• Thu 10 Jun 2021 10:32
    1933 visningar
    62 svar
    62
    1933

    Hur ska man förhålla sig till troll?

    Plötsligt inser man, 10-50 inlägg in i debatten att trådstartaren nog inte alls är den den påstår utan i bästa fall skojar med oss.

    I värsta fall försöker trådstartaren få tag i personer att trakassera och utnyttja... Eller sprida fördomar om en grupp. Väcka hat, eller debatt om något kontroversiellt.

    Tyvärr är det ofta roliga ämnen och saker som man VILL diskutera. Ämnen som berör och frågeställningar som kan vara viktiga.

    Förr sa man ju alltid att man inte skulle mata trollet, utan att det skulle få självdö... Tyvärr funkar inte riktigt detta för i o.m. att det tar såpass lång tid innan man inser att det ev. är ett troll så luras nya forumanvändare.

    Dessutom kan syftet inledningsvis verka oskyldigt för att man senare inser att det kanske är destruktivt.

    Så. Hur tycker du att ett troll ska bemötas? Vad fungerar? Vad fungerar inte?

  • Svar på tråden Hur ska man förhålla sig till troll?
  • Anonym (E)
    Thu 10 Jun 2021 11:01
    #1

    Det enda som fungerar är att ignorera troll, sluta mata dem och lämna tråden. Som ett sista inlägg kan man försöka varna andra, men de som inte ser själva att det är troll måste också lära sig. Jag tror det är enda vägen.

  • Thu 10 Jun 2021 11:08
    #2
    Anonym (E) skrev 2021-06-10 11:01:16 följande:

    Det enda som fungerar är att ignorera troll, sluta mata dem och lämna tråden. Som ett sista inlägg kan man försöka varna andra, men de som inte ser själva att det är troll måste också lära sig. Jag tror det är enda vägen.


    Jag har också trott att detta varit lösningen, problemet är "bara" att trollandet verkar driva trafik på sajten.

    Och att man faktiskt inte kan ropa troll för tidigt....
  • Anonym (E)
    Thu 10 Jun 2021 11:15
    #3
    +1
    Lönnsirap skrev 2021-06-10 11:08:39 följande:
    Jag har också trott att detta varit lösningen, problemet är "bara" att trollandet verkar driva trafik på sajten.

    Och att man faktiskt inte kan ropa troll för tidigt....
    Visste du förresten att det är förbjudet att kalla andra användare för troll! Om du tittar i reglerna, eller någonsin fått varning för det, så anses det provocerande och då kan man få en varning från admins.

    Ibland undrar man.... Låter man trollen hållas för att hålla liv i forumet? Hur många admins finns det? Hur ofta tittar de igenom anmälningar? Hur ofta deltar de ens själva i diskussioner och ser vad som pågår?? Det finns alldeles för mycket som får frodas fritt, och det kan ta upp till ett halvt dygn innan någon admin reagerar.
  • Thu 10 Jun 2021 11:29
    #4
    Anonym (E) skrev 2021-06-10 11:15:20 följande:

    Visste du förresten att det är förbjudet att kalla andra användare för troll! Om du tittar i reglerna, eller någonsin fått varning för det, så anses det provocerande och då kan man få en varning från admins.

    Ibland undrar man.... Låter man trollen hållas för att hålla liv i forumet? Hur många admins finns det? Hur ofta tittar de igenom anmälningar? Hur ofta deltar de ens själva i diskussioner och ser vad som pågår?? Det finns alldeles för mycket som får frodas fritt, och det kan ta upp till ett halvt dygn innan någon admin reagerar.


    Ja, jag har vid ett tillfälle helt naivt skrivit att någon är ett troll och drog mig då på såväl en anmälan som att inlägget jag skrivit plockades bort. Detta var dock väldigt länge sen... Och har fått mig att faktiskt inte använda ordet i inlägg, utan snarare uttrycka mig på annat sätt.

    Jag tror personligen att troll behöver diskuteras mer. Fast kanske inte i trådar som handlar om känsliga frågor och privata angelägenheter.
  • Anonym (E)
    Thu 10 Jun 2021 11:45
    #5
    +1
    Lönnsirap skrev 2021-06-10 11:29:47 följande:
    Ja, jag har vid ett tillfälle helt naivt skrivit att någon är ett troll och drog mig då på såväl en anmälan som att inlägget jag skrivit plockades bort. Detta var dock väldigt länge sen... Och har fått mig att faktiskt inte använda ordet i inlägg, utan snarare uttrycka mig på annat sätt.

    Jag tror personligen att troll behöver diskuteras mer. Fast kanske inte i trådar som handlar om känsliga frågor och privata angelägenheter.
    Ja den här tråden är iaf ett bra initiativ till diskussion. Får se om fler har input sen.
  • Anonym (Funde­rsam)
    Thu 10 Jun 2021 11:56
    #6
    -2 +1

    Många som skriver på FL låtsas vara eller är woke. Man uppfattar sig som god och vill väl. Egentligen är man ganska okunnig, självgod och ser sig som mer moraliskt högtstående än andra.

    Egentligen skriver man på nätforum för att bekräfta sin egna förträfflighet. Man vill egentligen inte stötta någon annan eller ge bra råd. Man vill inte tänka eller lära nytt. Man vill inte ha motargument. 

    Dessa skribenter blir upprörda och ropar om troll så fort de blir påminda om sin märkliga självbild. De avskyr att bli påminda om att de bara låtsas vara kloka, hjälpsamma, jämställda och logiska. De blir rasande när man håller upp spegel så att de kan se sin egen svaghet. De vill inte se den och de vill inte argumentera.

  • Anonym (Funde­rsam)
    Thu 10 Jun 2021 12:02
    #7
    Lönnsirap skrev 2021-06-10 11:08:39 följande:
    Jag har också trott att detta varit lösningen, problemet är "bara" att trollandet verkar driva trafik på sajten.

    Och att man faktiskt inte kan ropa troll för tidigt....
    Naturligtvis bedriver många trafik här. Så många självrättfärdiga gäss som driver runt här i flock här och jättelätt blir kränkta och upprörda i sin smala moralism och sin skeva syn på jämställdhet. Roliga och lättfångade.
  • Thu 10 Jun 2021 12:23
    #8
    +1
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-06-10 11:56:46 följande:

    Många som skriver på FL låtsas vara eller är woke. Man uppfattar sig som god och vill väl. Egentligen är man ganska okunnig, självgod och ser sig som mer moraliskt högtstående än andra.

    Egentligen skriver man på nätforum för att bekräfta sin egna förträfflighet. Man vill egentligen inte stötta någon annan eller ge bra råd. Man vill inte tänka eller lära nytt. Man vill inte ha motargument. 

    Dessa skribenter blir upprörda och ropar om troll så fort de blir påminda om sin märkliga självbild. De avskyr att bli påminda om att de bara låtsas vara kloka, hjälpsamma, jämställda och logiska. De blir rasande när man håller upp spegel så att de kan se sin egen svaghet. De vill inte se den och de vill inte argumentera.


    Så är det definitivt... Att det ibland är lätt att inbilla sig att man är hjälpsam!

    Just på grund av detta tycker jag faktiskt att regeln att det inte är ok att ropa troll är konstruktiv.... Men samtidigt är det ju smärtsamt att det ofta dyker upp trådar som berör och som samtidigt faktiskt bara är fake.
  • Anonym (Funde­rsam)
    Fri 11 Jun 2021 17:28
    #9
    Lönnsirap skrev 2021-06-10 12:23:56 följande:
    Så är det definitivt... Att det ibland är lätt att inbilla sig att man är hjälpsam!

    Just på grund av detta tycker jag faktiskt att regeln att det inte är ok att ropa troll är konstruktiv.... Men samtidigt är det ju smärtsamt att det ofta dyker upp trådar som berör och som samtidigt faktiskt bara är fake.
    Jag kan samtidigt le lite åt trollen, särskilt om de är skickliga. Det är rätt lätt att veta vilka ämnen som retar upp ordentligt. Om du var troll, vilket ämne skulle vara kul som första brasa?

    När jag släktforskande plöjde vi en landsortstidning på 1800-talets slut i många år. Insändarna där var av samma moraliska slag som de upprörda prussiluskorna som gärna förfasar sig på olika saker nuförtiden på internet. Då på 1800-talet var det upprörda herrar som skrev harmset i tidningen och nu på 2000-talet på FL eller Flashback är det andra samhällsgrupper som skriver harmset. De är väl de som känner sig hotade som skriver så upprört...
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 11 Jun 2021 17:54
    #10
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-06-10 11:56:46 följande:
    Många som skriver på FL låtsas vara eller är woke. Man uppfattar sig som god och vill väl. Egentligen är man ganska okunnig, självgod och ser sig som mer moraliskt högtstående än andra.

    Egentligen skriver man på nätforum för att bekräfta sin egna förträfflighet. Man vill egentligen inte stötta någon annan eller ge bra råd. Man vill inte tänka eller lära nytt. Man vill inte ha motargument. 

    Dessa skribenter blir upprörda och ropar om troll så fort de blir påminda om sin märkliga självbild. De avskyr att bli påminda om att de bara låtsas vara kloka, hjälpsamma, jämställda och logiska. De blir rasande när man håller upp spegel så att de kan se sin egen svaghet. De vill inte se den och de vill inte argumentera.
    Haha, vilken bullshit. 
Svar på tråden Hur ska man förhålla sig till troll?