• Thu 10 Jun 2021 06:48
    1232 visningar
    13 svar
    13
    1232

    Skällande hundar

    Ibland hör/ser man skällande hundar ute. Jag fascineras av hundägarnas olika inställning till detta. Av de som har skällande hund upplever jag att ca hälften säger TYST med arg röst. Men andra hälften gör ingenting. Jag själv har aldrig haft hund men hade tyckt att det vore fruktansvärt pinsamt att ha en hund som skällde och gjort allt jag kunde för att jobba bort beteendet.

    Hur är inställningen i hundägarvärlden? Är det accepterat med skall eller anses det även inom era kretsar som något som borde arbetas bort?

    Kan det finnas en praktisk anledning till att vissa låter sina hundar skälla?

    En fundering bara.

  • Svar på tråden Skällande hundar
  • Thu 10 Jun 2021 07:06
    #1

    Vissa raser är mycket svårare än andra att träna bort skallet på (ex jakthundar) och hos en jakthund/vakthund osv kan man även vara orolig för att träna bort för mycket skall vilket innebär att man låter det vara helt.

    Sedan finns det olika metoder för att träna bort skallet och att ryta argt är sällan den bästa... ibland kan de även vara vettigare att ignorera skallet (vissa situationer) att dels för att inte starta en fight man inte kan vinna och dels för att visa hunden att jag (ägaren) skiter fullständigt i det du skäller på, det är inte farligt.

    Dessutom, har man en hund som har problemet att den skäller på allt och man vill få bort det så kan man inte börja med situationen där hunden möter 4 andra hundar att jobba med det utan man måste börja i enklare situationer för att ge både sig själv och hunden en chans att lyckas. Annars föder det hela bara missnöje hos alla inblandade.

  • Thu 10 Jun 2021 07:09
    #2

    Sen ja, vissa hundägare skiter bara fullständig i att uppfostra sina hundar utan minsta tanke på omgivningen och andra ägare är bara dåliga på det och misslyckas fullständig trots att de verkligen försöker.

  • Thu 10 Jun 2021 07:25
    #3

    Tack, intressant!

  • Thu 10 Jun 2021 10:56
    #4

    Jag tänker att man kan resonera som man gör kring barn. De måste få "prata" men inte skrika hur som helst. Så om en hund ger något enstaka skall är det väl en sak men en hund som tokskäller är inte ok. Som ägare ska man då heller inte skrika "tyst" åt sin hund utan hellre gå en kurs om man inte vet hur man ska fostra sin hund.

  • LFF
    Thu 10 Jun 2021 12:02
    #5
    Litorina skrev 2021-06-10 06:48:25 följande:

    Ibland hör/ser man skällande hundar ute. Jag fascineras av hundägarnas olika inställning till detta. Av de som har skällande hund upplever jag att ca hälften säger TYST med arg röst. Men andra hälften gör ingenting. Jag själv har aldrig haft hund men hade tyckt att det vore fruktansvärt pinsamt att ha en hund som skällde och gjort allt jag kunde för att jobba bort beteendet.

    Hur är inställningen i hundägarvärlden? Är det accepterat med skall eller anses det även inom era kretsar som något som borde arbetas bort?

    Kan det finnas en praktisk anledning till att vissa låter sina hundar skälla?

    En fundering bara.


    Min hund skällde när han lekte och busade, eller tyckte att matte var sjukt tråkig ibland som bara stod och pratade med någon. I det första fallet så var det ok, han måste ju få "prata". I det andra fallet så sa jag åt honom utan att skrika. Det finns liksom ingen anledning till att skrika på en hund.
  • Thu 10 Jun 2021 17:21
    #6

    Tack för era svar!

    Några skriver om att skrika åt sin hund. Det har jag aldig hört folk göra. Förstår att det kan uppfattas så när jag skrev: med arg röst. Men med det menar jag inte hög röst, utan att det hörs att man är missnöjd och menar allvar.

    Jag har också hört varianten när ägaren böjer sig ner och klappar hunden och med bebisröst säger: nu får du vara lite tyst lilla voffsan medan mamma pratar lite med tanten.

    Men de är ju ovanliga.

  • Thu 10 Jun 2021 18:02
    #7

    En del hundar "pratar tillbaks" när man pratar (tex. Husky) om man då hyssjar hunden när den gör ljud kommer den sluta "prata". Att "prata" är en av de roligare grejerna ett fåtal hundar kan göra och då får man ta att sin hund skäller och gör ljud annars med.

  • Anonym­123456­789234
    Thu 10 Jun 2021 18:08
    #8

    Jag personligen tycker det är okej med något enstaka skall när det kommer en främling eller någon och knackar på dörren. Men överdrivet skällande är varken harmoniskt för personerna runt omkring eller för hunden själv, en väldigt skällig hund är oftast rädd eller stressad, vilket den givetvis inte mår bra av naturligtvis.

  • moaguu­un
    Thu 10 Jun 2021 18:22
    #9
    +1

    Många Hundar skäller för de är rädda. Då hjälper det inte hur man än tillrättavisar den. Hunden blir okontaktbar. Då får man träna med den. Men om man tar en promenad och det kommer någon och man ej är bered och hunden sätter igång. Då är det inte mkt att göra. Det betyder inte att man som hundägare ignorerar problemet. Du vet inte hur mkt de tränar på det i övrigt.

  • Thu 10 Jun 2021 18:23
    #10
    Anonym123456789234 skrev 2021-06-10 18:08:28 följande:

    Jag personligen tycker det är okej med något enstaka skall när det kommer en främling eller någon och knackar på dörren. Men överdrivet skällande är varken harmoniskt för personerna runt omkring eller för hunden själv, en väldigt skällig hund är oftast rädd eller stressad, vilket den givetvis inte mår bra av naturligtvis.


    Jag tycker att de enstaka skallen är rätt jobbiga. Särskilt om man cyklar och hunden skäller när man är precis bredvid. Då skuttar man nästan i diket. Likadant när man går förbi ett hus och en hund på andra sidan fönstret skäller. Då är man ju inte förvarnad heller eftersom man inte kunnat se den i förväg.

    Det låter som att jag hatar hundar, men så är det inte alls! Bara skällandet är jobbigt.
  • Thu 10 Jun 2021 18:23
    #11

    Glömde skriva: jag lär mig om hundar av er. Tack!

  • Thu 10 Jun 2021 19:35
    #12

    Går jag med 1-2 hundar har jag oftast inga problem att avleda och hålla dom tysta men är det fler triggar dom varandra och inget hjälper så i dom situationerna nonchalerar jag deras skällande och försöker vika av från det som triggar skällandet. Nu har ju jag en ras som ska larma och är väldigt verbala men visst försöker jag mitt bästa att dom inte ska störa.
    Att bli arg har aldrig hjälp utan avledning funkar absolut bäst för mig.
    Jag tror dom flesta hundägare tycker det är jobbigt med skällandet men har inte kunskapen att jobba bort det alt inte hittat rätt metod och motivation för hunden.

  • Anonym­123456­789234
    Thu 10 Jun 2021 23:19
    #13
    Litorina skrev 2021-06-10 18:23:05 följande:

    Jag tycker att de enstaka skallen är rätt jobbiga. Särskilt om man cyklar och hunden skäller när man är precis bredvid. Då skuttar man nästan i diket. Likadant när man går förbi ett hus och en hund på andra sidan fönstret skäller. Då är man ju inte förvarnad heller eftersom man inte kunnat se den i förväg.

    Det låter som att jag hatar hundar, men så är det inte alls! Bara skällandet är jobbigt.


    Håller med dig, men det finns inte en hund som aldrig någonsin skäller. Däremot så ligger ju problemet med väldigt skälliga hundar snarare på ägaren än vad det beror på hunden själv.
Svar på tråden Skällande hundar