• Meowbaby

    Nytt jobb, när kommer lönen?

    Hej,

    Jag börjar nytt jobb 24 augusti, jag har månadslön. Får jag lön den 25 augusti för 24-31 augusti? Eller kommer dessa dagar på lönen 25 september?

    Undrar också hur jag kan räkna ut hur mycket jag får, delar jag månadslönen på antal dagar i månaden och multiplicerar med antal arbetade dagar?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Nytt jobb, när kommer lönen?
  • complicit

    Det beror på om de har innestående lön eller inte.

    Månadslönen är en fast summa som är samma oavsett om månaden har 28 eller 31 dagar.

  • Mortiscia80

    Brytdatum brukar vara någonstans mitt i månaden, de där dagarna kommer på nästa lön. Du kommer antagligen inte få en full lön första månaden.

  • Anonvm

    Det regleras väl av kollektivavtalet på arbetsplatsen?

    Men norm är nog fortfarande att ha eftersläpande lön, alltså det du arbetade i augusti får du utbetalt 25 september.

    Har du fast månadslön så skall det även framgå avtalstid i anställningsbeviset, dvs hur många timmar du arbetar per månad för att få den månadslönen.

  • Meowbaby

    Jaha, oj så jag kommer ev inte ens få en full lön 25 september? Det låter oroväckande. Är det verkligen det vanligaste? Hr börjat mitt i en månad tidigare och nu var det ett par år sedan så jag kommer inte ihåg exakt men har svårt att se att jag inte fått någon lön på 2 månader då. Detta är en senior tjänst och på ett stort internationellt bolag ifall det är till hjälp.

  • complicit
    Meowbaby skrev 2021-06-07 12:36:17 följande:

    Jaha, oj så jag kommer ev inte ens få en full lön 25 september? Det låter oroväckande. Är det verkligen det vanligaste? Hr börjat mitt i en månad tidigare och nu var det ett par år sedan så jag kommer inte ihåg exakt men har svårt att se att jag inte fått någon lön på 2 månader då. Detta är en senior tjänst och på ett stort internationellt bolag ifall det är till hjälp.


    Ta reda på först om lönen är innestående eller ej. Är den det får du augustilönen i september. Annars får du full lön i september.
  • Sockerikaffet

    Det är väldigt olika på olika jobb. Jag har haft jobb där jag har fått lön innan jag ens har börjat när jag började typ 26 el 27 och lönen betalades ut 25 samma månad. Men vissa betalar ut månaden efter. Du måste nog fråga på ditt aktuella jobb om det är förskottslön (betalas ut samma månad) eller inte. Sen förutsätter det nog också att lönekontoret får dina kontouppgifter och skattetabell i förskott om de ska kunna betala ut i augusti om det är så att de har förskottslön.

  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Vad står det om utb. i ditt anställningsavtal? 
    På mig står det "utbetalas innevarande månad" och jag skulle i ditt fall få betalt för 24-31 augusti i augusti månad (25:e). Om jag sedan t.ex. inte jobbat 24-31 augusti för att jag varit sjuk då så dras det från lönen jag får i september. 

    Min dagslön för dagarna i augusti skulle vara månadslön/31 x 8, ex: 
    35 000/31 = 1129 x 8 = 9032 kr (- skatt)

  • Lönnsirap

    Jag skulle räknat med att få en månadslön i september + de dagar jag jobbat i augusti.

    Betalning för augusti skulle jag räknat precis som inlägg #7, fast avrundat nedåt.

  • Anotherone

    Hos oss hade du fått lön för augusti i augusti, dvs för innevarande månad.
    Septemberlönen hade (i sin helhet) kommit i september.
    Enligt vårt kollektivavtal räknas lönen per kalenderdag.

  • Hanky Panky

    Tror att du får lön i augusti. Typ din månadslön och sen avdraget för den delen av månaden du inte jobbade.

    I september bör du få full lön + eventuella ob-ersättningar/övertid och - eventuella sjukdagar/ledighet.

    När jag har haft månadslön har det aldrig varit eftersläp. Alltså slutar man sitt arbete i juni får man ingen lön i juli. Endast innestående semester och annat sparat.

    Men det kan väl vara olika för andra kollektivavtal. Jag har jobbat inom handel och if metall.

Svar på tråden Nytt jobb, när kommer lönen?