• Tue 8 Jun 2021 22:59
    702 visningar
    5 svar
    5
    702

    Göran Lambertz som var kladdig

    Om Göran Lambertz har erkänt att han har kladdat och han uppenbarligen har utnyttjat hans maktställning och haft umgänge med "Emma" som inte var med på noterna, är det inte sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?

    Enligt brottsbalken 6 kap 3 § - Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen, döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år.

    nyheter24.se/nyheter/962828-emmas-version-det-har-hande-pa-julaftonskvallen-med-lambertz

    Konstigt att karln friades, ska bli intressant att se dokumentären!

  • Svar på tråden Göran Lambertz som var kladdig
  • Wed 9 Jun 2021 00:06
    #1
    +2
    doritoscool skrev 2021-06-08 22:59:19 följande:

    Om Göran Lambertz har erkänt att han har kladdat och han uppenbarligen har utnyttjat hans maktställning och haft umgänge med "Emma" som inte var med på noterna, är det inte sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?

    Enligt brottsbalken 6 kap 3 § - Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen, döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år.

    nyheter24.se/nyheter/962828-emmas-version-det-har-hande-pa-julaftonskvallen-med-lambertz

    Konstigt att karln friades, ska bli intressant att se dokumentären!


    Det är 6 kap 1 § det där förekommer i, dock punkt 3.

    Förklaring från en lagkommentar om vad som avses med beroendeställning:

    "Beroendeställningen kan t.ex. ha sin grund i ekonomiska mellanhavanden eller i ett anställnings- eller lydnadsförhållande eller grundas på förhållandet mellan en på kriminalvårdsanstalt intagen person och en tjänsteman där."

    Dessutom måste gärningsmannen "allvarligt missbruka," inte bara "missbruka," ställningen.

    Jag tror inte dessa gällde här.
  • Wed 9 Jun 2021 07:33
    #2

    Jag tror snubben klarade sig lite bättre än många andra hade gjort i samma situation för att han är en kvinnorättskämpe och feminist offentligt. Han ses som en god människa i övrigt.

    Hade kanske vart annorlunda om han var invandrare eller för den delen sverigedemokrat eller bara något annat än feminist och "god människa"

  • Wed 9 Jun 2021 07:48
    #3

    Angående vad jag anser om Lambertz. Han är osympatisk, ogillar hans åsikter och jag tycker han är osympatisk.

    Med det sagt...

    I just det här fallet tror jag att karln är oskyldig på riktigt.

    Lyssna på den här föreläsningen starta på 21min:




    Det är samma kvinna i Lambertz fall och det tycks gått till på ungefär samma sätt. Det löste sig så vitt jag förstod på samma sätt. Polisen kom åt hennes mobil. Hon ska tydligen bland annat varit väldigt aktiv på sin mobil på ett redigt sätt när hon påstår att hon var medvetslös.

  • Wed 9 Jun 2021 12:44
    #4
    +1
    Friger skrev 2021-06-09 07:48:20 följande:

    Angående vad jag anser om Lambertz. Han är osympatisk, ogillar hans åsikter och jag tycker han är osympatisk.

    Med det sagt...

    I just det här fallet tror jag att karln är oskyldig på riktigt.

    Lyssna på den här föreläsningen starta på 21min:

    Det är samma kvinna i Lambertz fall och det tycks gått till på ungefär samma sätt. Det löste sig så vitt jag förstod på samma sätt. Polisen kom åt hennes mobil. Hon ska tydligen bland annat varit väldigt aktiv på sin mobil på ett redigt sätt när hon påstår att hon var medvetslös.


    Hur vet du att det är samma kvinna som med Lambertz?
  • Wed 9 Jun 2021 13:10
    #5
    Karlington skrev 2021-06-09 12:44:24 följande:
    Hur vet du att det är samma kvinna som med Lambertz?
    Rättsdokumenten finns länkade på Flashback.

    Hon blev även åtalad för saken senare. Inte för att hon förfalskade bevisen men för att hon outade killen. Det var ju pga det åtalet som hon hade hängande över sig som hon tog kontakt med Lambertz.

    Finns ett fall till med henne inblandad.

    Jag tror att hennes beteende urholkar förtroendet för andra som blir våldtagna tyvärr.
Svar på tråden Göran Lambertz som var kladdig