• Anonym (Mamma­)
    Thu 10 Jun 2021 14:40
    2266 visningar
    76 svar
    +1
    76
    2266

    Sonen slog sönder sin ipad, pappan vill straffa?

    Sonen 11 år hade en skitdag i skolan igår och det humöret fanns kvar när han kom hem.

    Plötsligt ropar han att han slagit sönder sin ipad.

    Sonen håller på att utredas för autism, han är konstaterad depremerad och har det jättetufft i skolan, så ipaden är hans enda andningshål som han kan slappna av med, så att den är trasig är jättejobbigt för honom.

    Han blev helt förstörd när han insåg vad han gjort och grät i timmar och skämdes, han har aldrig slagit sönder något tidigare.

    Jag, sonen och pappan är alla överrens om att sonen får ta från sina pengar till att betala skärmen, men pappan vill att han ska ha ett straff också.

    Där går jag emot, tycker sonen redan insett att han gjort fel och han blir ju automatiskt av med ipaden under lagningstiden.

    Pappan är själv sådan som slår sönder saker när han blir arg, och jag frågade honom: "VAD för straff hade hjälpt dig att INTE slå sönder något i framtiden?"

    Han svarade att det fanns inget som skulle kunna hjälpa mot det, ÄNDÅ vill han att vi straffar sonen, när han ändå vet att inget hjälper...

    Vad bör vi göra?

  • Svar på tråden Sonen slog sönder sin ipad, pappan vill straffa?
  • Thu 10 Jun 2021 14:42
    #1
    +3

    Fick han inte straff nog att paddan gick sönder? Sånt brukar ta rätt hårt på ungar...

  • Anonym (Piska och morot)
    Thu 10 Jun 2021 14:45
    #2
    -3 +2

    Jag tycker absolut att han kan få något straff. T.ex. en vecka utan iPad från det att den är reparerad.


    Att iPaden gick sönder är inte ett straff. Det är en konsekvens av att han var våldsam med den.

  • Thu 10 Jun 2021 14:46
    #3
    -1 +3

    Nej, sonen borde inte få ytterligare konsekvenser, om det inte händer igen. Däremot är det mycket oroväckande med en PAPPA som (medvetet?) slår sönder saker när han blir arg! Det är en form av aggressivitet. Hur ofta sker det? Sker det inför dig och / eller barnen? Vad är det han har sönder? Det är stor skillnad på att ibland ta i för hårt för att man blir frustrerad, och att kasta saker t ex.

  • Thu 10 Jun 2021 14:46
    #4
    +2

    Händelsen i sig är otroligt jobbig, men sätt honom i arbete för att få ihop pengar till en ny. Jobba av skulden istället för att ta från sparkonto.
    Det är även en vettig erfarenhet inför framtiden. Att pengar inte alltid finns på ett konto och bara att ta av utan att man får jobba och spara för det man vill ha. 
    Och att man kanske får vänta ett tag  innan målet är uppnått.

    Inte köpa en ny direkt alltså.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Thu 10 Jun 2021 14:46
    #5
    +2

    Han skäms och han måste betala med egna pengar. Det räcker.

    Precis som ovan skriver så är det inget straff att den är sönder och inte kan användas. Det är en konsekvens.

    Men straff biter sällan på barn, och ännu mer sällan på barn med dålig impulskontroll.

  • Thu 10 Jun 2021 14:47
    #6

    Jag tycker det är en rimlig konsekvens att sonen får betala lagningen och inte ha tillgång till plattan under tiden den lagas. Det låter som att han har förstått och ångrar sig, det borde inte behövas ytterligare straff.

  • Anonym (Siri)
    Thu 10 Jun 2021 14:48
    #7
    +1

    Hans "straff" kanske kan få vara att han följer med pappa på en anger management-kurs? 

  • Anonym (låter­)
    Thu 10 Jun 2021 14:48
    #8
    +1
    Anonym (Mamma) skrev 2021-06-10 14:40:49 följande:

    Sonen 11 år hade en skitdag i skolan igår och det humöret fanns kvar när han kom hem.

    Plötsligt ropar han att han slagit sönder sin ipad.

    Sonen håller på att utredas för autism, han är konstaterad depremerad och har det jättetufft i skolan, så ipaden är hans enda andningshål som han kan slappna av med, så att den är trasig är jättejobbigt för honom.

    Han blev helt förstörd när han insåg vad han gjort och grät i timmar och skämdes, han har aldrig slagit sönder något tidigare.

    Jag, sonen och pappan är alla överrens om att sonen får ta från sina pengar till att betala skärmen, men pappan vill att han ska ha ett straff också.

    Där går jag emot, tycker sonen redan insett att han gjort fel och han blir ju automatiskt av med ipaden under lagningstiden.

    Pappan är själv sådan som slår sönder saker när han blir arg, och jag frågade honom: "VAD för straff hade hjälpt dig att INTE slå sönder något i framtiden?"

    Han svarade att det fanns inget som skulle kunna hjälpa mot det, ÄNDÅ vill han att vi straffar sonen, när han ändå vet att inget hjälper...

    Vad bör vi göra?


    Det låter som en pappa med dålig självinsikt och som vill behandla andra hårdare än han skulle acceptera att bli behandlad själv. 

    Om pojken har autism så har han svårare att hantera sitt humör, det kan inte straffas fram att han klara det bättre.

    Han har redan förstått att det inte var bra att slå sönder Ipaden och straffet/konsekvensen är ju att han får betala pengar samt vara utan tills den ersatts. En bra och normal konsekvens när man haft sönder något. 

    Att pappan vill straffa ytterligare, bara för att, låter rent av elakt och omoget av honom. Vad är det pappan har tänkt sig för straff?
  • Thu 10 Jun 2021 14:49
    #9

    Inget straff

  • Anonym (xcvbh­jj)
    Thu 10 Jun 2021 14:53
    #10

    Han har själv insett hur dumt det var och han skäms. Då behövs inget straff/ytterligare konsekvens. 

    Det du kan göra är att prata med honom och ge honom verktyg till vad han kan göra när han blir så där arg. 


    Tex; Det går bra att slå på soffkuddarna, de har bra stuns och man kan slå riktigt hårt utan att de går sönder eller att man själv gör illa sig. 

    Man kan också slå på sin madrass eller sin kudde. 


    Är man utomhus kan man ta en pinne från marken och slå med på ett träd. 

    Pappan bör inte lägga sig i över huvud taget då han inte verkar riktigt klok. 

Svar på tråden Sonen slog sönder sin ipad, pappan vill straffa?