• Sun 6 Jun 2021 15:21
    365499 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    365499

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Thu 26 May 2022 10:52
    Storspoven87 skrev 2022-05-24 14:16:20 följande:

    Eftersom jag ändå skapat ett alias för att kunna gratta Soff kan jag ge en liten uppdatering om vår status :)

    Vet att det är några nya här i gruppen, så lite kort sammanfattat har vår resa sett ut såhär. 

    Juli 2020 började vi försöka. Jag hade problem med mellanblödningar och det tog gyn 10 månader att komma fram till att det var en polyp på min livmodertapp. Då ville man inte ta bort den för man tyckte inte att det gjorde något. Jag tvingade de att ta bort den och då plussade vi direkt. Inga fler problem med mellanblödningar heller. Första plusset slutade dock i tidigt missfall. Var förstörd och livrädd att det skulle ta lika lång tid igen, men efter 2 månader plussade vi igen i juli förra året. 

    I oktober 2021 går mitt vatten i vecka 17. Man tror att det beror på en svag livmodertapp, men vet inte. Stödet och utredningen från vården har varit under all kritik, men nu finns en plan för oss i nästkommande graviditet med täta kontroller på min begäran. 

    I januari 2022 bestämmer vi oss för att försöka på nytt. Plussar på digitalt, men får missfall. Bryter ihop. 

    I mars plussar vi igen på digitalt test, men får missfall några dagar senare. 

    I april händer samma sak. 

    Sedan oktober har vi dessutom haft 3 dödsfall i familjen, 1 cancerdiagnos och 1 nära anhörig som fallit tillbaka i missbruk. Och 5 missfall på ett år. Det har varit obeskrivligt skitigt kan man säga. Nu har vi bestämt oss för att försöka leva ett liv parallellt med alla dessa sorger iaf. Försöka vara mindre i allt det tråkiga och göra mer av sådant som ger oss energi. Livet har varit orättvist mot oss, men vi måste fortsätta leva.

    Vi fick veta i mars att vi redan nu är kvalificerade för IVF i vårt län, men när vi nu bad de skicka in remissen för att få börja i höst säger samma läkare att vi inte är kvalificerade utan måste vänta till i höst. Orkar inte bråka mer utan nu försöker vi på egen hand fram till i höst då remissen kommer skickas in för IVF. 

    Vi har också satt en deadline för hur länge vi ska hålla på med detta då både jag och sambon är dränerade efter 2 års kamp som inte bara inneburit svårighet att bli gravid, utan även att behålla. Har vi inte fått biologiska barn nästa sommar kommer vi istället att bli familjehem. 

    Nu är vi mitt i ÄL och då är sambon givetvis på bortajobb. Våra hinder tar aldrig slut Obestämd

    Kram på er <3


    Ericky! Vilket hemskt år ni haft, beklagar verkligen allt som hänt Hjärta Att ni ens står upp är imponerande, ännu mer imponerande att ni orkar hålla i allt som är ivf Hjärta Jobbigt att vara tvungen att vänta till hösten, men på ett sätt kanske ni behöver några månader av solsken och sommarsemester. Inte för att det kanske spelar roll för ivf'andet, men det låter välbehövligt för själen Hjärta Kram! 
    (PS egentligen är det sjukt att jag säger så där om ledigheten när jag själv är i full panik över sommarstängningen, men är ju alltid lättare att säga till andra hur dom kan tänka Flört)
    MrsXy skrev 2022-05-25 20:32:57 följande:

    Hej !
    Vill gärna också hoppa in här... 
    Började försöka sommaren 2019, hade sedan 2020 ett halvårs coronapaus... Under senaste året varit gravid 3 ggr, Ma i v. 12 som visades på KUB, sent missfall i v. 18 i julas pga infektion, ett helt friskt barn, helt fruktansvärt, och ett superdupertidigt missfall i v. 5 nu i april.... 
    Vi hade jättesvårt att bli gravida först, funderade på IVF. Men nu verkar inte det vara problemet längre utan snarare att behålla. 
    Denna kampen är bland det absolut värsta jag varit med om, förutom sjukdom inom familjen... Det tär på en så så så så så mycket. Vill gärna följas åt och få och ge stöd och pepp i denna tunga kamp ! 


    Välkommen hit, usch vad ni har fått igenom- beklagar verkligen Hjärta Har ni nån plan framöver? Jag tänker att det låter som att ni borde få hjälp med missfallsutredning eller liknande Hjärta
    Soff skrev 2022-05-25 15:49:16 följande:
    Åh Carina, jag vet så väl hur det känns och det gör mig så ont att du ska behöva känna såhär. Ibland kommer paniken ikapp en. Försök bara ta hand om dig själv <3 utan stress och press över att du gör något fel. Skickar massa kramar!!!!! Hjärta
    Tack för att du säger så, ibland känner man sig lite galen. Är hemma själv den här helgen och får absolut inte ha ägglossning på söndag eller måndag (Cd13), isf blir hela cykeln inställd och vi måste vänta till efter sommaren. Om jag säger så här, det är LITE svårt att hantera hjärnspökena Obestämd Hoppas du och flingan mår bra, din resa ger mig verkligen hopp Hjärta
  • Thu 26 May 2022 19:29
    Carina82 skrev 2022-05-26 10:52:11 följande:
    Ericky! Vilket hemskt år ni haft, beklagar verkligen allt som hänt Hjärta Att ni ens står upp är imponerande, ännu mer imponerande att ni orkar hålla i allt som är ivf Hjärta Jobbigt att vara tvungen att vänta till hösten, men på ett sätt kanske ni behöver några månader av solsken och sommarsemester. Inte för att det kanske spelar roll för ivf'andet, men det låter välbehövligt för själen Hjärta Kram! 
    (PS egentligen är det sjukt att jag säger så där om ledigheten när jag själv är i full panik över sommarstängningen, men är ju alltid lättare att säga till andra hur dom kan tänka Flört)
    MrsXy skrev 2022-05-25 20:32:57 följande:

    Hej !
    Vill gärna också hoppa in här... 
    Började försöka sommaren 2019, hade sedan 2020 ett halvårs coronapaus... Under senaste året varit gravid 3 ggr, Ma i v. 12 som visades på KUB, sent missfall i v. 18 i julas pga infektion, ett helt friskt barn, helt fruktansvärt, och ett superdupertidigt missfall i v. 5 nu i april.... 
    Vi hade jättesvårt att bli gravida först, funderade på IVF. Men nu verkar inte det vara problemet längre utan snarare att behålla. 
    Denna kampen är bland det absolut värsta jag varit med om, förutom sjukdom inom familjen... Det tär på en så så så så så mycket. Vill gärna följas åt och få och ge stöd och pepp i denna tunga kamp ! 


    Välkommen hit, usch vad ni har fått igenom- beklagar verkligen Hjärta Har ni nån plan framöver? Jag tänker att det låter som att ni borde få hjälp med missfallsutredning eller liknande HjärtaTack för att du säger så, ibland känner man sig lite galen. Är hemma själv den här helgen och får absolut inte ha ägglossning på söndag eller måndag (Cd13), isf blir hela cykeln inställd och vi måste vänta till efter sommaren. Om jag säger så här, det är LITE svårt att hantera hjärnspökena Obestämd Hoppas du och flingan mår bra, din resa ger mig verkligen hopp Hjärta
    Tack <3 Hm, nej... planen är som en lång lång dimma framför mig/oss. Är det något jag har lärt mig av detta så är det ju att det inte går att planera att skaffa barn, hehe... Det är totalt utanför ens kontroll. Vi gjorde alla rätt, fick jättefina provsvar, ändå dog det. 
    Får man någonsin några bra svar i missfallsutredning? 
    Är det någon här inne som har gjort sådan och vad fick ni för svar, om ni fick något svar? 
    Efter dessa missfall har kroppen helt ballat ur för mig, längre cykler osv... Så nu är det upp och ner alltihop. 
  • Thu 26 May 2022 21:11

    Hej igen !
    Tänkte passa på att fråga lite fertilitetsgrejer... 
    Ni som gjort utredning - fick ni något vettigt svar? 
    Prover, amh, TSH etc etc... äggledarspolning.. Man blir ju galen på allt. 
    Och - gör ni något för att påverka det hela? 
    Jag har provat på lite alla möjliga vitaminer förutom folsyra, men det känns som att det mest sannolikt är hokus pokus.. vad tror ni? 

  • Fri 27 May 2022 20:42
    Carina82 skrev 2022-05-26 10:52:11 följande:
    Ericky! Vilket hemskt år ni haft, beklagar verkligen allt som hänt Hjärta Att ni ens står upp är imponerande, ännu mer imponerande att ni orkar hålla i allt som är ivf Hjärta Jobbigt att vara tvungen att vänta till hösten, men på ett sätt kanske ni behöver några månader av solsken och sommarsemester. Inte för att det kanske spelar roll för ivf'andet, men det låter välbehövligt för själen Hjärta Kram! 
    (PS egentligen är det sjukt att jag säger så där om ledigheten när jag själv är i full panik över sommarstängningen, men är ju alltid lättare att säga till andra hur dom kan tänka Flört)
    MrsXy skrev 2022-05-25 20:32:57 följande:

    Hej !
    Vill gärna också hoppa in här... 
    Började försöka sommaren 2019, hade sedan 2020 ett halvårs coronapaus... Under senaste året varit gravid 3 ggr, Ma i v. 12 som visades på KUB, sent missfall i v. 18 i julas pga infektion, ett helt friskt barn, helt fruktansvärt, och ett superdupertidigt missfall i v. 5 nu i april.... 
    Vi hade jättesvårt att bli gravida först, funderade på IVF. Men nu verkar inte det vara problemet längre utan snarare att behålla. 
    Denna kampen är bland det absolut värsta jag varit med om, förutom sjukdom inom familjen... Det tär på en så så så så så mycket. Vill gärna följas åt och få och ge stöd och pepp i denna tunga kamp ! 


    Välkommen hit, usch vad ni har fått igenom- beklagar verkligen Hjärta Har ni nån plan framöver? Jag tänker att det låter som att ni borde få hjälp med missfallsutredning eller liknande HjärtaTack för att du säger så, ibland känner man sig lite galen. Är hemma själv den här helgen och får absolut inte ha ägglossning på söndag eller måndag (Cd13), isf blir hela cykeln inställd och vi måste vänta till efter sommaren. Om jag säger så här, det är LITE svårt att hantera hjärnspökena Obestämd Hoppas du och flingan mår bra, din resa ger mig verkligen hopp Hjärta

    Åh herregud, förstår verkligen stressen av det.. hade känt precis som du! Jag kan bara hålla tummarna att det inte blir så, så ni slipper vänta till efter sommaren!! Som att ni inte väntat tillräckligt liksom!?... Ja, vad säger man, det är verkligen en kamp. 


    Jag är glad att min resa ger dig hopp <3 Allt känns bra iallafall <3 Det jag känner av är att jag är hungrig konstant men nästan all mat tycker jag är motbjudande haha! Det enda jag kom på idag som jag kunde äta var våfflor, pannkakor och blåbärspaj, så jag köpte allting på en gång haha! 


    Kramar <3 

  • Wed 8 Jun 2022 17:43

    Hej alla fina <3 Är nu i vecka 9 (8+2) och har varit på första ultraljudet! Allt såg fint ut<3 helt otroligt att se ett litet hjärta slå <3 så otroligt overkligt, men samtidigt mer verkligt när man ser att det faktiskt är ett litet liv därinne!! Så lättad och lycklig <3 

  • Wed 8 Jun 2022 17:58
    Soff skrev 2022-06-08 17:43:04 följande:

    Hej alla fina <3 Är nu i vecka 9 (8+2) och har varit på första ultraljudet! Allt såg fint ut<3 helt otroligt att se ett litet hjärta slå <3 så otroligt overkligt, men samtidigt mer verkligt när man ser att det faktiskt är ett litet liv därinne!! Så lättad och lycklig <3 


    Åååh vad glad jag blir, skönt att det såg bra ut Hjärta Här hade vi insättning igår så nu blir det några veckor av överanalysering och nojande Flört
  • Wed 8 Jun 2022 18:12

    Åh grattis Soff <3 det är en sån otrolig känsla vid det där första ultraljudet att få veta att det verkligen finns något som växer där inne. Vi ska göra RUL om 2 veckor och längtar så mycket. Den största fördelen jag ser med att ha gjort ivf är verkligen att man får vara med från start och se hur den lille växer för varje koll. Så häftigt! Kram

    Håller tummarna stenhårt för dig Carina att det går vägen nu <3

  • Wed 8 Jun 2022 18:25
    Soff skrev 2022-06-08 17:43:04 följande:

    Hej alla fina <3 Är nu i vecka 9 (8+2) och har varit på första ultraljudet! Allt såg fint ut<3 helt otroligt att se ett litet hjärta slå <3 så otroligt overkligt, men samtidigt mer verkligt när man ser att det faktiskt är ett litet liv därinne!! Så lättad och lycklig <3 


    Så underbart att allt ser bra ut och kul att du uppdaterar!Hjärta Tänkte senast idag på dig och undrade lite hur det går Solig
    Själv har jag och sambon nu beställt ett lass med tillskott som vi ska ta under sommaren. Ska blir riktigt intressant att se om detta gör någon skillnad på resultatet av IVF behandlingen vi ska genomföra i augSolig
  • Wed 8 Jun 2022 22:07
    Carina82 skrev 2022-06-08 17:58:14 följande:
    Åååh vad glad jag blir, skönt att det såg bra ut Hjärta Här hade vi insättning igår så nu blir det några veckor av överanalysering och nojande Flört
    Hjärta jaa känns verkligen otroligt! Resan hit har varit lång så känns så overkligt att man nu fick se den lilla därinne! Åh va spännande! Då håller jag verkligen tummarna nu för dig!!! 
    RH93 skrev 2022-06-08 18:12:34 följande:

    Åh grattis Soff <3 det är en sån otrolig känsla vid det där första ultraljudet att få veta att det verkligen finns något som växer där inne. Vi ska göra RUL om 2 veckor och längtar så mycket. Den största fördelen jag ser med att ha gjort ivf är verkligen att man får vara med från start och se hur den lille växer för varje koll. Så häftigt! Kram

    Håller tummarna stenhårt för dig Carina att det går vägen nu <3


    Tack!!! <3 verkligen! Helt sjukt. Åh va spännande <3 förstår att du längtar! ja men verkligen. Sist jag såg på ultraljudet så var det en liten vit prick hah. Tänk att det nu är ett litet liv med ett pickande hjärta <3 kram!
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-08 18:25:48 följande:
    Så underbart att allt ser bra ut och kul att du uppdaterar!Hjärta Tänkte senast idag på dig och undrade lite hur det går Solig
    Själv har jag och sambon nu beställt ett lass med tillskott som vi ska ta under sommaren. Ska blir riktigt intressant att se om detta gör någon skillnad på resultatet av IVF behandlingen vi ska genomföra i augSolig

    Va gulligt av dig <3 ja det är såå underbart. Så fantastiskt att se. Blev alldeles tårögd när jag såg det lilla livet <3 


    Hoppas att det ger er en riktig boost inför er ivf (om det inte blir nåt innan dess :)) spännande! <3 

  • Thu 9 Jun 2022 09:51
    Soff skrev 2022-06-08 17:43:04 följande:

    Hej alla fina <3 Är nu i vecka 9 (8+2) och har varit på första ultraljudet! Allt såg fint ut<3 helt otroligt att se ett litet hjärta slå <3 så otroligt overkligt, men samtidigt mer verkligt när man ser att det faktiskt är ett litet liv därinne!! Så lättad och lycklig <3 


    Sååå underbart Soff, tänk så länge du väntat på den här dagen att du skulle få se din bebis på ultraljud för första gången! Hjärta Hur mår du nu? Känner du av några symptom? Jag är så himla glad för din skull!
    Carina82 skrev 2022-06-08 17:58:14 följande:
    Åååh vad glad jag blir, skönt att det såg bra ut Hjärta Här hade vi insättning igår så nu blir det några veckor av överanalysering och nojande Flört

    Vad spännande med insättning igår Carina, nu håller vi tummarna SÅ hårt! Hjärta
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet