• Thu 10 Jun 2021 12:50
    4226 visningar
    25 svar
    25
    4226

    Blockerad äggledare - vad göra?

    Hej!

    Jag har försökt att bli gravid i över ett år och genomgår nu därför en fertilitetsutredning där de vid en spolning sa att jag eventuellt har en blockerad äggledare. Allt annat verkar se bra ut för mig och min sambo enligt utredningen och vi frågade vad de kommer att göra åt äggledaren, om det är något mer man kollar, men då sa kliniken att de inte kommer att titta mer på det utan vill köra igång med IVF (men tycker att vi ska fortsätta försöka i väntan). Jag har läst att blockering i äggledarna kan öka risken för utomkvedshavandeskap och att blockering kan bero på en rad olika orsaker som endometrios, klamydia, operationer och infektioner men jag har inte haft något av dessa vad jag vet så jag tänker att det är konstigt att inte vilja undersöka orsaken till blockeringen och i vilken utsträckning fertiliteten påverkas?

    Är det någon annan som har/haft en blockerad äggledare eller två, eller någon som har information om vad det innebär och vad man kan göra?

    Tacksam för svar, ni är så många kloka, informerade, omtänksamma personer här inne!

  • Svar på tråden Blockerad äggledare - vad göra?
  • Anonym (S)
    Thu 10 Jun 2021 12:59
    #1

    En spolning är rätt vanligt att göra i så fall, vet inte om allas äggledare är lämpliga för det däremot, det beror ju på hur det ser ut.

    Frågade du inte läkaren?

  • Anonym (S)
    Thu 10 Jun 2021 13:00
    #2
    +1

    En blockerad äggledare kan ha helt naturliga biologiska orsaker också, vi är inte alla skapta likadana.

  • Thu 10 Jun 2021 13:51
    #3
    Anonym (S) skrev 2021-06-10 12:59:39 följande:

    En spolning är rätt vanligt att göra i så fall, vet inte om allas äggledare är lämpliga för det däremot, det beror ju på hur det ser ut.

    Frågade du inte läkaren?


    Hej! Jag kanske skrev lite otydligt, men det var just en spolning jag gjorde när läkaren upptäckte att ena äggledaren var blockerad. Jag frågade om de skulle göra någon mer undersökning pga den misstänkta blockeringen och då sa läkaren att nej, de rekommenderar IVF och kan skicka en remiss för det. Det jag läst om utomkveds m.m. har jag läst i efterhand och kunde inte fråga om då.
  • Anonym (S)
    Thu 10 Jun 2021 14:03
    #4
    Vickan31 skrev 2021-06-10 13:51:51 följande:
    Hej! Jag kanske skrev lite otydligt, men det var just en spolning jag gjorde när läkaren upptäckte att ena äggledaren var blockerad. Jag frågade om de skulle göra någon mer undersökning pga den misstänkta blockeringen och då sa läkaren att nej, de rekommenderar IVF och kan skicka en remiss för det. Det jag läst om utomkveds m.m. har jag läst i efterhand och kunde inte fråga om då.
    Ok, nej det var just vad jag tänkte om de kunde göra nåt mer men då är det isf IVF som gäller.
  • Thu 10 Jun 2021 14:34
    #5
    Anonym (S) skrev 2021-06-10 14:03:00 följande:
    Ok, nej det var just vad jag tänkte om de kunde göra nåt mer men då är det isf IVF som gäller.
    Ja i alla fall enligt den läkaren. Tänkte att jag kanske ska ringa upp kliniken och be att få ställa några följdfrågor just för att jag blir lite orolig för om det finns någon orsak till blockeringen som man kanske borde ta itu med egentligen. Men IVF ska ju vara bra i det här fallet.
  • Anonym (S)
    Thu 10 Jun 2021 14:35
    #6
    Vickan31 skrev 2021-06-10 14:34:42 följande:
    Ja i alla fall enligt den läkaren. Tänkte att jag kanske ska ringa upp kliniken och be att få ställa några följdfrågor just för att jag blir lite orolig för om det finns någon orsak till blockeringen som man kanske borde ta itu med egentligen. Men IVF ska ju vara bra i det här fallet.
    Ja du kan alltid fråga varför ivf är enda lösningen, om det går att göra något åt blockeringen osv. Du kan också träffa en annan gynekolog.
  • Thu 10 Jun 2021 16:43
    #7

    Om man har en fungerande äggledare finns chansen att bli spontant gravid ändå. En blockerad äggledare är inget som går göra nåt åt. Blir man inte spontant gravid inom låt säga 2 år får man göra IVF. Ca 15% av all infertilitet beror på fel på äggledarna och är en ganska vanlig orsak till IVF.

  • Anonym (X)
    Thu 10 Jun 2021 17:29
    #8

    Är äggledaren helt blockerad så är risken för utomkveds i den ganska minimal för då kan inte ägg och spermier träffas där och ägget bli befruktat. Har du en äggledare med fri passade som ser fin ut så har ni stor chans att bli gravida ändå. Dels så har du ju ägg från den äggstocken på den sidan som den fria äggledaren men sen kan även ägget från andra sidan fångas upp av den friska. Det kan också vara så att ibland kompenserar kroppen och släpper ägg från den friska sidan flera månader i rad. Ibland kan man ha tur med kroppen. Så det är inte så att fertiliteten minskat med 50% för att ena sidan inte funkar.

    Spolning kan ibland hjälpa till att rensa upp blockerade äggledare men inte alltid. I ert fall tolkar jag det som att det inte gick tyvärr. Spolning är det enda man brukar göra för att få bort blockering.

    En blockerad äggledare kan man ha från födseln men man kan också haft en så kallad tyst infektion som gått över i äggledaren. Kan t ex komma från en urinvägsinfektion man gått med lite för länge.

    Att läkaren rekommenderar ivf kan vara för att ni försökt i över ett år, det i kombination med din blockerade äggledare gör att de tycker att det är rätt väg att gå. Ni väljer själva att fortsätta försöka själva eller gå på ivf som kan vara den ?snabbare? vägen om man har tur.

    Lycka till!

  • Thu 10 Jun 2021 18:11
    #9
    Anonym (S) skrev 2021-06-10 14:35:57 följande:
    Ja du kan alltid fråga varför ivf är enda lösningen, om det går att göra något åt blockeringen osv. Du kan också träffa en annan gynekolog.
    Fråga skadar väl inte, eller som du säger träffa en annan gynekolog eller läkare. Tack för att jag fick bolla med dig!
  • Thu 10 Jun 2021 18:13
    #10
    Jag är bara jag skrev 2021-06-10 16:43:43 följande:

    Om man har en fungerande äggledare finns chansen att bli spontant gravid ändå. En blockerad äggledare är inget som går göra nåt åt. Blir man inte spontant gravid inom låt säga 2 år får man göra IVF. Ca 15% av all infertilitet beror på fel på äggledarna och är en ganska vanlig orsak till IVF.


    Tack för faktan, jag tyckte att det var svårt att hitta information och siffror om hur en blockerad äggledare påverkar en. Det låter som att det är en relativt vanlig orsak bland dem som är ofrivilligt barnlösa som du säger, men då finns ju fortfarande chans för spontan graviditet via den fungerande äggledaren eller att IVF ska ha goda chanser. Tack för ditt svar Glad
Svar på tråden Blockerad äggledare - vad göra?