• Wed 9 Jun 2021 11:12
    1280 visningar
    15 svar
    15
    1280

    Kan jag anmäla?

    Hej!
    Jag är sjuk ifrån jobbet men febern har gått ner så jag har kunnat städa huset och fixat o donat lite utanför huset.
    I VANLIGA fall så hade jag gått tillbaka till jobbet men i och med corona så får jag inte av min chef komma tillbaka med feber.
    Så jag har då stannat hemma på hans begäran och istället arbetat utanför huset och gjort saker.
    ---------------------
    Min föredetta chef ringde upp mig och sa att han hade sett mig arbeta utomhus när jag är hemma ifrån jobbet...Så jag sa till honom hur det ligger till,  att jag inte får komma tillbaka till jobbet med feber...
    Han skulle då skvallra för min chef att jag är frisk nog att arbeta.
    Innan coronatider så hände detta liksom inte men i och med att jag inte är VÄLKOMMEN med FEBER, ska jag då ligga i sängen och bara ligga o göra ingenting?
    Kan jag anmäla min föredetta chef för stalking? 
    Blir rätt så jävla förbannad att folk ska lägga sig i saker de inte har med att göra.
    Om min chef VILL betala sjuklön och inte VILL att jag ska komma tillbaka med feber - inte fan kan någon då säga "nejnej, du ska bara ligga i sängen o inte göra någonting"
    Någon som har koll på om jag kan anmäla människan ifråga eller hur jag ska ta detta vidare?
    // Arg människa
    xxxx
  • Svar på tråden Kan jag anmäla?
  • Anonym (Släpp det !)
    Wed 9 Jun 2021 12:09
    #1
    +1

    Vad vill du uppnå med att ta det vidare ? Du har ju på uppmaning av din chef stannat hemma så släpp det och lägg energin på att bli frisk !

  • Wed 9 Jun 2021 12:15
    #2

    Om jag blir tillsagd att stanna hemma om jag har symptom..men eftersom jag inte känner mig så himla sjuk....visst så får jag väl göra vad jag vill under den tiden då? 

    Då menar jag inte att jag ska ränna bland folk utan att om jag vill exempelvis måla huset så ska jag för fan få göra det...

    Ska inte vara någon gråzon etiskt sätt om man blir tillsagd att man inte får komma och jobba med symptom....Eller hur ser du/ni på det?

  • Anonym (Oo)
    Wed 9 Jun 2021 12:22
    #3

    Du kan inte säga till chefen vad som hände, då kommer det ju via dig. Han vet ju om att han inte tillåtit dig gå tillbaka till jobbet. Är väl flera nu i dessa tider som blir hemma längre fast de inte känner sig jättesjuka, klart inte alla ligger i sängen utan försöker få gjort det man kan hemma ifall man nu inte kan jobba.

  • Jonnyn­ilsson
    Wed 9 Jun 2021 12:31
    #4
    t00lz skrev 2021-06-09 12:15:19 följande:

    Om jag blir tillsagd att stanna hemma om jag har symptom..men eftersom jag inte känner mig så himla sjuk....visst så får jag väl göra vad jag vill under den tiden då? 

    Då menar jag inte att jag ska ränna bland folk utan att om jag vill exempelvis måla huset så ska jag för fan få göra det...

    Ska inte vara någon gråzon etiskt sätt om man blir tillsagd att man inte får komma och jobba med symptom....Eller hur ser du/ni på det?


    Finns inte direkt något att anmäla. Men du har rätt i att chefen i detta fallet inte har med att göra vd du gör under tiden du är sjukskriven för smittorisk.
  • Anonym (llll)
    Wed 9 Jun 2021 12:50
    #5

    Om din ex-chef kontaktar nuvarande chef och säger något så löjligt så kommer förhoppningsvis din nuvarande chef inte bry sig om det. Denne VET ju att den sagt till dig att du skulle stanna hemma. 

  • Anonym (S)
    Wed 9 Jun 2021 12:55
    #6
    t00lz skrev 2021-06-09 11:12:01 följande:
    Hej!
    Jag är sjuk ifrån jobbet men febern har gått ner så jag har kunnat städa huset och fixat o donat lite utanför huset.
    I VANLIGA fall så hade jag gått tillbaka till jobbet men i och med corona så får jag inte av min chef komma tillbaka med feber.
    Så jag har då stannat hemma på hans begäran och istället arbetat utanför huset och gjort saker.
    ---------------------
    Min föredetta chef ringde upp mig och sa att han hade sett mig arbeta utomhus när jag är hemma ifrån jobbet...Så jag sa till honom hur det ligger till,  att jag inte får komma tillbaka till jobbet med feber...
    Han skulle då skvallra för min chef att jag är frisk nog att arbeta.
    Innan coronatider så hände detta liksom inte men i och med att jag inte är VÄLKOMMEN med FEBER, ska jag då ligga i sängen och bara ligga o göra ingenting?
    Kan jag anmäla min föredetta chef för stalking? 
    Blir rätt så jävla förbannad att folk ska lägga sig i saker de inte har med att göra.
    Om min chef VILL betala sjuklön och inte VILL att jag ska komma tillbaka med feber - inte fan kan någon då säga "nejnej, du ska bara ligga i sängen o inte göra någonting"
    Någon som har koll på om jag kan anmäla människan ifråga eller hur jag ska ta detta vidare?
    // Arg människa
    Stalkar din före detta chef dig, eller råkade han se dig utanför huset?

    Om han bara sett dig, så finns inget att anmäla. Han har inte gjort något olagligt. och ringer han din chef får han reda på hur det ligger till. Strunta i honom, är mitt råd.
  • Anonym (vänta­)
    Wed 9 Jun 2021 13:55
    #7
    t00lz skrev 2021-06-09 11:12:01 följande:
    Hej!
    Jag är sjuk ifrån jobbet men febern har gått ner så jag har kunnat städa huset och fixat o donat lite utanför huset.
    I VANLIGA fall så hade jag gått tillbaka till jobbet men i och med corona så får jag inte av min chef komma tillbaka med feber.
    Så jag har då stannat hemma på hans begäran och istället arbetat utanför huset och gjort saker.
    ---------------------
    Min föredetta chef ringde upp mig och sa att han hade sett mig arbeta utomhus när jag är hemma ifrån jobbet...Så jag sa till honom hur det ligger till,  att jag inte får komma tillbaka till jobbet med feber...
    Han skulle då skvallra för min chef att jag är frisk nog att arbeta.
    Innan coronatider så hände detta liksom inte men i och med att jag inte är VÄLKOMMEN med FEBER, ska jag då ligga i sängen och bara ligga o göra ingenting?
    Kan jag anmäla min föredetta chef för stalking? 
    Blir rätt så jävla förbannad att folk ska lägga sig i saker de inte har med att göra.
    Om min chef VILL betala sjuklön och inte VILL att jag ska komma tillbaka med feber - inte fan kan någon då säga "nejnej, du ska bara ligga i sängen o inte göra någonting"
    Någon som har koll på om jag kan anmäla människan ifråga eller hur jag ska ta detta vidare?
    // Arg människa
    Vänta nu, det här låter skumt på en massa sätt.

    Du är hemma från jobbet på grund av sjukdom.

    Din före detta chef (?!?) SER dig utan för ditt hus och VET att du är hemma pga sjuk (?!?) och ANTAR därför att du fuskar eftersom du orkar vara utomhus och greja.

    Han kontaktar dig, du förklarar och han tänker ändå anmäla till din chef. Ja, och? 

    Dels är det ju han som betett sig konstigt som spionerat på dig i (utanför) ditt hem. Han har inget med att göra varför du är hemma (sjuk, semesterdag, flexledig). Det är striktare regler för symtom just nu varför många måste vara hemma trots lindriga symtom för att undvika eventuell smittrisk. Det borde alla veta vid det här laget.

    Det finns inga regler som säger att man måste vara sängliggande hela dagen för att man är hemma sjuk från jobbet. Om man orkar städa eller klippa nån rosknopp i trädgården trots lättfeber eller nåt så är det helt okej och inget som nån ska lägga sig i.

    Jag tycker att du ska ifrågasätta varför chefen kollar in dig när du är i ditt eget hem. 
  • Wed 9 Jun 2021 14:03
    #8
    +2
    Anonym (vänta) skrev 2021-06-09 13:55:34 följande:
    Vänta nu, det här låter skumt på en massa sätt.

    Du är hemma från jobbet på grund av sjukdom.

    Din före detta chef (?!?) SER dig utan för ditt hus och VET att du är hemma pga sjuk (?!?) och ANTAR därför att du fuskar eftersom du orkar vara utomhus och greja.

    Han kontaktar dig, du förklarar och han tänker ändå anmäla till din chef. Ja, och? 

    Dels är det ju han som betett sig konstigt som spionerat på dig i (utanför) ditt hem. Han har inget med att göra varför du är hemma (sjuk, semesterdag, flexledig). Det är striktare regler för symtom just nu varför många måste vara hemma trots lindriga symtom för att undvika eventuell smittrisk. Det borde alla veta vid det här laget.

    Det finns inga regler som säger att man måste vara sängliggande hela dagen för att man är hemma sjuk från jobbet. Om man orkar städa eller klippa nån rosknopp i trädgården trots lättfeber eller nåt så är det helt okej och inget som nån ska lägga sig i.

    Jag tycker att du ska ifrågasätta varför chefen kollar in dig när du är i ditt eget hem. 
    Väldigt bra iakttagelse. Hur vet gamla chefen om att TS är sjukskriven?

    Är själv arbetsgivare. Sån koll har man inte på fd anställda.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Wed 9 Jun 2021 14:21
    #9

    Lämna det bara ifred, om din chef säger nåt kan du påpeka att hen själv sa att du skulle vara hemma pga symptom. Då spelar det ingen roll om du var pigg nog för maraton eller sängliggande.

  • Wed 9 Jun 2021 15:46
    #10
    Friger skrev 2021-06-09 14:03:24 följande:
    Väldigt bra iakttagelse. Hur vet gamla chefen om att TS är sjukskriven?

    Är själv arbetsgivare. Sån koll har man inte på fd anställda.

    Föredetta chefen ringde mig och frågade hur jag mår helt random...Så jag sa till honom att jag har feber och är hemma ifrån jobbet.


    Då sa han "Jaha men jag såg dig igår när jag körde förbi din gata att du var ute och donade med huset"

    Finns bara en väg ner till min gata samt att det mer eller mindre är en korsning som leder till 2 andra vägar efter mitt hus och jag vet att han inte känner någon i detta kvarter då han bor 1-2 mil härifrån....

    Jo, vissa förstår verkligen inte detta med att vara "sjuk ifrån jobbet" men ändå kunna "göra saker" 

    En sak jag glömde nämna var att han sa "Jag har en kompis i kvarteret som sett dig utomhus" ....

    Det är inte konstigt varför vissa människor bor i ute i skogen eller bygger 2 meter höga murar runt huset när man inte ska kunna göra saker i fred utan att folk ska lägga sig i, särskilt nu med corona där du inte får gå till arbeten med symptom.

    Vissa arbetsgivare tillåter inte ens dig gå till arbeten i alla fall du har testat negativt på corona om du uppvisar symptom.

    Detta i kombination med arbetsgivare som klagar på att folk är hemma för mycket....Skitlöjligt!

    Nästa gång någon klagar på att jag är hemma och gör saker när jag tekniskt sätt är sjuk ifrån jobbet så kommer jag dyka upp på jobbet och den som blir sjuk lär väl hålla käften i fortsättningen....

    Inte konstigt alls varför Sverige ligger högt på procental corona över världen när folk inte respekterar regler. 

    Om de hade infört skadestånd om du avsiktligt smittar en annan människa så hade vi haft det bättre överlag. 

    Med avsiktligt menar jag förstås::: Om du har symptom och går till jobbet = avsiktligt. 

    Inga symptom och går till jobbet = oavsiktligt.

    På ett tidigare jobb i år så hade jag en kund som kom in i butiken och sa 
    "jag har corona, är det okej om jag kommer in och handlar"

    Man blir mörkrädd på riktigt....

  • Wed 9 Jun 2021 18:38
    #11
    t00lz skrev 2021-06-09 15:46:05 följande:

    Föredetta chefen ringde mig och frågade hur jag mår helt random...Så jag sa till honom att jag har feber och är hemma ifrån jobbet.


    Då sa han "Jaha men jag såg dig igår när jag körde förbi din gata att du var ute och donade med huset"

    Finns bara en väg ner till min gata samt att det mer eller mindre är en korsning som leder till 2 andra vägar efter mitt hus och jag vet att han inte känner någon i detta kvarter då han bor 1-2 mil härifrån....


    Fattar inte, istället för att ge en vettig förklaring så gör du saken ännu konstigare...

    Skulle chefen sökt upp dig just den dagen du var sjuk och sett dig arbeta på tomten? Istället för att morsa/heja så ringer han dig och frågar hur du mår?

    Är du eller han "känd" (=ökänd) på byn för något?
  • Wed 9 Jun 2021 19:36
    #12

    Förutom att dina inlägg låter konstigt, som andra redan har sagt, förstår jag inte varför du bryr dig. Du påstår att din chef visste att du mådde bättre men beordrad dig att stanna hemma - vad är då problemet att ex-chefen berättar det för nuvarande chefen?


    Dessutom tycker jag inte man ska städa och fixa när man är sjuk och har feber. Man behöver inte ligga i sängen hela tiden, om man mår bättre, men poängen med att stanna hemma är att kroppen har energi att kämpa mot sjukdomen genom vila. Att då gör aktiviteter som tar en del energi är kontraproduktiv och det är inte det sjukskrivningen är till för. Om du är sjukskriven, dvs. får betalt för att inte arbeta för att du är sjuk, är det ditt jobb att se till att du blir frisk så snabbt som möjligt, vilket du helt klart inte gjorde.

  • Anonym (vänta­)
    Thu 10 Jun 2021 08:41
    #13
    Spucks skrev 2021-06-09 19:36:28 följande:

    Förutom att dina inlägg låter konstigt, som andra redan har sagt, förstår jag inte varför du bryr dig. Du påstår att din chef visste att du mådde bättre men beordrad dig att stanna hemma - vad är då problemet att ex-chefen berättar det för nuvarande chefen?


    Dessutom tycker jag inte man ska städa och fixa när man är sjuk och har feber. Man behöver inte ligga i sängen hela tiden, om man mår bättre, men poängen med att stanna hemma är att kroppen har energi att kämpa mot sjukdomen genom vila. Att då gör aktiviteter som tar en del energi är kontraproduktiv och det är inte det sjukskrivningen är till för. Om du är sjukskriven, dvs. får betalt för att inte arbeta för att du är sjuk, är det ditt jobb att se till att du blir frisk så snabbt som möjligt, vilket du helt klart inte gjorde.


    Det är mycket enkelt att själv avgöra vad man orkar och inte när man är sjuk. Orkar man städa lite eller greja i en rabatt så påverkar inte det tiden för tillfrisknande alls. Och särskilt inte när man är hemma den där extra dagen som krävs nu i pandemitider. 
  • Thu 10 Jun 2021 09:41
    #14
    Anonym (vänta) skrev 2021-06-10 08:41:39 följande:
    Det är mycket enkelt att själv avgöra vad man orkar och inte när man är sjuk. Orkar man städa lite eller greja i en rabatt så påverkar inte det tiden för tillfrisknande alls. Och särskilt inte när man är hemma den där extra dagen som krävs nu i pandemitider. 
    Det är absolut fel du skriver. Att städa och fixa tar mycket energi från kroppen och självklart tar det då längre att friskna till, speciellt om man har feber, som TS tydligen hade.
  • Anonym (vänta­)
    Thu 10 Jun 2021 11:34
    #15
    Spucks skrev 2021-06-10 09:41:58 följande:
    Det är absolut fel du skriver. Att städa och fixa tar mycket energi från kroppen och självklart tar det då längre att friskna till, speciellt om man har feber, som TS tydligen hade.
    Nej, det är du som har fel. Det är ingen fara alls att göra sånt som man orkar när man har feber eller återhämtar sig efter feber. Kroppens egen ork är det som avgör.
Svar på tråden Kan jag anmäla?