• Tue 8 Jun 2021 17:08
    940 visningar
    6 svar
    6
    940

    Ingångsättning, genom håltagning på hinnorna. Dock ännu lite omogen.

    Jag har av olika anledningar blivit erbjuden igångsättning genom att ta hål på hinnorna.

    Är omföderska. På senaste kontrollen var jag tillräckligt mogen för att ta hinnorna, dvs ca 3 cm öppen och mjuk som jag förstod det. Men tappen var fortfarande 2,5-3 cm lång och något bakåtlutad. Bishop score 6.

    Jag fick ändå erbjudandet att starta det, men risken var att det blev ett långvarigt förlopp osv.

    Tackade nej och ska på en ny kontroll om några dagar.

    Jag har funderat fram och tillbaka här hemma hur jag ska ställa mig vid nästa kontroll. Tror inget direkt har förändrats vad gäller tappens mognad osv. Är möjligheten till lyckad igångsättning extremt dålig under de förhållanden som råder för mig? Hur är era erfarenheter gällande igångsättning genom att ta hål på hinnorna när kroppen inte var helt redo?

    Eller om ni arbetar inom området vad är er erfarenhet?

    Ett tillägg som jag inte vet spelar roll egentligen är att när jag tidigare i graviditeten gjorde en mätning av tappen pga. Magsmärtor så hade jag en väldigt lång tapp, ca. 6 cm så den är ändå förkortad med 50% men bedöms ändock som opåverkad?

    Likaså att den är den något bakåtlutad. Min livmodertapp är bakåtlutad även när jag inte är gravid...

    Men spelar dessa faktorer ingen som helst roll?

    Läkaren sa också att det kan vara så att det helt enkelt måste till lite värkar för att förkorta tappen ytterligare eftersom jag var omföderska. Och då känns det ju som jag kan få vänta i upp till 4 veckor, och det fixar jag inte. Har också upplevt det som att bebisen sjunkt ner väldigt mycket efter hinnsvepningen som gjordes senast och regelbundna förvärkar uppstod. Men bebisen har efter en nattsömn lagt sig på samma ställe som tidigare, stabilt läge men kan sjunka ytterligare. Så det verkar ju som att värkar skulle påverka en del....

  • Svar på tråden Ingångsättning, genom håltagning på hinnorna. Dock ännu lite omogen.
  • Anonym (K)
    Tue 8 Jun 2021 17:28
    #1

    De tog hål på mina hinnor när jag var 3 cm öppen och hade 2 cm kvar av tappen. Värkarna kom sen igång av sig självt nån timme senare men blev mer och mer oregelbundna och avtog så jag fick värkstimulerande dropp några timmar efter de tog hinnorna. Förlossningen tog 9 timmar från de tog hål på hinnorna.

  • Tue 8 Jun 2021 17:34
    #2

    Tack för svar! Hur upplevde du det värkstimulerande droppet? Livrädd för att det ska bli så illa som det blev med mitt första barn, där det gjort okontrollerat ont med droppet.

    Äe du först- eller omföderska?

  • Tue 8 Jun 2021 20:35
    #3

    Puffar

  • Anonym (På mig)
    Thu 10 Jun 2021 07:08
    #4

    Jo tjena... hade 1 cm öppen med mjuk tapp dom tog hål och vattnet gick. Jag frågade om barnet kommer idag. Nä imorgon eller över morgon.. 1 timme senare satt jag där med mitt barn :) så behöver inte alls ta tid dock har min mamma fött alla 6 barn på 1-2 timmar och detta va en förlossning på miljonen så dom på förlossningen då dom aldrig sett nått liknande där :)

  • LFF
    Thu 10 Jun 2021 11:33
    #5

    Förstföderska. Tvillinggravid. Igångsättning på BF, helt omogen tapp. Slutade med snitt 40 timmar senare då min kropp var helt slutkörd. Pga det sistnämnda hamnade jag i chocktillstånd och på IVA i 24 timmar när de sa att jag var ihopsydd och klar. Har bara fragmentariska bilder av förlossningen. Barnens pappa fick spendera första dygnet ensam med två nyfödda. Första timmarna efter att de fick gå ner på BB och jag rullades iväg under lite tumult åt andra hållet så visste han ingenting om vad som hänt, om jag fortfarande levde etc. 

  • Anonym (Barnm­orska)
    Fri 11 Jun 2021 22:53
    #6

    En omföderska med 3cm öppen modermun som dessutom är mjuk är ett bra utgångsläge för en induktion (igångsättning). Hur just din kropp kommer svara på igångsättningen kan man ju klart inte veta. På en omföderska går ofta utplåningen av livmoderhalsen och öppningen av modermunnen hand i hand. 
    Bishopscore på 6 innebär ett ganska så gott status för igångsättning. 
    Vet inte om du skrev vilken vecka du är i?

Svar på tråden Ingångsättning, genom håltagning på hinnorna. Dock ännu lite omogen.