• Anonym (Mirra­)
    Thu 10 Jun 2021 11:14
    1958 visningar
    66 svar
    66
    1958

    Hjälp ang semester och exman

    Mitt ex var med en kvinna i 6 mån innan det tog slut, ena barnet gillade inte henne men det tog slut av andra anledningar

    2 veckor efter det träffar han en ny som han bara har pratat med i tel och träffat en gång....barnen har aldrig träffat denna kvinna

    Nu vill han att ena barnet, den nya och hennes barn ska åka på semester.

    Barnet berättade detta till mig och sa att då vill inte barnet åka men pappa tycker att han har rätt att göra som han vill och han måste tänka på sig själv också.

  • Svar på tråden Hjälp ang semester och exman
  • LFF
    Thu 10 Jun 2021 11:19
    #1
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-10 11:14:32 följande:

    Mitt ex var med en kvinna i 6 mån innan det tog slut, ena barnet gillade inte henne men det tog slut av andra anledningar

    2 veckor efter det träffar han en ny som han bara har pratat med i tel och träffat en gång....barnen har aldrig träffat denna kvinna

    Nu vill han att ena barnet, den nya och hennes barn ska åka på semester.

    Barnet berättade detta till mig och sa att då vill inte barnet åka men pappa tycker att han har rätt att göra som han vill och han måste tänka på sig själv också.


    Nej, det är en sjukt dålig idé att åka på semester med pappans nya och hennes barn, speciellt om de aldrig träffats innan. Du säger "ena barnet", hur många har ni och varför vill han bara ha med sig ett specifikt barn? 

    Ja, han får väl göra som han vill och vara ego men han riskerar att förstöra relationen till sina egna barn om han beter sig som han gör. 
  • Anonym (Mirra­) Trådstartaren
    Thu 10 Jun 2021 11:23
    #2
    LFF skrev 2021-06-10 11:19:03 följande:

    Nej, det är en sjukt dålig idé att åka på semester med pappans nya och hennes barn, speciellt om de aldrig träffats innan. Du säger "ena barnet", hur många har ni och varför vill han bara ha med sig ett specifikt barn? 

    Ja, han får väl göra som han vill och vara ego men han riskerar att förstöra relationen till sina egna barn om han beter sig som han gör. 


    2 barn, det yngre barnet bor hos honom och det äldsta bor hos mig.

    Försöker förklara för han att det är fel det han gör

    Han säger bara att jag ska låta han vara för han har rätt att göra som han vill
  • Anonym (Fia)
    Thu 10 Jun 2021 11:26
    #3

    Vad har du för relation med barnens pappa? Infekterat eller kan ni prata om sånt här? Mina barns pappa har betat av ett flertal relationer sen skilsmässan. Alltid lite för pigg på att dra in barnen i det också tycker jag. Men när han planerade en utlandssemester med en kvinna han just träffat plus barn sa jag nej och efter lite muttrande fann han sig i det. Jag har alltid varit mån om att vi ska ha en bra och konstruktiv relation. Jag skäller eller klagar inte på honom utan försöker resonera respektfullt även i de fall vi inte är ense.

  • sextio­talist
    Thu 10 Jun 2021 11:30
    #4
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-10 11:14:32 följande:

    Mitt ex var med en kvinna i 6 mån innan det tog slut, ena barnet gillade inte henne men det tog slut av andra anledningar

    2 veckor efter det träffar han en ny som han bara har pratat med i tel och träffat en gång....barnen har aldrig träffat denna kvinna

    Nu vill han att ena barnet, den nya och hennes barn ska åka på semester.

    Barnet berättade detta till mig och sa att då vill inte barnet åka men pappa tycker att han har rätt att göra som han vill och han måste tänka på sig själv också.


    Han har rätt att göra detta. Även om de flesta kommer avråda. Åh andra sidan händer det ju att föräldrar ta med sig barnen på gruppresor där de inte heller känner någon. Så åker de som goda vänner och har boende var för sig, så behöver det inte vara så traumatiskt. Men ska de gosa in sig i en lägenhet tillsammans, då finns det risk för gnissel
  • Anonym (Mirra­) Trådstartaren
    Thu 10 Jun 2021 11:35
    #5
    Anonym (Fia) skrev 2021-06-10 11:26:13 följande:

    Vad har du för relation med barnens pappa? Infekterat eller kan ni prata om sånt här? Mina barns pappa har betat av ett flertal relationer sen skilsmässan. Alltid lite för pigg på att dra in barnen i det också tycker jag. Men när han planerade en utlandssemester med en kvinna han just träffat plus barn sa jag nej och efter lite muttrande fann han sig i det. Jag har alltid varit mån om att vi ska ha en bra och konstruktiv relation. Jag skäller eller klagar inte på honom utan försöker resonera respektfullt även i de fall vi inte är ense.


    Ingen bra relation pga av att jag lämnade honom och han tycker att allt är mitt fel, jag har förstört han liv typ

    Vi går på samtal hos familjerätten också

    Tycker att det är fel mot mot barnen bara

    Jag vill inte att barnet åker om denna själv känner så
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 10 Jun 2021 11:51
    #6
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-10 11:14:32 följande:

    Mitt ex var med en kvinna i 6 mån innan det tog slut, ena barnet gillade inte henne men det tog slut av andra anledningar

    2 veckor efter det träffar han en ny som han bara har pratat med i tel och träffat en gång....barnen har aldrig träffat denna kvinna

    Nu vill han att ena barnet, den nya och hennes barn ska åka på semester.

    Barnet berättade detta till mig och sa att då vill inte barnet åka men pappa tycker att han har rätt att göra som han vill och han måste tänka på sig själv också.


    Nja, han har inte rätt att göra exakt som han vill. Han får åka på semester med vem han vill men jag tycker inte det är lämpligt att ta med barnet, särskilt om hen inte vill! Pappan måste ha ditt samtycke för att åka utomlands i vilket fall: utrikesgruppen.se/egenmaktighet-med-barn-utomlands/
  • Anonym (Ö)
    Thu 10 Jun 2021 11:55
    #7

    Är det alltså barnet som bor hos honom som han ska ta med sig? Har han vårdnaden om det barnet?

  • Anonym (Mirra­) Trådstartaren
    Thu 10 Jun 2021 12:01
    #8
    Anonym (Ö) skrev 2021-06-10 11:55:12 följande:

    Är det alltså barnet som bor hos honom som han ska ta med sig? Har han vårdnaden om det barnet?


    Ja, vi har gemensam vårdnad
  • Anonym (Mirra­) Trådstartaren
    Thu 10 Jun 2021 12:02
    #9
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-10 11:51:13 följande:

    Nja, han har inte rätt att göra exakt som han vill. Han får åka på semester med vem han vill men jag tycker inte det är lämpligt att ta med barnet, särskilt om hen inte vill! Pappan måste ha ditt samtycke för att åka utomlands i vilket fall: utrikesgruppen.se/egenmaktighet-med-barn-utomlands/


    Precis så jag sa, att jag inte tycker att det är lämpligt

    Men han påstår att jag blandar mig i flr mycket
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 10 Jun 2021 12:09
    #10
    +1
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-10 12:02:29 följande:
    Precis så jag sa, att jag inte tycker att det är lämpligt

    Men han påstår att jag blandar mig i flr mycket
    Han får tycka vad han vill, du kan gå in på länken och läsa och sedan bara säga till honom att han behöver ditt samtycke, och att du inte tänker ge det. Det är ingen diskussion, bara ett klargörande. Vill de leka lyckliga familjen kan de göra det utan ert barn.
Svar på tråden Hjälp ang semester och exman