• Sun 6 Jun 2021 16:39
    5313 visningar
    41 svar
    41
    5313

    Vem bestämmer över pengarna?

    Bestämmer ni i er parrelation över era egna pengar eller tar ni gemensamma beslut kring ekonomin?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem bestämmer över pengarna?
  • Anonym (L)
    Sun 6 Jun 2021 16:44
    #1

    Vi behåller halva vår lön som vi får göra vad vi vill med och andra halvan går till gemensamt konto där båda måste vara överens om hur de spenderas.

  • Anonym (K)
    Sun 6 Jun 2021 17:08
    #2

    Det beror på. Mindre inköp diskuteras sällan, även om man kan diskutera vilken slags livsstil man vill ha (spara/slösa). Större inköp diskuteras eftersom det kan ha en inverkan på det gemensamma livet, både ekonomiskt och på andra sätt.

  • Anonym (F)
    Sun 6 Jun 2021 17:53
    #3

    Det saknas ett svarsalternativ. Att vissa pengar bestämmer var och en över och andra bestäms gemensamt (större inköp).

  • Anonym (Myran­)
    Sun 6 Jun 2021 18:02
    #4

    Vi sätter in pengar på ett gemensamt konto(spar själva mellan 5-10 tusen per person till personen på egna konton) resten går in på gemensamt konto. Från detta konto dras alla våra utgifter och inköp. Alla dyrare inköp över 1000kr diskuterar vi alltid innan vi köper. Jag har aldrig nekat sambon ett dyrare inköp och han har aldrig nekat mig. Vi brukar mest säga till varandra vad vi behöver och varför innan köp och diskutera vart det årnbäst att köpa den grejen. Pengarna som blir kvar varje månad göra över till ett gemensamt sparkonto(mellan 15-30 tusen per månad) där 30 procent går till sparande på resekonto/nöje och resten går till kommande renoveringar, nya bilköp och dyrare större inköp.

  • Sun 6 Jun 2021 18:06
    #5

    Vi är gifta och har gemensam ekonomi. Inköp för mindre summor diskuterar vi inte med varandra om, men ska/vill vi köpa något som kostar lite mer (typ >5000kr) så pratar vi med varandra först, oavsett om det är personligt eller till familjen.

    Vi har aldrig under vårt 20+ år långa äktenskap grälat om att någon lagt för mycket pengar på något eller att om jag köpt mig en systemkamera så ska han minsann ha motsvarande summa till sina grejer, eller liknande.

  • Anonym (ppp)
    Sun 6 Jun 2021 18:51
    #6

    Det går inte att fylla i dina alternativ för inget stämmer, eller båda. 

    Vi har "halvt" gemensam ekonomi. Vi har ett gemensamt konto för huslån, mat osv - det som vi delar på. Hit sätter vi över pengar från våra lönekonton. I övrigt sparar vi en del också. Resten är kvar på våra lönekonton och med de pengarna gör man som man vill. 
    Vill jag ha en ny soffa så köper jag inte det själv utan vi bestämmer gemensamt. Vill jag däremot köpa tex kläder eller ny cykel bara till mig så gör jag det utan att prata om saken. Vill man ha ny bil pratar vi gemensamt, eller om någon vill köpa nya buskar till trädgården.

    Kort och gott: saker som påverkar hushållet pratar vi om. 

  • Anonym (Z)
    Sun 6 Jun 2021 18:55
    #7
    -1
    Anonym (F) skrev 2021-06-06 17:53:36 följande:

    Det saknas ett svarsalternativ. Att vissa pengar bestämmer var och en över och andra bestäms gemensamt (större inköp).


    Saknade också det alternativet. Gemensamma konton bestäms gemensamt och egna konton bestämmer var och en över.
  • Anonym (Tomas­)
    Sun 6 Jun 2021 19:23
    #8

    Alltså jag och frun har separat ekonomi, men vi brukar alltid se till så att vi betalar ungefär lika mycket så det blir jämlikt. Den metoden har funkat bäst för oss iallafall. Sen har vi ett gemensamt sparkonto där vi sparar undan det som blev kvar av lönen på,

  • Sun 6 Jun 2021 20:42
    #9

    Mittemellan.
    Vi resonerar i grunden som så att alla pengar är allas pengar. Ingen av oss har en dyr hobby, särkullbarn eller annat som gör att det "går åt" mer av det gemensamma. Om min man tex skulle vilja köpa en jacka för 2000kr eller lägga 3000kr på fiskeutrustning så är det helt ok i sak men vi brukar oftast bara kolla av. Och inte så att om han gör det så måste jag också köpa kläder eller annat för motsvarande utan det jämnar säkert ut sig i längden. Vi tänker inte så.
    De gemensamma pengarna är tänka att gå till huset, resor, bilen etc så där gör vi inget som vi inte är överens om. Ska vi måla om huset, köpa en tvättmaskin, boka en resa tex. så kollar vi upp det och bestämmer tillsammans.

  • Mon 7 Jun 2021 14:44
    #10

    Inget alternativ passar oss. Vi har inte gemensam ekonomi, men sprider inte våra egna pengar vind för våg för det.
    Vi betalar våra gemensamma utgifter procentuellt efter inkomst. Resten är vårt egna. Men vi sparar lite grann till ett gemensamt konto också.

Svar på tråden Vem bestämmer över pengarna?