• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Janni91
    Ericky skrev 2021-06-21 10:25:58 följande:
    Men vafan... hoppades så mycket som vanligt på att det skulle vara din månad. Att jag skulle få gratulera dig idag <3

    Jag tycker det är så märkligt detta med att "allt ser bra ut" på utredningar för många. Jag tror att du skrivit något om detta tidigare. Vet att Jenny Koos också ifrågasätter det och menar att nånting är det. Antingen har man typ en polyp i vägen, näringsbrist (om du typ är vegan eller vegetarian ofta), eller obalans i hormonerna. I dessa fall alltså, när "allt ser bra ut".

    Jag ska skriva en anmälan till IVO här framöver efter den otroligt dåliga hjälp jag fick under perioden som jag sökte hjälp. Mellan augusti 2020 och april 2021 träffade jag 5 olika läkare. Ingen nämnde polypen för mig trots att den fanns i mina journaler PLUS att jag aktivt frågade de om det inte var så att jag hade en polyp och om mina blödningar kunde bero på det. Det var först den 5e (!) läkaren, som dessutom var en allmänläkare (!), som nämnde denna. Och jag blev ju dels gravid direkt efter, men sen är ju mina mellanblödningar också ett minne blott. Efter två cykler utan blödningar nu så inser jag ju att även de berodde på den jävla polypen som hade kunnat tas bort redan i höstas. Och istället ville de sätta mig på hormonmedicin för att symtom-behandla blödningarna. Jag tycker att det är under ALL kritik och jag litar tyvärr inte ALLS på vårdens fertilitets-"utredningar" efter detta.
    Hoppar in här, det är SÅ tråkigt att vården ligger så långt efter och inte har mer holistiskt eller preventivt tänk. Jag förstår att det är högt tryck på vården men om exempelvis du hade fått rätt hjälp direkt från en vård som har ett holistiskt tänk så hade det väl räckt med att du träffade 1 läkare istället för 5...?

    Jag håller med, litar inte heller riktigt på fertilitetsutredningarna. Jag har lärt mig massor genom Jenny Koos och har bland annat börjat äta kött igen efter fem år utan. 
  • Ericky
    Janni91 skrev 2021-06-21 11:41:55 följande:
    Hoppar in här, det är SÅ tråkigt att vården ligger så långt efter och inte har mer holistiskt eller preventivt tänk. Jag förstår att det är högt tryck på vården men om exempelvis du hade fått rätt hjälp direkt från en vård som har ett holistiskt tänk så hade det väl räckt med att du träffade 1 läkare istället för 5...?

    Jag håller med, litar inte heller riktigt på fertilitetsutredningarna. Jag har lärt mig massor genom Jenny Koos och har bland annat börjat äta kött igen efter fem år utan. 
    Eller hur... se till helheten. Kommer ihåg att jag var så irriterade när jag vid typ 3e försöket nämnde att jag dessutom (utöver mellanblödningarna) inte lyckats bli gravid trots flertalet försök på precis rätt tidpunkter i månader och blev stoppad direkt med att "det här besöket gäller mellanblödningar, för fertiliteten får man söka separat vård efter 1 år". Man blir ju bara totalt less efter den kommentaren. Jag bad inte om att få en fertilitetsutredning, jag sa att jag misstänkte att det kanske eventuellt kunde hänga ihop med mellanblödningarna... suck! 

    Samma här. Inte med köttätandet, men med att jag lärt mig otroligt mycket genom hennes webbinarier och blogginlägg. Jag var inte vegetarian innan, men jag och sambon åt nog 80% vegtariskt ändå. Efter att jag lärt mig mer av hennes så har vi börjat äta mycket mer varierat. Vi veckohandlar och handlar o äter nu enligt nedan; 

    2 vegetariska rätter
    1 med kött
    1 med kyckling
    1 med fisk

    Väldigt nöjd med den nya rutinen :)
  • Soff
    Vickan31 skrev 2021-06-21 10:10:04 följande:
    Men nej, vad ledsen jag blir för din skull Soff! Man hinner ju alltid hoppas där efter ÄL innan symptomen kommer, och sen hoppas man att symptomen inte ska bero på mens utan på graviditet. Usch, det är så orättvist, vet inte vad jag ska säga :( Tänker på dig och skickar en stor kram! Hjärta
    Janni91 skrev 2021-06-21 10:11:29 följande:
    Åh nej, så jäkla tråkigt!!! Hoppas du kan ta nya tag och försöka njuta av sommaren. Håller tummarna för nästa månad <3 


    Tack fina människor <3 <3 <3 


    Är verkligen tacksam för det stöd jag får här <3 underbara är ni! 


    Ja det är verkligen orättvist och otroligt frustrerande :( jag försöker att, även om det är svårt för har jättejobbig mensvärk dessutom, att ändå njuta av sommaren och inte grotta ner mig för mycket i det. Men klart är man ledsen om man tänker på det. Kramar <3 

  • Soff
    Ericky skrev 2021-06-21 10:25:58 följande:
    Men vafan... hoppades så mycket som vanligt på att det skulle vara din månad. Att jag skulle få gratulera dig idag <3

    Jag tycker det är så märkligt detta med att "allt ser bra ut" på utredningar för många. Jag tror att du skrivit något om detta tidigare. Vet att Jenny Koos också ifrågasätter det och menar att nånting är det. Antingen har man typ en polyp i vägen, näringsbrist (om du typ är vegan eller vegetarian ofta), eller obalans i hormonerna. I dessa fall alltså, när "allt ser bra ut".

    Jag ska skriva en anmälan till IVO här framöver efter den otroligt dåliga hjälp jag fick under perioden som jag sökte hjälp. Mellan augusti 2020 och april 2021 träffade jag 5 olika läkare. Ingen nämnde polypen för mig trots att den fanns i mina journaler PLUS att jag aktivt frågade de om det inte var så att jag hade en polyp och om mina blödningar kunde bero på det. Det var först den 5e (!) läkaren, som dessutom var en allmänläkare (!), som nämnde denna. Och jag blev ju dels gravid direkt efter, men sen är ju mina mellanblödningar också ett minne blott. Efter två cykler utan blödningar nu så inser jag ju att även de berodde på den jävla polypen som hade kunnat tas bort redan i höstas. Och istället ville de sätta mig på hormonmedicin för att symtom-behandla blödningarna. Jag tycker att det är under ALL kritik och jag litar tyvärr inte ALLS på vårdens fertilitets-"utredningar" efter detta.

    Tack, va du e fin<3 


    Det är fullkomligt galet att du gått igenom det där!! Och jag blir också väldigt ifrågasättande. Att man själv ska behöva ta tag i saker, och trycka på om något man själv tror, istället för att dom faktiskt undersöker ordentligt och kommer fram till det. Dom ska ju se detta, och dom ska veta att det kan påverka! Det är väldigt sorgligt faktiskt. Man undrar hur många som egentligen går runt och skulle kunnat fått hjälp för länge sen, men istället går runt i sorg över att det inte går... det är en skrämmande tanke, när det gäller något så pass stort och viktigt som att bilda familj.


    Otroligt skönt att du blivit av med mellanblödningarna!<3 <3 <3 Men återigen, sjukt att du inte fått hjälp tidigare!! och tycker du gör HELT rätt i att anmäla detta!! Sådär ska det inte gå till! Typiskt läkare att bara vilja sätta in medicin direkt utan att göra en ordentlig utredning!!.... sjukt!!


    Har inte heller så mycket förtroende och det gör ju att man undrar väldigt mycket. Jag känner att det definitivt är något som påverkar mig, för annars skulle det blivit något. Så tror helt på Jenny Koos där. Och tanken är oerhört frustrerande att jag inte vet vad och att jag kanske aldrig får reda på det!?..jag kanske liksom inte alls skulle behöva gå igenom IVF egentligen utan kanske bara tillföra något? ta bort något? men vad?


    Kram! 

  • Janni91
    Ericky skrev 2021-06-21 13:51:19 följande:
    Eller hur... se till helheten. Kommer ihåg att jag var så irriterade när jag vid typ 3e försöket nämnde att jag dessutom (utöver mellanblödningarna) inte lyckats bli gravid trots flertalet försök på precis rätt tidpunkter i månader och blev stoppad direkt med att "det här besöket gäller mellanblödningar, för fertiliteten får man söka separat vård efter 1 år". Man blir ju bara totalt less efter den kommentaren. Jag bad inte om att få en fertilitetsutredning, jag sa att jag misstänkte att det kanske eventuellt kunde hänga ihop med mellanblödningarna... suck! 

    Samma här. Inte med köttätandet, men med att jag lärt mig otroligt mycket genom hennes webbinarier och blogginlägg. Jag var inte vegetarian innan, men jag och sambon åt nog 80% vegtariskt ändå. Efter att jag lärt mig mer av hennes så har vi börjat äta mycket mer varierat. Vi veckohandlar och handlar o äter nu enligt nedan; 

    2 vegetariska rätter
    1 med kött
    1 med kyckling
    1 med fisk

    Väldigt nöjd med den nya rutinen :)
    Åh vad tröttsamt, sån onödig kommentar! Man tycker att de borde vara lite mer finkänsliga och ha bättre helhetstänk...

    Oh, det låter som en jättebra rutin tycker jag! Jag försöker äta fisk och kyckling 1-2 gånger i veckan. Har lite svårare att få i mig annat kött men jag provar lite av varje. Har du blivit av med dina mellanblödningar? Och hur länge sedan var det du gjorde kostförändringen? :)

    Min kropp är så oförutsägbar, ibland har jag spottings i många dagar och ibland inte alls. Hade en liten blödning dag 24 och nu är jag på dag 28 utan att det har kommit något mer. Så jag vet inte om det var en nidblödning eller om kroppen spelar mig ett spratt som vanligt.
  • Soff

    Jag har funderat ett tag på att beställa ett progesterontest på werlabs, bara för att kolla. Jag får ju ägglossning men visst kan man ha brist på progesteron efter äl som gör att ägget inte fäster? eller har jag förstått det fel. För ibland har jag undrat just om detta händer mig.. 

  • Steeph
    Soff skrev 2021-06-21 14:56:11 följande:

    Och frågan är när man ska ta testet isåfall? någon som vet? 


    Jag tog progesterontest via werlabs. Tog det 7 dagar efter äl vilket är den dagen man ska ta, alltså 1 vecka efter bekräftad äl skulle det blir på äl+ 8 så är det inte någon fara men ska helst tas äl+ 7. Jag tog testet på morgonen och fick svar redan dagen efter
  • Ericky
    Soff skrev 2021-06-21 14:55:45 följande:

    Jag har funderat ett tag på att beställa ett progesterontest på werlabs, bara för att kolla. Jag får ju ägglossning men visst kan man ha brist på progesteron efter äl som gör att ägget inte fäster? eller har jag förstått det fel. För ibland har jag undrat just om detta händer mig.. 


    Du har förstått det helt rätt. Man kan ha för lågt progesteron. Progesteron produceras enbart genom ägglossning och har du en "dålig" ägglossning (svag), så kommer inte heller tillräckligt mycket progesteron att produceras för att behålla en graviditet, även om du skulle lyckas bli gravid trots det låga progesteronet.

    Precis som Steeph säger ska det tas 7 dagar efter bekräftad äl. Tar du det tidigare än så kommer testet att vara missvisande. Visst, du kan ta det även dag 8, men man vill se resultatet den dag som progsteronet ska vara som högst vilket är dag 7 efter äl :) 

    Om det inte tar sig för mig under sommarmånaderna kommer jag också kolla det själv. Om vi nu inte börjar utredning i augusti då...
  • NatMar005

    Hej världens bästa gäng!

    Ville bara säga att dagens ultraljud visade bästa tänkbara scenario. Bebis hjärtljud är fortfarande snabba och starka och hen växer som den ska. Fostret som gick under har börjat tillbakabildas och inget blod hittades vilket är fantastiska nyheter. Än kan vi inte luta oss tillbaka dock för vad som helst kan hända ännu. Vila är ordinerat tom 12 fullgångna veckor men from idag är vi utskrivna ifrån gyn och vår bm har ansvaret för oss. Nästa UL blir privat i v12 och sedan KUB v14. Vi håller tummarna och känner oss försiktigt optimistiska.

    I övrigt har jag läst ikapp allt här och blir så ledsen och bedrövad när jag ser hur ni kämpar. Får kämpa er blå för rätt och rättvis vård och hjälp.. Hur ni mår. Och hur jag önskar så att jag kunde göra någonting alls för att hjälpa er. Det är så förbannat orättvist och jag vill inget hellre än att ge er det ni alla vill ha; en bebis! Önskar er alla en lugn, fin sommar med mycket återhämtning och helst spontana graviditeter. <3 kraaaam!

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet