• Wed 9 Jun 2021 13:23
    2576 visningar
    5 svar
    5
    2576

    Minnestattuering

    Hej.

    Vi förlorade vår efterlängtade dotter i v41+2 relativt nyligen och min tanke på att hedra henne är att tatuera in hennes hand avtryck över mitt hjärta.

    Frågan är gör jag fel i detta? Bör man välja annan plats? Kommer detta kanske rent av störa vårt samliv i framtiden när frun det handen?

  • Svar på tråden Minnestattuering
  • Anonym (Skept­isk)
    Wed 9 Jun 2021 14:08
    #1
    +2

    Själv skulle jag avstå. Har man förlorat ett barn kan man lika gärna förlora fler, ska man då ha en för varje barn...?

    Och ja, det kan förstöra sexlivet och samlivet för ett bra tag framöver om din fru ska se det där handavtrycket så fort ni ska ha sex och försöka få fler barn, och det blir som en permanent påminnelse för resten av livet om barnet ni förlorade. Inte särskilt snällt om man ska se det så.

    Det finns andra sätt att hedra ett dött barn.

  • Anonym (Tålam­od)
    Wed 9 Jun 2021 14:42
    #2

    Jag tänker att det är dumt att i stark sorg smycka kroppen med en central påminnelse om det som hänt. Speciellt såpass centralt och speciellt utifrån att det kan komma fler barn som du också kommer vilja hedra.

    Mitt förslag är att du antingen väntar 15-50 år på att göra tatueringen, eller att du väljer en mindre central plats. För det känns inte som en tatuering som man vill ta bort framöver....

  • Anonym (Mia)
    Wed 9 Jun 2021 15:45
    #3

    Beklagar innerligt er förlust  Det går inte föreställa sig hur det måste kännas, och jag förstår behovet av att hedra hennes minne.

    Eftersom du har de funderingarna du har, så kanske det är en bra idé om du funderar ett tag till på om över hjärtat är rätt ställe, eller om det finns ett alternativt ställe du kan tänka dig. Kolla med din fru om hon tror det skulle störa. Kanske kommer ni fram till att det är rätt ställe. Det kan ingen annan avgöra förutom ni <3 

  • Anonym (Också förlor­at barn)
    Wed 9 Jun 2021 16:12
    #4

    Jag Kommer också göra en tatuering, och har pratat med min partner om det. Finns ingen anledning att avstå. Du kommer alltid vara förälder till ditt barn oavsett.

    Men, det kan ju vara bra att hinna tänka efter exakt hur du vill ha tatueringen. Så kanske ge det ett par månader. Så tänkte jag med min.

    Sen kan det vara en skön och bra sak för sorgeprocessen att göra en tatuering. Vet flera som det har lindrat sorgen för. Att det känns som ett sätt att komma ihåg och hedra.

    Så prata med din partner, sov på saken någon månad och boka sedan in en tid om ytterligare någon månad, så blir det nog jättebra.

  • Anonym (Polly­)
    Wed 9 Jun 2021 16:52
    #5

    Beklagar förlusten.

    Vänta ett tag till så att du vet att det känns rätt. Jag har svårt att tro att det skulle påverka ert sexliv. Att ni har mist er dotter är ju något ni alltid kommer att bära med er, inget som din fru kommer att glömma och sen plötsligt bli påmind om när hon ser tatueringen.

    Så tänker jag. Men om du väntar ett litet tag och sen tar upp det med din fru så får du ett bättre svar än mina gissningar.

    Jag tycker att det är fint att du vill minnas er dotter genom en tatuering. Ett par jag känner som förlorade sitt barn vid födseln har tyckt det har varit jobbigt att nästan ingen nämner den döda sonen. En tatuering är kanske ett sätt att visa att du faktiskt gärna påminns om henne, att hon inte är ett förbjudet samtalsämne.

Svar på tråden Minnestattuering