• Tue 8 Jun 2021 16:39
    639 visningar
    7 svar
    7
    639

    Hjälp! Inför sommarvikariat.

    Haha, lite dramatisk rubrik & vet inte exakt vad jag skulle lägga denna tråd under :)
    Och inlägget blev onödigt långt haha!

    Om inte länge till, vecka 25, börjar jag mitt sommarvikariat inom vården, kommunen.
    Är färdig USKA, läst genom Vuxenutbildningen.
    har alltså läst dom kurser som krävdes i vårdutbildningen för att få en examen.

    Sa idag till chefen på arbetsplatsen att jag är färdig USKA, så hon vet det i och med att om man inte har gått utbildningen och fått examen så kallas man i stället för vårdbiträde och får lite lägre lön än som USKA. :)

    Har dock inte beställt hem mitt examens bevis ännu, blev klar i Mars månad, men varför jag väntat är för att jag valde att läsa till en extra fördjupningskurs (Psykiatri 2) då jag är intresserad & vill kunna arbeta på Beroendecentrum/Akutpsykiatrin på sjukhuset, vilket jag ska göra också nu innan sommarvikket börjar och efter sommarvikket! :D

    Hursomhelst, Psykiatri 2 kursen är helt klar efter denna vecka, tänkte att jag väntar med att beställa hem examen till denna kurs också är betygsatt så allt finns med på en gång.

    Men borde ha beställt hem det tidigare, för chefen frågade om jag har examens beviset så att jag kan få rätt lön.

    Det är ju inte säkert att jag kan få hem det i tid även om jag begär det nu, men ska såklart inte stå som "vårdbiträde" när jag har examen :)
    Finns det något annat sätt jag kan "bevisa" det på utan att ha det fysiskt i handen?
    Om inte, och det läggs in i löneanställningen att jag är vårdbiträde pga jag inte kunnat visa upp examen, men jag sedan visar upp det i efterhand och att examen togs innan min sommar anställning där började...
    Ska lönekontoret då göra en extra utbetalning till mig ex efter sommaren med den summan jag ska få extra som USKA?

    Inför ett tidigare sommarvikariat så frågade chefen bara om jag är färdig USKA eller inte, då var jag ju inte det så sa nej förstås.
    Men hon kom ihåg fel så när vi sedan skulle skriva på anställnings avtalet så hade hon lagt in att jag var USKA, men självklart påpekade jag det att det hade blivit fel var inte färdig USKA, så då ändrade hon till vårdbiträde :)
    Men poängen är förstås att hon bad inte om examensbevis, även fast hon trodde jag var färdig USKA och la in det :)
    Förstår att dom chefen nu vill vara noggrann dock, såklart ^^

    Supertacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Hjälp! Inför sommarvikariat.
  • Tue 8 Jun 2021 16:44
    #1

    Ursäkta om inlägget är rörigt, med konstiga sammanställningar av meningar bland annat, haha!

    Ha överseende please, är så trött så vet inte vart jag ska ta vägen Flört

  • Anonym (*)
    Tue 8 Jun 2021 17:08
    #2
    lenarebecka skrev 2021-06-08 16:39:41 följande:

    Haha, lite dramatisk rubrik & vet inte exakt vad jag skulle lägga denna tråd under :)
    Och inlägget blev onödigt långt haha!

    Om inte länge till, vecka 25, börjar jag mitt sommarvikariat inom vården, kommunen.
    Är färdig USKA, läst genom Vuxenutbildningen.
    har alltså läst dom kurser som krävdes i vårdutbildningen för att få en examen.

    Sa idag till chefen på arbetsplatsen att jag är färdig USKA, så hon vet det i och med att om man inte har gått utbildningen och fått examen så kallas man i stället för vårdbiträde och får lite lägre lön än som USKA. :)

    Har dock inte beställt hem mitt examens bevis ännu, blev klar i Mars månad, men varför jag väntat är för att jag valde att läsa till en extra fördjupningskurs (Psykiatri 2) då jag är intresserad & vill kunna arbeta på Beroendecentrum/Akutpsykiatrin på sjukhuset, vilket jag ska göra också nu innan sommarvikket börjar och efter sommarvikket! :D

    Hursomhelst, Psykiatri 2 kursen är helt klar efter denna vecka, tänkte att jag väntar med att beställa hem examen till denna kurs också är betygsatt så allt finns med på en gång.

    Men borde ha beställt hem det tidigare, för chefen frågade om jag har examens beviset så att jag kan få rätt lön.

    Det är ju inte säkert att jag kan få hem det i tid även om jag begär det nu, men ska såklart inte stå som "vårdbiträde" när jag har examen :)
    Finns det något annat sätt jag kan "bevisa" det på utan att ha det fysiskt i handen?
    Om inte, och det läggs in i löneanställningen att jag är vårdbiträde pga jag inte kunnat visa upp examen, men jag sedan visar upp det i efterhand och att examen togs innan min sommar anställning där började...
    Ska lönekontoret då göra en extra utbetalning till mig ex efter sommaren med den summan jag ska få extra som USKA?

    Inför ett tidigare sommarvikariat så frågade chefen bara om jag är färdig USKA eller inte, då var jag ju inte det så sa nej förstås.
    Men hon kom ihåg fel så när vi sedan skulle skriva på anställnings avtalet så hade hon lagt in att jag var USKA, men självklart påpekade jag det att det hade blivit fel var inte färdig USKA, så då ändrade hon till vårdbiträde :)
    Men poängen är förstås att hon bad inte om examensbevis, även fast hon trodde jag var färdig USKA och la in det :)
    Förstår att dom chefen nu vill vara noggrann dock, såklart ^^

    Supertacksam för svar! :)


    Du skulle ha fixat intyget direkt. Om det inte finns så blir det vårdbiträde du är anställd som. Eftersom det bra är ett vikariat, så rör det sig väl inte om så mycket pengar. 
  • Anonym (*)
    Tue 8 Jun 2021 17:09
    #3

    När det gällde ditt förra vik, så var du inte undersköterska, så det fanns liksom inget att visa. Nu säger du att du är det, därför måste du visa det. Därav skillnaden mot förra gången.

  • Anonym (B)
    Tue 8 Jun 2021 17:19
    #4

    Tala med chefen om detta och begär ut intyget nu direkt. Du får väl begära ut ett nytt när kursen du läser nu är avslutad?

    Jag antar att du också typ i Ladok kan visa att du läst klart utbildningen för uska?

  • Sat 12 Jun 2021 17:51
    #5
    Anonym (*) skrev 2021-06-08 17:08:03 följande:
    Du skulle ha fixat intyget direkt. Om det inte finns så blir det vårdbiträde du är anställd som. Eftersom det bra är ett vikariat, så rör det sig väl inte om så mycket pengar. 
    Jo jag vet, skrev i inlägget att jag borde ha beställt hem det direkt.

    Har fått svar av Vuxenutbildningen och det är inte säkert jag hinner få hem det i tid.
    Ska fråga dom om dom vet något annat sätt man kan bevisa det på, visa mejl konversationen med Vuxenutbildningen kanske bara haha? Tungan ute

    Nämen på något sätt.

    Menar du att det inte rör sig om så mycket skillnad på summan man får i lön som USKA vs vårdbiträde? Och att det då inte spelar så stor roll när det bara är över sommaren?
  • Sat 12 Jun 2021 17:54
    #6
    Anonym (*) skrev 2021-06-08 17:09:43 följande:

    När det gällde ditt förra vik, så var du inte undersköterska, så det fanns liksom inget att visa. Nu säger du att du är det, därför måste du visa det. Därav skillnaden mot förra gången.


    Tror du missförstod mig :)
     
    Det jag menade var att den chefen (på det förra vikariatet) hade missuppfattat mig och trodde att jag var USKA, så när jag skulle skriva på anställningsavtalet så hade hon fyllt i där att jag är USKA. Utan att be om något examens bevis.
    Vi träffades alltså en gång innan den gången jag skrev på avtalet, och då hade hon uppfattat det som att jag sa att jag är färdig USKA och utgått efter det.

    Så om inte jag hade varit ärlig och sagt "du har fyllt i fel, är inte färdig än så blir vårdbiträde" så hade jag blivit anställd som USKA den sommaren.
  • Sat 12 Jun 2021 18:16
    #7
    Anonym (B) skrev 2021-06-08 17:19:37 följande:

    Tala med chefen om detta och begär ut intyget nu direkt. Du får väl begära ut ett nytt när kursen du läser nu är avslutad?

    Jag antar att du också typ i Ladok kan visa att du läst klart utbildningen för uska?


    Ja absolut kan beställa ett nytt sen, fördjupningskursen i Psykiatri är över nu, detta var sista veckan. Men betyget sätts först om 2 veckor.

    Problemet är att jag kanske inte hinner få hem det i tid, och schemat börjar vecka 25 så hon behöver veta snarast.

    Aldrig hört talas om Ladok, ska kolla upp det Glad

    Det jag tänker om jag inte hinner få beviset. Är antingen om hon ändå kan lägga in som USKA också visar jag examensbeviset till henne när jag väl har det, är bara hon som behöver se det, skulle jag inte göra det så blir man väl ändå återbetalningsskyldig på det lilla extra man får som USKA och framstår som en idiot...så vore ju väldigt dumt att säga att man ska visa det sen och inte gör det.

    Eller då bevisa på något annat sätt, som Ladok där eller nåt. Kanske att Vuxenutbildningen kan skicka via mejl något som visar på att jag är färdig? Eller bara visa mejl konversationen med Vuxenutbildningen, som bekräftar att jag är färdig.
Svar på tråden Hjälp! Inför sommarvikariat.