• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Carina82
    apan95 skrev 2021-09-03 14:21:15 följande:

    Sådär ja!

    Nu ligger de en liten blastis och flyter omkring i livmodern på mig! Testdag 17 september då men kommer absolut börja testa tidigare än så kan jag lova haha!

    Frågade även om jag kunde ta vaccin nu då jag avvaktat detta. Men hon rekommenderade mig att INTE göra det nu då jag klassas som gravid och bör därför vänta tills efter v. 12. Kommer helt enkelt få ljuga på jobbet om att jag ska ta det nu och sen säga att jag gjort det för de börjar bli lite diskussion och ?krav??


    Iii så spännande! Håller alla tummar och tår. <3
  • apan95

    tusen tack alla för pepp! Skriver såhär så jag inte glömmer citera någon så får alla svar samtidigt <3

  • Bx3

    Hej!

    Jag hoppar gärna in här, den första tråden jag läst som jag känner att jag ?passar in i?. :P

    Jag är 32år och min sambo 38. Han har barn sen innan men inte jag. Vi har försökt sen maj 2020, var på första mötet på fertilitetsmottagningen feb 2021. Några dagar innan jag skulle spola äggledarna för att se hur dom såg ut så plussade jag för första gången. Fick göra ett tidigt vaginalt ultraljud v 5 men syntes inget, fick göra ett nytt v 6 och då konstaterade dom att jag hade ett utomkvedshavandeskap i vänstra äggledaren. Förjävligt kändes det kortfattat. En timme senare fick jag en spruta methotrexat (cellgift) som ska få ut embryot. 6 dagar senare fick jag ringa 112 och åka med blåljus in på akut operation, visade sig att sprutan inte fungerat och min äggledare brustit. Hade nästan 2 liter blod i buken. Pga cellgiftet fick jag inte bli gravid närmsta 3 månaderna så vi började försöka igen i juli 2021. Har vårt första möte för IVF 13/9 men vi fortsätter försöka spontant. Är på ÄL + 11 idag och testade neg. BIM är senast 7/9, har allt från 28-32 dagar i cykeln så lite svårt att veta.

    Ni som börjat med ivf, vad händer/sägs på första mötet?

  • Bx3

    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Soffsen, BIM 30/8, 27 år (13:e försöket, två MF)

    Längtartillvår, BIM 2/9, 36 år (sista försöket innan första ivf)

    MsTintin, BIM 3/9, 29 år (18:e försöket)

    RH93, BIM 6/9, 28 år (14:e försöket)

    Bx3, BIM 7/9, 32 år (12e försöket, 3e efter utomkveds, sista innan ivf)

    Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

    Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, PCOS)

    Lisen91, BIM 10/9, 29 år (14:e försöket)

    Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

    Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

    Mirabilis89, BIM 15/9, 32 år (15:e försöket)

    Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

    Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)

    Mimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)

    Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

  • Janni91
    Bx3 skrev 2021-09-04 11:01:12 följande:

    Hej!

    Jag hoppar gärna in här, den första tråden jag läst som jag känner att jag ?passar in i?. :P

    Jag är 32år och min sambo 38. Han har barn sen innan men inte jag. Vi har försökt sen maj 2020, var på första mötet på fertilitetsmottagningen feb 2021. Några dagar innan jag skulle spola äggledarna för att se hur dom såg ut så plussade jag för första gången. Fick göra ett tidigt vaginalt ultraljud v 5 men syntes inget, fick göra ett nytt v 6 och då konstaterade dom att jag hade ett utomkvedshavandeskap i vänstra äggledaren. Förjävligt kändes det kortfattat. En timme senare fick jag en spruta methotrexat (cellgift) som ska få ut embryot. 6 dagar senare fick jag ringa 112 och åka med blåljus in på akut operation, visade sig att sprutan inte fungerat och min äggledare brustit. Hade nästan 2 liter blod i buken. Pga cellgiftet fick jag inte bli gravid närmsta 3 månaderna så vi började försöka igen i juli 2021. Har vårt första möte för IVF 13/9 men vi fortsätter försöka spontant. Är på ÄL + 11 idag och testade neg. BIM är senast 7/9, har allt från 28-32 dagar i cykeln så lite svårt att veta.

    Ni som börjat med ivf, vad händer/sägs på första mötet?


    Hej och välkommen hit! Usch vad hemskt att ni har behövt gå igenom det, beklagar verkligen! :(

    Spännande att få börja med ivf i alla fall, hoppas att första mötet känns bra! Vi planerar att börja med ivf om någon månad så har inte varit på något möte än, tänkte kontakta kliniken om/när nästa mens kommer :) 
  • Steeph
    Bx3 skrev 2021-09-04 11:01:12 följande:

    Hej!

    Jag hoppar gärna in här, den första tråden jag läst som jag känner att jag ?passar in i?. :P

    Jag är 32år och min sambo 38. Han har barn sen innan men inte jag. Vi har försökt sen maj 2020, var på första mötet på fertilitetsmottagningen feb 2021. Några dagar innan jag skulle spola äggledarna för att se hur dom såg ut så plussade jag för första gången. Fick göra ett tidigt vaginalt ultraljud v 5 men syntes inget, fick göra ett nytt v 6 och då konstaterade dom att jag hade ett utomkvedshavandeskap i vänstra äggledaren. Förjävligt kändes det kortfattat. En timme senare fick jag en spruta methotrexat (cellgift) som ska få ut embryot. 6 dagar senare fick jag ringa 112 och åka med blåljus in på akut operation, visade sig att sprutan inte fungerat och min äggledare brustit. Hade nästan 2 liter blod i buken. Pga cellgiftet fick jag inte bli gravid närmsta 3 månaderna så vi började försöka igen i juli 2021. Har vårt första möte för IVF 13/9 men vi fortsätter försöka spontant. Är på ÄL + 11 idag och testade neg. BIM är senast 7/9, har allt från 28-32 dagar i cykeln så lite svårt att veta.

    Ni som börjat med ivf, vad händer/sägs på första mötet?


    Välkommen hit!

    Åh vilken otur och smärta att din äggledare brustit, men vad skönt att ni kunnat börja försöka nu igen.

    Vi har varit på möte (privat klinik) och för oss så fick vi gå igenom vår historia (2 ma på 1,5 år), hur vår hälsa är, hur länge vi försökt, om vi lämnat prover etc. Jag hade lämnat amh, full sköldkörtelpanel, prolaktin, fsh, spolat äggledare 2 gånger och min man har lämnade spermaprov sedan tidigare så vår utredning visade ingenting. Jag fick göra ett VUL där läkaren räknade äggblåsor och mätte äggstockarna. Sen efter det fick vi protokoll, träffa sköterska som instruerade injektioner och nu ligger allt i våra händer när vi vill starta. Vi kommer starta igång i oktober om ni gör via regionen så skulle jag chansa på att man gör VUL, går igenom er historia och pratat lite om hur er ivf kommer planeras (vilken strategi) önskar dig stort lycka till!
  • Mizzi26
    Vickan31 skrev 2021-09-03 14:24:30 följande:

    Hej Mizzi, såklart jag minns dig! Roligt att du är tillbaka i gruppen så att vi får veta hur det går för dig, men man hade såklart önskat att varken du eller någon av oss hade behövt vänta längre på våra efterlängtade barn. Jag beklagar verkligen dina kemiska <3

    Vad bra att du ringde kliniken tycker jag, det kanske kan lätta stressen lite att ändå känna att det går framåt <3 Den andra kliniken, innebär det att det är en privat klinik och att ni då behöver betala för det ur egen ficka? Du kanske kan fråga den kliniken om de är kopplade till landstinget så att ni kan få utredningen landtingsfiansierad, eller om det är så att ni måste betala helt själva. Det är så svårt att säga vad du ska göra som sagt, men det beror ju lite på om ni känner att ni kan betala för utredningen privat eller om ni vill ha den landstingsfinansierad och då behöver invänta att de ger grönt ljus?


    Ja jag känner att jag kan behöva lite stöd och få prata om det med er nu framöver! Ni är så himla härliga och peppande!

    Tack snälla.

    Båda klinikerna är via landstinget men hänger inte ihop mer än så. Undrar dock om dom kan se att jag har kontakt med båda?! Vill välja lovisa mottagningen för att det går snabbare där men går man vidare i utredningarna så blir man ändå skickat till sjukhuset här som nu funderar på om jag ska få en tid. Tänker att jag går på mitt första besök på Lovisas så får jag utgå därifrån.

    Min bästa vän plussade i fredags efter ivf och min andra närmsta vän gjorde första ultraljudet igår och har en jättefin 12 veckors i magen. Känner lite press nu att det bara är vi kvar phuh. Så himla glad för dom men samtidigt så ledsen att inte få dela denna underbara upplevelse med dom.

    Hur orkar man med dessa tankar som nöter i en :P
  • Bx3
    Janni91 skrev 2021-09-04 14:21:30 följande:

    Hej och välkommen hit! Usch vad hemskt att ni har behövt gå igenom det, beklagar verkligen! :(

    Spännande att få börja med ivf i alla fall, hoppas att första mötet känns bra! Vi planerar att börja med ivf om någon månad så har inte varit på något möte än, tänkte kontakta kliniken om/när nästa mens kommer :) 


    Tack snälla!

    Okej, spännande för er också då! :) brukar du ta ÄL-test eller? Fick positivt ÄL-test denna månaden och det var första gången på 1 år så har lite högre förhoppningar nu än jag haft tidigare.. Jag brukar ha 28-31 dagar i cykeln och är på dag 30 idag och har fortfarande inte fått mensen.. tog cb digital imorse som var neg, typiskt att det ska vara en av mina långa cykler just denna månaden när det är sista försöket innan ivf.. :P håller tummarna för dig!
  • Bx3
    Steeph skrev 2021-09-04 16:48:38 följande:

    Välkommen hit!

    Åh vilken otur och smärta att din äggledare brustit, men vad skönt att ni kunnat börja försöka nu igen.

    Vi har varit på möte (privat klinik) och för oss så fick vi gå igenom vår historia (2 ma på 1,5 år), hur vår hälsa är, hur länge vi försökt, om vi lämnat prover etc. Jag hade lämnat amh, full sköldkörtelpanel, prolaktin, fsh, spolat äggledare 2 gånger och min man har lämnade spermaprov sedan tidigare så vår utredning visade ingenting. Jag fick göra ett VUL där läkaren räknade äggblåsor och mätte äggstockarna. Sen efter det fick vi protokoll, träffa sköterska som instruerade injektioner och nu ligger allt i våra händer när vi vill starta. Vi kommer starta igång i oktober om ni gör via regionen så skulle jag chansa på att man gör VUL, går igenom er historia och pratat lite om hur er ivf kommer planeras (vilken strategi) önskar dig stort lycka till!


    Tack snälla du! Ja den smärtan var inte att leka med.. tur att det inte är vanligare än vad det är!

    Ååå vad bra information! Tack snälla för du tog dig tid att skriva ned! När man googlar och alla poddar jag lyssnat på så får man bara info från att man börjar ta sprutorna fram tills insättningen så jag kände att jag saknade lite info om stegen innan. Väldigt uppskattat! :) vad spännande, då börjar ni kanske samtidigt som oss! Även om jag vet att det inte alltid fungerar med ivf för alla så tycker jag det ska bli så skönt att någon annan blandas in och ?hjälper till? så inte allt ligger på oss bara att pricka in exakt rätt dagar m.m. Ser fram emot att följa allas resa här!
  • Janni91
    Bx3 skrev 2021-09-05 16:16:12 följande:
    Tack snälla!

    Okej, spännande för er också då! :) brukar du ta ÄL-test eller? Fick positivt ÄL-test denna månaden och det var första gången på 1 år så har lite högre förhoppningar nu än jag haft tidigare.. Jag brukar ha 28-31 dagar i cykeln och är på dag 30 idag och har fortfarande inte fått mensen.. tog cb digital imorse som var neg, typiskt att det ska vara en av mina långa cykler just denna månaden när det är sista försöket innan ivf.. :P håller tummarna för dig!
    Fy vad trist att det var negativt, hur många dagar efter ägglossning är du? Åh, förstår att du blev hoppfull då! Håller ändå tummarna :) 

    Tack! :) Jag gjorde det i början men fick typ aldrig positivt förutom på Apoteket hjärtats tester så jag slutade med det och försökte mer hålla koll på sekret. Tog dock ÄL-test denna månaden för jag har fått Cyclogest utskrivet så jag var tvungen att ha lite mer koll på när ÄL var så jag inte tog "progesteron" innan ÄL och skjuter upp den istället. Så jag är också lite extra hoppfull denna månaden :) Är på ÄL+5 nu och tiden går så sakta..
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet