• Sun 6 Jun 2021 15:21
    362662 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    362662

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Fri 2 Dec 2022 17:03
    MalinJ skrev 2022-12-02 13:16:27 följande:

    Åh vad gulliga ni är, tack för välkomna det värmer!

    Och det är som ni säger, det är skönt och kunna skriva av sig med folk som vet hur det är, vad man går igenom. 


    Vad roligt att Vickan31 att vi ligger lika, då får vi snart veta hur det går för oss.

    För min del så känner jag massa stickningar och värk u livmodern idag, annan sorts från igår och i förrgår.
    Man blir såklart orolig då när man känner av massa saker redan.

    Du känner ingen?


    Glad att du vill hänga här med oss Glad Ja verkligen spännande att vi ligger så lika! Jag förstår vad du menar, jag kände faktiskt lite smärta också efter ÄL (dock inte idag) och tycker att det känns nytt för mig att det gör ont inte bara på ägglossningsdagen utan även några dagar efteråt, men jag vet inte om jag ska tro att det är någonting positivt eller negativt. Jag tänkte att jag ska ta upp det med gyn/barnmorska om det fortsätter, har läst lite om cystor på äggstockar och så vilket inte behöver vara farligt men har underlättat för vissa när de opererat bort dem. Om du har väldigt ont och det fortsätter längre tycker jag absolut att du ska ringa och fråga någon, men det skulle ju också kunna vara helt okej att känna så, typ att det var en extra märkbar ägglossning just den här månaden och att det då känns lite efteråt också. Men om smärtan ökar i styrka tycker jag som sagt inte att det känns normalt, så det är ju bra att hålla lite koll och hellre fråga för att kanske få ett lugnande svar än att gå ovetande och hitta på egna förklaringar i ens huvud.


     


    Hoppas att du får en fin helg! Hjärta

  • Fri 2 Dec 2022 17:38

    Tack för ditt svar 😊

    Smärtan är inte otålig men den liknar verkligen mensvärk förutom den där stickande värken jag hade förut.
    Har lagt mig med en varm vetekudde nu och det hjälper faktiskt lite granna.

    Har en vit krämig/klibbig flytning fortfarande också, lite mer klibbig idag än igår. Får givetvis ringa om det blir värre :)

    Glömde svara på en sak kom jag på nu, minns inte om det vet du eller inte som frågade men ang hjälp, vi ska få gå en utredning och kommer bli kallad i Januari.

    Jag är kollad med ultraljud i maj i år också då jag lyckades ha ägglossning just vid det tillfället också, lr han såg två fina ägg, en på var sida och allt annat såg bra ut så det borde inte vara några konstigheter.

    Sen är jag ultraljuden 3ggr nu med senaste graviditeten som inte gick vägen då.

  • Mon 5 Dec 2022 07:33
    MalinJ skrev 2022-12-02 17:38:43 följande:

    Tack för ditt svar 😊

    Smärtan är inte otålig men den liknar verkligen mensvärk förutom den där stickande värken jag hade förut.
    Har lagt mig med en varm vetekudde nu och det hjälper faktiskt lite granna.

    Har en vit krämig/klibbig flytning fortfarande också, lite mer klibbig idag än igår. Får givetvis ringa om det blir värre :)

    Glömde svara på en sak kom jag på nu, minns inte om det vet du eller inte som frågade men ang hjälp, vi ska få gå en utredning och kommer bli kallad i Januari.

    Jag är kollad med ultraljud i maj i år också då jag lyckades ha ägglossning just vid det tillfället också, lr han såg två fina ägg, en på var sida och allt annat såg bra ut så det borde inte vara några konstigheter.

    Sen är jag ultraljuden 3ggr nu med senaste graviditeten som inte gick vägen då.


    Be om att få progestoron utskrivet pronto om du inte redan har det? Inte med tanke på denna ägglossningsvärk utan med tanke på dina missfall tänkte jag <3
    Förhoppningsvis är det inget konstigt med denna cykel, ibland är kroppen lite annorlunda, stress, mat osv påverkar ju mkt! Jag brukar också få rätt ont när jag har ägglossning, är många som får det så tror inte du behöver oroa dig!

    @Vickan31 Nej har inte blivit kallad till något besök än, får se när vi får komma! Vi har ju gått privat hittils men ska gå över till landstinget nu, här i Östergötland där vi bor är det rätt långa kötider tyvärr :/ Har kikat på mina värden på 1177 men jag förstår ingenting av dom :P Ska försöka googla lite om det ser bra ut eller ej! 
  • Mon 5 Dec 2022 08:01
    Melsson skrev 2022-12-05 07:33:02 följande:
    Be om att få progestoron utskrivet pronto om du inte redan har det? Inte med tanke på denna ägglossningsvärk utan med tanke på dina missfall tänkte jag <3
    Förhoppningsvis är det inget konstigt med denna cykel, ibland är kroppen lite annorlunda, stress, mat osv påverkar ju mkt! Jag brukar också få rätt ont när jag har ägglossning, är många som får det så tror inte du behöver oroa dig!
    Okej, jag gissar att det kanske kommer på tal i januari när jag ska in på första besök för utredning?

    Ja jag får alltid värk vid ägglossning, alltid fått så därför jag alltid haft koll på den, vilket är skönt. Men har aldrig känt något efteråt liksom. Mellan ÄL och mensen.
    Första värk jag får den är samma dag som mensen kommer.

    Jag är idag på +8 mindre molvärk, mindre flytningar men inga ömma bröst. På fredag är mensdagen, får se om den kommer.
    Tog ett babyplan testa tidigt i morse som var blankt som satan.

    Iof var inte mitt positiva streck så synligt sist jag jag var gravid, och då testade jag mig på mensdagen. Så får vänta någon dag och testa igen, om mensen inte hinner före vill säga. 
  • Mon 5 Dec 2022 08:36
    MalinJ skrev 2022-12-05 08:01:01 följande:
    Okej, jag gissar att det kanske kommer på tal i januari när jag ska in på första besök för utredning?

    Ja jag får alltid värk vid ägglossning, alltid fått så därför jag alltid haft koll på den, vilket är skönt. Men har aldrig känt något efteråt liksom. Mellan ÄL och mensen.
    Första värk jag får den är samma dag som mensen kommer.

    Jag är idag på +8 mindre molvärk, mindre flytningar men inga ömma bröst. På fredag är mensdagen, får se om den kommer.
    Tog ett babyplan testa tidigt i morse som var blankt som satan.

    Iof var inte mitt positiva streck så synligt sist jag jag var gravid, och då testade jag mig på mensdagen. Så får vänta någon dag och testa igen, om mensen inte hinner före vill säga. 
    Ja det kommer dom nog ta upp....Ska försöka se om jag kommer ihåg det hela rätt, meeeeen. Jag har har en dålig slemhinna och/eller gulkropp (minnet sviker lite var länge sen jag fick detta förklarat för mig) vilket betyder att min kropp producerar dåligt med progestoron...Dålig slemhinna kan missfall..Jag tar progestoron direkt efter ägglossning och är det så att jag blir gravid ska jag ta det fram till v 12. Har dock aldrig blivit gravid..Vissa tar progestoron från den dagen dom plussar :) Jag har vagitorer men sett att hannatheorin (på insta) har köpt progestoronkräm, det verkar vara väldigt smidigt så har faktiskt beställt hem det! 

    Åh hoppas det kanske är tidiga gravsymptom då <3 . Dom där testa tidigt blir man ju galen på, du får hålla dig några dagar och testa igen :D 
  • Mon 5 Dec 2022 09:57
    Melsson skrev 2022-12-05 08:36:19 följande:
    Ja det kommer dom nog ta upp....Ska försöka se om jag kommer ihåg det hela rätt, meeeeen. Jag har har en dålig slemhinna och/eller gulkropp (minnet sviker lite var länge sen jag fick detta förklarat för mig) vilket betyder att min kropp producerar dåligt med progestoron...Dålig slemhinna kan missfall..Jag tar progestoron direkt efter ägglossning och är det så att jag blir gravid ska jag ta det fram till v 12. Har dock aldrig blivit gravid..Vissa tar progestoron från den dagen dom plussar :) Jag har vagitorer men sett att hannatheorin (på insta) har köpt progestoronkräm, det verkar vara väldigt smidigt så har faktiskt beställt hem det! 

    Åh hoppas det kanske är tidiga gravsymptom då <3 . Dom där testa tidigt blir man ju galen på, du får hålla dig några dagar och testa igen :D 
    Okej, ja jag har så himla dålig koll faktiskt.

    Men jag gick hos en privat i våras men avbröt den eftersom jag blev gravid efter deras sommarvila som var lång.

    Men dom han göra tester och kollade mig med ultraljud och dom sa att allt ser väldigt bra ut och att det kan ta tid ändå att bli gravid.
    Sen blev jag Som sagt gravid men det slutade med tidigt missfall sen blev jag gravid direkt efter det missfallet och nu har vi försöker vi igen då.

    Ja vi får se hur det går, tycker bara det är jobbigt.

    har lite krampor idag med faktiskt, och nyss skrämde min sambo mig över en sak som han sa och jag började gråta, vet inte alls varför 🤣
  • Mon 5 Dec 2022 10:07
    MalinJ skrev 2022-12-05 09:57:16 följande:
    Okej, ja jag har så himla dålig koll faktiskt.

    Men jag gick hos en privat i våras men avbröt den eftersom jag blev gravid efter deras sommarvila som var lång.

    Men dom han göra tester och kollade mig med ultraljud och dom sa att allt ser väldigt bra ut och att det kan ta tid ändå att bli gravid.
    Sen blev jag Som sagt gravid men det slutade med tidigt missfall sen blev jag gravid direkt efter det missfallet och nu har vi försöker vi igen då.

    Ja vi får se hur det går, tycker bara det är jobbigt.

    har lite krampor idag med faktiskt, och nyss skrämde min sambo mig över en sak som han sa och jag började gråta, vet inte alls varför 🤣
    Har dom sagt allt ser bra ut så kan det ju bara vara ren och skär jäkla otur med dina missfall, att det var något avvikande bara som gjorde att det blev så....MEN då är ju chanserna extremt stora att det ska gå vägen denna gång :D 

    Detta med att skaffa barn är verkligen en karusell upp och ned. Jag är med inne i en depp-period just nu, och så får jahg dåligt samvete över det och bara "nu är jag deppig så då kommer jag absolut inte bli gravid"...Suck
  • Mon 5 Dec 2022 11:13
    Melsson skrev 2022-12-05 10:07:33 följande:
    Har dom sagt allt ser bra ut så kan det ju bara vara ren och skär jäkla otur med dina missfall, att det var något avvikande bara som gjorde att det blev så....MEN då är ju chanserna extremt stora att det ska gå vägen denna gång :D 

    Detta med att skaffa barn är verkligen en karusell upp och ned. Jag är med inne i en depp-period just nu, och så får jahg dåligt samvete över det och bara "nu är jag deppig så då kommer jag absolut inte bli gravid"...Suck
    Ja men man blir ändå så osäker efter två missfall på raken, varv den sista så gick jag ändå till 9+2 innan aborten togs i akt. Missfallet i sig tror dom hände runt 5e veckan men eftersom den sen fortsatte ändå så blev det massa koller. Den ville inte avsluta sig själv alls.

    Jag förstår dig, sådär tänker jag också. Och man vet hur mycket stress och ångest också in påverka allt och det hjälper inte heller 🤣 lite av en ond cirkel när man försökt så länge liksom.

    Jag är inte ung längre heller och då känner man stress över ddt med. Som sagt ond cirkel?

    Min molande värk fortsätter idag, känns som mensen är pågång och jag är livrädd. Går och klämmer mig på boobsen hela tiden med men ingenting där 🤣🤣
  • Mon 5 Dec 2022 13:28
    MalinJ skrev 2022-12-02 17:38:43 följande:

    Tack för ditt svar 😊

    Smärtan är inte otålig men den liknar verkligen mensvärk förutom den där stickande värken jag hade förut.
    Har lagt mig med en varm vetekudde nu och det hjälper faktiskt lite granna.

    Har en vit krämig/klibbig flytning fortfarande också, lite mer klibbig idag än igår. Får givetvis ringa om det blir värre :)

    Glömde svara på en sak kom jag på nu, minns inte om det vet du eller inte som frågade men ang hjälp, vi ska få gå en utredning och kommer bli kallad i Januari.

    Jag är kollad med ultraljud i maj i år också då jag lyckades ha ägglossning just vid det tillfället också, lr han såg två fina ägg, en på var sida och allt annat såg bra ut så det borde inte vara några konstigheter.

    Sen är jag ultraljuden 3ggr nu med senaste graviditeten som inte gick vägen då.


    Jag har förstått det som att vissa kan ha mer ont under ägglossning än mensvärk, men du brukar ju som sagt inte känna av på det här sättet och jag tänker att det kanske kan vara hoppfullt, ifall någonting bra händer i din livmoder Glad Håller verkligen tummarna för det! Det där med flytningarna låter inte heller onormalt, och jag har för mig att man har mer flytningar om man blivit gravid.

    Ja men precis, det var nog jag som frågade om det! Skönt att veta att det såg bra ut när de kollat dig tidigare, och att veta att i januari får ni båda göra en hel fertilitetsutredning Hjärta

    Ska bli spännande att följa vad som händer närmsta dagarna, jag såg att du skrev nyss att molvärken fortsätter och att du klämmer och känner efter hela tiden, haha, jag känner verkligen igen mig! Jag är ju på samma dag i cykeln som du och jag känner inte ett endaste dugg i kroppen, så jag tror mer på dina chanser än mina ;) 
  • Mon 5 Dec 2022 13:41
    Melsson skrev 2022-12-05 07:33:02 följande:
    @Vickan31 Nej har inte blivit kallad till något besök än, får se när vi får komma! Vi har ju gått privat hittils men ska gå över till landstinget nu, här i Östergötland där vi bor är det rätt långa kötider tyvärr :/ Har kikat på mina värden på 1177 men jag förstår ingenting av dom :P Ska försöka googla lite om det ser bra ut eller ej! 
    Usch vad jobbigt med långa köer, man önskar ju att man inte skulle behöva vänta så länge. För mig när jag tjuvkikat på mina provsvar på 1117 står det något om referensvärden, alltså en slags radie som det ska vara normalt att hålla sig inom, men ja man kan behöva googla lite också Glad  Vart i cykeln ligger du nu? Dags för ÄL?
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet