• Wed 9 Jun 2021 19:05
    840 visningar
    5 svar
    5
    840

    Hjälp! Orolig för måsungar!!!

    Ber om ursäkt på förhand för konstigt skrivet inlägg.

    Vi har två pyttesmå måsungar som bor vid vårt bostadsområde, problemet är att dom somnar PÅ vägen där folk kör som idioter och dom är typ samma färg som gatan så svårt att se dom.

    Den ena måsungen hade tagit in sig i ett inhängnat litet område där inga bilar eller djur kan få tag i den, samtidigt som mamman och pappan kan nå den ovanifrån eftersom det är öppet.

    Efter att den andra måsungen på vägen nästan blev överkörd av en annan bil så bestämde vi oss för att flytta den till sitt syskon(typ 2 meter) vi tog inte i den utan den fick gå på en bit papperspåse vi rivit av. Och föräldrarna såg hela tiden vart ungen var.

    Men nu har jag sån jävla ångest över att dom kommer ta sig upp på vägen igen och bli påkörda eller uppätna av grannhunden som alltid går lös och rymmer :(

    Finns det något man kan göra eller får man bara tänka att naturen har sin gång? Vill typ bara gå ut och ställa mig och vakta dom små liven tills dom är stora nog att Klara sig själva xD

  • Svar på tråden Hjälp! Orolig för måsungar!!!
  • Wed 9 Jun 2021 21:26
    #1

    Alltså, du kan alltid ringa miljöförvaltningen i din kommun och höra med dem, men trologtvis får dessa fåglar leva - och dö - med sina öden.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Killg­issar)
    Wed 9 Jun 2021 21:45
    #2

    Länsstyrelsen...? Är det inte de som har "ansvar" för vilda djur?

  • Thu 10 Jun 2021 09:30
    #3

    Detta är en del av det naturliga urvalet. Varje år dör det 1 miljon fåglar i Sverige och det är bara 1 av 10 ägg som överlever första året.

    Den måsart du tänker på är antagligen gråtrut som är en av måsarterna som dominerar och tar över mer och mer. Den skall normalt finnas i närheten av vatten men har etablerat sig i stadsmiljöer. Där konkurrerar den ut andra fågelarter som har svårt att överleva, många småfåglar som Sidensvans, Entita och Pilfink har svårt att överleva på grund av gråtruten

    Det bästa för fågelvärlden vore att ni avlivar ungarna

  • Thu 10 Jun 2021 09:55
    #4

    Det är trist att se naturens grymhet, men rent krasst så dör de djur som i tätort ej klarar att hålla sig undan trafik.

    Du har ju stöttat lite och mer än så kan du knappast göra.

    I min värld är det inte lönt att lägga tid eller energi på att hjälpa måsar, oftast växer de ju upp till odrägliga djur som anfaller ungar och snor mat.

  • Thu 10 Jun 2021 14:55
    #5

    Gick förbi stället precis och ena ungen låg död (troligtvis katt eller sjukdom då den inte hade några synliga skador) och andra syntes inte till. Tack snälla för era kommentarer, det gjorde det lättare att hantera.

    Har så svårt att acceptera naturens grymhet men känner att det var nog bra att jag inte la mig i för mycket.

    Tack igen för era kommentarer ni är grymma!<3

Svar på tråden Hjälp! Orolig för måsungar!!!