• Sun 6 Jun 2021 15:21
    362669 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    362669

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Ericky
    Tue 18 Jan 2022 16:00
    Soff skrev 2022-01-17 15:43:15 följande:
    Men det finns inga gränser för orättvisan !!! :((( </3 vet inte vad jag ska säga...Beklagar verkligen Ericky att du ska behöva gå igenom detta.. Stor kram till dig <3 
    Ja det finns inga gränser på orättvisan som vi ju alla här inne känner till. Alla har ju sin egen historia, men orättvisan delar vi alla <3 

    kram tillbaka!
  • Ericky
    Tue 18 Jan 2022 16:04
    Hejsan91hejsan skrev 2022-01-15 23:05:29 följande:
    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Hej alla! Ny här.

    2021 gick jag igenom 2 st ma och var totalt gravid exakt halva 2021. Har tagit väldigt hårt psykist och är nu inne på försök 1 efter senaste ma. Hade äl för 9-10 dagar sedan och idag har jag haft stickningar till och från i ena sidan av vad jag tror är livmodern och nu precis när jag gick på toa ser jag att det är lite blod (typ rosa) på pappret. Är ju för tidigt för mens (stenkoll på äl). Vad betyder detta? Tidigt Mf?Nidblödning? Vågar verkligen inte hoppas på något och att bli gravid på första försöket känns för bra för o vara sant (även om man kanske inte kommer få behålla de :/ )


    Tell me about it, hur hårt det tar på en psykiskt. 1,5 år sedan vi började försöka nu och alla runt omkring har hunnit bli gravida efter oss och föda sin barn. Och tufft för relationen också skulle jag säga. Jag och min sambo är verkligen inte synkade vad gäller känslor kring det här. Han är lugn och obekymrad, klar med sin sorg efter förlusten i höstas och jag känner mig hudlös. Varit gravid till och från den sista 9 månaderna jag och det tär oerhört på en. Vi hade en förlust i v 17 i oktober som var oerhört tuff (och ÄR tuff). Det är terror också att alltid börja på ruta 1. Man blir förstås jätteglad för plusset, men oron som följer därefter är större, åtminstone för mig. Har du testat något ännu?

    Håller alla tummar för er <3
  • Tue 18 Jan 2022 16:48
    +1
    Mirabilis89 skrev 2022-01-17 10:38:27 följande:
    Åh hjälp vilken jobbig situation, men låter lite som att du kunnat bearbeta det lite iallafall. I slutändan blir det nog bäst som du säger, även om det förstås fortfarande är tufft och färskt just nu. Hjärta
    ttcjuliaa skrev 2022-01-17 11:19:24 följande:
     Uff, vad tråkigt att höra Rynkar på näsan Du har oss andra som stöd här! Stor kram Hjärta 
    apan95 skrev 2022-01-17 13:35:06 följande:
    Vickan <333 så ledsen att höra detta, men samtidigt glad att du känner någonstans att det är rätt. Jag tror 100% att du kommer bli mamma på ett eller annat sätt framöver. hejjar på dig <3 stor kram!!!
    Janni91 skrev 2022-01-17 14:17:00 följande:
    Åh, Vickan! Har tänkt på dig och undrat hur du mår. Förstår att du har mycket att bearbeta just nu. Lycka till framöver, du verkar vara en så otroligt fin person <3 
    Soff skrev 2022-01-17 15:55:13 följande:
    Men åh Vickan!!! :(( Beklagar att det blev såhär. Men skönt att det känns som rätt beslut ändå. Men med tanke på din barnlängtan så gör det ont att höra. Tänker på dig, kramar!! <3 
    hellow0rld skrev 2022-01-18 15:48:42 följande:

    Jag har tänkt på dig och undrat hur det går för dig. Jag har inte varit så aktiv men har alltid följt dig. Det viktigaste är att du tar hand om dig själv och din hälsa. Du verkar vara en otroligt snäll och fin person. <3


    Jag vill bara skicka världens största TACK, från djupet av mitt hjärta Hjärta Ni är verkligen så otroligt omtänksamma och fina och har alltid gett mig så mycket stöd och pepp! Jag vet inte riktigt vad som händer med allting nu, men jag ska ringa kliniken och be om att pausa behandlingen så att de kanske kan spara våra blastocyster i frysen ett par månader ifall vi skulle ångra oss. Men som det känns just nu kommer vi inte att bli ett par igen, och då känns det såklart väldigt sorgligt att våra blastisar bara kommer att kastas. Sedan känns det så sorgligt också att inte få följas åt längre med er underbara människor på den här resan - men jag kikar gärna in då och då för att se hur det går för er, om det känns okej för er såklart. Jag tänker ju på er jättemycket och fortsätter att heja på och önskar er all kärlek och lycka till på vägen mot drömmen att bli föräldrar Hjärta





  • Wed 19 Jan 2022 10:34
    Ericky skrev 2022-01-18 15:54:54 följande:
    Ja precis, vi hann bara plussa denna gång. Jag kände igen förfarandet sedan sist det blev tidigt mf fr min del. Ett svagt plus som blev ännu svagare trots passerad BIM och ljust, ljust rosa flytningar till att börja med som sedan blev som en mens som pågår nu. 

    Åh vad hemskt för dig när du redan haft ett relativt sent i vecka 12 och börjat slappna av! Men vet du, då låter det som att du och jag har samma lika orsak till våra sena missfall. För kort/svag livmodertapp. Min diagnos är förmodad cervixinsufficience vilket innebär att min tapp öppnar sig tyst inifrån. Man kan ha det på olika sätt, ibland går bara vattnet och man ser sedan att man är öppen, eller på väg att öppna sig- men ibland öppnar man sig helt alldeles "tyst" som de säger i mitt fall. Därför fick jag ut hinnsäcken i handen. Visste inte att det var det där och då, men jag kände att något var på väg ut och trodde det var fostret, så jag stoppade in handen mellan benen och fick vad som såg ut som en genomskinlig vattenballong i handen som spräcktes på vägen ut. Det var, som jag fått veta i efterhand, en buktande hinnblåsa (eller säck) eftersom jag var helt öppen. Nästa graviditet kommer jag att följas på spec mödravården från vecka 12 där man kommer mäta tappen och eventuellt sätta in ett cerklage. Om du inte redan vet vad det är så syr man igen tappen för att den inte ska kunna öppna sig i förtid och klipper det sedan i vecka 36 typ. Jag kommer dock ha risk att föda förtidigt ändå, så jag kommer få ta det oerhört lugnt och dessutom ta Lutinus (progesteron som ska stärka tappen). 

    Finns det någon plan för dig i nästa graviditet? Jag har tjatat mig till den ska jag säga, då detta var oerhört traumatiskt för mig. Hela ens tänkta värld är borta från en dag till en annan. Ska gå i samtalsstöd också då jag känner att jag måste få hjälp av vården att hantera det som hänt och oron för framtiden. 

    Är det ert första barn och hur länge har ni försökt?

    Kram på dig som också gått igenom denna vidriga händelse! <3
    Nej men fy, både åt din beskrivning samt med tidiga mf... Var det alltså tredje mf nu för dig? 
    Jag har också haft så någon gång, svagt pos och sen mens, men har inte "räknat" med det eftersom det varit så otroligt tidigt och har inte fått det "bekräftat" eller vad man ska säga. Men tråkigt oavsett, helt galet det här med hoppet som tänds och dör. 
    Ja jag fick också förmodad sådan, men mer förmodad infektion eftersom mitt började med starka värkar typ och lite på urinstickan.. Dock ingen GBS eller så, inget napp på någonting... Har också hört om GBS, både att det är vanlig orsak till BV, bakteriell vaginos, samt även problem med missfall? Men inte säker, men även att spädbarn kan bli sjuka. Men man upptäckte GBS hos dig efter mf eller? Annars kan man väl få antibiotika tidigt under grav? 
    Låter superläskigt med hinnsäcken som trillar ut sådär. Men hade du inte ont alls? 
    Vad skönt att du ändå har fått det, dvs nästa grav.... spec.mvc och ev. cerklage.. hemskt att du ska behöva tjata dig till det, det låter ju uppenbart. 
    Varför risk att föda för tidigt, pga detta med tyst öppnande? 
    Ja, de sa att jag kommer få tätare kontroller, spec.mvc, eventuellt trombyl? Men vi vet inte än, det känns såå avlägset. Även samtalskontakt. Känns som ett stort stort trauma, förstår dig. 
    Ja, första <3 
  • Wed 19 Jan 2022 20:53
    Ericky skrev 2022-01-18 16:00:37 följande:
    Ja det finns inga gränser på orättvisan som vi ju alla här inne känner till. Alla har ju sin egen historia, men orättvisan delar vi alla <3 

    kram tillbaka!

    Ja så är det <3 :( så ledsamt, men sant. 


    <3 Ta hand om dig! <3 Finns här för dig.

  • Wed 19 Jan 2022 21:02

    Igår var vi uppe oförskämt tidigt och iväg till Huddinge för vårt andra möte där. Vi fick lära oss hur man tar sprutorna i magen etc. Nu är vi också, efter en fruktansvärt lång tid av ovisshet, äntligen med i deras planering! Jag kommer påbörja behandling i mitten av februari, v.7, så mensen förväntas komma då på Måndagen ca. Sen är vi planerade för äggplock v.9! Så himla spännande <3 <3 <3 

  • Wed 19 Jan 2022 21:28
    Soff skrev 2022-01-19 21:02:20 följande:

    Igår var vi uppe oförskämt tidigt och iväg till Huddinge för vårt andra möte där. Vi fick lära oss hur man tar sprutorna i magen etc. Nu är vi också, efter en fruktansvärt lång tid av ovisshet, äntligen med i deras planering! Jag kommer påbörja behandling i mitten av februari, v.7, så mensen förväntas komma då på Måndagen ca. Sen är vi planerade för äggplock v.9! Så himla spännande <3 <3 <3 


    Ii vad roligt! Så himla spännande <3 Vad skönt att ni har fått en så tydlig plan tillskillnad från oss som bara fått höra ?ja men ring när mensen börjar så får vi se? haha! 
  • Thu 20 Jan 2022 10:55
    Soff skrev 2022-01-19 21:02:20 följande:

    Igår var vi uppe oförskämt tidigt och iväg till Huddinge för vårt andra möte där. Vi fick lära oss hur man tar sprutorna i magen etc. Nu är vi också, efter en fruktansvärt lång tid av ovisshet, äntligen med i deras planering! Jag kommer påbörja behandling i mitten av februari, v.7, så mensen förväntas komma då på Måndagen ca. Sen är vi planerade för äggplock v.9! Så himla spännande <3 <3 <3 


    Åh, så spännande!! Nu är det inte lång tid kvar :D 
  • Thu 20 Jan 2022 11:41
    Carina82 skrev 2022-01-19 21:28:27 följande:
    Ii vad roligt! Så himla spännande <3 Vad skönt att ni har fått en så tydlig plan tillskillnad från oss som bara fått höra ?ja men ring när mensen börjar så får vi se? haha! 

    Jaa <3 Är så spänd på detta <3! Alltså tycker verkligen dom borde kunna planera in er!? Man vill ju kunna ställa in sig på nåt! ><!! Då blir man ju jättebesviken om man inte får komma igång liksom.. 


    Janni91 skrev 2022-01-20 10:55:25 följande:
    Åh, så spännande!! Nu är det inte lång tid kvar :D 
    Jaa! Nu är det verkligen inte lång tid kvar!! Känns overkligt! :D

  • Thu 20 Jan 2022 15:02
    Soff skrev 2022-01-20 11:41:30 följande:

    Jaa <3 Är så spänd på detta <3! Alltså tycker verkligen dom borde kunna planera in er!? Man vill ju kunna ställa in sig på nåt! ><!! Då blir man ju jättebesviken om man inte får komma igång liksom.. 


    Janni91 skrev 2022-01-20 10:55:25 följande:
    Åh, så spännande!! Nu är det inte lång tid kvar :D 
    Jaa! Nu är det verkligen inte lång tid kvar!! Känns overkligt! :D

    Kan bara citera vissa inlägg tydligen haha.
    Men guuud så kul Soff att ni är på gång nu och har fått datum att förhålla er till. Så himla snart ju! Så glad att saker äntligen börjar gå din väg lite :) jag trodde aldrig jag skulle vara så taggad på nåt som egentligen skrämmer livet ur mig (nålar/sprutor) men man räknar verkligen ner dagarna. Verkligen overkligt att man snart kanske är gravid! <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet