• Mon 7 Jun 2021 11:01
    6323 visningar
    157 svar
    -4
    157
    6323

    Hasan - associerar till..?

    Vad tänker ni om ni hör eller ser namnet Hasan på en pojke? Religiöst? Neutralt? Vackert eller ej? Jag har läst någonstans att Hasan både är kristet (finns med i biblen?) och från england/skottland eller andra engelsktalande länder, vilket kanske kan passa bra om vi flyttar till australien (ungefär 50-50 chans just nu)

    Associerar ni till något annat?

  • Svar på tråden Hasan - associerar till..?
  • Anonym (E)
    Wed 9 Jun 2021 17:02
    Linnie skrev 2021-06-09 16:58:42 följande:
    Åh, ja givetvis gjorde jag det!
     Det var ju inlägget du citerade innan (tror jag?) som ts skrev om ifall alla är autister som ser smygrasism bland antisemitiska inlägg eller något sådant jag skulle citerat.
    Ber om ursäkt, borde kollat noggrannare..
    Hehe ja det förklarar saken ;) 
  • Wed 9 Jun 2021 17:38
    Anonym (E) skrev 2021-06-09 08:06:14 följande:
    Ordet blatte är fortfarande väldigt nedsättande så man kan säkert använda det med sina närmaste invandrarvänner om de är ok med det, men absolut inte i generella sammanhang.
    Nej, självklart använder jag inte ordet ens bland bekanta, endast nära vänner. Inte särskilt ofta, mer som; "Den där blattelivsen i Kista (istället för "den där affären som importerar matvaror från Mellanöstern" som är så mycket längre) har så stort utbud av halva, så jag går alltid förbi där och köper med en burk hem när jag är i Kista."
    Eller om jag berättar om någon och kompisen frågar om han är svenne, då kan jag säga "nej, han är blatte, men ej säker på varifrån han kommer".

    Det är inte ofta ordet kommer ur min mun ändå, men det har hänt. 
    Då kan jag tycka att "invandrare" känns mer fördomsfullt att säga att någon är (väldigt personlig uppfattning kanske?), när den personen kanske är född i Sverige, eller kom hit som ung och då är det ju personens föräldrar som är invandrare. Att liksom förutsätta att någon är invandrare bara för att hen har ett visst utseende.
    Det försöker jag undvika att säga till någon om det är en ny person jag träffar. Brukar alltid utgå från att personen är svensk eftersom denne bor här och lever sitt liv här men kan fråga om föräldrarna är invandrare.

    Vad hände med ts?
    Var väldigt längesedan jag mötte en ts här som var så... knepig? Glashuskastare?
  • Anonym (E)
    Wed 9 Jun 2021 17:46
    +1
    Linnie skrev 2021-06-09 17:38:50 följande:
    Nej, självklart använder jag inte ordet ens bland bekanta, endast nära vänner. Inte särskilt ofta, mer som; "Den där blattelivsen i Kista (istället för "den där affären som importerar matvaror från Mellanöstern" som är så mycket längre) har så stort utbud av halva, så jag går alltid förbi där och köper med en burk hem när jag är i Kista."
    Eller om jag berättar om någon och kompisen frågar om han är svenne, då kan jag säga "nej, han är blatte, men ej säker på varifrån han kommer".

    Det är inte ofta ordet kommer ur min mun ändå, men det har hänt. 
    Då kan jag tycka att "invandrare" känns mer fördomsfullt att säga att någon är (väldigt personlig uppfattning kanske?), när den personen kanske är född i Sverige, eller kom hit som ung och då är det ju personens föräldrar som är invandrare. Att liksom förutsätta att någon är invandrare bara för att hen har ett visst utseende.
    Det försöker jag undvika att säga till någon om det är en ny person jag träffar. Brukar alltid utgå från att personen är svensk eftersom denne bor här och lever sitt liv här men kan fråga om föräldrarna är invandrare.

    Vad hände med ts?
    Var väldigt längesedan jag mötte en ts här som var så... knepig? Glashuskastare?
    Haha ja ts fick ju sitt konto spärrat tre dagar, sen startade hon ett nytt konto bara för att gå in i tråden och kräkas ur sig ytterligare rasistiska påhopp :D
  • Thu 10 Jun 2021 13:22

    Jag associerar till muslimer.

    Men jag är förvirrad, är Hasan och Hassan samma namn eller inte? Uttalas de olika? Om Hasan uttalas med kort A, så stava det Hassan då.

  • Sun 13 Jun 2021 12:10
    -2
    Xenia skrev 2021-06-10 13:22:49 följande:

    Jag associerar till muslimer.

    Men jag är förvirrad, är Hasan och Hassan samma namn eller inte? Uttalas de olika? Om Hasan uttalas med kort A, så stava det Hassan då.


    Jag är tillbaka alla ni som saknat mig och jag ser att det är många som har det Speciellt dom som säger taskiga saker betyder dom är ännu mera avuddsjuka.

    Men jag skrev innan att det blir inte det namnet så tyvärr...
  • Wed 23 Jun 2021 23:21
    +1

    Personligen associerar jag det till en pizzabagare.. så jag skulle inte välja det.
    Hett tips är att inte ge barnet ett arabiskklingade namn om ni tänker flytta till australien, finns inget värre än att heta något i stil med habib eller liknande där.

    Skulle välja något annat om jag var du.

  • Anonym (i)
    Thu 24 Jun 2021 12:23
    +2
    miselda skrev 2021-06-13 12:10:05 följande:
    Jag är tillbaka alla ni som saknat mig och jag ser att det är många som har det Speciellt dom som säger taskiga saker betyder dom är ännu mera avuddsjuka.

    Men jag skrev innan att det blir inte det namnet så tyvärr...
    Välkommen tillbaka!

    kan du snälla rada upp exakt vad folk som tycker att det finns bättre namn än Hasan skulle vara avundsjuka på?
  • Anonym (Fel namn)
    Mon 28 Jun 2021 23:18
    +1
    trollhona skrev 2021-06-23 23:21:59 följande:

    Personligen associerar jag det till en pizzabagare.. så jag skulle inte välja det.

    Hett tips är att inte ge barnet ett arabiskklingade namn om ni tänker flytta till australien, finns inget värre än att heta något i stil med habib eller liknande där.

    Skulle välja något annat om jag var du.


    Även så i Storbrittanien. Arabisktklingande namn i en jobbansökan i England = CV:t sorteras bort ur urvalet och kallas inte på intervju... Likaså i Polen, och Ukrania där är de ännu värre.
  • Tue 29 Jun 2021 18:25
    +1
    Anonym (Fel namn) skrev 2021-06-28 23:18:59 följande:
    Även så i Storbrittanien. Arabisktklingande namn i en jobbansökan i England = CV:t sorteras bort ur urvalet och kallas inte på intervju... Likaså i Polen, och Ukrania där är de ännu värre.
    Men då måste man väl byta även efternamnet, det är väl också arabiskklingande? Har de inga lagar mot diskriminering i Storbritannien?

    Men hursomhelst, värre än ett arabiskklingande namn är att uppfostra barnet till antisemit och hat.
  • Anonym (E)
    Tue 29 Jun 2021 18:29
    +2
    Xenia skrev 2021-06-29 18:25:31 följande:
    Men då måste man väl byta även efternamnet, det är väl också arabiskklingande? Har de inga lagar mot diskriminering i Storbritannien?

    Men hursomhelst, värre än ett arabiskklingande namn är att uppfostra barnet till antisemit och hat.
    Ja där misstänker jag att ts kommer att misslyckas tyvärr.... Ser man attityden i den här tråden tycker jag redan synd om barnet, hatet flödar ju värre än en kran.
  • Anonym (Fler)
    Mon 12 Jul 2021 19:55
    miselda skrev 2021-06-08 14:04:31 följande:

    . Kurderna Dom tycker mer om sina traditioner som att festa och dansa.....


    Gör inte alla folkslag det?
  • Tue 13 Jul 2021 17:31
    +1
    Anonym (Fler) skrev 2021-07-12 19:55:41 följande:
    Gör inte alla folkslag det?
    Det tror jag med Alla folkslag gillar det, men inte exakt alla individer av ett folkslag (då är det oftast pga extremt religiösa uppfattningar som talar emot att ha roligt.)

    Även i superreligiösa länder som Saudi så dansas det (även om könen delas upp på bröllop och liknande).
    Landets "elit" festar så gärna på andra länders ambassader.

    Lydiga iranier (i Iran) dansar och dricker alkohol där staten inte ser. Vilket ofta gör att de med pengar kan roa sej betydligt mer än folk utan pengar. De som har råd att fixa lokaler eller har ett stort hem, har kontakter för mutor av polis, "kommer från en bra familj" om festandet leder till rättegång etc.
    Tyvärr kan inte iranier i vissa sämre delar i södra Tehran bara köra igång en bergsprängare och dansa till på gatan, det hade kunnat leda till fängelse oavsett ålder på dansarna.

    Även i länder där man försöker tvinga befolkningen att bli extremreligiösa och lagstifta mot "dekadens" kan man aldrig lyckas med detta helt, som tur är. Ger hopp för mänskligheten!
  • Anonym (Skärp­ning)
    Thu 12 Aug 2021 18:13
    +1
    miselda skrev 2021-08-11 22:17:49 följande:

    Jaha som inte vill anpassa sig till västvärlden okej då är jag helt ärligt riktigt sugen att ge detta namnet ändå. Jag kan inte säga med ord vad jag tycker om detta landet och kultur eller vad ni kallar det, för då skulle nån anmäla inlägget och jag blir avstängd så jag ska inte ge er det ändå. Du skulle komma till dit jag bor och säga så som vad du skrivit då hade du fått vad du ska förtjäna


  • Anonym (Skärp­ning)
    Thu 12 Aug 2021 18:15

    Länge styrde engelsmännen Indien. Tills de inte längre gjorde det. Kommer man upp i ett träd kommer man också ner. Vänta bara.

  • Anonym (E)
    Thu 12 Aug 2021 18:20
    +1
    miselda skrev 2021-08-11 22:19:50 följande:
    Asså Iranier är shia så dom räknas tyvärr inte.
    Ah, där kom nästa rasistiska uttalande....
  • Anonym (E)
    Thu 12 Aug 2021 18:25
    +2
    miselda skrev 2021-06-08 14:04:31 följande:
    Men vadå vad är det för fel på Tors hammare, du kan gissa själv kanske
    Kom det nåt svar på det här eller??

    Jag har förresten både en "Tors hammare" (eller Mjölner som den egentligen heter) och ett vargkors, berätta gärna vad det är för fel på mig och alla andra som har det?
  • Sat 14 Aug 2021 22:57
    +1
    Anonym (E) skrev 2021-08-12 18:25:29 följande:
    Kom det nåt svar på det här eller??

    Jag har förresten både en "Tors hammare" (eller Mjölner som den egentligen heter) och ett vargkors, berätta gärna vad det är för fel på mig och alla andra som har det?
    Jag skriver inte detta som svar på ditt inlägg, snarare att ditt inlägg inspirerade mej att skriva detta. Du får jättegärna skriva något inlägg om ämnet. Jag är inte speciellt kunnig och mycket av det jag framför är väl egentligen mycket teorier och en del sanning..

    Precis.
    Tors hammare Mjölner är ju en symbol för gammal fornnordisk kultur, den hedniska tron som fanns bland folket här uppe i Skandinavien innan den kristna invasionen "anföll".
    Det artade ju sej olika i olika byar, men oftast tvingades folket att döpa sej eller hamna i fängelse/bli utfrusna ur samhället, eller i värsta fall dö.

    Därför har man hittat några fynd i arkeologiska utgrävningar (minns ej namnet på en särskild jag tänker på från Birka) som föreställer kors men med lite fornnordiska symboler. Vilket jag tänker betyder att alla inte var så glada över det kristna intåget.

    Jag vet ju inte, men har i hela mitt liv fått höra att skandinaverna accepterade kristendomen utan att göra motstånd. Men hur lätt hade det varit att organisera ett landsomfattande gräsrotsmotstånd på den tiden? Och när man hotades med döden eller fängelse?

    Det heter i alla historie och religionsböcker att de Asatroende blev typ glada över att kristnas eftersom himlen var en bättre belöning än Hels rike.
    Jag är väldigt tveksam till att alla var glada över den nya tron. Hade de dessutom vetat att kyrkan skulle ha ett massivt grepp om samhället i flera hundra år hade nog större motstånd skett.
    Eller skedde stora motstånd mot kristnandet, men inget som skrevs ner eller som senare mörkades?
    Vad skulle folk tycka i dagens Saudi om en mer fördelaktig religion än Sunniislam gjorde sitt intåg och folk hotades med att konvertera eller fängslas/dö? Många skulle nog jubla, men bland de bestämmande och de konservativa skulle det inte tas emot bra.

    Anledningen till att kristendomen och islam är så stora är ju inte pga att det är "sanna läror" som folk efter hand upptäckt, utan för att de genom historiens gång haft effektiva vålds-och hotmetoder för att överta hela folkslag och länder.

    Perserna var ju zoroastriker innan islam invaderade. Endast i några få avlägsna bergsbyar praktiseras zoroastrism i Iran fortfarande 
Svar på tråden Hasan - associerar till..?