• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • ttcjuliaa

    Hej!

    Min sambo och jag är på försök 11.

    Har sedan starten på min senaste mens börjat tempa och göra ägglossningstester för att se om problemet kan ligga i att jag inte alltid har ägglossning. Jag har en normal cykel på 25-26 dagar och är på cd 13 idag.

    Jag har gjort äl-tester sen cd 7 men teststrecket blev aldrig lika starkt som kontrollstrecket och idag är det blankt igen. I bruksmanualen läser jag att teststrecket måste vara lika starkt som kontrollstrecket för att vara positivt men det har det aldrig blivit. Jag hade en temperaturstegring på 0.5° jämfört med igår men kan man få det även om man inte ägglossat?

  • Bx3
    ttcjuliaa skrev 2021-10-13 15:35:19 följande:

    Hej!

    Min sambo och jag är på försök 11.

    Har sedan starten på min senaste mens börjat tempa och göra ägglossningstester för att se om problemet kan ligga i att jag inte alltid har ägglossning. Jag har en normal cykel på 25-26 dagar och är på cd 13 idag.

    Jag har gjort äl-tester sen cd 7 men teststrecket blev aldrig lika starkt som kontrollstrecket och idag är det blankt igen. I bruksmanualen läser jag att teststrecket måste vara lika starkt som kontrollstrecket för att vara positivt men det har det aldrig blivit. Jag hade en temperaturstegring på 0.5° jämfört med igår men kan man få det även om man inte ägglossat?


    Jag tog ägglossningstest i flera månader där det var likadant för mig, svaga streck och sen blankt så då slutade jag ta dom. Men så för några månader sen testade jag att fortsätta ta testen efter att det blev blankt och dagen efter eller två dagar efter har jag fått starkt streck! Insåg då att jag har senare ägglossning än vad jag trodde, jag har på cd 16-18. Så fortsätt ta dom och se om det kanske är lika för dig? Värt att testa iaf!
  • Bx3
    Längtartillvår skrev 2021-10-13 12:34:39 följande:

    Fina bx3, apan och vickan <3

    Tack för era fina meddelanden. Vi har precis kommit hem, äggplocket gick bra. Jag blev ju sövd så var helsnurrig när jag vaknade och känner mig trött nu. Min fina pojkvän gick till svenskbutiken som ligger i närheten av kliniken och köpte svenskt snacks som jag ska äta idag :)

    De fick ut totalt 8 ägg, imorgon ringer de och berättar om några blev befruktade och berättar mer om kvaliteten etc. Har tagit ledigt från jobbet idag och imorgon så nu ska jag bara slappa och återhämta mig från ingreppet imorse.


    Va skönt att höra! :) det låter som en riktigt bra plan, vila och låt din sambo skämma bort dig! Fortsätter hålla tummarna för bra besked imorgon. :)
  • Carina82

    Hej tjejen! Tänkte lägga till mig på BIM-listan trots att hoppet inte är på topp den här månaden, fick bara till det en gång (rätt tidigt) eftersom min kille har jobbat dygnet runt på nåt projekt. Skräpjobb! Nåja hoppet lever kvar :)

    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Janni91, BIM 14/10, 30 år (16:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

    Vickan31, BIM 21/10, 32 år (17:e försöket, godkänd remiss och inväntar IVF)

    Längtartillvår, BIM 27/10, 36 år ( första IVF försöket)

    Carina82, BIM 27/10, 38 år (12ish försöket, godkänd remiss och inväntar IVF)

    Hellow0rld, BIM 28/10, 29 år (17:e försöket, remiss till ivf skickas denna månad)

    RH93, BIM 2/11, 28 år (15:e försöket)

    Soff, BIM 2/11, 33 år (20:e försöket, 1:a med progesteronkräm)

    Mirabilis89, BIM 3/11, 32 år (17:e försöket)

  • Ericky

    Hej, 

    Ibland kommer stegringen snabbt och är kort, så jag skulle räkna CD 11 i ditt fall som max utslag (troligen hade du fått en kraftigare höjning senare samma dag om du fortsatt testa). En del får inte heller superstarkt streck.  Dvs troligen ÄL CD 12. Särskilt om du har en regelbunden cykel på 26-7 dagar. Det hade jag också :) Så jag skulle "ligga i" CD 10, 11, 12 :)


    ttcjuliaa skrev 2021-10-13 15:35:19 följande:

    Hej!

    Min sambo och jag är på försök 11.

    Har sedan starten på min senaste mens börjat tempa och göra ägglossningstester för att se om problemet kan ligga i att jag inte alltid har ägglossning. Jag har en normal cykel på 25-26 dagar och är på cd 13 idag.

    Jag har gjort äl-tester sen cd 7 men teststrecket blev aldrig lika starkt som kontrollstrecket och idag är det blankt igen. I bruksmanualen läser jag att teststrecket måste vara lika starkt som kontrollstrecket för att vara positivt men det har det aldrig blivit. Jag hade en temperaturstegring på 0.5° jämfört med igår men kan man få det även om man inte ägglossat?


  • ttcjuliaa
    Bx3 skrev 2021-10-13 17:43:58 följande:
    Jag tog ägglossningstest i flera månader där det var likadant för mig, svaga streck och sen blankt så då slutade jag ta dom. Men så för några månader sen testade jag att fortsätta ta testen efter att det blev blankt och dagen efter eller två dagar efter har jag fått starkt streck! Insåg då att jag har senare ägglossning än vad jag trodde, jag har på cd 16-18. Så fortsätt ta dom och se om det kanske är lika för dig? Värt att testa iaf!
    Ska definitivt fortsätta testa för att kunna bekräfta/utesluta sen ägglossning. Finns det några risker med 
    Ericky skrev 2021-10-14 08:28:13 följande:

    Hej, 

    Ibland kommer stegringen snabbt och är kort, så jag skulle räkna CD 11 i ditt fall som max utslag (troligen hade du fått en kraftigare höjning senare samma dag om du fortsatt testa). En del får inte heller superstarkt streck.  Dvs troligen ÄL CD 12. Särskilt om du har en regelbunden cykel på 26-7 dagar. Det hade jag också :) Så jag skulle "ligga i" CD 10, 11, 12 :)


    Jag hoppas att det kan vara så, nästa cykel ska jag prova att göra extra test på kvällen när jag märker en höjning. Tack för tipset <3 
  • Bx3
    Längtartillvår skrev 2021-10-13 12:34:39 följande:

    De fick ut totalt 8 ägg, imorgon ringer de och berättar om några blev befruktade och berättar mer om kvaliteten etc. Har tagit ledigt från jobbet idag och imorgon så nu ska jag bara slappa och återhämta mig från ingreppet imorse.


    Har tänkt på dig idag, hur har det gått? <3
  • Vickan31

    Igår hade vi första besöket angående IVF på den nya kliniken vi valt (kommer inte ihåg om jag sagt vilken det blev eller om någon tycker att det är dumt om man pekar på en viss klinik?) och det var en väldigt positiv upplevelse där både läkare och barnmorska var sååå varma och omtänksamma och fina! Läkaren hade inför besöket gått igenom vår journal med de undersökningar och prover vi gjort på den första kliniken och så gick läkaren idag igenom med oss hur hela IVF-processen funkar, ställde frågor och lät oss ställa frågor och ventilera tankar och känslor. Det kändes verkligen som att hon tog sig tid och genuint engagerade sig. Sen kollade hon lite på min livmoder och äggstockar (allt såg bra ut) och skrev recept för alla sprutor innan vi fick träffa barnmorskan som gick igenom vilka doser och dagar som gäller för sprutorna samt att vi fick testa på varsin "stressboll" hur man använder sprutorna. Vi vet inte än exakt när vi får börja med IVF, men när nästa mens kommer så ska jag ringa och då kollar de om det klaffar så de kan klämma in mig den cykeln eller om vi behöver vänta en månad till. Kändes jättebra med den här kliniken, är så glad att vi bytte, och jag har även berättat för min chef nu direkt efter läkartiden om vad som händer och hon gav också väldigt fin respons och sa att hon var så glad att jag berättade. Så vi kaaanske snart är igång med första IVF-behandlingen, vågar inte hoppas för mycket på nästa cykel, men det känns ändå pirrigt och jobbigt och spännande på samma gång!

  • Emma1992

    Hej allihopa. Ny på denna sida, varit inne lite då och då men blivit medlem nu för att kunna skriva av mig också.

    Har denna månad påbörjat behandling med Letrozol, och tidigare i veckan tagit Ovitrelle-sprutan. Detta i väntan på att få påbörja IVF till hösten om det inte tar sig. Varit på två olika gynekologmottagningar - den första där vi gjorde vår fertilitetsutredning i våras - var jag inte så nöjd med. Gick till en annan gynekologmottagning efter sommaren, hon frågade om jag hört talas om PCOS - vilket jag inte hade. Berättade att jag tycker att ingenting händer, tiden bara går, och hon frågade om jag skulle vilja påbörja behandling enligt ovan tills jag och min man får påbörja IVF. Samtal hit och dit, den första gynekologen tror inte att jag har PCOS men den andra jag gått till säger att flera saker tyder på det - blodprovet, äggen som låg som i ett pärlband, inga lyckade graviditeter hittills. Är däremot varken överviktig, har ökat kroppsbehåring eller mer akne. Hoppas att det kan ta sig nu efter både Letrozol och Ovitrelle, känner att det mest är hopplöst men försöker tänka positivt att chansen finns att det denna gång händer <3

  • apan95
    Vickan31 skrev 2021-10-15 08:59:43 följande:

    Igår hade vi första besöket angående IVF på den nya kliniken vi valt (kommer inte ihåg om jag sagt vilken det blev eller om någon tycker att det är dumt om man pekar på en viss klinik?) och det var en väldigt positiv upplevelse där både läkare och barnmorska var sååå varma och omtänksamma och fina! Läkaren hade inför besöket gått igenom vår journal med de undersökningar och prover vi gjort på den första kliniken och så gick läkaren idag igenom med oss hur hela IVF-processen funkar, ställde frågor och lät oss ställa frågor och ventilera tankar och känslor. Det kändes verkligen som att hon tog sig tid och genuint engagerade sig. Sen kollade hon lite på min livmoder och äggstockar (allt såg bra ut) och skrev recept för alla sprutor innan vi fick träffa barnmorskan som gick igenom vilka doser och dagar som gäller för sprutorna samt att vi fick testa på varsin "stressboll" hur man använder sprutorna. Vi vet inte än exakt när vi får börja med IVF, men när nästa mens kommer så ska jag ringa och då kollar de om det klaffar så de kan klämma in mig den cykeln eller om vi behöver vänta en månad till. Kändes jättebra med den här kliniken, är så glad att vi bytte, och jag har även berättat för min chef nu direkt efter läkartiden om vad som händer och hon gav också väldigt fin respons och sa att hon var så glad att jag berättade. Så vi kaaanske snart är igång med första IVF-behandlingen, vågar inte hoppas för mycket på nästa cykel, men det känns ändå pirrigt och jobbigt och spännande på samma gång!


    WOW! Vad roligt! Stort lycka till nu kommer gå superbra <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet