• Anonym (Ts)
    Wed 9 Jun 2021 16:57
    377 visningar
    42 svar
    42
    377

    Stannade pappan på BB vid andra barnet också?

    Hur har ni andra gjort när ni redan hade ett barn ihop och precis fått ert andra? Följde pappan med till BB tills det var dags att åka hem eller gick pappan hem till det första barnet?

    Vill veta vad som är vanligast.. vet ju inte hur länge jag kommer stanna, med första barnet fick vi stanna 4 dagar, men hade väldigt gärna velat ha pappan med oss och isåfall låtit en anhörig ta hand om det första barnet tills vi åker hem. Men det kanske inte är så många som gör?

  • Svar på tråden Stannade pappan på BB vid andra barnet också?
  • Wed 9 Jun 2021 17:02
    #1

    Nej, han åkte hem några timmar efter att lillebror var född. Hemma väntade storasyster 4 år, det fanns liksom inte ens på kartan att hon skulle behövt vara utan båda sina föräldrar i flera dagar.

  • Wed 9 Jun 2021 17:02
    #2

    Brukar stanna och dumpar ungarna hos mor och far -föräldrar.

    Skön liten semester med bara en unge. Som knappt kan skrika ens. Stackars liten.

  • Anonym (2 barnsf­örälde­r)
    Wed 9 Jun 2021 17:17
    #3

    Nej, min man fick stanna några timmar på förlossningen, födde på eftermiddagen och vi var kvar på förlossningen till ca 21 på kvällen, sen på BB fick jag dela rum med en annan mamma, bara förstagångsföderskor fick eget rum.
    Jag åkte hem dagen efter, ville hem till dottern och vara hemma i lugn och ro istället för att dela rum.

  • Wed 9 Jun 2021 17:20
    #4

    Ja, pappan stannade på BB med andra barnet också. För oss fanns det inget alternativ, varken han eller jag hade velat missa den första mysiga tiden med bebisen.

  • Anonym (oooo)
    Wed 9 Jun 2021 17:44
    #5
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-09 16:57:55 följande:

    Hur har ni andra gjort när ni redan hade ett barn ihop och precis fått ert andra? Följde pappan med till BB tills det var dags att åka hem eller gick pappan hem till det första barnet?

    Vill veta vad som är vanligast.. vet ju inte hur länge jag kommer stanna, med första barnet fick vi stanna 4 dagar, men hade väldigt gärna velat ha pappan med oss och isåfall låtit en anhörig ta hand om det första barnet tills vi åker hem. Men det kanske inte är så många som gör?


    Vi hade inga komplikationer med andra barnet så han åkte hem. Mormor var hemma hos äldsta under förlossningen, men pappan åkte hem på kvällen och sov där. Sen kom han och hämmar mig och bebisen nästa dag. Jag var kvar ca 24 timmar.
  • Anonym (oooo)
    Wed 9 Jun 2021 17:47
    #6
    Kexsmula skrev 2021-06-09 17:20:35 följande:

    Ja, pappan stannade på BB med andra barnet också. För oss fanns det inget alternativ, varken han eller jag hade velat missa den första mysiga tiden med bebisen.


    Hur menar du att man skulle missa första tiden om man åker hem lite grann? 

    Som jag vet så får man väl inte bestämma själv om man ska stanna heller. Det är efter behov. Första barnet var vi inskrivna en vecka pga jobbig förlossning, barnet låg i kuvös osv. Om din man stannade så måste det bero på att man bedömde det som vettigt. 
  • Anonym (L)
    Wed 9 Jun 2021 17:49
    #7

    Han åkte hem till det första barnet.

  • Anonym (L)
    Wed 9 Jun 2021 17:50
    #8
    Mor Maria skrev 2021-06-09 17:02:02 följande:

    Nej, han åkte hem några timmar efter att lillebror var född. Hemma väntade storasyster 4 år, det fanns liksom inte ens på kartan att hon skulle behövt vara utan båda sina föräldrar i flera dagar.


    Ja, så vi kände också!
  • Anonym (hem)
    Wed 9 Jun 2021 17:52
    #9

    Han åkte hem till storasyskonet men enda anledningen till varför jag blev kvar var att yngsta föddes kl22 och man måste stanna 6h efter förlossningen. Jag var inte så sugen på att åka hem kl04 på morgonen så då blev en natt på BB. Det var tvärfullt så han hade inte fått stanna ens om vi velat.

  • Wed 9 Jun 2021 17:53
    #10
    Anonym (oooo) skrev 2021-06-09 17:47:58 följande:

    Hur menar du att man skulle missa första tiden om man åker hem lite grann? 

    Som jag vet så får man väl inte bestämma själv om man ska stanna heller. Det är efter behov. Första barnet var vi inskrivna en vecka pga jobbig förlossning, barnet låg i kuvös osv. Om din man stannade så måste det bero på att man bedömde det som vettigt. 


    Jag och min man anser att den där första tiden med nyfött barn på BB är väldigt speciell och vi vet att man dessvärre inte får bestämma om pappan ska vara med i Sverige, men vi anser ändå att det är självklart och att det vore riktigt hemskt att behöva lämna bebisen och sova borta.

    Min mam fick vara med eftersom vi insisterade på det.
Svar på tråden Stannade pappan på BB vid andra barnet också?