• Sun 6 Jun 2021 15:21
    365128 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    365128

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Tue 31 Jan 2023 16:09
    Melsson skrev 2023-01-31 13:54:48 följande:

    Åhh så spännande inte alls lång tid kvar till BIM ju!! Förstår att du är nervös! Dagarna segar sig ju fram när man väntar. Känner du något annat i kroppen? 


    här är min graf, men som sagt, jag är ju sådär bra på att mäta så vet inte hur mkt den säger haha (Nu hamnade den överst är så svårt från mobilen)


    Kul och se din graf, verkligen berg och dalbanan där!
    Och ett tips, stå kvar i skrivrutan när du ska trycka på ?välj filer? för annars hamnar bilden ovanför texten. 😉

    Nej det är inte alls långt kvar men långt ändå 🤣
    Idag runt lunch började jag få brun/rosa flytningar men annars inget direkt.
  • Tue 31 Jan 2023 21:46

    Kan köra en uppdatering om att när jag gick på toa för några timmar sedan så fick blod på pappret, inget på trosskyddet.
    Fick även mensvärk i samband med det.

    Men när jag var på toa förut så var blodet som bortblåst och åter är det rosa/bruna flytningar. 


    Alltså kan det vara så att det tagit sig för mig?? 😱 

    Jag blir så sjukt hoppfull nu! Hjääälp!! 

  • Tue 31 Jan 2023 22:10

    Men wow vad spännande Malin! Låter ju i tiden som det kan vara en nidblödning. Guuuud vad spännande!!!! Då kanske du till och med kan ta ett test om några dagar?!?!

  • Tue 31 Jan 2023 22:21
    Melsson skrev 2023-01-31 22:10:54 följande:

    Men wow vad spännande Malin! Låter ju i tiden som det kan vara en nidblödning. Guuuud vad spännande!!!! Då kanske du till och med kan ta ett test om några dagar?!?!


    Minst sagt spännande!
    Men jag har sådan mensvärk så jag vettefan, nu kommer det mer rosa när jag torkar mig också. 


    Men mensen kan ju fan inte komma en hel vecka innan, har jag aldrig varit med om. 

  • Wed 1 Feb 2023 07:03

    Fick gå på en extra UL-kontroll på vår ivf-klinik nu i går eftersom jag hade spottings från återföring fram till mens efter vår senaste FET (som ju inte gick vägen).

    Vi har ett embryo kvar i frysen nu, så de ville
    kolla just in case. Allt såg bra ut, men slemhinnan var aningen tunn för vilken dag jag var på (CD8, 4 mm) så läkaren (en ny som varit överläkare på kliniken förut men nu mest jobbat utomlands i Dubai osv men nu är konsult där) satte in mig på progynon 2 ggr/dag, och ny kontroll på fredag. Ser det bra ut då verkar det som att jag får en Ovitrellespruta för att boosta ägglossningen då (även om jag ju aldrig verkar ha haft problem med just det) och fortsätta med extra hormoner och sedan ev ta extra progesteron med. Hon föreslog även själv att jag skulle få trombyl sen för att ev. öka chanserna. Det har ju inte tillräckligt stor vetenskaplig evidens så för att använda på den stora massan, men hon (och jag håller absolut med även om jag själv är vårdpersonal med!) att det skadar ju inte, och kan det hjälpa så kan man ju prova. 

    Det känns bra att få prova något mer liksom, även om det förstås hänger mest på embryot i slutändan. Är ju inte konstigt om jag fått någon hormonell obalans nu efter ivf, missfall osv tänker jag även om jag inte haft det innan kanske. För sista embryot vi har i frysen just nu känns det lika bra att snacka på allt vi kan liksom, även om jag samtidigt ställer in mig på att det kanske får bli en ny sprutomgång i vår (vi är ju ändå bara på vår första IVF iallafall). Glad

  • Wed 1 Feb 2023 10:13

    Tack för erat stöd, en kommentar och bekräftelse är Verkligen värdefullt. 


    Jag har nu pratat med min bm och fått tid för undersökning / utredning om 4 veckor pga mina 3 senaste missfall. Vi får ta det där i från. 

    Hon håller med om att jag troligtvis går igenom ett tidigt missfall just nu, men jag får avvakta och se och ta grav test om nån vecka igen. Jag stannar gärna kvar i gruppen framöver på ett litet hörn. Lycka till er allihopa med Era resor 🥰

  • Wed 1 Feb 2023 11:42
    MalinJ skrev 2023-01-31 21:46:49 följande:

    Kan köra en uppdatering om att när jag gick på toa för några timmar sedan så fick blod på pappret, inget på trosskyddet.
    Fick även mensvärk i samband med det.

    Men när jag var på toa förut så var blodet som bortblåst och åter är det rosa/bruna flytningar. 


    Alltså kan det vara så att det tagit sig för mig?? 😱 

    Jag blir så sjukt hoppfull nu! Hjääälp!! 


    Malin: Men du, nu blir man ju verkligen nyfiken på vad det är som händer i kroppen! Som du säger känns det ju alldeles för tidigt med mens nu, så vi hoppas hoppas hoppas att det var en nidblödning och att du får ett plus nästa vecka! Hjärta För visst är BIM inte förrän i början av nästa vecka för dig? Angående tempen så håller jag med dig om att jag inte hade räknat med tempen som togs när det fortfarande stod siffror.
    Melsson skrev 2023-01-31 07:39:13 följande:

    @Vickan Ja håller såå tummarna för att ni får en riktigt bra läkare, bara en vecka kvar nu ju!! Men håller med Malin om att din temp ser lovande ut!!! Jag fick positivt på ÄL-stickan igår, men har haft fertilt sekret sen i tisdags förra v, så det kanske är bisolvonet? Brukar bara ha det 3-4 dagar annars :P Har testat att boosta lite med D-vitamin i 3 dagar med, tänkte att det kunde ju inte skada!! Vi har fått till det med liggandet rätt bra med, ska försöka få till det ikväll igen!



    Melsson: Såg att du hade fått hjälp med funderingarna kring tempen, och det verkar som att du haft väldigt bra med fertila flytningar den här cykeln! Skrattande Tror du att din ägglossning har varit nu, kanske rent av idag eftersom ÄL-testet blev positivt igår? Det låter ju jättelovande, håller tummarna för dig nu!
    Teriz skrev 2023-01-30 20:14:12 följande:

    Jag hoppar in i tråden. Vi har försökt i 1 år men gått igenom ett MF v9, ett MA v11, och just nu en kemisk graviditet v4. Vad jag tror iallafall? Testade positivt men fick mens 3 dagar senare och nu verkar mina grav test bli svagare. 


    Fattar inte varför min kropp inte vill behålla mina graviditeter. Jag har rätt att få göra utredning efter 3 missfall men vet inte om den senaste räknas då jag inte ens hunnit blivit inskriven hos barnmorskan. 


    Finns det nån som har några tips på hur man kan hjälpa kroppen att behålla graviditeten? För gravid blir jag ju iallafall? 


    Teriz: Jag beklagar verkligen allt tufft ni tvingats gå igenom, den här resan för att skaffa barn är så olika för så många och väldigt orättvis kan jag tycka, att vissa måste kämpa så mycket. Jätteroligt att du vill hänga med oss här i den här fina gruppen, vi har kanske lite olika erfarenheter men delar ändå samma längtan och frustration över att vi alla här försökt länge utan framgång. Men en vacker dag kommer det, jag personligen tycker att det känns lite mer hoppfullt nu när jag ska få hjälp av en fertilitetsutredning, och jag tänker därför att det är jättebra att du nu fått en tid för utredning/undersökning också Hjärta Jag håller tummarna för att nästa lilla frö ska vara ett som fäster och tar sig hela vägen för dig.
    Mirabilis89 skrev 2023-02-01 07:03:53 följande:

    Fick gå på en extra UL-kontroll på vår ivf-klinik nu i går eftersom jag hade spottings från återföring fram till mens efter vår senaste FET (som ju inte gick vägen).

    Vi har ett embryo kvar i frysen nu, så de ville
    kolla just in case. Allt såg bra ut, men slemhinnan var aningen tunn för vilken dag jag var på (CD8, 4 mm) så läkaren (en ny som varit överläkare på kliniken förut men nu mest jobbat utomlands i Dubai osv men nu är konsult där) satte in mig på progynon 2 ggr/dag, och ny kontroll på fredag. Ser det bra ut då verkar det som att jag får en Ovitrellespruta för att boosta ägglossningen då (även om jag ju aldrig verkar ha haft problem med just det) och fortsätta med extra hormoner och sedan ev ta extra progesteron med. Hon föreslog även själv att jag skulle få trombyl sen för att ev. öka chanserna. Det har ju inte tillräckligt stor vetenskaplig evidens så för att använda på den stora massan, men hon (och jag håller absolut med även om jag själv är vårdpersonal med!) att det skadar ju inte, och kan det hjälpa så kan man ju prova. 

    Det känns bra att få prova något mer liksom, även om det förstås hänger mest på embryot i slutändan. Är ju inte konstigt om jag fått någon hormonell obalans nu efter ivf, missfall osv tänker jag även om jag inte haft det innan kanske. För sista embryot vi har i frysen just nu känns det lika bra att snacka på allt vi kan liksom, även om jag samtidigt ställer in mig på att det kanske får bli en ny sprutomgång i vår (vi är ju ändå bara på vår första IVF iallafall). Glad


    Mirabilis: Gud vad bra det låter med din nya läkare! Man blir ju lite mer pepp och hoppfull när man får göra något annorlunda än att bara fortsätta i samma gamla hjulspår. Hoppas att medicinen ger resultat på fredag och att någon av de nya åtgärderna gör att er nästa FET blir den som leder till ert efterlängtade lilla barn Hjärta

  • Wed 1 Feb 2023 11:46

    Just ja, glömde uppdatera från mig! Inte så mycket att rapportera visserligen, var ju lite osäker kring när ÄL var den här månaden så den ena appen säger BIM imorgon och den andra appen säger BIM på söndag. Jag tror mer på söndag faktiskt, att jag är på ÄL+9 idag och tempen håller sig rätt stabil än så länge (peppar peppar). Inga direkta känningar, varken ömma bröst eller något annat, förutom att jag hade lite liknande mensvärk igår kväll. Bara att fortsätta att vänta och se, och så väntar läkarbesöket nu på måndag Glad

  • Wed 1 Feb 2023 12:02
    Vickan31 skrev 2023-02-01 11:46:19 följande:

    Just ja, glömde uppdatera från mig! Inte så mycket att rapportera visserligen, var ju lite osäker kring när ÄL var den här månaden så den ena appen säger BIM imorgon och den andra appen säger BIM på söndag. Jag tror mer på söndag faktiskt, att jag är på ÄL+9 idag och tempen håller sig rätt stabil än så länge (peppar peppar). Inga direkta känningar, varken ömma bröst eller något annat, förutom att jag hade lite liknande mensvärk igår kväll. Bara att fortsätta att vänta och se, och så väntar läkarbesöket nu på måndag Glad


    Men du, din graf är jättefin fortfarande!
    Jag hoppas innerligt att det tagit sig för dig nu.

    Kommer du ta något test eller kommer du vänta in bim?

    Jag har bim den 6e lr 7e tror jag det var, så borde kunna testa med ett ultra tidigt från imorgon tror jag. Men vet inte om jag kommer våga göra det 🙈🤣

  • Wed 1 Feb 2023 12:03
    Teriz Vad skönt att det löst sig och att du fått en tid nu. Du får gärna hålla dig kvar och uppdatera läget 😃

    Lycka till!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet