• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Soffsen

    Hej allihopa!

    Greppar efter halmstrån här haha. Är på ÄL+10 idag.

    Igår testade jag negativt på graviditetstest men ganska starkt på ÄL-test. Funderade inte mer på det.

    Sen idag när jag testade fick jag positivt ÄL-test (blev stark på en gång) men fortfarande negativt graviditetstest.

    Har absolut inte ÄL nu då jag haft hög temp sen förra ÄL och har krämiga flytningar osvosv.

    Någon som varit med om liknande? Kan ÄL-test ge utslag före graviditetstest? BIM på tisdag eller onsdag.

    Här är bild på testen efter 2 min.

  • Janni91
    Soff skrev 2021-07-25 10:54:45 följande:
    Aah okey!  Det känns ju lovande! Kan ju absolut vara värt att testa! Det är klart att det kostar lite, jag får ta av mina besparingar för detta, men i detta läget så känns det som att man gör vad som helst.. 
    Ja, precis. Det var ju dyrt, typ 900 kronor per tillfälle såg jag Förvånad Ja, man börjar ju bli ganska desperat nu...Hoppas något av allt man gör hjälper snart :) 
  • Längtartillvår
    Soffsen skrev 2021-07-25 11:15:52 följande:

    Hej allihopa!

    Greppar efter halmstrån här haha. Är på ÄL+10 idag.

    Igår testade jag negativt på graviditetstest men ganska starkt på ÄL-test. Funderade inte mer på det.

    Sen idag när jag testade fick jag positivt ÄL-test (blev stark på en gång) men fortfarande negativt graviditetstest.

    Har absolut inte ÄL nu då jag haft hög temp sen förra ÄL och har krämiga flytningar osvosv.

    Någon som varit med om liknande? Kan ÄL-test ge utslag före graviditetstest? BIM på tisdag eller onsdag.

    Här är bild på testen efter 2 min.


    Första månaden vi försökte så tog jag ett ÄL test nån dag innan mens för jag hade läst att positivt kunde betyda graviditet. Mitt blev positivt och var övertygad att jag var gravid, men mensen kom punktligt nån dag senare. Vad jag läst efteråt är att ÄL test verkar visa positivt innan mens, och inte ska tas som graviditetstest.

    Jag hoppas såklart att det bara är för tidigt för ditt gravtest att visa positivt. Håller tummarna sååå <3
  • Tildasafira
    Soff skrev 2021-07-24 15:20:37 följande:

    Fy så hemskt och frustrerande att slängas mellan hopp och förtvivlan sådär!! :(( 

    Jag hoppas verkligen att du kan få hjälp med detta! För sådär ska det ju inte va!! <3 


    Ja, mitt hjärta går sönder lite varje gång. Hoppas verkligen på att få göra en ordentlig koll på mina sköldkörtelvärden.

    Tack för stöd fina, hur går allt för dig? Spännande med zonterapi, hoppas att det kan hjälpa dig! Berätta gärna mer om det om du vill!
  • Soffsen

    Idag är det exakt ett år sen jag fick mitt första plus på stickan. Det var en av dom lyckligaste men också mest skrämmande dagarna i mitt liv. Två veckor efter plusset började jag blöda hejdlöst och allt jag planerat för var plötsligt historia. Det gjorde så ont. Jag hade fått missfall och fattade ingenting. Hur gick det ens till? Vad var det för fel på mig? Jag och min sambo var ifrån varandra när det hände och jag minns att jag nästan föll ihop av ren sorg när vi träffades dagen efter. Det vart nattsvart. Jag var så jävla jävla ledsen. Jag bestämde mig för att börja försöka igen fort. Jag planerade för att bli gravid igen i oktober. Så jävla naivt. Som att man kan planera för något sånt. Blev inte gravid i oktober. Eller november. Eller december. Blev gravid igen i april. 8 månader efter missfallet. Denna gången var det bara ren och skär lycka, och lättnad. Allt var perfekt och äntligen var det våran tur. För två missfall kommer aldrig hända mig. Testade mig första gången 4 dagar innan BIM och testen blev starkare varje dag, tills de inte längre blev det. Jag jämförde med andra kvinnors stegringar på youtube, Google, i forum, you name it. Men jag började långsamt inse att inte heller detta skulle gå vägen. Klumpen i magen och gråten i halsen var oundvikligt. Och värst av allt, på jobbet skulle jag gå och le och låtsas som ingenting när min värld i verkliga fallet rasade samman. Igen. Planerna jag gjort i mitt huvud var återigen borta. Jag skulle berätta för alla på midsommar. Och efter semestern skulle jag komma tillbaka till jobbet och stolt visa upp min lilla mage som precis skulle trätt fram. Idag är den dagen. Första dagen efter semestern och ett år sen första plusset. Ingen jävla mage i sikt. På jobbet berättar alla grabbar om sina gravida flickvänner som konkar på i värmen och alla gravida tjejer berättar om hur tufft det är att vara gravid på sommaren och hur trötta de är. Och här sitter jag och vill bara skrika åt alla att hålla käften. Jag hade gjort nästintill vad som helst för att få vara där de är. Men det är inte deras fel. Hur ska dom kunna veta hur jag mår när mitt ansikte visar något helt annat än vad som pågår i mitt huvud. En kollega frågade om inte vi var sugna snart varpå jag skrattade lite och svara ?nej nej?. Sen gick jag till toaletten och grät. Och här sitter jag fortfarande och samlar krafter för att gå ut dit igen. Och le och låtsas om ingenting.

    Fan vad tungt allt känns idag.

  • RH93
    Soffsen skrev 2021-07-26 12:36:40 följande:

    Idag är det exakt ett år sen jag fick mitt första plus på stickan. Det var en av dom lyckligaste men också mest skrämmande dagarna i mitt liv. Två veckor efter plusset började jag blöda hejdlöst och allt jag planerat för var plötsligt historia. Det gjorde så ont. Jag hade fått missfall och fattade ingenting. Hur gick det ens till? Vad var det för fel på mig? Jag och min sambo var ifrån varandra när det hände och jag minns att jag nästan föll ihop av ren sorg när vi träffades dagen efter. Det vart nattsvart. Jag var så jävla jävla ledsen. Jag bestämde mig för att börja försöka igen fort. Jag planerade för att bli gravid igen i oktober. Så jävla naivt. Som att man kan planera för något sånt. Blev inte gravid i oktober. Eller november. Eller december. Blev gravid igen i april. 8 månader efter missfallet. Denna gången var det bara ren och skär lycka, och lättnad. Allt var perfekt och äntligen var det våran tur. För två missfall kommer aldrig hända mig. Testade mig första gången 4 dagar innan BIM och testen blev starkare varje dag, tills de inte längre blev det. Jag jämförde med andra kvinnors stegringar på youtube, Google, i forum, you name it. Men jag började långsamt inse att inte heller detta skulle gå vägen. Klumpen i magen och gråten i halsen var oundvikligt. Och värst av allt, på jobbet skulle jag gå och le och låtsas som ingenting när min värld i verkliga fallet rasade samman. Igen. Planerna jag gjort i mitt huvud var återigen borta. Jag skulle berätta för alla på midsommar. Och efter semestern skulle jag komma tillbaka till jobbet och stolt visa upp min lilla mage som precis skulle trätt fram. Idag är den dagen. Första dagen efter semestern och ett år sen första plusset. Ingen jävla mage i sikt. På jobbet berättar alla grabbar om sina gravida flickvänner som konkar på i värmen och alla gravida tjejer berättar om hur tufft det är att vara gravid på sommaren och hur trötta de är. Och här sitter jag och vill bara skrika åt alla att hålla käften. Jag hade gjort nästintill vad som helst för att få vara där de är. Men det är inte deras fel. Hur ska dom kunna veta hur jag mår när mitt ansikte visar något helt annat än vad som pågår i mitt huvud. En kollega frågade om inte vi var sugna snart varpå jag skrattade lite och svara ?nej nej?. Sen gick jag till toaletten och grät. Och här sitter jag fortfarande och samlar krafter för att gå ut dit igen. Och le och låtsas om ingenting.

    Fan vad tungt allt känns idag.


    Kära kära du <3 beklagar så att du behövt gå igenom allt detta, man inser i denna process hur orättvist livet kan vara. Förstår att denna dag är extra tung för dig. Om du mår dåligt tycker jag att det är okej att dra en vit lögn och gå hem från jobbet. Ge dig själv lite tid till att sörja allt som skulle varit och samla krafter igen. Vissa dagar är extra tunga och då behöver man vara extra snäll mot sig själv. Förstår så dina känslor kring folk som berättar om att de är gravida och att man får frågor om en själv. Det känns så otroligt okänsligt även fast man vet att personen som frågar inte menar något illa. Jag var nyligen på en fest med min sambo och fick flera kommentarer och frågor kring om det inte var vår tur nu. Jag gick iväg och grät en stund också. Det är otroligt tufft att hålla uppe denna fasad och le när allt känns skit, så ibland behöver man distansera sig lite och tillåta sig vara ledsen. Skickar många kramar och styrka till dig och jag hoppas innerligt att du snart ska få uppleva en lyckad graviditet <3
  • MAKL
    Soffsen skrev 2021-07-26 12:36:40 följande:

    Idag är det exakt ett år sen jag fick mitt första plus på stickan. Det var en av dom lyckligaste men också mest skrämmande dagarna i mitt liv. Två veckor efter plusset började jag blöda hejdlöst och allt jag planerat för var plötsligt historia. Det gjorde så ont. Jag hade fått missfall och fattade ingenting. Hur gick det ens till? Vad var det för fel på mig? Jag och min sambo var ifrån varandra när det hände och jag minns att jag nästan föll ihop av ren sorg när vi träffades dagen efter. Det vart nattsvart. Jag var så jävla jävla ledsen. Jag bestämde mig för att börja försöka igen fort. Jag planerade för att bli gravid igen i oktober. Så jävla naivt. Som att man kan planera för något sånt. Blev inte gravid i oktober. Eller november. Eller december. Blev gravid igen i april. 8 månader efter missfallet. Denna gången var det bara ren och skär lycka, och lättnad. Allt var perfekt och äntligen var det våran tur. För två missfall kommer aldrig hända mig. Testade mig första gången 4 dagar innan BIM och testen blev starkare varje dag, tills de inte längre blev det. Jag jämförde med andra kvinnors stegringar på youtube, Google, i forum, you name it. Men jag började långsamt inse att inte heller detta skulle gå vägen. Klumpen i magen och gråten i halsen var oundvikligt. Och värst av allt, på jobbet skulle jag gå och le och låtsas som ingenting när min värld i verkliga fallet rasade samman. Igen. Planerna jag gjort i mitt huvud var återigen borta. Jag skulle berätta för alla på midsommar. Och efter semestern skulle jag komma tillbaka till jobbet och stolt visa upp min lilla mage som precis skulle trätt fram. Idag är den dagen. Första dagen efter semestern och ett år sen första plusset. Ingen jävla mage i sikt. På jobbet berättar alla grabbar om sina gravida flickvänner som konkar på i värmen och alla gravida tjejer berättar om hur tufft det är att vara gravid på sommaren och hur trötta de är. Och här sitter jag och vill bara skrika åt alla att hålla käften. Jag hade gjort nästintill vad som helst för att få vara där de är. Men det är inte deras fel. Hur ska dom kunna veta hur jag mår när mitt ansikte visar något helt annat än vad som pågår i mitt huvud. En kollega frågade om inte vi var sugna snart varpå jag skrattade lite och svara ?nej nej?. Sen gick jag till toaletten och grät. Och här sitter jag fortfarande och samlar krafter för att gå ut dit igen. Och le och låtsas om ingenting.

    Fan vad tungt allt känns idag.


    Gumman! Oj så jag lider med dig :( Måste vara en hemskt jobbig dag idag. Jag kan ju tyvärr inte ge dig mer än en cyberkram och hoppas att den här dagen rusar förbi i en väldig takt så du blir av med den <3
  • Soff
    Janni91 skrev 2021-07-25 11:37:49 följande:
    Ja, precis. Det var ju dyrt, typ 900 kronor per tillfälle såg jag Förvånad Ja, man börjar ju bli ganska desperat nu...Hoppas något av allt man gör hjälper snart :) 

    Men oj! Det var dyrt! Då är hon billig som jag går till i jämförelse. Det kostar 650:- per gång men hon var så snäll och ger mig rabatt för att jag förmodligen behöver en drös med gånger, så jag får gå för 500:- gången. 


    Väldigt desperat kan man bli, och fylld av sorg, emellanåt. I helgen var jag och min sambo hos en av hans kompisar och hälsade på. Han berättade då nyheten att dom väntar sitt andra barn i oktober. Jag sa typ bara "mhm" och sen sa jag inget mer. Jag höll på att totalt bryta ihop. Dom är ganska nyinflyttade där och han började berätta hur många det var som hade barn där i samma ålder, och att grannen bredvid väntade barn denna månaden. Jag satt bara där och fick ta in allt detta, och gick sönder inombords mer och mer. I sådana tillfällen blir jag så himla ledsen, och trött på allt det här. Vill bara också få mitt plus så jag kan få vara en del av det där.


    Ja det får vi verkligen hoppas <3 

  • Soff
    Tildasafira skrev 2021-07-26 09:43:12 följande:
    Ja, mitt hjärta går sönder lite varje gång. Hoppas verkligen på att få göra en ordentlig koll på mina sköldkörtelvärden.

    Tack för stöd fina, hur går allt för dig? Spännande med zonterapi, hoppas att det kan hjälpa dig! Berätta gärna mer om det om du vill!

    Åh jag känner så med dig! :( <3 ja jag hoppas verkligen att du får det!! klart du ska få hjälp med detta så du kan få det i balans! 


    <3 


    Tack <3 Jo jag hoppas att zonterapin ska göra någon nytta för mig, vore ju underbart. Jag ska dit imorn igen. Har lite hopp där iallafall, även om jag försöker att inte ha alltför mycket förhoppningar.. Men tänker att jag går - all in - för detta nu, man måste ju tro på att det faktiskt kan hjälpa en ändå. Annars känns det ju bortkastat. Sen har jag akupunkturen också som jag har 2-3 gånger kvar att gå på, så kommer att gå på det parallellt. 


    Idag skickade jag också iväg mitt kortisoltest som jag gjorde under gårdagen (man samlar in saliv 7ggr på en dag:P). Ska bli spännande att se vad det säger. Och äl+7 ska jag ta progesteron/östrogen/fsh- test. Så mycket på gång nu >< hah... men känns skönt att göra saker aktivt för att ta reda på saker och försöka göra något åt situationen. Drömmen vore ju att testen visar på att jag har lågt progesteron, för då är det ju lätt att fylla på med det så kanske det löser sig så sätt. Får väl se..


    Den dagen man förhoppningsvis får ett plus, kommer vara den lyckligaste dagen någonsin. Och jag har ett digitalt test på övervåningen som ligger och väntar på att visa det, för det kommer jag inte ta förns jag vet att det blir plus på det. På nåt sätt kändes det lite tröstande att ha ett test som jag vet att "det här testet, det är det testet som kommer att ge mig positiva besked". 

  • Soff
    Soffsen skrev 2021-07-26 12:36:40 följande:

    Idag är det exakt ett år sen jag fick mitt första plus på stickan. Det var en av dom lyckligaste men också mest skrämmande dagarna i mitt liv. Två veckor efter plusset började jag blöda hejdlöst och allt jag planerat för var plötsligt historia. Det gjorde så ont. Jag hade fått missfall och fattade ingenting. Hur gick det ens till? Vad var det för fel på mig? Jag och min sambo var ifrån varandra när det hände och jag minns att jag nästan föll ihop av ren sorg när vi träffades dagen efter. Det vart nattsvart. Jag var så jävla jävla ledsen. Jag bestämde mig för att börja försöka igen fort. Jag planerade för att bli gravid igen i oktober. Så jävla naivt. Som att man kan planera för något sånt. Blev inte gravid i oktober. Eller november. Eller december. Blev gravid igen i april. 8 månader efter missfallet. Denna gången var det bara ren och skär lycka, och lättnad. Allt var perfekt och äntligen var det våran tur. För två missfall kommer aldrig hända mig. Testade mig första gången 4 dagar innan BIM och testen blev starkare varje dag, tills de inte längre blev det. Jag jämförde med andra kvinnors stegringar på youtube, Google, i forum, you name it. Men jag började långsamt inse att inte heller detta skulle gå vägen. Klumpen i magen och gråten i halsen var oundvikligt. Och värst av allt, på jobbet skulle jag gå och le och låtsas som ingenting när min värld i verkliga fallet rasade samman. Igen. Planerna jag gjort i mitt huvud var återigen borta. Jag skulle berätta för alla på midsommar. Och efter semestern skulle jag komma tillbaka till jobbet och stolt visa upp min lilla mage som precis skulle trätt fram. Idag är den dagen. Första dagen efter semestern och ett år sen första plusset. Ingen jävla mage i sikt. På jobbet berättar alla grabbar om sina gravida flickvänner som konkar på i värmen och alla gravida tjejer berättar om hur tufft det är att vara gravid på sommaren och hur trötta de är. Och här sitter jag och vill bara skrika åt alla att hålla käften. Jag hade gjort nästintill vad som helst för att få vara där de är. Men det är inte deras fel. Hur ska dom kunna veta hur jag mår när mitt ansikte visar något helt annat än vad som pågår i mitt huvud. En kollega frågade om inte vi var sugna snart varpå jag skrattade lite och svara ?nej nej?. Sen gick jag till toaletten och grät. Och här sitter jag fortfarande och samlar krafter för att gå ut dit igen. Och le och låtsas om ingenting.

    Fan vad tungt allt känns idag.


    Åh stackare :(( <3 faan att det ska vara så orättvist. Känner verkligen med dig. Känn ingen skam i att gå hem från jobbet tidigare och ta hand om dig själv! <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet