• Anonym (Rädd ts)
    Thu 10 Jun 2021 12:51
    835 visningar
    30 svar
    30
    835

    Hur stor risk för att drunkna?

    Jag måste fråga här för att kunna andas ut lite iallafall istället för att förstöra för familjen med mitt gnäll och min oro.

    Mannen vill under sommaren åka sådana jättesmå båtar som man själv styr (med pinnar?) som vi har tillgång till, vet inte exakt vad de kallas. Men man har flytväst och vet inte hur djupt vattnet är.

    Min fråga är, även om man bär flytväst, hur stor är risken att man drunknar och att flytvästen inte fungerar? Hur många sekunder brukar det ta ungefär för en 5 åring att ramla i men sedan flyta?

    Jag är gravid och ganska tung just nu, dessutom inte ens simkunnig. Kan man pga tyngden inte flyta trots flytväst?

    Förlåt för mina jättedumma frågor men jag vågar verkligen inte göra detta men vill som sagt inte förstöra för de andra genom att vara jobbig. Vill inte heller föra över min rädsla till 5 åringen så därför jag undrar hur troligt det är att det kan gå fel.. för helt ärligt hade jag hellre velat brännas till döds än att drunkna.

  • Svar på tråden Hur stor risk för att drunkna?
  • Anonym (E)
    Thu 10 Jun 2021 13:07
    #1

    Som gravid skulle jag inte ge mig ut i båt med flytväst. Om ett barn trillar i kommer de snabbt upp till ytan men man måste ha flytvästen tight på och i rätt storlek, särskilt måste remmen mellan benen dras åt eftersom flytvästen annars kan halka upp och försvåra att ha huvudet ovanför vattenytan, komma i vägen för ansiktet osv. Det ger barnet panik som fäktar mer och blir svårare att hjälpa. För att vara riktigt säker skulle jag testa flytvästen med barnet på grunt vatten först så de vet hur det känns att ha en på sig, vad som händer om man trillar i och hur man ska bete sig med kroppen isf.

    Av de som drunknar har 10 % flytväst, det är alltså inte ett fullständigt skydd och det finns ofta försvårande omständigheter som att personen kanske är onykter, trasslar in sig i saker under vattnet. Svårt att säga en exakt andel alltså men huvudsaken är att flytväst är, bokstavligt talat, livsviktigt. osv. svenskalivraddningssallskapet.se/sakerhet/flytvastar

  • Anonym (Bada)
    Thu 10 Jun 2021 13:11
    #2

    Skulle föreslå att ni går till en båtbutik där de säljer bra flytvästar och provar ut en åt 5-åringen. Låt honom sen bada med den så lär sig både du och han hur den funkar och hur man flyter om man trillar i.

    Jag kan förstå att du tycker det känns läskigt om du inte kan simma och är gravid och redan rädd. Inte måste du åka med då? Njut en bok i skuggan och låt barnet åka med sin pappa tycker jag.

  • Anonym (Bada)
    Thu 10 Jun 2021 13:14
    #3

    Kan tillägga att jag som älskar vatten normalt tyckte det kändes otryggt när jag var gravid och och har inte heller varit bekväm med att ha med bebisar på vattnet. Så stanna lugnt på land du!

  • Anonym (Grabb­)
    Thu 10 Jun 2021 13:40
    #4

    "sådana där jättesmå båtar man styr själv (med en pinne!)"...

    Inte helt lätt att veta vad du menar för typ av "båt". Men man kan tolka det som att du menar en kanot, som man styr med en paddel (som väl kan liknas vid en "pinne" I guess...). 

    Alternativt kanske vi pratar om en kajak (som man antingen sitter en eller två personer i - i s k sittbrunnar). Som också kan styras mha en padel och/eller (fot) roder.

    I båda fall så tycker jag givetvis att man skall ha flytväst, oavsett om man är simkunnig eller inte. Som en rule of thumb.

    Som ovan skriver. Flytvästen skall sitta ordentligt, speciellt om vi pratar barn (en för stor flytväst kan vara lika illa som att inte ha någon alls). Flytvästar specas även utifrån vikt många gånger.

    Snackar vi kajaker - då skulle jag vilja resa lite av ett varningens finger. Är man nybörjare så gör man klokt i att öva nära land med personer i närheten. Öva på att kantra och kunna ta sig ur, alternativt lära sig att kunna göra en s k "eskimåvändning", speciellt om man skall använda sittbrunnskapell. Jag har dessvärre haft kollegor som omkommit i drunkningsolyckor i kajaker...

    Även i en kanot så kan det vara klokt att öva lite nära strandkanten. Även kanoter kan välta. Och även om man är simkunnig, har flytväst så kan ett "oönskat" plumps, eller kapsejsning utlösa lite panik...

    Stay safe!

  • Thu 10 Jun 2021 13:56
    #5
    -1 +1

    Tycker inte en femåring har nåt alls att gora i en båtliknande sak om det kan välta.

  • Anonym (Kapte­n)
    Thu 10 Jun 2021 14:32
    #6
    +1

    Självklart ska barnen få åka båt. Se bara till att de har räddningsväst ("riktig flytväst" alltså), som sitter bra på.

    Även de vuxna bör ha flytväst. (Och vara nyktra... fylla är största faran.)

  • Anonym (A)
    Thu 10 Jun 2021 20:10
    #7
    Tow2Mater skrev 2021-06-10 13:56:44 följande:
    Tycker inte en femåring har nåt alls att gora i en båtliknande sak om det kan välta.
    Tycker jag med
  • Thu 10 Jun 2021 20:26
    #8
    +1
    Anonym (Grabb) skrev 2021-06-10 13:40:37 följande:

    "sådana där jättesmå båtar man styr själv (med en pinne!)"...

    Inte helt lätt att veta vad du menar för typ av "båt". Men man kan tolka det som att du menar en kanot, som man styr med en paddel (som väl kan liknas vid en "pinne" I guess...). 

    Alternativt kanske vi pratar om en kajak (som man antingen sitter en eller två personer i - i s k sittbrunnar). Som också kan styras mha en padel och/eller (fot) roder.

    I båda fall så tycker jag givetvis att man skall ha flytväst, oavsett om man är simkunnig eller inte. Som en rule of thumb.

    Som ovan skriver. Flytvästen skall sitta ordentligt, speciellt om vi pratar barn (en för stor flytväst kan vara lika illa som att inte ha någon alls). Flytvästar specas även utifrån vikt många gånger.

    Snackar vi kajaker - då skulle jag vilja resa lite av ett varningens finger. Är man nybörjare så gör man klokt i att öva nära land med personer i närheten. Öva på att kantra och kunna ta sig ur, alternativt lära sig att kunna göra en s k "eskimåvändning", speciellt om man skall använda sittbrunnskapell. Jag har dessvärre haft kollegor som omkommit i drunkningsolyckor i kajaker...

    Även i en kanot så kan det vara klokt att öva lite nära strandkanten. Även kanoter kan välta. Och även om man är simkunnig, har flytväst så kan ett "oönskat" plumps, eller kapsejsning utlösa lite panik...

    Stay safe!


    Eller en roddbåt, kanske....
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (E)
    Thu 10 Jun 2021 20:38
    #9
    Aniiee skrev 2021-06-10 20:26:22 följande:
    Eller en roddbåt, kanske....
    Eller optimistjolle?
  • Thu 10 Jun 2021 20:46
    #10
    +1

    Kommer det finnas någon simkunnig vuxen med i båten? För även om barnet har flytväst så kan det ju bli besvärligt om barnet trillar i vattnet och ingen kan hjälpa till.

Svar på tråden Hur stor risk för att drunkna?