• farman
    Wed 9 Jun 2021 04:20
    6090 visningar
    7 svar
    7
    6090

    Hur är en ytlig person?

    Hur är en ytlig person och hur når man ändå fram till denne?
    Oftast får man höra att på det dyra stället går bara ytliga mänskor.

    Kalla humor befriade medmera?

  • Svar på tråden Hur är en ytlig person?
  • Wed 9 Jun 2021 05:12
    #1
    farman skrev 2021-06-09 04:20:27 följande:

    Hur är en ytlig person och hur når man ändå fram till denne?

    Oftast får man höra att på det dyra stället går bara ytliga mänskor.

    Kalla humor befriade medmera?


    En ytlig person värderar bara yta och är ointresserad av att diskutera djupare frågor.

    Vad menar du mwt att nå fram?
  • Kusine­n
    Wed 9 Jun 2021 05:40
    #2

    För det första är väl att kalla någon för ytlig lite neslåtande. Så i betydelsen så finns nån form av negativ subjektiv värdering att personen saknar djup, är ointresserad av eller inkompetent att ta in frågor som betraktaren (den som kallqr personen ytlig) upplever som djupa och betydelsefulla.

    I övrigt avses väl också personer som uppskattar det som kan uppfattas som "yta", vackra föremål, flashiga fester, osv.

    Exakt vad som avses beror på vem som säger eet och i vilket sammmanhamg, mem det är ju em subejektiv bedömning av (oftast) en annan person.

    Hur man npr fram vet jag inte vad su menar med? Når fram med vad?

  • Wed 9 Jun 2021 06:30
    #3

    Tycker man kan vara ytlig på två sätt.

    1) Bry sig väldigt mycket om ytliga saker, och ge ett ytligt intryck. Men under det ha samma djup som vilken människa som helst.

    2) Faktiskt vara ytlig. Att vad man ser är det man får. 5 minuters konversation och den ytlige kan berätta allt om sitt liv och sin person.

  • Wed 9 Jun 2021 07:01
    #4
    +2

    Jag tolkar uttrycket som en person som lägger så stor vikt vid materiella ting och utseende att den värderar det högre hos både sig själv och andra människor än det som brukar uppskattas - vänlighet, kunnighet, generositet mm. En ytlig människa kan tex välja bort vänskap med en person med ofördelaktigt yttre, fel sorts bil eller annan klädstil. Personen bryr sig mer om att det ska se bra ut än att det ska vara bra.

    Obs att långt ifrån alla människor som vårdar sitt utseende mycket är ytliga. Ytlighet handlar om hur man ser på andra, inte om man själv har dyra kläder, fixat hår mm.

  • Magica­l
    Wed 9 Jun 2021 07:14
    #5

    "Goa rattar du har!" sa en kille till en gång, när jag försökte prata om känslor och hur vi ville ha vår relation. 
    Sinnebilden av ytlig! 

    Där kan man snacka om att han inte förstod alls vad det var jag ville prata om. Det gick över huvudet på honom. 

  • Kusine­n
    Wed 9 Jun 2021 07:36
    #6
    +1
    Litorina skrev 2021-06-09 07:01:27 följande:

    Jag tolkar uttrycket som en person som lägger så stor vikt vid materiella ting och utseende att den värderar det högre hos både sig själv och andra människor än det som brukar uppskattas - vänlighet, kunnighet, generositet mm. En ytlig människa kan tex välja bort vänskap med en person med ofördelaktigt yttre, fel sorts bil eller annan klädstil. Personen bryr sig mer om att det ska se bra ut än att det ska vara bra.

    Obs att långt ifrån alla människor som vårdar sitt utseende mycket är ytliga. Ytlighet handlar om hur man ser på andra, inte om man själv har dyra kläder, fixat hår mm.


    Jag kan absolut uppfatta en person som ytlig utan att den är anmärkningsvärt materiell. Materiell ytlighet är en typ av ytlighet enligt mig, en annan är att man inte klarar/vill gå på djupet i känslor, engagemang, intressen osv. Folk som är sådär ytligt trevliga mot allt och alla men som liksom inte lyssnar på vad som sägs utan har samma glattiga attityd oavsett. Och som liksom inte fixar samtal, reltaioner osv men nån form av svärta. Utan helt enkelt håller sig på ytan av samtal och relationer konstant.

    Sen är jag helt övertygad etygad om att alla människor har ett djup. Ytlighet handlar nog oftast mer om hur man uppfattas och hur man uppträder mer än om hur man känner sig inombords.
  • Wed 9 Jun 2021 07:42
    #7
    Kusinen skrev 2021-06-09 07:36:12 följande:

    Jag kan absolut uppfatta en person som ytlig utan att den är anmärkningsvärt materiell. Materiell ytlighet är en typ av ytlighet enligt mig, en annan är att man inte klarar/vill gå på djupet i känslor, engagemang, intressen osv. Folk som är sådär ytligt trevliga mot allt och alla men som liksom inte lyssnar på vad som sägs utan har samma glattiga attityd oavsett. Och som liksom inte fixar samtal, reltaioner osv men nån form av svärta. Utan helt enkelt håller sig på ytan av samtal och relationer konstant.

    Sen är jag helt övertygad etygad om att alla människor har ett djup. Ytlighet handlar nog oftast mer om hur man uppfattas och hur man uppträder mer än om hur man känner sig inombords.


    Ja, när du skriver det så inser jag att jag håller med. Det är två olika sorters ytlighet.
Svar på tråden Hur är en ytlig person?