren sa att han ska sätta upp oss på väntelista för IVF. Dom hör av sig till hösten..

    Jag förstår inte varför han inte kollade/spolade äggledarna? Varför vill man inte testa allt innan man drar på med det tunga artilleriet? Dom hittar ju liksom inget annat som är fel.. Har någon av er varit med om liknande?

    Någon kunnig får gärna lägga till mig I bim-listan, får det inte att fungera från mobilen..

    SoHo84 BIM 27/6, 37 år, 18:e försöket


    Hej och välkommen! Kul att du bestämt dig för att hänga med oss :) ja som andra har skrivit så är det lite märkligt att din läkare har sagt att man inte gör så längre, jag fick en för många år sen dock och har inte blivit erbjuden eller frågat efter det denna gång, men jag kör också privat. Jag hade för mig att det är mer en ?ifall kanske det hjälper? för att har man ingen blockering så är det inte så nödvändigt? Med IVF listan, menade han att han skulle hör av sig i hösten för att sen lägg er på listan, eller att han gör det nu? Jag tror att de flesta av oss härinne har fått ?allt ser bra ut? svar tyvärr, vården vet inte vad de ska göra med oss oförklarliga infertil kvinnor tror jag! Kram och hoppas saker rullar på för er snart!
  • Thu 17 Jun 2021 13:29
    Molybden skrev 2021-06-17 10:07:45 följande:

    Så jag tog ett test imorse då jag inte kunde hålla mig tills i helgen. Nu är vi nojiga över att det är en till kemisk graviditet men jag ska försöka att bara ta det lugnt. Förlåt om jag inte skriver ett superglatt inlägg trots nyheterna men är nog lite i shock också för händerna kan inte sluta skaka.


    Åh jag förstår att ni är oroliga, men grattis till plusset och jag håller tummar och tår att frön stannar! <3
  • Thu 17 Jun 2021 13:51
    Emmalucy skrev 2021-06-16 19:05:59 följande:

    Tack fina kvinnor! Hjärta jag grät nästan på besöket, jag hade ingen aning om att VUL skulle vara på egen bekostnad, funderar fortfarande på vad vi betalade 4200sek för, enligt henne är det att man kan behöva vänta i evigheter att få hjälp från vården (säger hon som skickade mig till nån som hade 2månaders väntetid, och killen 4 men lyckades dra ner till 3mån när en avbokning öppnade upp en tid).

    Mina värd var lite sådär, för det mesta så ser allt "inom ramen" men mitt prolaktin var "lite högt" och mitt AMH var 0.81 och där vill man att det är minst 1. När man tittar på referensintervallet är dock allt inom ramen förutom AMH, så jag vet inte hur man ska tolka det.

    På cd9 och VUL har jag slemhinna på 7.8mm, och största follikeln är på 14.8mm just nu. Vet inte om det är bra eller ej, men det är totalt 9 som växer och det blev plötsligt väldigt förståeligt hur man kan plocka ut 15st vid IVF och inte minskar sin äggreserv med tanke på att typ 10 per månad blir absorberad av kroppen :)

    MEN!! Jag har fått recept på letrozol !! :D ovitrelle!! (injektion att ta när man får + på äl sticka, snark måste återgå till det där) samt crinone/progesteron!! WOOHOOO! Vilken lättnad, jag är så trött från stresset att jag kan knappt fatta det, men otroligt glad och tacksam är jag att vi testar verkligen allt vi kan!


    Ååh men vad skönt att du trots allt känner dig lättad och att du nu börjar få hjälp och kan testa något nytt! Det låter ändå som ett positivt besök där det mesta är inom det normala referensvärdet och att du fått recept på lettrozol nu :D Håller tummarna och hoppas verkligen att detta ska hjälpa! <3 
  • Thu 17 Jun 2021 13:53
    Msofie skrev 2021-06-16 20:50:12 följande:
    Åh vad kul att höra! Inte om kostnaden då haha, dem är helt sjuka. Men kan gå i god för att din slemhinna är väldigt bra på cd 9 varje fall. Vad spännande med medicineringen. Det är alltid skönt när de händer något nytt. Hoppas de går bra med sprutan, tycker ortivellen knappt känns faktiskt!
    Ah kul att höra att sprutan inte känns, min kille totalvägrar att hjälpa mig när den dagen kommer haha! Jag är lite förvirrad om varför jag ska ta den, det verkar mer vanligt med IVF? Eller är det vanligt att få letrozol och ovitrelle samtidigt? Hoppas verkligen att ni har tur nu i helgen och kan slappna av <3

    Soff skrev 2021-06-16 20:56:25 följande:

    Ååh det låter ju som positiva nyheter att du får testa letrozol! Något nytt! (mindre kul med kostnaden ><....... <3 ) Håller tummarna för att detta gör att ni kommer i rätt riktning nu! <3 


    Tack! :) ja verkligen, 2000 för VUL ?! och ?äran? att få recept utskrivit, av någon anledningen kunde inte den vi träffade skriva ut något?! Men hon skrev ner det som gynekologen skulle skriva ut åt henne, jättekonstigt men jag klagar inte på resultatet iaf! xD 

    RH93 skrev 2021-06-17 06:59:48 följande:
    Va skönt att du fick hjälp och något nytt att testa. Hoppas verkligen att det kommer hjälpa dig bli gravid.

    Tack! :) det känns verkligen hoppfullt nu <3

    Längtartillvår skrev 2021-06-17 10:22:28 följande:
    Yes!! Vad bra att du får testa något nytt. Hoppas det hjälper <3

    Jaa eller hur!? Det var verkligen dream outcome, även om vi fick betala för det. PHEW!
  • Thu 17 Jun 2021 13:57
    +1
    Längtartillvår skrev 2021-06-17 10:35:40 följande:

    Hade ju min spolning för typ 1.5 vecka sedan, efter ägglossning, så hade inget hopp om plus den här månaden, vilket visade sig stämma. Fick mens nån dag tidigt så har ändrat mitt bim datum i listan nedan.

    Vi har semester och har det så gött, men så fick min kille sms från hans assistent på jobbet att hon är gravid (varit gravid 2 gånger för några månader sedan och gjort abort då det tydligen inte passat att vara gravid just då). Blev så ledsen och började gråta i mataffären som vi var i just då. Usch vad livet känns orättvist alltså.


    Men fy :( beklagar, varför kommer alla smäll samtidigt?! Jäkla surt att någon gjorde abort för bara några månader sen för att det inte passar just nu, men bara några få månader och det är rätt? Jag är pro choice men vafan, när det inte är rätt tid så borde inte ett par månader gör skillnaden för det... snark. Skickar dig en stooooor kram <3 hoppas du kan glömma bort allt och alla och ha en fin semester trots mens <3

    Gulgja skrev 2021-06-17 12:34:36 följande:

    Hej tjejer!

    Slänger ut lite random frågor.

    - Har någon av er bakvänd livmoder?

    - Röker/snusar någon?

    Jag har bakvänd livmoder och jag har snusat men nu bytt till nikotin och tobaksfritt snus.



    Hej! Jag, iaf för några år sen, hade inte bakvänt livmodern, och snusar/röker inte. Är det någon koppling mellan de 2 saker?

    Vickan31 skrev 2021-06-17 13:51:09 följande:
    Ååh men vad skönt att du trots allt känner dig lättad och att du nu börjar få hjälp och kan testa något nytt! Det låter ändå som ett positivt besök där det mesta är inom det normala referensvärdet och att du fått recept på lettrozol nu :D Håller tummarna och hoppas verkligen att detta ska hjälpa! <3 
    Stoooort tack <3 det var touch and go ett ta, men slutresultatet var allt jag önskade mig :) nu känns väntan tills killen gör spermaprov myyyycket lättare!
  • Thu 17 Jun 2021 14:04
    Molybden skrev 2021-06-17 10:07:45 följande:

    Så jag tog ett test imorse då jag inte kunde hålla mig tills i helgen. Nu är vi nojiga över att det är en till kemisk graviditet men jag ska försöka att bara ta det lugnt. Förlåt om jag inte skriver ett superglatt inlägg trots nyheterna men är nog lite i shock också för händerna kan inte sluta skaka.


    Åååh men wow, STORT GRATTIS fina du! <3 Jag förstår såklart att ni inte vågar ta ut lyckan i förskott på grund av tidigare erfarenheter, men vi alla håller tummarna så hårt för att allt ska gå bra! <3 
  • Thu 17 Jun 2021 14:25
    Emmalucy skrev 2021-06-17 13:57:47 följande:

    Men fy :( beklagar, varför kommer alla smäll samtidigt?! Jäkla surt att någon gjorde abort för bara några månader sen för att det inte passar just nu, men bara några få månader och det är rätt? Jag är pro choice men vafan, när det inte är rätt tid så borde inte ett par månader gör skillnaden för det... snark. Skickar dig en stooooor kram <3 hoppas du kan glömma bort allt och alla och ha en fin semester


    Tack! Har ägglossning under semestern så hoppas det ska hjälpa. Min kille har ett väldigt stressfullt jobb, så jag hoppas att lugnet har positiv inverkan på hans spermier:)

    Ja jag är också pro choice, tänkte mest på orättvisan att kunna välja sådär hur som helst, medan alla vi kämpar! Som du säger, vad gör några månader för skilland?! Men jag vet ju inget om dem och deras relation så jag ska inte sitta här och drömma såklart.

    Blev tom lite avundsjuk på ankan jag precis såg simmande i poolen tillsammans med sina typ 10 ungar! Haha. Jag vill ju bara ha en, till att börja med iaf, hur svårt kan det vara!!!
  • Ericky
    Thu 17 Jun 2021 16:47
    +1
    Molybden skrev 2021-06-17 10:07:45 följande:

    Så jag tog ett test imorse då jag inte kunde hålla mig tills i helgen. Nu är vi nojiga över att det är en till kemisk graviditet men jag ska försöka att bara ta det lugnt. Förlåt om jag inte skriver ett superglatt inlägg trots nyheterna men är nog lite i shock också för händerna kan inte sluta skaka.


    Men YES!!! PÅ 12e försöket! Hurra och grattis! <3 Jag som nyligen haft missfall kan bara tänka mig hur rädd man kommer vara nästa gång man får det där plusset, men jag läste i något annat forum en bra påminnelse som någon skrev till en orolig tjej; de allra flesta graviditeterna går ju bra! De slutar i en bebis <3

    Sen blir man ärrad av historien och man blir skrämd av att läsa om varandras öden, när man läser om de som får missfall på missfall, men det är ju inte det normala. En gång missfall eller MA betyder INTE alltid missfall för all framtid.

    Förstår som sagt att du är reserverad, men jag skickar dig ändå massa kramar och grattis och hurrarop! <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet