• Tue 8 Jun 2021 11:45
    1104 visningar
    2 svar
    2
    1104

    Äggdonation via landstinget

    Jag undrar om det är någon som har koll på vad som gäller här, försökt fått svar från kliniken där vi är men allt verkar väldigt snurrigt.

    Vi har ett landstingsförsök kvar som vi har valt till äggdonation. Så vi står nu i kö för detta.
    Hur fungerar det sen, vad räknas som en gång? gäller det en återföring lr är det tills man får ett barn?

    Tex om man skulle få några befruktade ägg till frysen. Vi gör en återföring men de fäster inte, räknas de som ett försök då? eller får man använda alla dem äggen som är befruktade i frysen utan att betala? Att man inte behöver betala förens den dagen då det har lyckats o man ev vill ha ett syskon.
    vad händer om inget fäster, får man en ny chans med en ny donator då eller får man bekosta de själva? någon som vet och har koll på detta?

  • Svar på tråden Äggdonation via landstinget
  • Tue 8 Jun 2021 11:58
    #1

    Det är bara er klinik som kan svara. Alternativt om ni kan få tag i en vårdplanerare på regionen som har koll på reglerna. De bör vara samma på alla kliniker med vårdavtal inom samma region tänker jag.
    Men ett försök är inte = ett barn. I så fall kunde man ju få beviljat hur många försök/behandlingar som helst om det var så att ett barn var lika med ett försök.
    Det jag fick höra var att en behandling och sen om utfallet är 3 embryon som går att sätta tillbaka så räknas alla  till samma försök. 
    Men det var ett tag sen, hoppas att någon som är mer uppdaterad kan ge dig svar!

  • Tue 8 Jun 2021 13:27
    #2

    Tack snälla för ditt svar. Jag tänker som du där att de borde vara så att de embryon man får räknas alla under ett försök

Svar på tråden Äggdonation via landstinget