• Anonym (Orolig som 17)

    HPV och vårta (?) i vaginan

    En kille jag legat med har testat positivt för HPV. Alltså måste jag ha fått HPV också, eller om det var jag som smittade honom först? Idk... Detta var 3 månader sedan som jag för första gången fick höra det från honom. Nu 3 månader senare känner jag en konstig utnuktning / stor vårta på livmoderhalsen! :( Har kontaktat vården och fått en snabb tid. Är jag i fara? :(

  • Svar på tråden HPV och vårta (?) i vaginan
  • Anonym (qwert)

    1) Hur kan du känna det?
    2) Du kan ha HPV nu, eller haft det tidigare, det kan ligga latent, och i princip alla sexuellt aktiva människor har haft eller har HPV-virus latent eller ej i kroppen.
    3) Gå och testa dig för HPV, är ju gratis och snabbt gjort. 

  • Anonym (Man)

    HPV som ger vårtor är inte cancerframkallande. De varianter som ger cancer har inga symtom. Det enda man kan göra är att gå på regelbundna kontroller. Glöm inte att man också kan få anal cancer av HPV så var uppmärksam på förändringar i ändtarmen, blödningar osv

  • Anonym (f)

    Det kan vara en blåsa du har där också, vissa får det på livmodertappen, jag är en av dessa. De är helt ofarliga isf och är inte en sjukdom.

  • Anonym (Orolig som 17)

    Åh, tack snälla för Era svar! Nu blev jag genast lugnare!

  • Anonym (f)
    Anonym (Orolig som 17) skrev 2021-06-11 12:41:44 följande:

    Åh, tack snälla för Era svar! Nu blev jag genast lugnare!


    Iom du skrev att det var en stor grej så låter det verkligen som sådana blåsor som jag nu inte minns vad de heter. Men är det en sån så brukar de brista efter någon vecka-månader. 
  • Anonym (man född på 70 talet)

    Jag är man och jag undrar om vi män verkligen kan testa oss för HPV. Hur går det till? Vart gör man det?

  • Anonym (qwert)

    Nej, du kan inte testa dig för HPV på samma sätt som kvinnor gör dels för att penisen är så pass torr och att du måste ned lågt ned i urinröret för att samla prov vilket är smärtsamt. 

    Som tidigare sagt, nästan alla som haft sex någon gång (70-90%) har eller haft haft någon form av HPV i underlivet. Det är ett jäkla drama kring detta och många verkar tro att så fort man fått utbrott så har någon varit otrogen eller vetat om det, men så är det väldigt sällan med just HPV/Kondylom 

Svar på tråden HPV och vårta (?) i vaginan