• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Memestar

    Fy vad mycket tråkiga besked i tråden :'( inte varit inne på ett tag nu och hade hoppats på gravidbesked men var mest tråkigheter som jag beklagar för er alla. Jag vet hur den sorgen vid mensen känns varje månad och jag känner med er. Och ni som blir gravida och får missfall måste vara en sån enorm sorg att jag inte ens kan föreställa mig... Jag tror på er alla och hoppas vi kan få till några plus innan årets slut HjärtaHjärtaHjärta

    Senaste veckan har jag och sambon haft en riktigt härlig vecka efter mensen som tog slut. Vi har försökt ha sex ofta men ibland går det ju helt enkelt inte om lusten inte fin där. Jag tror inte riktigt på att tvinga sig till sex när man inte är sugen men vi har ändå haft en hel del mys. Jag hade min spolning av äggledare 16e juni och det var på min cykeldag 7, allting såg superfint ut. Nu är jag på dag 13 (14 nu när klockan är över 24.00) och vi har myst fredag, lördag och igår. Idag fick jag ett positivt ÄL-test men ingen ÄL-smärta som jag brukar känna tydligt. Dock hann vi inget sex idag eftersom jag jobbar natt men vi ska köra imorgon bitti när jag kommer hem + att jag ska ta ett nytt test. Tror inte ägget släppt än så vi har ju tid att kämpa på säkert imorgon och i övermorgon också. Har iaf haft mycket mer sex denna månad och har mer hopp med tanke på att jag gjort spolningen.. 

    BIM borde vara 8/7 nu när jag vet att ÄL blir på dag 14 ca. 29/6 är det spermaprov för min sambo. Vi hoppas på positiva besked och ett plus i juli. Min sambo fyller år 21a juli så jag funderar på att i så fall vänta med att säga något tills hans födelsedag... Men frågan är om det ens är möjligt att hålla sig?! Underbart vore det.. Men vill ju inte drömma för mycket....

    Håller tummar för er alla till nästa månad <3

  • Molybden
    Steeph skrev 2021-06-23 20:29:02 följande:

    Med en stor sorg i hjärtat så försvinner jag härifrån nu på obestämd tid. MA igen i vecka 9. Jag var i vecka 8+1 idag och fostrets hjärta slutade slå 8+0. Vet inte varför det händer då det hände exakt samma sak för 1 år sen i samma vecka. Vill inte ge upp drömmen om att bli mamma en dag, men helvete vad orättvist livet är. Lycka till alla ni andra!


    Fy vad fruktansvärt. Jag beklagar så mycket Steeph och skickar massvis med kramar <3
  • RH93
    Steeph skrev 2021-06-23 20:29:02 följande:

    Med en stor sorg i hjärtat så försvinner jag härifrån nu på obestämd tid. MA igen i vecka 9. Jag var i vecka 8+1 idag och fostrets hjärta slutade slå 8+0. Vet inte varför det händer då det hände exakt samma sak för 1 år sen i samma vecka. Vill inte ge upp drömmen om att bli mamma en dag, men helvete vad orättvist livet är. Lycka till alla ni andra!


    Beklagar :( <3 livet är verkligen orättvist, så hemskt vad vissa ska behöva gå igenom i denna kamp för att bli mamma. Hoppas du kan finna styrka att bara ta hand om dig nu och hitta nya krafter framöver. Kram.
  • Janni91
    Steeph skrev 2021-06-23 20:29:02 följande:

    Med en stor sorg i hjärtat så försvinner jag härifrån nu på obestämd tid. MA igen i vecka 9. Jag var i vecka 8+1 idag och fostrets hjärta slutade slå 8+0. Vet inte varför det händer då det hände exakt samma sak för 1 år sen i samma vecka. Vill inte ge upp drömmen om att bli mamma en dag, men helvete vad orättvist livet är. Lycka till alla ni andra!


    Åh, livet är så jäkla orättvist!! Beklagar verkligen, kan inte ens tänka mig hur det känns. Skickar en massa styrkekramar <3 <3 
  • Vickan31
    Steeph skrev 2021-06-23 11:16:39 följande:
    Jag förstår dig helt <3 det kan vara så att du ändå haft äl. Såg att dina temperaturer innan var ganska höga (några av dom). Så det kan ju vara värme inomhus och utomhus, det kan varit att du sovit med öppen mun etc. Jag hatar att tempa under sommaren just för att temperaturen ändras en hel del så man inte riktigt hänger med. Det enda som skulle kunna verifiera om du haft äl är ett progesteronprov <3

    Vad jag förstått så kan kroppen försöka inte bara 1 utan 2-3 gånger innan den lyckas. Så har du inte haft äl ännu så kan den absolut komma eller så hoppar den över 1 månad. Men som sagt, du kan ha ägglossat men att det bara är lite svårare att se denna cykel

    Jag skulle vilja tipsa om vaginal tempning jag har kört med det senaste 6 månaderna och oj vilken skillnad. Man behöver inte bry sig om man sovit med öppen mun eller hålla andan när man tar tempen. Tempen blir lite högre vaginalt men mycket mycket mer jämn (för mig). Jag hoppas av hela mitt hjärta att du ägglossat och att detta blir eran månad <3
    Emmalucy skrev 2021-06-23 11:29:49 följande:
    Hmm, svart att säga, du känner dina temps bäst, vad räknas som innan och efter äl för dig vanligtvis? Det kan hända att det var 17/18:e, men när jag inte kan lita på temps så kollar jag livmodertappen med ett finger, då känner jag om den är hård (som att trycka nästippen) eller mjuka, samt sekret. Det blir verkligen motstånd när det är icke fertil sekret :D så när mina temps svikare mig så kollar jag för att känna mig mer säker!
    Tack för svaren fina ni <3 Jag vill ju inte sluta hoppas att jag ändå hade ÄL förra veckan, för jag orkar inte gå omkring och undra varenda dag "kommer ägglossningen idag då, eller imorgon, eller i övermorgon..." Eller oroa mig för att det blir som förra sommaren då ägglossningen uteblev två månader på raken av någon anledning. Ovissheten gör mig tokig, och just att det inte går att kontrollera något i det här. Men som sagt, antingen så försöker kroppen igen snart eller så hade jag ÄL förra veckan som jag trodde men att det är något med tempen som bråkar. 

    Tack för tipset om vaginal tempning Steeph, det tror jag att jag ska prova nu efter att du berättat om dina erfarenheter av det Glad

    Jag är väl ganska lågtempad, brukar ha mellan 35,9-36,4 innan ÄL och alltid över 36,4-36,5 efter ÄL men med lite högre toppar kring 36,7 eller högre. Stör mig lite på att kliniken inte kollat progesteronet alls, men får kanske ta upp det med dem nästa gång vi hörs. 

    Jag har faktiskt aldrig provat metoden att känna på livmodertappen, bra tips Emmalucy! Jag får läsa på lite om det så att jag förstår hur den ska kännas under olika perioder i cykeln, men du menar att den ska kännas mjuk när man har fertilt sekret? Glad

  • Vickan31
    Steeph skrev 2021-06-23 20:29:02 följande:

    Med en stor sorg i hjärtat så försvinner jag härifrån nu på obestämd tid. MA igen i vecka 9. Jag var i vecka 8+1 idag och fostrets hjärta slutade slå 8+0. Vet inte varför det händer då det hände exakt samma sak för 1 år sen i samma vecka. Vill inte ge upp drömmen om att bli mamma en dag, men helvete vad orättvist livet är. Lycka till alla ni andra!


    Älskade Steeph, jag finner inga ord! Blir så obeskrivligt ledsen för din skull, vi har ju följts åt så länge och jag har hoppats så mycket att du äntligen skulle få ditt efterlängtade barn nu :( Jag beklagar verkligen, livet är så satans orättvist ibland och jag önskar verkligen att det här inte hade behövt hända dig igen. Skickar den största av kramar! <3 
  • Emmalucy
    Memestar skrev 2021-06-24 00:20:56 följande:

    Senaste veckan har jag och sambon haft en riktigt härlig vecka efter mensen som tog slut. Vi har försökt ha sex ofta men ibland går det ju helt enkelt inte om lusten inte fin där. Jag tror inte riktigt på att tvinga sig till sex när man inte är sugen men vi har ändå haft en hel del mys. Jag hade min spolning av äggledare 16e juni och det var på min cykeldag 7, allting såg superfint ut. Nu är jag på dag 13 (14 nu när klockan är över 24.00) och vi har myst fredag, lördag och igår. Idag fick jag ett positivt ÄL-test men ingen ÄL-smärta som jag brukar känna tydligt. Dock hann vi inget sex idag eftersom jag jobbar natt men vi ska köra imorgon bitti när jag kommer hem + att jag ska ta ett nytt test. Tror inte ägget släppt än så vi har ju tid att kämpa på säkert imorgon och i övermorgon också. Har iaf haft mycket mer sex denna månad och har mer hopp med tanke på att jag gjort spolningen.. 

    BIM borde vara 8/7 nu när jag vet att ÄL blir på dag 14 ca. 29/6 är det spermaprov för min sambo. Vi hoppas på positiva besked och ett plus i juli. Min sambo fyller år 21a juli så jag funderar på att i så fall vänta med att säga något tills hans födelsedag... Men frågan är om det ens är möjligt att hålla sig?! Underbart vore det.. Men vill ju inte drömma för mycket....

    Håller tummar för er alla till nästa månad <3


    Hej! Jaaa det låter som en bra vecka :) det är ju viktig att inte stressa sexet, spesiellt vi som har försökt länge... det känns inte som ?bara en till ligg? ska fan gör skillnaden längre xD det kan lika gärna hända på en, eller fem ligg tycker jag hehe
     
    Jag tror inte du ska behöva ta ett nytt test, har man fått positiv så borde ägget släpps inom 1-2 dagar :) all äl test efter det visar inte mycket, om man inte råka ut för att inte ha äl och då försöker kroppen oftast om några dagar. Hahah, jag skulle aldrig kunna hålla mig i 2veckor!! ett par dagar kanske... lycka till :D
  • Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-06-24 10:22:01 följande:
    Emmalucy skrev 2021-06-23 11:29:49 följande:
    Hmm, svart att säga, du känner dina temps bäst, vad räknas som innan och efter äl för dig vanligtvis? Det kan hända att det var 17/18:e, men när jag inte kan lita på temps så kollar jag livmodertappen med ett finger, då känner jag om den är hård (som att trycka nästippen) eller mjuka, samt sekret. Det blir verkligen motstånd när det är icke fertil sekret :D så när mina temps svikare mig så kollar jag för att känna mig mer säker!
    Tack för svaren fina ni <3 Jag vill ju inte sluta hoppas att jag ändå hade ÄL förra veckan, för jag orkar inte gå omkring och undra varenda dag "kommer ägglossningen idag då, eller imorgon, eller i övermorgon..." Eller oroa mig för att det blir som förra sommaren då ägglossningen uteblev två månader på raken av någon anledning. Ovissheten gör mig tokig, och just att det inte går att kontrollera något i det här. Men som sagt, antingen så försöker kroppen igen snart eller så hade jag ÄL förra veckan som jag trodde men att det är något med tempen som bråkar. 

    Tack för tipset om vaginal tempning Steeph, det tror jag att jag ska prova nu efter att du berättat om dina erfarenheter av det Glad

    Jag är väl ganska lågtempad, brukar ha mellan 35,9-36,4 innan ÄL och alltid över 36,4-36,5 efter ÄL men med lite högre toppar kring 36,7 eller högre. Stör mig lite på att kliniken inte kollat progesteronet alls, men får kanske ta upp det med dem nästa gång vi hörs. 

    Jag har faktiskt aldrig provat metoden att känna på livmodertappen, bra tips Emmalucy! Jag får läsa på lite om det så att jag förstår hur den ska kännas under olika perioder i cykeln, men du menar att den ska kännas mjuk när man har fertilt sekret? Glad

    Ja den är värt att testa :) det är mitt bästa sätt att förstå vad kroppen gör, den är ganska tydlig när man har kikat några ggr hur den är som mjuk, hård osv, jag är inte så bra på öppen, stängd mm men den känns lite som en liten cirkel i mitten, inte riktigt något hål eller nåt :D sekretet är lättare att förstå då det handlar inte alltid om vad som kommer ut från kroppen. The things we do hahah

    Jag är också lite osäker med äl denna cykel men har ingen anledning att tro att den skulle bli annorlunda just för att jag missat att tempa och fick ingen + på äl eftersom jag drack så mycket under den värma vädret att kissen var alltid svag. även på morgonen xD den var nästan där, så jag får anta det. Men kanske smyga in ett ligg ikväll bara för att må lite bättre om allt xD
  • ananna
    Steeph skrev 2021-06-23 20:29:02 följande:

    Med en stor sorg i hjärtat så försvinner jag härifrån nu på obestämd tid. MA igen i vecka 9. Jag var i vecka 8+1 idag och fostrets hjärta slutade slå 8+0. Vet inte varför det händer då det hände exakt samma sak för 1 år sen i samma vecka. Vill inte ge upp drömmen om att bli mamma en dag, men helvete vad orättvist livet är. Lycka till alla ni andra!


    Vad tufft fina du, massor av kärlek till dig och jag håller verkligen tummarna att du kommer tillbaka till oss men bara för att meddela positiva nyheter.
  • längtar00

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler) 

    ananna, BIM 21/6, 29 år (försökt i 12 månader) 

    Mirabilis89, BIM 25/6, 32 år (12 försöket, eller något?) 

    Ericky, BIM 26/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF) 

    SoHo84 BIM 27/6, 37 år, 18:e försöket 

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket) 

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel 

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS) 

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket) 

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket) 

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket) 

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket) 

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden) 

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning) 

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF 

    RH93, BIM 11/7, 28 år (12:e försöket) 

    Längtartillvår, BIM 12/7, 35 år (10e försöket)

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)

    Soff, BIM 17/7, 33 år (16:e försöket) 

    Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet